укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 14 » § 1. Тварина - живий організм
10:56
§ 1. Тварина - живий організм

§ 1. Тварина - живий організм

Світ живої природи надзвичайно різноманітний. Він включає живі організми, які об'єднані в царства Рослини, Тварини, Гриби, Бактерії та Віруси. Ви вже знайомі з попереднього класу з рослинами, їх будовою, процесами життєдіяльності та різноманіттям. Познайомимося тепер з представниками царства Тварини (мал. 1).
Чи можна зустріти людину, байдужу до тварин? Звичайно ні. Нашою втіхою у житті є спілкування з тваринами. Ми дістаємо насолоду від співу різноманітних птахів, естетичне задоволення викликає турбота про тварин. Тваринний світ завжди цікавив людину.
Ще в сиву давнину людина почала накопичувати відомості про тварин. Тварини здавна були об'єктами мисливства, рибальства тощо. Люди не могли обійтися без знань про особливості життєдіяльності тварин, їх поширення та звички.
Із часом виникає наука, предметом вивчення якої є тваринний світ. У IV ст. до н.е. старогрецький філософ Аристотель уперше називає цю науку терміном "зоологія" (від грец. "зоо" - тварина та "логос" - вчення).
Зоологія - це біологічна наука, яка вивчає будову, процеси життєдіяльності, спосіб життя тварин, їх видовий склад, поширення, походження, значення у природі та житті людини.
Сучасна зоологія - багатогалузева наука про тварин. Наприклад, предметом вивчення морфології тварин є зовнішня будова та форма тіла тварини, анатомії - внутрішня їх будова, цитології та гістології тварин - будова та функції клітин і тканин, фізіології - процеси життєдіяльності тварин, систематики - видова різноманітність тварин, екології - взаємозв'язок з оточуючим середовищем та поширення тварин на Землі.
Ознаки тварин. Тварини, як і рослини - живі організми, які мають багато спільного. У зв'язку з тим, що тварини і рослини виникли від спільного предка, між ними є багато схожих рис як у будові, так і в життєдіяльності. Подібно до рослин, тварини складаються із клітин, які формують тканини, органи; проявляють подібні властивості: обмін речовин, живлення, дихання, ріст, розвиток, розмноження, подразливість.
Проте між рослинами і тваринами є суттєві відмінності в будові та процесах життєдіяльності, які подані в (табл. 1).
Тварини, подібно до представників інших царств: Грибів, Дроб'янок та Вірусів, є гетеротрофами. Деякі з них живляться лише рослинами (рослиноїдні), інші - виключно тваринами (плотоядні), але більшість тварин - всеїдні. Тварини здатні активно рухатися.
Роль тварин у житті людини. Тварини завжди мали і мають велике значення в житті людини. Вони дають їй їжу, одяг, є помічниками у господарській діяльності. Деякі продукти життєдіяльності тварин використовуються як ліки. Не можна переоцінити естетичне значення тварин (метеликів, риб, птахів, ссавців тощо). Тварини також служать об'єктом наукових досліджень.
З давніх давен люди займаються рибним ловом (мал. 2), полюванням на диких звірів і птахів, прирученням і розведенням їх у неволі. Найважливіші продукти харчування (м'ясо, мед, молоко, яйця), сировину для промисловості (хутро, віск, шерсть, шовк, шкіра, пух), для медицини (отрута змій, бджіл) люди також отримують від тварин і використовують в життєдіяльності. Наприклад, вівці дають людині цінне хутро, м'ясо та молоко (мал. 3).
Серед тварин є шкідники культурних рослин (гризуни, комахи) та ті, що можуть викликати різні хвороби у людей. Слід знати і остерігатися небезпечних для людей тварин, що є паразитами (черви, воші, кліщі тощо) і переносниками різних хвороб (мухи, комарі, таргани, пацюки).
Тваринний світ - важлива складова природи. Турбота про нього слугує основою його правильного використання. Знаючи особливості окремих видів тварин, їх роль у природі, людина може охороняти корисні, рідкісні та зникаючі види, сприяти збільшенню їх кількості або обмежувати розмноження шкідників сільськогосподарських культур, переносників чи збудників хвороб.
Тваринний світ - частина живої природи. Вивченням тварин займається наука зоологія, засновником якої є Аристотель. Тварини відрізняються від рослин особливостями будови та процесами життєдіяльності, але подібні до грибів і бактерій за способом живлення.
1. Що вивчає зоологія? 
2. Назвіть ознаки, що відрізняють тварин від рослин, грибів та бактерій. 
3. Чим подібні між собою рослини І тварини? 4. Яку роль відіграють тварини в житті людини?
1. Поясніть те, що зоологія є комплексною наукою? 
2. Доведіть, що тварини - частина живої природи. 
3. Поясніть зв'язки, що існують між тваринами і представниками інших царств живої природи.
Для допитливих Природничо-наукова картина світу
У 7 класі ви вивчаєте окремі природничі предмети. Досконало пізнати явища чи об'єкти природи можна, "заглибившись" у сутність фізичних, хімічних, біологічних, географічних явищ, тобто пізнавши закони, що їх пояснюють. Тому, як і під час вивчення природознавства, ви будете об'єднувати біологічні, фізичні, хімічні, географічні знання в систему, пояснюючи їх за допомогою загальних закономірностей природи. Ця система знань називається природничо-науковою картиною світу, а її особистісно значима для людини складова - образом природи.
Система знань про живу природу - основа природничо-наукової картини світу та образу природи.
Для людини, її діяльності велике значення має образ природи. Щоб його створити, ви будете використовувати такі закономірності природи, як збереження, спрямованості самочинних процесів до рівноважного стану, періодичності процесів у природі.
Кожна тварина, кожна екосистема обмінюється речовиною та енергією із середовищем життя. Сладові тварини (клітина, тканина, орган) обмінюються енергією та речовиною між собою. Ці процеси відбуваються згідно із законами збереження маси речовини, збереження і перетворення енергії. Живі системи отримують кисень, поживні речовини, звільняються від непотрібних продуктів життєдіяльності завдяки явищу дифузії, яке підлягає закону спрямованості самочинних процесів до рівноважного стану. Життєдіяльності тварин, як і всіх живих організмів, властиві біоритми (сезонні, добові та інші), які є проявом закономірності періодичності.
Пояснюючи будову, процеси життєдіяльності тварин, складових систем тваринного організму за допомогою загальних закономірностей природи, ви будете формувати систему знань про живу природу і складову образу природи (мал. 4). Використання структурно-логічних схем допоможе кожному з вас створити свій образ природи. У ньому матимуть місце системи фізичних, хімічних, біологічних, географічних знань.
Під час вивчення тварин ви продовжите використовувати такі методи дослідження, як спостереження та дослідження, експеримент і мікроскопія, аналіз і синтез, порівняння і моделювання тощо. Крім того, ви опануєте метод історичного аналізу.
Моделлю, що відображає історичний розвиток тваринного, як і рослинного світу, є графічна схема "Дерево життя".
Розгляньте "Дерево життя" (мал. 5). Ви бачите, що одні групи тварин розташовані вище, інші - нижче.
Чим ближче до основи "дерева життя" розміщені групи (класи, типи) тварин, тим вони більш примітивні. І, навпаки, чим ближче вони знаходяться до вершини, тим на вищих щаблях "еволюційної драбини" вони перебувають, тобто вони більш високоорганізовані.
Поміркуйте, які групи тварин ви віднесли б до примітивних, а які - до високоорганізованих. Спобуйте пояснити свої міркування.

Відповіді ГДЗ 7 клас з хімії, біології, алгебри, фізики
Нові підручники 7 клас за новою програмою 2015 року зі світової літератури, інформатики, французської мови