укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 7 » § 19. Підліток і соціум
18:09
§ 19. Підліток і соціум

§ 19. Підліток і соціум

У цьому параграфі ви:
* соціальну безпеку вашого населеного пункту;
* захист державою ваших прав
Ознаки безпечного соціуму
У наш час відбуваються значні зміни в системі цінностей українського суспільства, життєвих стандартах, зразках поведінки та потребах молодих людей.
Усе це відбувається в соціальному середовищі - соціумі і звичайно впливає на формування особистості кожного підлітка.
Ознаками безпечного соціального середовища є громадянський мир, захист багатодітних сімей, пенсіонерів, людей з інвалідністю, доступ до освіти, медичне обслуговування, захищеність від кримінальних явищ.
Сформулюйте ознаки небезпечного соціального середовища. Чи просто у такому середовищі жити сімї з дітьми шкільного віку? Чому? Соціальна безпека населеного пункту
Соціальна безпека населеного пункту - це комплексне поняття, що характеризується:
• економічними показниками;
• політичною ситуацією;
• рівнем розвитку соціальної сфери;
• духовністю.
З іншого боку, соціальна безпека впливає на якість життя - підвищення добробуту населення; робить суспільство (громаду) стійким до негативних впливів ззовні та внутрішніх конфліктів чи протистоянь; забезпечує можливість для розвитку громади та кожного жителя населеного пункту.
Розгляньте схему системи соціальної безпеки населеного пункту. За потребою доповніть її.
Проаналізуйте рівень соціальної безпеки свого міста, містечка чи села за такими чинниками:
• низький чи високий рівень життя (середній розмір заробітної плати батьків, сусідів, знайомих порівняно з показниками середньої заробітної плати в Україні та інших європейських державах);
• достатність робочих місць чи безробіття;
• доступність і якісне медичне обслуговування чи відсутність медичних установ;
• можливість культурного розвитку чи духовно-моральна деградація;
• достатність, своєчасність і достовірність інформації місцевих ЗМІ;
• міграція населення;
• ефективність і якість місцевого управління.
Міські жителі мають більше можливостей порівняно із сільськими, бо можуть відвідувати театри, концерти, художні виставки. Також вони мають ширший доступ до різнобічної інформації, буваючи в бібліотеках, купуючи різноманітні журнали й газети. Тому ваші ровесники з великих міст уже в шкільному віці мають більше можливостей скоріше визначити себе як особистість.
Підлітки міст часто втрачають бажання спілкуватися, поринаючи у віртуальний, штучно створений світ Інтернету. Сільські ж підлітки мають тут певні переваги: розмірене життя без стресів, пов'язаних із техногенними чинниками; чисте повітря; здорову їжу; живе спілкування з природою, однолітками, родичами різних поколінь, адже кажуть, людина без минулого, як дерево без коріння.
Поважайте цінності, якими керувалися покоління ваших батьків, дідів і прадідів, зберігайте почуття власної гідності й гідності старшого покоління. Переймайте позитивні якості своїх родичів чи близьких, а шкідливі звички зовсім не обов'язково повторювати.
Попрацюйте в парі. Обговоріть питання
1. Кого ви найбільше поважаєте у своїй сім'ї?
2. До чиїх порад дослуховуєтесь і чому?
3. Які стосунки в сімї позитивно впливають на здоров'я?
4. Які у вас є обов'язки стосовно хворих і немічних членів родини?
5. Проаналізуйте схему соціального середовища підлітка. Чому в схемі родина ближче до «Я», ніж світова спільнота? Чому в соціальному середовищі підлітка відведено місце для держави?
Держава на захисті прав дитини
Від народження кожен громадянин отримує права згідно з Конституцією України. Держава забезпечує умови дня безпечного народження малюка, пропонує мережу державних дитячих садочків, шкіл, гімназій чи ліцеїв. Кожен, хто успішно складає іспити, може навчатись в університеті за державні кошти.
Для розвитку творчих здібностей та реалізації захоплень діють палаци творчості дітей і юнацтва, спортивні школи, секції, творчі гуртки.
За станом здоров'я від народження й протягом життя допомагають стежити сімейні лікарі або фахівці місцевих поліклінік і лікарень.
Якщо дитину ображають, класний керівник, шкільний психолог чи дільничний інспектор міліції втручаються й допомагають. Іноді трапляється, що в сім'ї діти зазнають насилля. Цього не можна терпіти, бо кожна дитина має бути доглянутою, добре одягненою, забезпеченою місцем проживання та навчання, повноцінно харчуватися й займатись улюбленими справами.
Яким міжнародним документом забезпечуються права дитини? Які статті цього документу стосуються учнів 7 класу? Як ці права реалізуються у вашому оточенні? Клініки, дружні для молоді
Суспільство і держава приділяє велику увагу здоров'ю підлітків, адже вже через 10 років ви будете молодими фахівцями на великих підприємствах, і від вашого здоров'я залежатиме робота станків чи цілих цехів. Хтось із вас започаткує власну справу, нестимете відповідальність за своїх співробітників, їхнє здоров'я та благополуччя. Згодом вам доведеться опікуватись своїми батьками та сім'єю. Ви - майбутнє своїх родин, держави. Яким буде ваше здоров'я, ваша освіта, таким буде й майбутнє країни.
Підлітки - найближчий і найважливіший потенціал суспільства. Тому державою створено різні заклади - клініки, дружні для молоді. У таких клініках надають консультації (якщо потрібно - конфіденційно й анонімно), не відмовляють у допомозі з будь-яких питань. Доброзичливі та відповідальні співробітники проводять індивідуальні консультації й тренінгові заняття з питань збереження здоров'я.
Діють також і міжнародні організації, які опікуються допомогою людям, у том числі й підліткам, що опинились у скрутних ситуаціях. Наприклад, Міжнародний комітет червоного хреста (МКЧХ), який був заснований у 1863 році, працює сьогодні по всьому світу, надаючи гуманітарну допомогу людям, постраждалим через конфлікти й збройне насильство, поширюючи інформацію про закони, що захищають жертв війни.
На сайті цієї організації можна ознайомитися з книгою експерта з безпеки в ситуації збройного конфлікту Девида Ллойда Робертса «Залишитися в живих. Захист і безпека - рекомендації добровольцям гуманітарних організацій, що діють у зоні конфлікту».
Здоров'я підлітків залежить від соціальної безпеки населе-~,У) ного пункту, соціального оточення, піклування держави. Ознаками безпечного соціального середовища є громадянський мир, захист багатодітних сімей, пенсіонерів, людей з інвалідністю, доступ до освіти, медичне обслуговування, захищеність від кримінальних явищ.
Якщо на вас тиснуть чи зчиняють несправедливість або насильство, звертайтесь до вчителя, психолога, міліції чи клінік, дружніх до молоді.
Запитання і завдання
1. Назвіть складові системи соціальної безпеки населеного пункту, де ви живете.
2. Перелічіть складові вашого соціального середовища. Оцініть його безпеку за ознаками безпечного чи небезпечного соціального середовища.
3. Як держава піклується про права дитини? Як ви особисто відчуваєте це?
4. У чому полягає мета діяльності клінік, дружніх до молоді?
5. Ознайомтесь із книгою «Залишитися в живих. Захист і безпека - рекомендації добровольцям гуманітарних організацій, що діють у зоні конфлікту».
Складання списку телефонів медичних закладів, психологічних і соціальних служб для молоді, кабінетів довіри
Складіть список установ вашого населеного пункту, де можуть надати консультацію з питань збереження здоров'я, уникнення принижень, допомогти у разі будь-якої соціальної небезпеки, порушенні ваших прав.
Такі установи часто є волонтерськими. Намагайтесь знайти інформацію на офіційних сайтах державних адміністрацій міста, міськради, департаментів чи управлінь освіти, охорони здоров'я. Запишіть їх телефони та адреси.
Це можуть бути:
• клініка, дружня до молоді;
• кабінет меди ко-соціальної допомоги підліткам і молоді;
• відділення медико-соціальної допомоги підліткам і молоді;
• центр психологічної допомоги підліткам і молоді;
• консультативно-діагностична поліклініка.
Обміняйтесь інформацією, зробіть загальний довідник з короткою анотацією, у яких випадках звертатись до певної установи, і розмістіть у доступному для всіх школярів місці.