укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 7 » § 16. Стрес та його вплив на організм людини
17:56
§ 16. Стрес та його вплив на організм людини

§ 16. Стрес та його вплив на організм людини

У цьому параграфі ви:
* дізнаєтесь про стрес, його різновиди, чинники виникнення стресу, вплив на здоров'я, негативні наслідки цього впливу на навчання, керування стресом
Стрес є невід'ємною частиною людського життя. Ми всі час від часу відчуваємо його: у школі, удома, на вулиці, у транспорті. Більшість людей стрес сприймають лише як негативне явище, проте стреси - це необхідність, оскільки без стресів різного характеру наше життя було б схоже на чорно-білий малюнок без яскравих фарб.
Стрес (від англ. тиск, натискання, напруження) - це надмірне психологічне або фізичне напруження, яке супроводжується підвищеною активністю.
Психологи вважають, що стрес є відповіддю організму людини на будь-яку вимогу до нього. Саме стрес допомагає організм)' людини пристосуватись до нових умов, долати труднощі, вирішувати проблеми. Будь-яка неочікувана подія може бути причиною стресу. При цьому не має значення, чи приємна ця ситуація, чи ні. Значення має лише сипа впливу ситуації на людину.
Наприклад: матері повідомили, що її єдиний син загинув. Вона переживає найсильніше душевне потрясіння. Якщо через тривалий час з'ясується, що її син живий, вона знову переживе стрес такої ж сили. Результати двох подій - горя й радості - абсолютно різні, але сила їх стресового впливу може бути однаковою, оскільки людині доведеться пристосовуватись до нової ситуації.
Види стресу та чинники його виникнення
Стрес викликається певними чинниками: погана чи хороша звістка, грубе слово, несправедливість, образа, навіть велика радість. Крім того, чинниками виникнення стресу можуть бути мікроби, віруси, некомфортна температура повітря, травма, тощо.
Стреси класифікують за сферою вияву чи сферою життєдіяльності, а також за наслідками впливу.
Евстрес - від грец. еу - добре, правильно; англ. стрес - напруження.
Дистрес - від англ. горе, злидні, нещастя.
За сферою впливу визначають такі види стресів: фізіологічний та психоемоційний. Фізіологічний стрес пов'язаний з об'єктивними змінами: переїздом, переведенням у нову школу, проблемами з транспортом, стихійними лихами тощо.
У житті людей частіше трапляються психоемоційні стреси саме через внутрішню позицію та особливості характеру. Це відбувається тому, що всі ми різні й по-різному реагуємо на обставини, які можемо змінити чи не можемо. Наприклад, по-різному реагують люди, які стали жертвами грабіжника. Хтось втрачає віру в себе, знижує самооцінку, перестає спілкуватись, вважає, що йому завжди не щастить. Л інша людина отримує урок від ситуації: не перебувати пізно у ненадійних місцях, не носити із собою коштовностей та чогось цінного, бути уважним та обережним. Ефект сомопідтримки стресу
Якщо людина перебуває постійно в психологічному дистресі, то він перетворюється на фізіологічний і приносить шкоду здоров'ю. Наслідками такого стресу можуть бути виразка шлунку або кишківника, головний біль, мігрені, гіпертонія або гіпотонія, артрит, астма, болі в серці.
Ніхто не застрахований від стресу. Важливо вміти його розпізнати, тобто знати ознаки стресу.
Реакції організму на стрес
Проте що людина перебуває у стресі свідчать реакції організму, певні емоції та тілесні відчуття, пов'язані з цими емоціями. Лдже організм людини - це цілісна система, де все взаємопов'язано і залежить від психологічного стану людини.
Етапи стресу
Очевидно, що стрес - це процес, який триває певний час і може змінюватись. Як правило, людина переживає три стадії стресу, що послідовно змінюють одна одну.
Людський організм щоб забезпечити життя за умов, які постійно змінюються, адаптується (адаптація - від лат. «пристосування») шляхом пристосування до них. Якщо внутрішні ресурси людини вичерпуються швидше, ніж відновлюються, стрес може стати хронічним і перетворитись на невроз або викликати депресію. Для того щоб цього не сталось, необхідно бути в злагоді із самим собою. Тоді вам буде легше сприймати зовнішні обставини у будь-якій сфері повсякденного життя. Якщо ж людина не в злагоді із собою, її ведучою емоцією є тривога. Цю тривогу людина може відчувати постійно в усіх сферах життя таким чином: а) відчуття невизначеної тривоги; б) відчуття постійного тривожного очікування; в) тривожний страх.
Установіть відповідність між видами стресу за сферами життєдіяльності та чинниками їх виникнення.
Керування стресом
Правила, які допоможуть запобігти виникненню шкільного стресу
1. Планувати свій час, тобто вчасно виконувати домашні завдання, не накопичувати багато завдань на останній момент.
2. Закріплювати вивчений матеріал при виконанні практичних вправ, вчитись використовувати набуті знання.
3. Не створювати конфліктних ситуацій на уроці.
4. Вчасно звертатись до вчителів за роз'ясненням матеріалу, який ви не зрозуміли.
5. Намагатися позитивно спілкуватися з однокласниками в стилі співпраця, уміння домовлятись, компроміс.
При дотриманні цих правил ваше навчання буде доволі комфортним. Якщо ж учень постійно порушує їх, він ризикує опинитися в стані хронічного дистресу. Дистрес може призвести до зниження рівня знань і погіршення навчальних результатів. Тоді може зникнути бажання ходити до школи. Неуспішна в навчанні людина не матиме можливості оволодіти престижною професією. Отже, її шанси знайти ви-сокооплачувану роботу знижуються, і вона ризикує опинитися в стані фінансового стресу, який може спровокувати сімейний стрес, пов'язаний з проблемами утримання сім'ї.
Найкращим способом боротьби зі стресом є його профілактика. Ллє в разі виникнення стресу з ним також потрібно боротися.
Визначаємо рівень стресу
Поміркуйте над поданими запитаннями. Виокремте ті, на які відповідаєте «так».
В останні місяці:
• Писай (-да) контрольну роботу.
• Дуже сварився (-лася) або побився (-лась) з кимось.
• Запізнювався (-лася) на заняття, ще куди-небудь.
• Сталося щось хвилююче.
• Відчував (-ла) сум чи аімотпкті..
• Виступав (-ла) перед класом.
• Познайомився (-лася) з новою людиною.
• Мав (-ла) проблеми у відносинах з батьками.
• Намагався (-лась) щосили перемоіти в змаганнях.
• Був (-;іа) надмірно завантажений (-а) справами.
• Мав (-ла) проблеми з підготовкою домашніх завдань.
• Не зміг/змогла виконати покладені па тебе обов'язки.
• Повинен (-а) був (-ла) стати переможцем у певній справі.
• Допомагав (-ла) в організації великою заходу.
• Відчував (-ла) розгубленість, збеитежешь.
Шкода оцінок:
від 0 до 5 - низький рівень стресу; від б до 10 - середній рівень стресу; від 11 до 15 - високий рівень стресу. Рекомендації:
Низький рівень - імовірно, що ваше життя тихе й одноманітне. Знайдіть нових друзів, почніть займатись фізичними вправами, запишіться в секцію, знайдіть собі хобі тощо.
Середній рівень - ваше стресове навантаження є допустимим. Якщо все ж є ознаки стресу, то скористайтеся правилами, які допоможуть запобіїти виникненню шкільного стресу.
Високий рівень - перевищення допустимого рівня стресу. Такий стаи с вкрай небажаним, тому скористайтеся способами боротьби зі стресом, який вже виник.
 Способи боротьби зі стресом, який вже виник
1. Виконуйте фізичні вправи: плавання, шейпінг, ранкові пробіжки, заняття танцями, легкою атлетикою тощо.
2. Здійснюйте аутотренування - мисліть позитивно: уявіть безпечне, приємне для вас місце і на певний час подушки «перемістіться» туди, відчуйте розслаблення в тілі, заспокойтесь; подивіться на ситуацію ніби з боку, як інша людина - тоді знайти рішення буде значно легше; порадьте собі те, що б порадили іншій людині в такій ситуації.
3. Розв'язуйте конфлікти - це найкращий спосіб позбавлення від стресів, спричинених цими конфліктами.
4. Намагайтесь виправдати поведінку свого опонента.
5. Спробуйте знаходити щось корисне в ситуації, що склалась («сталося як сталося, проте...»).
6. Подумайте про те, що могло бути й гірше.
7. Застосуйте прийом «зелений виноград»: можливо те, до чого ви без успіху прямували, не таке вже вам і необхідне, не дуже-то й потрібне.
8. Поспілкуйтесь із близькою людинок), якій ви довіряєте і яка вас підтримає та зрозуміє.
Попрацюйте у групах, послідовно виконуючи завдання.
1. Опишіть по одній ситуації з вашого шкільного життя, що спричинила стрес.
2. Доберіть з поданих вище заходів ті, які могли б допомогти вам запобігти виникненню шкільного стресу.
3. Доберіть з поданих вище способів боротьби зі стресом ті, які могли б допомогти швидше подолати стресовий стан.
4. Заповніть таблицю за зразком.
Стимулятори - психоактивні речовини, що активують психічну та фізичну активність організму: швидко знімають втому, підвищують працездатність.
Дехто намагається боротись зі стресом, приймаючи стимулятори та антидепресанти.
Дехто навіть пробує це зробити і за допомогою алкоголю чи наркотиків. Проте, ви знаєте, що від прийом)' наркотиків та вживання алкоголю розвиваються хвороби: наркоманія чи алкоголізм.
Легше справитись із станом стресу доступними методами без загрози здоров'ю, подолати депресію, ніж лікуватись від алкоголізм)' й наркоманії.
Від прийому багатьох відомих стимуляторів формується наркотична залежність. Після прийому стимулятора підвищується настрій, усе має яскравий вигляд, виникає бажання творити, розмовляти, веселитися. Ллє за цією феєрією обов'язково настає період роздратування, людина може впасти в депресію, навіть виникає суїцидальний настрій.
Звичні й поширені напої (чай, кава) мають стимулюючу дію на організм, зловживати ними не варто.
На першій стадії стресу, коли відчуваються напруга та збудження, добре допомагає «зелена аптека» - чаї з ромашкою, м'ятою, мелісою. Вони смачні, не викликають залежності й не погіршують здоров'я.
Проте трапляється, що людина самотужки не може впоратися зі стресом, тоді потрібна професійна допомога. Лікарі-психологи чи психіатри оберуть необхідні ліки: заспокійливі чи снодійні, антидепресанти чи стимулятори, можливо ліки для покращення апетиту, зміцнення імунної системи, тощо.
Різні стреси є невід'ємною частиною людського життя, адже вони допомагають організму пристосуватись до умов, що постійно змінюються.
Дослухайтесь до свого організму - він повідомляє про стрес, навчіться розпізнавати чинники виникнення й ознаки стресу. Починайте боротись із ним вже на першій стадії - стадії тривожності.
Знижуйте стресове навантаження - на будь-якій стадії це не пізно. Беріть на озброєння правила уникнення стресу, у разі необхідності звертайтесь до фахівців, адже самостійний прийом стимуляторів небезпечний для здоров'я.
Мисліть позитивно, стрес допомагає замислитись, оцінити свої можливості, удосконалюватись.
Запитання і завдання
1. Чим відрізняються евстрес та дистрес? Відповідь обґрунтуйте та проілюструйте прикладами.
2. Поясніть, як стрес впливає на здоров'я.
3. Оберіть з переліку ознаки стресового навантаження й укажіть, яких заходів слід вжити, щоб не допустити розвитку стресу:
♦ неможливість зосередитись на будь-чому;
♦ занадто часті помилки;
♦ погіршення пам'яті;
♦ постійне відчуття втоми;
♦ дуже швидке мовлешш;
♦ думки зникають;
♦ безпричинні болі у голові, спині, шлунку;
♦ трата почуття гумору;
♦ постійне відчуття голоду або навпаки втрата апетиту.
4. Проаналізуйте список причин стресового навантаження. Чи є у ньому те, що відбувається з вами? Обговоріть з батьками, як можна собі допомогти.
- Набагато частіше вам доводиться робити не те, що б хотілося.
4- Вам постійно бракує часу - не встигаєте нічого зробити.
- Ви постійно хочете спати.
- Ви бачите надто багато кольорових снів, особливо коли дуже втомилися за день.
- Вам майже нічого не подобається.
- У вас постійні конфлікти, як дома, так і в школі.
- Відчуваєте незадоволення життям, та й жити взагалі не хочеться.
- З'являється комплекс неповноцінності
- Вам немає з ким поговорити про свою проблему, ніхто вас не розуміє.
- Ви не відчуваєте поваги до себе.
- У вас є якесь хронічне захворювання або постійно турбує біль.
5. Використовуючи правила запобігання виникненню шкільного стресу, порадьте семикласникам вихід із ситуацій.
> Настя захопилась підготовкою до танцювального конкурсу, пропустила кілька запять. Через нерозуміння нового матеріалу не встигає вчасно виконувати домашні завдання. Дівчинка дуже хвилюється, бо добре навчається і не хоче отримати за півріччя низькі оцінки. Тривожиться... Розраховує па розуміння вчителів і те, що зможе перезда-ти неї роботи.
> Підкажіть Сергію способи боротьби зі стресом, який виник у результаті його переходу до іншого навчального закладу, де в нього виник конфлікт із лідером класу, та й вимоги до навчання вище, ніж у ста-рій школі, і в хлопця знизилась успішність у навчання.
6. Створіть рекламний продукт (листівка, презентація, відеоролик, салогап, плакат) про протистресовий стиль життя.