укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 12 » § 18. Коли і як виникають компетентнісні задачі
14:02
§ 18. Коли і як виникають компетентнісні задачі

§ 18. Коли і як виникають компетентнісні задачі

Шукати відомості щодо всього, що знає людство, можна в мережі Інтернет. Обчислювати, все, що необхідно, опрацьовувати дані - з використанням табличних процесорів і систем програмування, аналізувати отримані результати - з використанням редакторів карт знань. Описувати отримані результати - з використанням текстових процесорів, графічних редакторів, редакторів карт знань. Представляти отримані результати - з використанням презентаційних систем, надсилаючи свої висновки з використанням електронної пошти, систем миттєвого передавання повідомлень, оприлюднюючи їх у соціальних мережах, на власному сайті.
Етапи і засоби розв'язування компетентнісних задач: змістовий аналіз формулювання задачі; побудова інформаційної моделі; пошук інформаційних матеріалів; добір основного засобу опрацювання даних (редактори: графічні, презентацій, карт знань; текстовий процесор, табличний процесор, навчальне середовище виконання алгоритмів); опрацювання даних; подання результатів розв'язування задачі.
Коли і як виникають компетентнісні задачі
Існують задачі і завдання, які можна розв'язати й виконати, лише поєднуючи знання й уміння з кількох предметів, які ви вивчали, долучаючи власний життєвий досвід. Такі задачі виникають, здебільшого, в життєвих ситуаціях, коли хочеться спитати когось: «що я маю робити, як мені діяти за певних обставин, задля досягнення певної мети» - а спитати ні в кого. Ці задачі (як і більшість інших задач, що постають перед дорослою людиною) вимагають аналізу умов, визначенню обставин діяльності, характеристик об'єкту, для якого має розв'язуватись задача, побудови його моделі.
Одним із найпростіших прикладів, в яких необхідно пройти всі зазначені вище етапи, є задача щодо планування поїздки в інше місто, яку дуже часто доводиться вирішувати.
Наприклад, для того щоб прийняти рішення, їхати сім'єю з чотирьох осіб з Києва до Житомира власним автомобілем або рейсовим автобусом, потрібно, серед інших даних, оцінити вартість поїздки.
Аналізуємо дві моделі дій і порівнюємо їх ефективність. Основним критерієм буде вартість поїздки.
Перш за все, потрібно взнати, скільки коштує квиток на автобус (виходимо на сайт автостанції, знаходимо вартість квитка - найочевидніший і найпростіший крок, який, однак, вимагає наявності вмінь виконати ці дії).
Потім слід обчислити вартість поїздки автомобілем. Для цього потрібно оцінити об'єм палива, необхідного для того, щоб конкретним автомобілем доїхати з Києва до Житомира.
Для цього потрібно виконати такі дії.
1. Визначити (знайти в довіднику, на карті) відстань S між містами і задати час t> за який хочемо подолати цю відстань, швидкість руху vo, яку можна реально підтримувати (значення отримаємо з Правил дорожнього руху, або спитаємо у досвідченого водія).
2. Розділити S на t, тобто обчислити, якою має бути швидкість руху и.
3. Порівняти значення v і vo, і якщо отримане значення v перевищуватиме значення vo, то виконати дії пункту 2, надавши t більшого значення, інакше перейти до пункту 4.
4. Визначити (з довідника, описання автомобіля), скільки пального витрачає автомобіль на 100 км при швидкості руху і>, розділити знайдене число на 100, тобто визначити значення q (скільки літрів палива витрачатиметься на один кілометр).
5. Помножити q на S й отримати об'єм палива, необхідний для подорожі, тобто відповідь.
6. Помножити отриманий об'єм палива на вартість одного літра, отримати вартість палива для поїздки.
Після цього необхідно порівняти вартість чотирьох квитків на автобз'с із вартістю палива і приймати рішення, враховуючи й інпгі обставини (комфортність поїздки, наявність багажу тощо).
Інтим прикладом задачі, яка вимагає знань з багатьох галузей, є задача планування часу протягом тижня. Цю задачу всі звикли розв'язувати, не дуже замислюючись. Або й не розв'язувати зовсім, покладаючись на те, як цей розподіл часу складеться стихійно.
" Насправді ж, досить лише раз спробувати раціонально скласти план своїх дій, і ви побачите, що з'являється багато вільного часу, який раніше втрачався на очікування, зайві поїздки, перегляд непотрібних телевізійних передач тощо.
ш Отже, перш ніж приймати будь-яке рішення, потрібно для себе особисто, або для команди, з якою доведеться виконувати спільну діяльність, виконати такі кроки.
1. Проаналізувати задачу, виокремити й якомога точніше сформулювати мету діяльності, початкові умови, ресурси, які можна використати.
2. Описати задачу таким чином, щоб можна було спланувати діяльність з її розв'язування, виокремивши один або кілька способів досягнення результату, описати їх словесно, побудувати інформаційну модель діяльності й об'єктів. Оцінити важливість всіх і кожного з параметрів цієї моделі, їх вплив на результат, виокремити найважливіші й знехтувати несуттєвими.
3. За можливості й потреби знайти математичні описи процесів і об'єктів, які моделюватимуться при розв'язуванні задачі.
4. Спланувати дії з розв'язування задачі, а саме: пошук необхідних даних, виконання обчислень, формулювання і подання результатів.
5. Визначити необхідний для виконання кожного етапу інструментарій, тобто засоби IT і джерела відомостей.
6. Виконати розв'язування задачі, отримати й проаналізувати результати. Презентувати їх. 
Перевіряємо себе
1. Які IT та програмні засоби можна використати на етапі пошуку даних для розв'язування задачі? 
2. Які джерела даних та відомостей на паперових носіях можна використати на етапі пошуку даних? 
3. Навіщо необхідно виконувати формулювання інформаційної моделі об'єкту або процесу, що розглядається в задачі?
4. Яким чином можна виокремити найважливіші параметри моделі? Наведіть приклади для опису моделі процесу добору комп'ютера для використання у домашніх умовах для навчання.
5. Які IT й програмні засоби можна використовувати на етапі побудови моделі і планування діяльності? 
6. Що таке «математична модель» об'єкта? Наведіть приклад. 
7. Нехай об'єктом моделювання є басейн, а процесом - його наповнення. Басейн має дві труби, через одну з яких вода втікає у басейн, а через іншу - витікає з нього. Побудуйте математичну модель наповнювання басейну.
8. Які IT й програмні засоби можна використовувати на етапі розв'язз'вання задачі? 
Які можливості може забезпечити редактор карт пам'яті і на яких етапах його можна використати? Чи можна його замінити іншим програмним засобом і яким? 
10. Для яких задач доцільно будувати алгоритм розв'язування і використовувати навчальну систему програмування? 
11. Для яких задач достатньо використати пошукові системи і редактор презентацій? 
12. Які можливості може забезпечувати табличний процесор і на яких етапах його доцільно використовувати? 
Виконуємо
1. Проаналізуйте задачу про поїздку з Києва до Житомира, подану як приклад. Визначте програмні засоби, які, на вашу думку, доцільно використовувати на кожному з етапів розв'язування цієї задачі. 
2. Побудуйте графічне подання алгоритму розв'язування задачі про поїздку.
3. Які практичні застосування можуть мати результати пошуку в Інтернеті за двома словами: «пшениця ремесло» (виконайте пошук)? Для якого предмету можна використати ці результати та в якій формі? Які програмні засоби для цього будуть
потрібні? 
4. У табличному процесорі змоделюйте процес наповнення басейну водою, якщо через одну трубу вливається 10 літрів за хвилину, а через іншу трубу виливається 3 літри за хвилину. Частиною якої задачі може бути така модель?
5. Сплануйте виконання проекту: «Безпека на щоденному маршруті». Мета: Зрозуміти, як можна вирішити проблеми безпеки пішоходів (як і хто це може зробити - знаки, розмітка, правила, їх дотримання). Ключові запитання: Які основні джерела небезпеки для пішохода на вулиці? Чи завжди найкоротший шлях найбезпечніший? Хто і що має робити для того, щоб шлях був безпечним? 

Відповіді ГДЗ 7 клас з геометрії, хімії, іноземної мови
Нові підручники 7 клас за новою програмою 2015 року з алгебри, історії України, основам здоров'я