укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 7 » § 15. Психологічна рівновага
17:50
§ 15. Психологічна рівновага

§ 15. Психологічна рівновага

У цьому параграфі ви:
* ознайомитесь із ознаками психологічної рівноваги;
* зрозумієте, як самооцінка впливає на поведінку людини;
* дізнаєтесь, як адекватно реагувати на критику;
* ознайомитесь зі способами збереження, відновлення та підтримки психологічної рівноваги;
* дізнаєтесь, як правильно реагувати на критику
Ознаки психологічної рівноваги
Психологічна рівновага - це показник психічного розвитку людини на кожному віковому етапі. Вона залежить від рівня психічного й духовной) розвитку, емоційного благополуччя та самооцінки в певний момент життя. Зрозуміло, що психологічна рівновага не є сталою. Рівновага порушується, якщо людина виходить зі звичного ритму життя, має виконати якусь відповідальну роботу, але відчуває невпевненість у своїх силах, напруження.
Саме вміння зберігати психологічну рівновагу зумовлює надійність, ефективність та успішність ваших дій у навчанні, повсякденному житті та екстремальних ситуаціях.
Наскільки ви здатні зберігати психологічну рівновагу, можна визначити, примірявши на себе ознаки, що наведені у схемі «Ознаки психологічної рівноваги». Якщо більшість ознак вам притаманні майже завжди, і навіть у складних ситуаціях, то можете вважати себе психічно врівноваженою та емоційно благополучною людиною.
Зовні психологічна рівновага може виражатись у помірній жестикуляції, адекватному виразі обличчя, стриманій міміці, точності рухів, швидкості та виразності мовлення.
Проаналізуйте ситуацію. Назвіть головних дійових осіб цієї історії. Дайте оцінку їхній поведінці та визначте тип самооцінки. Визначте, хто позитивний герой, а кому потрібно переглянути свою самооцінку і, відповідно, поведінку.
На дискотеку були запрошені всі учні паралелі сьомих класів. Дрескоду не було, і кожен одягся на власний розсуд. У залі стояла дівчинка в простому вбранні, русяве волосся було заплетене в косу. Дві білявки засміялись «Міс сірість» і підмовили місцевого красеня пожартувати з дівчинки. Зухвалий хлопець підійшов до неї, запросив на танець, вивів на центр зали, а потім... сказав, що передумав. Білявки голосно засміялись, але в цей момент до дівчинки підійшов високий стрункий хлопець, і вони танцювали запальний латиноамериканський танок. Усі присутні із захопленням спостерігали та підтримали танцюристів гучними оплесками. Коли закінчився танець, дівчинка представила свого партнера і запросила всіх до клубу бальних танців. Виявилось, що вони переможці кількох танцювальних конкурсів.
Як адекватно реагувати на критику
Конструктивна критика - критика, коли не кажуть, що погано, а дають поради, що саме і як саме зробити краще. Дає відповіді на запитання: що добре? що змінити або додати?, щоб отримати необхідний результат.
Дехто з людей сприймає критику болісно. Дійсно, приємніше, коли тебе хвалять, ніж критикують. Проте критика, особливо конструктивна, часто допомагає позбутись власних недоліків, є поштовхом для вдосконалення та розвитку. Іноді наші невдачі є наслідком неправильних дій, які ми не завжди самі можемо побачити і зрозуміти, от тоді критика буває корисною. Важливо навчитися не тільки правильно реагувати на критику, але й правильно критикувати.
Прочитайте східну притчу. Як ви її розумієте?
Учневі, який постійно всіх критикував, майстер сказав: «Якщо шукаєш досконалості, прагни змінити себе, а не інших. Простіше самому взути сандалі, ніж покривати килимом всю землю».
Слід відрізняти корисну критику від необгрунтованої або помилкової. Найчастіше така критика (її ще називають деструктивною: деструктивний - від лат. destructivus - «руйнівний») висловлюється в зверхній, агресивній або образливій формі. Вона спрямована на те, щоб підірвати віру людини в себе, знизити її самооцінку, збити зі шляху.
Людина, яку критикують безпідставно, починає сердитися й оборонятися, помиляється ще більше і в результаті може зовсім «опустити руки» та відмовитись від задуманого.
Причини деструктивної критики можуть бути різні: заздрощі, негативне ставлення, маніпулювання та бажання досягти власних інтересів, можливо, просто людина не вміє і не знає, як порозумітися.
1. Пригадайте приклади з власного досвіду, коли вас критикували. Якими були ваші відчуття? Як ви діяли у відповідь на критику?
3. Пригадайте приклади з власного досвіду, коли ви критикували. Чи застосовували ви правила конструктивної критики?
4. Як відрізнити конструктивну критику від деструктивної?
2. Проаналізуйте схему «Як реагувати па критику».
Психологічна рівновага - показник психічного розвитку людини на кожному віковому етапі. Вона зумовлює надійність, ефективність та успішність дій підлітка в навчанні,
повсякденному житті та екстремальних ситуаціях.
Критика буває конструктивною та деструктивною. До конструктивної критики слід дослухатися, оскільки вона сприяє вдосконаленню, підказує, що змінити або додати, щоб отримати необхідний результат. Деструктивну критику краще ігнорувати.
Коригуйте свою самооцінку, за потреби, бо це впливає на поведінку і здоров'я.
Запитання і завдання
1. Назвіть ознаки психологічної рівноваги. Охарактеризуйте їх.
2. Поясніть, як самооцінка впливає па поведінку і здоров'я.
3. Що таке конструктивна критика?
4. Чим конструктивна критика відрізняється від деструктивної?
5. Розкажіть, яких правил конструктивної критики ви дотримуєтесь.
6. Як слід поводитися, якщо вас критикують иезаслужеио?
Формування позитивної адекватної самооцінки
1. Пригадайте, чи розробляли ви план самовдосконалення в 6 класі. Які якості та риси характеру ви планували розвинути? На який період був розрахований ваш план? Які кроки наблизили вас до формування позитивної адекватної самооцінки?
2. Відкоригуйте або складіть власний план самовдосконалення для формування позитивної адекватної самооцінки.
3. Визначте тип самооцінки, пройдіть тест у Додатку 8.
4. Складіть план формування позитивної адекватної самооцінки, скориставшись Додатком 8.
5. Починайте втілювати свій план у життя вже сьогодні за життєвим принципом «Сьогодні й зараз».