укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 7 » § 27. Бажання, можливості, обов'язки
12:16
§ 27. Бажання, можливості, обов'язки

§ 27. Бажання, можливості, обов'язки

Поміркуймо разом
Що таке бажання, чим вони відрізняються від можливостей?
Бажання — прагнення, потяг до здійснення чого-небудь;
Можливість — це наявність певних умов, що дають змогу здійснити певну дію або послідовність дій.
Здійснення наших бажань — запорука успіху. Але бажання й наміри людина має аналізувати з урахуванням обставин, можливостей для їхньої реалізації, інтересів інших людей. Для самовдосконалення велике значення має сила волі. її потрібно виховувати в собі постійно: не відступати, коли не розв'язується задача.
Воля — сила свідомої обдуманої дії.
Не вдається відразу — відпочинь і знову берися. Не зумієш розібратися сьогодні — розберися завтра. Не знаєш — запитуй, не вмієш — вчися. Роби не тільки те, що хочеться, а роби перш за все те, що треба.
Попрацюємо разом
Жарт 
Петрусь ходив і бурмотів:
— Сьогодні те робив я, що хотів!
— Що ж ти хотів? — спитали в нього.
— Та я хотів, щоб не робить нічого.
1. Чого ж хотів Петрусь?
2. Чи гарне було його бажання? Чому?
3. Чи завжди ви робите те, що хочете?
4. Чи можемо ми завжди робити тільки те, чого ми хочемо?
Що було б, якби кожен робив тільки те, що він хоче? (Наприклад, ми прийшли до школи, а вчитель саме в той час захотів почитати журнал, піти в кіно, поїхати на екскурсію; ми пішли купити хліба, а пекарям захотілося випікати лише тістечка, печиво, торти.)
«Хочу» — це бажання. Але в людей є певні обов'язки, виконання яких допомагає іншим задовольняти свої бажання, потреби.
Обов'язо. — це сукупність моральних зобов'язань людини перед іншими.
Трапляється так, що деякі наші бажання важко здійснити, бо вони суперечать потребам інших людей або спільним бажанням групи (сім'ї, класу тощо). Наприклад, що робити, коли хочеться бавитися у дворі, а мама просить допомогти прибрати у квартирі, піти до крамниці тощо?
Для того щоб мати змогу краще здійснювати свої бажання і задовольняти потреби, слід добре вчитися, багато читати, набувати різних навичок, зміцнювати своє здоров'я та фізичну силу.
Попрацюємо разом
Розв'яжіть наступні ситуації.
1. Маленька дитина випрошує нову іграшку в магазині.
2. Ви стали свідками неприємного діалогу між старшою сестрою і батьками про нові черевики для неї.
З. Ви говорите батькам: «Хочу на стадіон, а не до магазину!», «Хочу пенсі, а не компот!», «Хочу, щоб ти розв'язав мені задачу!»
Попрацюємо разом
Поміркуйте та проаналізуйте наступні ситуації.
• Хлопчик каже: «Матусю! Я можу й сам випрати свої шкарпетки».
• Дівчинка звертається до мами: «Дорога моя! Відпочинь після роботи, а я сама можу прибрати вітальню».
• Учень звертається до вчителя: «Я не розв'язав задачу. Але хочу спробувати ще раз. Упевнений, я можу її розв'язати».
• Друзі кажуть один одному: «Ми можемо щодня робити вправи на свіжому повітрі», «Ми можемо підтримати одне одного, коли з нас сміятимуться, що ми не палимо, ми не хочемо й не будемо. Не тому, що слабаки, а тому, що не хочемо».
Гра «Чи буває так?» Що ви робитимете, якщо сталася наступна ситуація?
• Чи буває так, що не хочеться вставати вранці та йти до школи, але мусиш, бо всі працюють?
• Чи буває так, що не хочеш прибирати в кімнаті, але треба, бо мама й так втомлена?
• Чи буває так, що не хочеш чистити ввечері свої черевики, але слід, бо вранці будеш поспішати, щоб не запізнитися на уроки?
• Чи буває так, що не хочеш слухати музику в навушниках, але треба, бо у бабусі хворе серце?
• Чи буває так, що не хочеш робити ранкову зарядку, але будеш, бо знаєш, що це тобі вкрай потрібно?
Звичайно, можна зробити так, як хочеться. Чому краще зробити не так, як хочеться, а так, як належить? Якщо ти не хочеш, але все-таки робиш так, як треба, то ти не лише розрізняєш «хочу», «можу» і «мушу», а ще й умієш контролювати свої дії — керувати собою.
Навчитися володіти собою — це значить бути дисциплінованим, вміти організовувати себе, відповідати за свої вчинки.
Запитання та завдання для самоконтролю й самоперевірки 
1. Які риси характеру людини важливі для досягнення успіху?
2. Наведи приклади із власного життя, коли в тебе не
узгоджувалися «хочу», «можу» і «мушу». З.Що значить вміти володіти собою?