укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 7 » § 11. Психічний і духовний розвиток
15:42
§ 11. Психічний і духовний розвиток

§ 11. Психічний і духовний розвиток

У цьому параграфі ви дізнаєтесь про:
• особливості психічного і духовного розвитку підлітка;
• значення життєвих цінностей для здоров'я
Уявіть народжений лісом кришталево чистий струмочок. Тихесенько ледь помітно тече він під прикриттям вікових дерев, бережливо обкутаний кущами і минулорічним листям. Та після дощику сили йому прибавилось і він став активніше пробиватись через пагорби та долинки, обминаючи камінці, ЩО зустрічаються на шляху. Нарешті він набрався стільки сили, що хоче вирватись з під крон дерев-захисників. Добре якщо його норов виведе на шлях до повноводної річки - річки життя. Л якщо через свою необережність він потрапить у пустелю?..
Ви переходите до вивчення третього розділу цього підручника. Він важливий і цікавий тим, що допоможе зрозуміти шляхи розвитку себе як особистості, свідомо формувати свій характер, зовнішній вигляд і внутрішній світ, духовність. У вашому віці, коли ви активно позвиваєтесь в усіх сферах життєдіяльності необхідно знати про «підводне каміння» перехідного віку.
Ми хочемо допомогти вам вчасно розпізнати це підводне каміння, навчитись обминати чи долати його з найменшими втратами. Особливості психічного розвитку підлітків
Цікаво знати, що... на сьогодні у світі налічується понад 540 млн тинейджерів. Якщо поселити їх усіх в одному місці, це була б третя за величиною держава у світі.
Розвиток потреб
Реалізація потреб, навіть найпримітивніших, у підлітковому віці ускладнюється особливістю емоційного сприйняття.
Як поділяють потреби людини?
Перехідність підліткового віку насамперед зумовлена фізичними Змінами, але й психічні й духовні зміни не на останньому місці. Змінюються пріоритети потреб: від превалювання потреб існування до потреб розвитку. І власне потреби розвитку, як-от пізнання довкілля, самого себе, переходять на новий рівень. Тепер висуваються наперед потреба пізнання законів соціуму, потреба самоствердження, самовдосконалення, потреба в увазі та підтримці з боку дорослих.
Для сучасних підлітків спілкування доволі доступне, більшою мірою, завдяки соціальним мережам. 35 % 12-15-річних підлітків запевняють, що в них є друг або подруга, з якими вони спілкуються віртуально. Але усе ж таки і реальні зустрічі не скасовуються, адже на побачення вважають модним ходити 74 % юнаків і 77 % дівчат.
Емоція (від emotion - «хвилювання», «збудження») - складний стан організму, що позначається сильними почуттями: хвилюванням, збудженням, душевними переживаннями, тривогою, печаллю, страхом, гнівом, радістю тощо.
Трапляється, що в певний період ви керуєтесь емоцією, яка «причепилась» до вас. Вона спрацьовує як реакція на будь-яке прохання, зауваження чи пропозицію, які того не варті. Наприклад, вас дратує навіть звичайнісіньке прохання: «Зроби тихіше телевізор» або «Привітайся з бабусею». Така поведінка не залежить від того, хто звертається, а лише від того, що ви відчуваєте у цей момент - внутрішнього емоційного стану. Цю реакцію психологи характеризують як відсутність емоційної рівноваги.
Як і кожний дорослий, ви відчуваєте безпідставну образливість і поряд із тим, потребу в спілкуванні, піклуванні й захисті. Іноді вам здається, що висловлена порада чи зауваження звучить образливо. Ви можете образитись на те, на що раніше навіть не звернули б уваги. Перед тим, як так вчинити, подумайте, можливо, усе ж варто долухатись.
Бачити тільки «біле» або «чорне», тобто все називати поганим чи хорошим - це ознака підліткового максималізму. Світ сповнений напівтонами та напівтінями, тобто компромісами. До певного віку ви їх не можете розрізнити. З часом ви також «побачите» та впустите у своє життя веселку, бо закінчиться період підліткового максималізму. Поясніть своїй мамі, класному керівнику, що скоро ви навчитесь розрізняти кольори і одяг стане різнобарвним.
Цей же період збігається з періодом підліткового негативізму, коли на будь-яку пропозицію з'являється непереборне бажання сказати: «Hit». Сама по собі ця реакція корисна, бо вона сприяє захисту від різних негативних впливів. З часом підлітковий негативізм згасає, але завдяки йому у вас формується здатність до боротьби.
Потреба цікавих подій та життєвих задоволень декого штовхає на необдумані чи навіть ризиковані вчинки. Дорослі кажуть: «Ти про це ще пожалкуєш». Не ставтесь до цих слів, як до пустого звуку - кожен дорослий був підлітком, проте не кожен робив помилки. Реалізувати потребу підлітків вчитись на життєвому досвіді краще з урахуванням чужих помилок.
Коли корисно й потрібно сказати: «Ні!»?
У поведінці підлітка переважає (домінує) максималізм і негативізм, тому ситуацію в класі, поведінку товаришів, вчинки людей, події у світі й самого себе ви сприймаєте викривлено й оцінюєте необ'єктивно. Вам просто не вистачає життєвого досвіду, який прийде із віком.
Чим небезпечний підлітковий егоїзм?
Цю рису характеру визначають як негативну. Тому що егоїст намагається взяти для себе більше, а ось поділитись будь-чим не бажає або не може. Це добре, коли ви навчаєтесь і намагаєтесь від учителів узяти все найкраще і найцінніше для себе. Але в дружбі, у сім'ї, у колестиві потрібно вміти ділитись, поступатись, тобто враховувати інтереси інших та не ставити їх вище своїх особистих. Не забувайте, що ваші інтереси також повніші поважати інші люди. Кожен із вас потребує, щоб його уважно вислуховували. Пригадайте, чи завжди ви чуєте оточуючих, чи співчуваєте їм.
Духовний розвиток, життєві цінності та здоров'я
Духовний розвиток підлітка - це формування життєвих цінностей і вибір способу життя. Підліток переживає формування свідомості, якостей, що дозволяють будувати успішні стосунки з іншими, розвиває навички побудови стосунків. На цьому етапі формуються життєві цілі: близькі - вибір профілю навчання, молодіжної компанії, хобі, удосконалення фізичного стану та здоров'я тощо. Дальні цілі - перспективні: вибір професії, планування сімейного життя тощо.
Назвіть важливі для вас цінності.
У світі є чимало цінностей:
• матеріальних - речі, гроші, власність тощо;
• художніх - витвори мистецтва та літератури тощо;
• природних - схід сонця, море, квіти, ландшафти тощо;
• життєві цінності - здоров'я, сміх, краса очей, мужній вчинок, гідність, порядність, патріотизм тощо.
Важливо, щоб ви відрізняли цінність як просто корисне або потрібне від цінності у вищому, людському сенсі слова. Цінність-користь завжди можна виміряти і відповідно відшкодувати іншою цінністю, а втрата будь-якої вищої цінності невідновна, бо така цінність - «безцінна», оскільки не можна визначити її ціни або грошової вартості. Вищі цінності людина зберігає, примножує, якщо може, а не використовує їх тільки як засоби для досягнення своїх цілей. Яке б здоров'я ми не мали від народження, воно є для нас вищою цінністю. Зберігати та покращувати його може і повинен кожен із нас.
Чим життєві цінності відрізняються від усіх Інших?
Є певні суперечності між життєвими цінностями та потребами їх реалізації через недостатність життєвого досвіду підлітка - підводне каміння підліткового віку:
> непримиренність до зла, кривди, з одного боку - готовність стати до боротьби з найменшим відхиленням від істини, з іншого боку - невміння розібратися в складних життєвих ситуаціях;
> кожен із вас хоче бути хорошим, прагне до ідеалу, але водночас ви не любите, щоб вас виховували;
> бажання самоствердитись стикається з невмінням це зробити;
> велика необхідність у пораді й допомозі дорослого, але водночас - відсутність бажання звернутися до старших;
> суперечність між кількістю бажань та обмеженістю сил, досвіду й можливостей їх здійснення;
> заперечення авторитетів - захоплення ідеальним, але сумніви в тому, що ідеальне може бути сумісним з буденним життям.
Наведені раніше психологічні особливості підліткового віку та його суперечності не применшують цінності цього періоду життя. Адже в цей час ви закохуєтесь, набираєтесь життєвого досвіду, духовно зростаєте.
Духовно розвинута, високоморальна людина має міцну психіку, чіткі життєві орієнтири, визначені цінності. Така людина фізично здорова, бо не страждає злістю, заздрістю та не витрачає сил і часу на влаштування підступних вчинків.
Підлітковий вік - перехідний період, насичений змінами. З'являються нові потреби, формуються життєві цінності.
Задовольняти потреби не можна за рахунок інших чи свого здоров'я.
Прийняття загальнолюдських життєвих цінностей зберігає здоров'я, примножує внутрішній світ людини й сприяє її успішності вжитті.
Запитання і завдання
1. Назвіть основні особливості психічного розвитку підлітка.
2. Що таке підлітковий максималізм?
3. Що таке підлітковий негативізм і чим він відрізняється від максималізму?
4. Чому підлітки часто можуть події у світі й самого себе сприймати викривлено й оцінювати необ'єктивно?
5. Що таке егоїзм?
6. Які потреби стають найзначимішими в підлітковому віці? Як їх краще реалізувати?
7. Чим цінний період підліткового віку?
8. Яку людину називають духовно розвинутою?
9. Яка роль цінностей у житті людини?
10. Створіть «Символ життя», яким ви його бачите.
Аналіз особистої системи цінностей
1. Перегляньте перелік життєвих цінностей людини. Оберіть із нього (або доповніть своїми) 10 найважливіших для вас цінностей. Проранжуйте їх від найціннішого.
2. Найважливіші три цінності озвучте в класі, установіть які з них найчастіше повторюються.
3. Яке місце посідає здоров'я у вашій власній ієрархії життєвих цінностей?
4. Оцініть, наскільки загальнолюдські життєві цінності притаманні вам. Позначте (на копії сторінки чи подібному малюнку) відповідні цифри за значимістю у вашому житті на колесі балансу життєвих цінностей: не важливе - 1, найважливіше - 10. З'єднайте лініями, як це зроблено на малюнку.
5. Проаналізуйте утворену (намальовану вами) фігуру. Чи утворилося коло? Чому? Оцініть, яка Із життєвих цінностей реалізована найповніше.
6. Поміркуйте, що можна змінити в житті для формування кожної
цінності, щоб оцінка була вищою. Усі ідеї, що виникають, запишіть, це допоможе вам змінити життя на краще. Постійно аналіЗуйте записані ідеї. Так ви зможете знайти потрібні відповіді.
Варто пам'ятати, що головне в житті - гармонія. Тому важливо розвивати кожну життєву цінність. У цьому разі ви зможете досягти щастя й успіху.
7. Спробуйте створити хмару тегів - своїх життєвих цінностей.