укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 7 » § 26. Самооцінка і поведінка людини
12:03
§ 26. Самооцінка і поведінка людини

§ 26. Самооцінка і поведінка людини

У цьому розділі ти познайомишся з такими поняттями:
• самооцінка й поведінка людини;
• упевненість і самовпевненість;
• бажання, можливості, обов'язки;
• воля і здоров'я людини;
• повага й самоповага;
• звички, формування звичок;
• творчі здібності.
Після вивчення цього розділу ти зможеш:
• пояснювати, що таке вольові якості людини;
• розпізнавати корисні та шкідливі звички;
• характеризувати активну, впевнену, пасивну й агресивну поведінки;
• аналізувати різницю між упевненістю й самовпевненістю;
• аналізувати відмінність між «хочу», «можу» і «треба»;
• аналізувати вплив звичок на здоров'я людини;
• пояснювати, що таке повага й самоповага;
• навчишся, як обирати мету, розробляти й виконувати план дій для досягнення мети, зокрема щодо формування корисної звички;
• навчишся, як правильно працювати в команді, мотивувати й зацікавлювати;
• навчишся творчо мислити і продукувати ідеї для пояснення переваг здорового способу життя.
Самооцінка і поведінка людини. Упевненість і самовпевненість
Поміркуймо разом
Що таке психічна і духовна складові здоров'я?
Що таке особистість?
Особистість — це людина, яка є індивідуальною, яка має значущі риси характеру, що характеризують її як члена того чи іншого суспільства або спільноти. Про таку людину кажуть, що вона здатна діяти свідомо й відповідально, що вона неповторна.
Ти — особистість. Твій настрій, твої почуття, твої риси характеру постійно впливають на твій розвиток і формування твоєї особистості. Ти маєш власну думку, оцінюєш зміни в навколишньому середовищі, спілкуєшся з однолітками. Ти намагаєшся правильно розподілити свої можливості для вирішення певних життєвих завдань у школі та вдома. Під час твого розвитку формується твоя самооцінка.
Самооцінка — це оцінка людиною самої себе: своїх якостей, можливостей, здібностей.
Самооцінка може бути адекватною та неадекватною (завищеною й заниженою). Завищена самооцінка — це коли людина перебільшує власні здібності та можливості. Занижена самооцінка — це коли людина недооцінює власні здібності, якості, можливості. Адекватна самооцінка — це коли людина об'єктивно оцінює свої якості, можливості, здібності.
Пограємося разом
Гра «Що мені подобається, що я люблю в самому собі»
Станьте всім класом у коло.
Завдання: по черзі відповідайте на запитання: «Що мені подобається в собі?» Того, хто висловився, інші учасники підтримують оплесками, якщо вони згодні. А після гри треба зробити висновки: хто має завищену самооцінку.
Від того, як дитина оцінює свої можливості, залежить її бажання навчатися й розвиватися, формуються правильна поведінка й позитивний характер.
Тобі, мабуть, зустрічалися діти, які мають неправильну самооцінку. Однокласниця може сказати, що не буде вирішувати приклади, бо гарно знає математику, а потім отримує двійку за знання. Інша дитина скаже, що не буде вирішувати приклади, бо не знає математику. А коли вчитель викличе її до дошки, отримає гарну оцінку за це завдання.
Правильно себе оцінювати дуже важливо, бо ти зможеш визначити вірну поведінку, будеш мати змогу добре спілкуватися з друзями; в тебе буде гарний настрій, навчання буде легким, а здоров'я — міцним.
Деякі діти із завищеною або заниженою оцінкою мають певні проблеми в поведінці та у спілкуванні з однолітками. Таким дітям слід тактовно вказати на їхні недоліки й допомогти впоратись із ними.
Якщо самооцінка завищена, то дитина поступово буде втрачати повагу серед однокласників і друзів. Такий стан легко змінити, вказавши на це дитині.
Набагато гірше для розвитку дитини мати занижену самооцінку. При такій самооцінці може розвинутися комплекс неповноцінності, який з часом буде заважати гармонійному розвитку її особистості. Комплекс неповноцінності виникає в дитинстві й часто залишається на все життя. Причому, зовні це не завжди помітно.
Як же розпізнати занижену самооцінку й комплекс неповноцінності?
• В чому тут небезпека для дитини?
Занижена самооцінка, або комплекс неповноцінності, — це нав'язливе відчуття себе гіршим за інших, що супроводжується постійною невпевненістю в собі та у власних силах.
Самооцінка дитини впливає на те, як вона вміє спілкуватися, як реагує на критику, як поводить себе в конфліктній ситуації, наскільки сильно вона прагне до спілкування, яких друзів собі обирає.
Ознаки заниженої самооцінки в дітей і підлітків
• Зовнішній вигляд може бути неохайний, недбалий.
• Тихий тембр голосу, невиразна мова, звичка вибачатися без видимих причин за свої вчинки.
• Зайва критичність до себе і своїх вчинків, самобичування.
• Часто на обличчі — страдницький вираз, при розмові діти з комплексом неповноцінності зазвичай уникають дивитися на співрозмовника; надмірно сутуляться (бажання бути непомітним); сідають на самий край стільця, переплітаючи ноги (захист від оточуючих) або ховаючи їх під стілець.
• Такі діти мало спілкуються з однолітками, постійно скаржаться на погане самопочуття, неприємності. їхні емоції та почуття спрямовані всередину себе, а не на зовнішній світ.
• Зайва агресивність. Грубість зі всіма як захист від зовнішнього світу, невіра в себе породжує недовіру й до оточуючих.
• Хвороблива реакція на критику, плаксивість.
• Надмірна зовнішня самовпевненість у поведінці, як не дивно, свідчить про низьку самооцінку, супроводжується бажанням «виділитися з натовпу» (незвичайний одяг чи поведінка з претензією на «оригінальність»). Особливо це виявляється в підлітковому віці.
• Бажання бути першим завжди і скрізь. Підліток живе в постійному стресі, змушений доводити собі й оточуючій, що він краще за всіх.
Особистості, впевненій у собі, люблячій себе, немає потреби доводити власну «винятковість».
Розглянь малюнок. Хто з дітей, на твою думку, невпевнений в собі? Поясни, чому ти так вважаєш?
Пограємося разом
Гра «Ласкаві імена»
Станьте всім класом у коло.
1. Пригадайте і скажіть, якими ласкавими іменами вас називають рідні, знайомі?
2. Коли до вас лагідно звертаються, які почуття у вас виникають? Що хочеться сказати у відповідь?
У всіх нас із нашим власним іменем пов'язані найкращі й найтепліші відчуття. Завжди дуже приємно чути своє ім'я, тим більше — в лагідній формі. Звернення до людини по імені — це один із засобів домогтися доброзичливості, на відміну від знеособленого «гей, ти» або «чуєш...». А якщо до прихильного звернення по імені додати щирий комплімент, то багато проблем можна вирішити простіше і швидше.
Тепер ти зможеш дієво допомогти однокласникам із заниженою самооцінкою: називай кожного ласкаво й говори компліменти. І ти побачиш, як це позитивно вплине на зміну їхнього характеру й поведінку.
Характе . - це сукупність особистих рис людини, які виявляються в її поведінці та діяльності.
Слово «характер» запозичене з давньогрецької мови. Його пер-# вісне значення — ознака, риса, особливість.
Характер людини впливає на її здоров'я. Якщо характер позитивний, то людина впевнена у своїх силах, у неї завжди гарний настрій та самопочуття, вона охоче спілкується з друзями, із задоволенням навчається та відпочиває, вона впевнена у собі.
Впевненість у власних силах — це набір умінь та навичок, необхідних для успішної активної діяльності.
Впевненість у власних силах — це готовність витрачати час та зусилля для досягнення позитивного результату. Впевнені люди майже ніколи не здаються, завжди продовжують боротьбу за результат і тому мають більше шансів досягти успіху. Впевненість у власних силах залежить не тільки від характеру людини. Вона базується на співробітництві та ініціативності.
Впевнена людина вміє правильно оцінювати власні здібності й відповідати за результат як перед собою, так і перед іншими. Співробітництво передбачає вміння взаємодіяти з іншими людьми. Ініціативність передбачає готовність активно діяти та контролювати власні дії.
Самовпевненість може негативно вплинути на здоров'я. Трапляється, що впевнена у власних силах людина видає бажане за дійсне, прагне успіху й не докладає для його досягнення жодних зусиль.
Слід весь час поліпшувати характер, намагатися контролювати вияв негативних рис та прагнути позбутися їх — тоді всі складові твого здоров'я будуть у задовільному стані, а ти будеш гармонійно розвиватись як особистість.
Запитання та завдання для самоконтролю й самоперевірки
1. Поміркуй і назви однакові риси характеру, які можуть бути і в дівчаток, і у хлопчиків.
2. Які позитивні риси характеру сприяють успіхам у навчанні?
З. Які риси характеру стають на заваді твоєму авторитету серед товаришів?
4. Що саме — впевненість чи самовпевненість — сприяють успіхам у навчанні, стають на заваді авторитету серед товаришів?
1. Які риси маминого характеру тобі подобаються? А татового?
Творче завдання
1. Залишіть із друзями у два стовпчики позитивні та негативні риси характеру один одного. Потім обміняйтеся з ними своїми думками.
2. Які правила щодо поліпшення свого характеру ви вже готові виконувати?
Позначте їх.
* Буду завжди намагатися досягати своєї мети.
* Плануватиму своє творче персональне зростання.
* Не ставитиму собі обмежень.
* Розвиватиму позитивне ставлення до всього доброго.