укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 7 » § 13. Розвиток сприйняття уваги та пам'яті
17:42
§ 13. Розвиток сприйняття уваги та пам'яті

§ 13. Розвиток сприйняття  уваги та пам'яті

У цьому параграфі ви:
• дізнаєтесь про вправи для розвитку сприйняття, уваги й пам'яті; 
• навчитесь виконувати ЦІ вправи.
Тренування пам'яті
Сприйняття розвивається разом з віком та паралельно з іншими якостями учня. Воно є необхідним для успішного шкільного навчання і вимагає вміння уважно слухати пояснення матеріалу, свідомого спостереження дослідів, демонстрацій тощо.
Для розвитку уваги необхідно докласти чималих зусиль волі, щоб зосередитись на чомусь конкретному, концентрувати свою увагу на важливому і значимому.
Психологи розробили різні методики для тренування уваги та вивчення особливостей розподілу уваги. Числові таблиці можуть бути використані і як тестове завдання, і як тренувальна вправа.
Розгляньте червоно-чорну числову таблицю. Спробуйте почергово виконати вправи в установленій послідовності. Послідовно знайдіть числа, указуючи їх олівцем або указкою:
1. Чорні числа від 1 до 24.
2. Червоні числа від 1 до 25.
3. Чорні числа від 24 до 1.
4. Червоні числа від 25 до І.
5. Водночас показуйте чорні та червоні числа від 1 до 25 (наприклад: 1 чорне, 1 червоне, 2 чорне, 2 червоне,...).
6. Через одне показуйте чорні та червоні числа (наприклад: 1 червоне, 2 чорне, 3 червоне, 4 чорне,...).
Людей здавна цікавило: де знаходиться пам'ять. Сучасна наука визнає мозок органом психіки, а пам'ять - діяльністю всього мозку. Проте і мозок, і пам'ять, і увага - це поняття, які досі активно вивчаються науковцями та не мають однозначного трактування.
Як ви розумієте вислів «Усі скаржаться на свою пам'ять, але ніхто не скаржиться на свій розум» (Франсуа де Ларошфуко, XVII ст.)? Чи актуально це висловлювання сьогодні? Уважна людина здатна повноцінно сприймати знання, запам'ятовувати та відтворювати їх, а також аналізувати й логічно мислити завдяки мозку. Слід зауважити, що типи мислення та індивідуальні характеристики психічного розвитку залежать від особливостей людини і визначаються більшою активністю певної півкулі мозку.
1. Проаналізуйте схему «За що відповідають різні півкулі мозку», що подана нижче. Назвіть, за які види діяльності відповідає яка півкуля.
• Якщо обрано 3-4 рази «права», то провідною у вас є ліва півку-
ля, яка відповідає за логіку та аналіз. Для розвитку правої півкулі більше працюйте лівою частиною тіла, займайтеся творчістю, музикою, танцями.
• Якщо обрано 3-4 рази «ліва», то провідною є права півкуля, яка
відповідає за емоції та інтуїцію. Для розвитку лівої півкулі більше працюйте правою частиною тіла, розв'язуйте математичні задачі, ребуси, кросворди тощо.
• Якщо обрано по 2 рази «права» та «ліва», у вас ймовірно розвинуті обидві півкулі головного мозку. Виконуйте вправи на розвиток їх взаємодії.
Для того щоб досягти кращих успіхів у навчанні, слід розвивати активність обох мозкових півкуль.
Обидві півкулі працюють, якщо ви щось робите обома руками одночасно, наприклад, друкуєте на комп'ютерній клавіатурі, або граєте на музичному інструменті.
Як краще запам'ятовувати інформацію
Ефективне запам'ятовування інформації - одна з умов успішного навчання. Для кращого запам'ятовування можна використовувати такі прийоми.
• Осмисліть та оцініть інформацію. Намагайтесь знайти головну думку і вибудувати ланцюг фактів, що підтримують її. Кращий спосіб - зробити інтелект-карту або використати прийом інтерактивного читання. Ознайомитись із ними можна в Додатку 7.
• Інтерес до матеріалу також покращує запам'ятовування. Подумайте, чим корисна буде вам дана інформація.
• Не перевантажуйте пам'ять. За короткий проміжок часу ми можемо утримати в пам'яті в середньому 7 об'єктів інформації - 7 слів, 7 фраз, 7 правил. Причому запам'ятовується краще перше та останнє.
• При підготовці до занять чергуйте предмети гуманітарних та природничо-математичних циклів, наприклад у такому порядку: математика, література, фізика, українська мова.
• Повторюйте та переказуйте. Психологи встановили, що повторне й багаторазове читання навчального матеріалу не так ефективно, як багаторазове переказування.
• Виконуйте вправи на концентрацію уваги, розвиток пам'яті, уяви.
Розвивайте сприйняття.
Використовуйте свій життєвий досвід, прийоми ефективного запам'ятовування та креативність для кращого засвоєння навчального матеріалу.
Складайте схеми, таблиці під час вивчення нової теми. Тренуйте увагу та пам'ять.
Запитання і завдання
1. Від чот залежить розвиток сприйняття?
2. Назвіть вправи для розвитку уваги. Які з них ви будете виконувати?
3. Чи успішно навчається неуважний учень? Чому?
4. Яка з півкуль головного мозку відповідає за логіку та аналіз? А яка за емоції та інтуїцію?
5. Які вправи можна використовувати, щоб працювали обидві півкулі?
6. Перелічіть прийоми для кращого запам'ятовування. 
7. Складіть схему взаємозв'язку уваги та успішності.
8. Виберіть те, що слугуватиме поліпшенню пам'яті. Обґрунтуйте свій вибір.
Вправи на концентрацію уваги, розвиток пам'яті, уяви
. Виконайте вправи на концентрацій) уваги.
Вправа «Лінія»: тренування та перевірка рівня концентрації уваги.
Дуже повільно й плавно протягом 3 хв проводьте лінію олівцем на чистому аркуіпі паперу. Зосереджуйте всі думки й увагу тільки на лінії. Як тільки відволіклись - зробіть маленький пік наверх, як на кардіограмі, і продовжуйте вести лінію далі. Зробіть висновок про рівень концентрації уваги. Якщо за три хвилини жодного разу не відволіклись - ваш рівень концентрації уваги високий.
Вправа «Рахунок 1:1»
Візьміть якийсь текст, почніть читати його зі звичайною дпя себе швидкістю. Одночасно рахуйте кількість слів у тексті, не допомагаючи собі пальцями. Виконуйте цю вправу протягом 2 хв. Перерахуйте кількість прочитаних слів. Якщо результати збіглися, ви дуже уважні!
2. Виконайте вправи на розвиток пам'яті.
• Уявіть обличчя друга. Опишіть докладно якого кольору в нього очі, яка форма носа, чола, підборіддя.
• Заплющте очі. Назвіть та докладно опишіть предмети, які розташовані на парті.
3. Виконайте вправи на розвиток уяви.
Що зображено на малюнку? Придумайте кілька варіантів назв за зразком.
4. Виконайте вправи на активізацію діяльності обох півкуль мозку.
Вухо-ніс
Лівою рукою візьміться за кінчик носа, а правою - за ліве вухо. Одночасно відпустіть вухо і ніс, плесніть у долоні та поміняйте положення рук так, щоб вже правою рукою триматись за кінчик носа, а лівою - за праве вухо. Повторіть тричі.
Кілечко
По черзі і дуже швидко перебирайте пальці рук, з'єднуючи в кільце з великим пальцем вказівний, середній, безіменний, мізинець. Повторіть 5 разів одночасно двома руками.
Дзеркальне малювання
На чистому аркуші паперу малюйте одночасно обома руками дзеркально-симетричні малюнки, літери. Ця вправа сприяє розслабленню очей і рук, тому що при одночасній роботі обох півкуль поліпшується ефективність роботи всього мозку.