укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 7 » § 18. Конфлікти і здоров'я
18:05
§ 18. Конфлікти і здоров'я

§ 18. Конфлікти і здоров'я

У цьому параграфі ви:
• повторите, що таке конфлікт;
• дізнаєтесь про причини виникнення та стадії розвитку конфліктів;
• ознайомитеся з типами конфліктів і зі способами їх подолання.
Конфлікт і компроміс
Щоденне спілкування людей не завжди відбувається в супроводі класичної музики, у затишному живописному куточку природи чи гостинній вітальні. Люди, намагаючись довести свої наукові ідеї, досягти успіху в бізнесі та навіть добре виступити на шкільній олімпіаді, потрапляють у конфліктні ситуації.
Що таке конфлікт?
Підліткам іноді здається, що батьки надто опікуються їхнім зовнішнім виглядом, колом спілкування, поведінкою. А іноді це й насправді буває так.
Компроміс (у перекладі з лат. - угода, згода) - згода, порозуміння із супротивником, досягнуті шляхом взаємних поступок чи відмовою від особистих переконань.
Батьки намагаються контролювати кожний крок, позбавити спілкування з тими, хто їм здається непідходящим оточенням, забороняють слухати музику певного стилю. У таких ситуаціях важко погодитися з батьками, але потрібно знайти компроміс, поговорити й порозумітися. У жодному разі не можна замикатись у собі, припиняти спілкування з батьками.
Якщо ви розумієте, чому зароджується конфлікт, ви зможете його попередити або діяти більш адекватно й ефективно, якщо він вже розпалився.
Причини виникнення конфліктів
Конфлікти можуть виникнути через об'єктивні причини: економічні, політичні кризи, соціальну нестабільність, суперечливі позиції групи людей, держав тощо.
Причинами конфліктів можуть бути:
• розбіжності в оцінці навколишнього (у кожного своя думка, погляд);
• відмінність інтересів та вподобань.
Міжособистісні конфлікти можливі, якщо наявні протилежні погляди чи інтереси двох людей або груп людей.
Яку цифру бачить хлопчик праворуч? Яку цифру бачить дівчинка ліворуч? До чого може призвести різне сприйняття інформації?
Про наявність у людини глибокого внутрішнього конфлікту може свідчити те, що людина постійно доволі довго не приймає рішень. Частіше за все так трапляється з невпевненими в собі людьми із заниженою самооцінкою, які не можуть або не хочуть брати на себе відповідальність за прийняття рішення.
За відсутності конфліктів людство стояло б на одному місці й не розвивалося. Конфлікти необхідні у випадку захисту своїх прав, при доведенні власної думки, для прийняття правильного рішення. З іншого боку, під час конфлікту загострюються протиріччя, висловлюються образи в різкій формі, і це пригнічує людину. Тому, якщо виник конфлікт, слід намагатись перевести його в конструктивну площину. Конструктивний конфлікт приводить до вирішення проблеми, просування вперед. Деструктивний конфлікт - руйнує стосунки і не сприяє прийняттю рішення, ідо задовольнило 6 усі конфліктуючі сторони.
Стадії розвитку конфліктів
Конфлікт, як правило, розвивається за п'ятьма стаді ями. Проте на кожній з них можна зупинити конфлікт, розв'язати його конструктивно. Саме тому в цьому параграфі пропонується вивчити стадії розвитку конфлікту на прикладі оповідання Євгена Гуцала «Лось», яке ви читали й аналізувати на уроках української літератури.
Ескалація - від лат. «scale», що означає «сходи».
I стадія: Перетин інтересів братів і рідного дядька - хлопці рятують лося з-під криги, а дядько вбиває його пострілом.
II стадія: Хлопці приголомшені, дядько насторожений.
III стадія: Дядько наполягає, що лось не із заповідника, і однаково втопився б. Брати стверджують, що він вбив лося із заповідника, що вони врятували лося, а не витягли мертвого з-під криги.
IV стадія: Дядько Шпичак висловлює прямі погрози, говорить про покарання, якщо не підтвердять його версію. Брати рішуче відмовляються.
V стадія: Хлопці тікають і прямують до заповідника, щоб заявити охороні про вбивство тварини. Дядько розгублений, намагається приховати свій злочин.
Пригадайте оповідання Євгена Гуцала «Лось». Установіть суть конфлікту. Визначте, який це конфлікт - поглядів чи Інтересів.
Способи конструктивного розв'язання конфліктів
На першій стадії конфлікт ще не повністю усвідомлюється. Слід пам'ятати, що конструктивно розв'язати конфлікт можна на першій чи другій стадії. На третій і четвертій - порозумітися дуже важко.
Якщо залишити конфлікт без розв'язання, то це призведе до розладу в стосунках з друзями. Як наслідок - ви відчуваєте пригнічення, погіршення настрою, самопочуття, а отже, це негативно впливає на фізичне й психічне здоров'я.
Опонент - від лат. той, що протиставить, заперечує.
Щоб не розпалювати конфлікт, незалежно від того, чи це конфлікт інтересів, чи поглядів, потрібно діяти у наведеній нижче послідовності.
Крок 1. Опанування емоцій. Запропонуйте опонентові опанувати емоції.
- Не будемо сваритися.
- Давай разом подумаємо.
- Не бійся, я не монстр, я чуйна людина (з гумором). 
Крок 2. Усунення сумнівів, предмета конфлікту.
Вислухайте претензії, не перебиваючи, робіть тільки уточнення, не загострюйте увагу на мові опонента. Після цього попросіть вислухати себе, але не виправдовуйтеся, не сперечайтеся за лідерство, не вдавайтеся до образ.
Крок 3. Пропозиції, санкції.
Стежте вдвох за головною думкою, не зосереджуйтеся на дрібних фактах. Шукайте компроміси. Умійте визнати свої недоліки та вчасно вибачитися.
Крок 4. Розв'язування.
Не затягуйте розмови. Висловлюйте чітко шляхи розв'язання суперечки й можливі наслідки. Оберіть те, що підходить вам обом, установіть обов'язково терміни виконання або повернення до розмови.
Крок 5. Підняття значущості співпраці.
Підкресліть значущість позитивного розв'язання конфлікту.
- Я вражений, що ми так швидко все вирішили.
- Приємно мати справу з толерантною діловою людиною.
- Я радий, що ми порозумілися.
При виникненні конфлікту вибирайте найоптимальніші типи поведінки: співпраця, компроміс. У цьому разі конфлікти допомагатимуть вам розвиватися і не шкодитимуть здоров'ю.
Проаналізуйте таблицю. Який зі способів регулювання конфліктів є найефективнішим? Чому?
Вважається, що при уникненні конфлікту жодна з сторін не досягне успіху. При таких формах як конкуренція, пристосування чи компроміс або один з учасників програє, або усі учасники програють. Оскільки поступаються власними інтересами.
Насильство як вид конфлікту, що також виникає між людьми, є особливим. Процес розв'язання та врегулювання конфліктів, пов'язаних з насильством, часто переходить до компетенції правоохоронних органів. Тому і способи їх розв'язання будуть відрізнятись від запропонованих у цьому параграфі.
У житті бувають конфлікти, які ви можете розв'язати швидко, а для розв'язання інших треба ретельно підготуватися. Якщо ви сумніваєтеся у своїй правоті, корисно поставити себе на місце іншого, щоб Зрозуміти його образу, претензії, позицію. Визнати свої помилки нелегко, але треба вміти вчасно вибачатися, якщо причиною конфлікту стала ваша нетактовність, грубість чи впертість.
1. Розпізнай і визнач конфлікт.
2. Визнач свої почуття у цій ситуації та почуття іншої сторони конфлікту.
3. З'ясуй причину, визнач свої очікування та можливі сподівання протилежної сторони.
4. Продумай, що можна зробити для конструктивного розв'язання конфлікту.
5. Вибери рішення, яке може задовольнити всі сторони конфлікту, та спробуй його втілити.
Конфлікти - це двигун життя. Та якщо незадоволення, тривога, нервування, зриви, стреси затьмарюють ваше життя, то це руйнування не тільки психологічного благополуччя, а й здоров'я взагалі.
Якщо хочете мати добрі стосунки, постійно розвивайте навички розв'язування конфліктів. 
Розгляньте ситуації. Що є причиною виникнення конфліктів? Які це конфлікти: поглядів чи Інтересів? Яким способом їх краще розв'язати? Чому?
• Однокласниця вимагає дати послухати МРЗ-плеєр. Ви не хочете давати, бо зараз його використовуєте. Слово за слово - уже майже до сварки дійшло...
• На одній з перерв до вас підійшов старшокласник, попросив подивитися мобільний телефон, і без дозволу почав з нього дзвонити. Намагання відібрати вже на межі бійки....
• Ваша однокласниця принесла дорогу ручку, подаровану їй на день народження. Інша дівчинка ховає цю ручку у свій портфель. Ви не знаєте, чому вона так чинить, можливо жартує.
• Батьки забороняють товаришувати з однокласником, стверджуючи, що він не заслуговує на добре ставлення через погані оцінки в школі.
Конфлікти можливі, якщо зустрічаються особи з протилежними поглядами, інтересами, характерами.
Вам простіше знайти шляхи до співпраці з людиною, коли ви знаєте, з якої причини людина чинить саме так або доводить саме це.
Щоб подолати конфлікт, потрібно подивитися на ситуацію з точки зору іншого, тоді легше порозумітися.
Не варто розпалювати конфлікти - намагайтесь конструктивно розв'язати конфлікт на будь-якій стадії, краще на початковій.
Нерозв'язані конфлікти призводять до розладу в стосунках, пригнічення, погіршення настрою, самопочуття, а отже, негативно впливають на фізичне та психічне здоров'я.
Вибирайте поведінку, яка відповідає конкретній конфліктній ситуації. Уміння розв'язувати конфлікти - це ознака зрілої особистості.
Запитання і завдання
1. Що може стати причиною конфліктів?
2. У будь-якому конфлікті є п'ять стадій йот розвитку. Назвіть їх.
3. Назвіть етапи розв'язання конфліктів.
4. Які способи розв'язання конфліктів ви частіше застосовуєте під час їх усунення?
5. Що, на вашу думку, означає «поводитися по-дорослому» під час розв'язування конфліктів?
6. Установіть логічну послідовність запропонованих слів так, щоб останнім було слово найближче за змістом до поняття «конфлікт»: бійка, розлад, сварка, суперечка, незгода, колотнеча, розбрат, сутичка, дискусія, полеміка, парі.
Моделювання спосоош конструктивного розв'язання конфліктів
Дуже важливо вміти користуватись методами самодиагностики та самостійної оцінки власних психологічних особливостей. Спробуйте визначити власні характеристики схильності до конфліктної поведінки.
1. Для вимірювання рівня схильності особистості до конфліктної поведінки пройдіть тест, що міститься у Додатку 9.
2. Установіть послідовність висловів для аутотренінгу, якщо ви потрапили в конфліктну ситуацію.
3. Попрацюйте у групах, як об'єднай вас учитель.
Пригадайте конфлікти, які ви бачили протягом останнього тижня. Складіть таблицю в зошиті за зразком. Запишіть, хто S брав участь у конфлікті і в чому полягає його суть. Не використовуйте імен, просто запишіть хлопчик, дівчинка, старшокласник, незнайома бабуся тощо.
Запропонуйте вирішення кожної ситуації, виступаючи у ролі посередника
4. Розгляньте ситуації та запропонуйте розв'язання кожного конфлікту з позицій усіх учасників.
5. Зробіть висновок, відповівши на подані запитання.
• Яка форма поведінки переважають у ьас під час розв'язання конфліктів?
• Яка поведінка найефективніша у розв'язанні конфліктів?
• Чи потребуєте ви для корекції власної поведінки допомоги батьків, консультації психолога? Чому?