укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 13 » § 26. Методи проектування
12:47
§ 26. Методи проектування

§ 26. Методи проектування

Опорні поняття: фокальний об'єкт, фокус.
У первинному вигляді метод фокальних об'єктів проектування став відомий як «метод каталогу». Він був запропонований в 1926 р. німецьким професором Б. Кунце, а потім у 50-і pp. минулого століття вдосконалений американським ученим Чарльзом Вайтінгом. Цей метод використовують передусім тоді, коли необхідно поліпшити, удосконалити, модернізувати який-небудь технічний об'єкт.
Свою назву метод отримав тому, що вдосконалюваний об'єкт ставиться в центр уваги, у фокус. Принцип методу полягає в перенесенні на заданий об'єкт, який «лежить у фокусі», нових, яскравих, несподіваних властивостей, якостей і виявленні оригінальних І евристично цінних поєднань, тому його назвали фокальним. У методі використовуються порівняльний (асоціативний) пошук і евристичні (пошукові) властивості випадкового вибору.
Метод відрізняється простотою й великими можливостями пошуку нового бачення проблеми, що вирішується. Його застосовують з метою пошуку нових, оригінальних варіантів виконання обраного як фокус об'єкта, пошуку сумісних з ним додаткових функцій.
Метод фокальних об'єктів дозволяє знайти ідеї для нових, оригінальних товарів широкого застосування, різних сувенірів, ігор тощо, але цілеспрямовано знайти потрібне рішення, використовуючи даний метод, неможливо, хоча він і дає масу найрізноманітніших, дивовижних і цікавих ідей. Якщо поставлено завдання зробити коляску стійкішою, метод фокальних об'єктів не допоможе. Інша справа, якщо ми хочемо отримати коляску з новими цікавими можливостями.
Для удосконалення предметів або деталей за допомогою методу фокальних об'єктів потрібно дотримуватися таких правил.
1. Під час добору додаткових понять краще використовувати випадкові слова з різних галузей: техніка, поезія, фантастика, явища природи, живі об'єкти, але не з галузі, до якої належить сам фокальний об'єкт.
2. При відборі властивостей треба уникати звичайних визначень, таких слів як: гарний, жовтий, трикутний, важкий, надійний тощо. Вони підходять майже до будь-якого об'єкта тому, висока ймовірність того, що при асоціювання з фокальним об'єктом вони не дадуть цікавого поєднання. Можна вибирати властивості, ознаки, які об'єкт інколи виявляє.
Розглянемо загальну схему методу, яка ілюструє, яким чином здійснюється конструювання, вдосконалення технічного об'єкта. Наприклад, треба удосконалити або розробити нову конструкцію дитячого стільчика. Вибираємо навмання з якоїсь книжки, зі словника, зі статті кілька випадкових слів (можна навіть зробити це закривши очі і тицьнувши навмання пальцем в сторінку кілька разів). Припустимо, що після вибору ми маємо слова стіл, праска, машина, кішка. Тепер потрібно виписати для цих предметів їх властивості та визначити ті з них, які можуть бути приєднані до фокального об'єкта. Цей процес можна здійснити, використовуючи для зручності таку схему (мал. 117).
Аналіз властивостей випадкових об'єктів дозволяє виділяти з них як корисні, так і непотрібні для даного фокального об'єкта. У даному випадку варіантами рішення можуть бути, наприклад, складайий стільчик, стільчик з коліщаткам, стільчик, оббитий м'яким хутром. Не обов'язково, щоб всі обрані об'єкти безпосередньо підходили до пошукового предмета, але, використовуючи цей метод, можна отримати велику кількість найрізноманітніших варіантів.
Після вибору найбільш вдалого варіанта загального рішення, спільної ідеї, конструкції потрібна подальша, чисто конструкторська робота з розробки технічного завдання та іншої технічної документації (технічні малюнки, кресленики, технологічні карти тощо), створення та випробування дослідного зразка.
Розглянемо конкретний хід використання методу фокальних об'єктів на прикладі удосконалення електричного ліхтарика.
1. Вдосконалюють об'єкт - ліхтарик.
2. Випадково обрані об'єкти, які спали на думку або обрані навмання з будь-якої книги: окуляри, валянок, парашут.
3) Характерні властивості або ознаки випадкових об'єктів:
Окуляри - сонячні, захисні, модні.
Валянки - теплі, м'які, сільські.
Парашут - розкривається, кольоровий, надійний.
4. Нові поєднання об'єкта із властивостями випадкових предметів:
Ліхтарик сонячний, ліхтарик захиснику ліхтарик модний.
Ліхтарик теплий, ліхтарик м'який, ліхтарик сільський.
Ліхтарик розкривається, ліхтарик кольоровий, ліхтарик надійний.
5. Розвиваємо отримані ідеї нових якостей фокального об'єкта:
Ліхтарик з підзарядкою від сонячного світла, ліхтарик у вигляді прикраси.
На малюнках 119, 120 показано варіанти реалізації ліхтарика з новими властивостями.
Наведемо ще один приклад формування нового матеріального продукту на підприємстві з виробництва металевого посуду.
1. Об'єкт - каструля (фокальний об'єкт). Мета - розширення асортименту каструль, що випускає підприємство, підвищення попиту на цю продукцію.
2. Випадкові об'єкти: дерево, лампа, кішка.
3. Ознаки випадкових об'єктів: 
• дерево - високе, зелене, голе, зрубане, чахле, залізне, хлібне, коркове, з товстою корою, з корінням, розлоге, колюче.
• лампа - електрична, що світиться, настільна, електронна, розбита, паяльна, гасова, газова, чарівна, матова, кольорова.
• кішка - жива, грайлива, пухнаста, сибірська, дряпається, голодна, зла, смугаста, нюхає, нявкає, дика, домашня.
4. Приєднуємо до каструлі ознаки:
• дерева: висока каструля, хлібна каструля, каструля з корінням, каструля з колючками;
• лампи: електрична каструля, розбита каструля, чарівна каструля, каструля, що світиться;
• кішки: каструля, що обнюхує харчі, нявкаюча каструля.
5. Розвиваємо отримані ідеї:
• каструля з корінням - каструля з вбудованою в неї теплоізоляційною прокладкою;
• розбита каструля - каструля, розбита на секції, в якій можна одночасно готувати кілька страв;
• каструля, що обнюхує харчі, - каструля з індикатором, що визначає підгоряння їжі;
• нявкаюча каструля - подає сигнал про закінчення варіння тощо.
На малюнку 121 показано реалізацію одного з варіантів нової продукції.
Чи добре засвоїли?
1. Хто є автором методу фокальних об'єктів?
2. У чому полягає метод фокальних об'єктів?
3. Розробіть конструкцію запропонованого вчителем виробу, використовуючи метод фокальних об'єктів.

Відповіді ГДЗ 7 клас з геометрії
Нові підручники 7 клас за новою програмою 2015 року з алгебри