укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 7 » § 20. «Ближній круг» підлітка
18:13
§ 20. «Ближній круг» підлітка

§ 20. «Ближній круг» підлітка

У цьому параграфі ви:
• дізнаєтесь про принципи формування міжособистісних стосунків;
• повторите Інформацію про різновиди підліткових компаній;
• навчитесь розпізнавати позитивні й негативні впливи соціального оточення;
• протидіяти негативному соціальному впливу. Принципи формування міжособистісних стосунків
Кожен із нас спілкується з великим колом людей, установлює соціальні контакти з іншими людьми, що відіграє дуже важливу роль. У декого такі контакти встановлюються швидко й легко, а декому важко знаходити спільну мову з людьми. Поза сумнівом, це залежить від особливостей кожного з нас: характеру, типу поведінки, манери спілкування. Усе ж міжособистісні стосунки потрібно встановлювати для обміну інформацією, навчання, отримання емоційної взаємоггідтримки, співчуття, допомоги.
Як можна розтлумачити фразу «Найближче оточення формує особистість дитини»? Проаналізуйте деякі із заповітів автора цієї фрази Марії Монтессорі, італійського лікаря.
Якщо учня часто критикують — він вчиться засуджувати. Коли учня часто хвалять — він навчається оцінювати. Якщо школярам часто демонструють ворожість, то вони вчаться битися.
Коли з учнями завжди чесні — вони звикають до справедливості. Якщо підлітків часто висміюють — вони вчаться бути боязкими. Коли дитина живе з почуттям безпеки — вона вчиться вірити.
Якщо дитину часто сварять — вона відчуває себе винною.
Якщо дитину часто хвалять — вона починає завжди добре до себе ставитися.
Коли підлітків часто підбадьорювати, то вони проявляють впевненість у собі.
Якщо ви живете в атмосфері дружби і відчуваєте себе потрібним, то ви вмієте знаходити в цьому світі любов!
Як налагоджувати партнерські стосунки з родиною та друзями
Дуже важливо під час спілкування не тільки правильно висловлювати власні думки, а й уміти почути і, головне, зрозуміти співрозмовника. З таким умінням люди не народжуються, цю навичку необхідно розвивати щодня.
Навчайтеся покращувати стосунки в родині:
• частіше цікавтеся справами членів родини, як пройшов їхній день, тиждень;
• допомагайте близьким у домашніх справах;
• щиро поділяти їхні радощі, співчувайте, якщо трапилися неприємності.
Буває, що стосунки в родині не складаються. До вас не звертаються, не хочуть розмовляти. Тоді ви, мабуть, почуваєтеся некомфортно й навіть пригнічено. Не можна перебувати в пригніченому стані тривалий час, слід розв'язувати проблему, яка спричинила подібний стан. Щоб покращити стосунки, слід бути активнішим, уважнішим. Якщо ж не виходить налагодити стосунки самотужки, потрібно разом із батьками звернутись по допомогу до психолога.
Клас у школі — це наша «друга родина». Стосунки в класі також не просто налагодити. Якщо ви бачите, що час минає, а стосунки з однокласниками не покращуються, слід терміново щось робити. Насамперед варто переглянути власну поведінку й ставлення до однокласників.
Якщо серед однокласників усе ж не пощастило знайти друга, налагодити приятельські стосунки, порозумітися, як правило, підлітки пробують реалізувати себе поза школою в підліткових компаніях.
Підліткові компанії
Кожен формує своє коло спілкування, часто думка друзів, компанії, у якій ви проводите значний час, є важливішою за думку рідних і вчителів. Безперечно, компанії впливають на кожного підлітка. Іноді це корисно, бо допомагає зауважити свої недоліки, або навпаки — дозволяє виявити свої творчі здібності. Спільні спортивні ігри сприяють зміцненню здоров'я. Це позитивний вплив, але буває й навпаки.
На які різновиди поділяють підліткові компанії?
У небезпечних компаніях не поважають нікого, крім ватажка, який встановлює жорсткі правила поведінки, які передбачають повне підкорення та виконання його завдань. При цьому до ваших думок і побажань ніколи не дослухаються, навіть можуть покарати за свавілля. Ставляться один до одного агресивно, тиснуть на слабших, глузують з них. Хизуються поганими вчинками та спонукають до скоєння крадіжок, куріння, вживання алкоголю та наркотиків.
Таких компаній слід уникати, адже всі їх ознаки — це кроки, що призводять до нещасливого майбутнього: утрати себе, свого здоров'я, поганого навчання, ризику позбавлення волі.
Проаналізуйте свою компанію за зразком. Зробіть висновки, як спілкування в ній впливає на розвиток вашого характеру?
Способи протидії негативному соціальному впливу
Кожен може стати свідком насильства або сам стати жертвою насилля. Тому дуже важливо навчитися уникати або протидіяти виявам насильства.
Особливо важливо розвивати в собі доброту, справедливість, людяність, терпимість, які допоможуть протистояти насиллю й жорстокості. Можливо, чинити так, як це робив мудрець із старовинної притчі.
Нероби паплюжили мудреця, який ішов вулицею. А він відповідав їм усмішкою, дякував і бажав здоров'я. Якийсь перехожий здивувався:
— Старче! Ти дякуєш і бажаєш цим людям здоров'я... Невже ти не гніваєшся і не ображаєшся на них?
На що старий відповів:
— На базарі я можу витратити лише те, що є у мене в гаманці. Спішуючись же з людьми, я можу користуватися лише тим, чим наповнена моя душа.
Але трапляється, що потрібно захищатись і просити про допомога' інших людей.
Іноді ваші однолітки потрапляють у складні життєві обставини, їм доводиться приймати складні рішення. Проаналізуйте ситуації. Про який вплив соціального оточення в них ідеться? Як діяти в конкретних випадках? Що можна їм порадити?
Соціальне середовище: сім'я, друзі, молодіжні компанії, навчальні заклади й медичні установи, ЗМІ, Інтернет можуть впливати на здоров'я підлітків позитивно або негативно.
Вчіться знаходити спільну мову з вашим колом спілкування на основі принципів формування міжособистісних стосунків.
Важливо налагоджувати партнерські стосунки з родиною та друзями.
Ваш клас у школі, ліцеї, гімназії — це колектив, у якому минає третина доби, отже, намагайтесь, щоб цей час був комфортним і корисним.
Більшість підлітків реалізуються в підліткових компаніях. Важливо, щоб це були дружні компанії. Небезпечних компаній слід уникати.
Не варто замовчувати чи приховувати факти приниження чи насильства. Обов'язково навчіться їх уникати або протидіяти. Якщо ви потрапили в ситуацію, коли виявляється насильство, потрібно захищатись і просити про допомогу
інших людей.
Запитання і завдання
1. Ранжуйте складові соціального середовища підлітка за силою впливу на вас. Обґрунтуйте свій вибір.
2. Охарактеризуйте один із принципів формування міжосо-бистісних стосунків. Чи може він становити ризик для вашого здоров'я?
3. Які дружні компанії є у вашому дворі, у школі? Які діти (вік, стать, чим займаються) до неї належать? Як вони відпочивають і розважаються? Назвіть «плюси» та «мінуси» належності до тієї чи іншої компанії.
4. Чи може негативно вплинути на здоров'я належність до компанії підлітків? За яких обставин?
5. Чи можна агресивною поведінкою зупинити насильство?
6. Куди звернутися підлітку по допомогу?
7. Поміркуйте над притчею. Зробіть висновок.
8. Зробіть запис про стосунки з другом у своєму блозі, якщо він є, або будь-якому блозі про дружбу.