укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 7 » § 28. Повага і самоповага
12:30
§ 28. Повага і самоповага

§ 28. Повага і самоповага

Поміркуймо разом
Чи є у вас друзі? Чому вам подобається з ними спілкуватись?
Коли ти спілкуєшся з людиною, то аналізуєш її якості характеру і вчинки. Якісь її вчинки можуть тобі подобатись, якісь не подобатись. Але до будь-якої людини треба проявляти певне почуття: повагу. Пам'ятай, що твої вчинки теж можуть подобатись і не подобатись оточуючим. Реакція цих людей на тебе формує їхнє ставлення до тебе, а також і твою самоповагу.
Повага — позитивне ставлення до людини, засноване на визнанні її достоїнств, визнання власних заслуг. Самоповага виникає з зіставлення твоїх очікувань від себе і того, що ти дійсно робиш.
Але, щоб у тебе була повага до себе, треба уміти правильно оцінювати свої вчинки, аналізувати їх, робити висновки.
Завищена самооцінка може призвести до зазнайства, самомилування тощо. Занижена самооцінка негативно впливає не лише на твій психічний стан, а й призводить до розвитку різних хвороб, але така самооцінка впливає на твої успіхи і відносини з іншими людьми. Кожній людині необхідно, щоб її поважали оточуючі, а також і самоповага потрібна для самореалізації та успішної взаємодії з людьми.
Робота у групах
Об'єднайтеся у групи. Розгляньте малюнки й розкажіть, які людські якості на них зображено. Чи гідні ці діти поваги?
Для підвищення рівня самоповаги є безліч прийомів. Прочитай і постарайся повторювати їх, коли в тебе буде виникати невпевненість у своїх можливостях. Ось деякі з них.
• Я вірю в себе, у свої можливості.
• Невдача — урок на майбутнє.
• Мої хвилювання необгрунтовані — у страху очі великі.
• Я впораюся з цією проблемою, немає безвихідних ситуацій.
• Немає людей, які не помиляються.
• Я вважаю себе хорошою людиною. Я не бажаю іншим нічого поганого.
• Я доб'юся своєї мети, оскільки в мене є необхідні передумови для її досягнення (знання, сильний характер, хороші друзі тощо).
Людина, яка досягає поставленої мети, гідна поваги оточуючих, і сама відчуває позитивні почуття. Тому дуже важливо вміти ставити перед собою мету й досягати її. Мета може бути різна. Завжди потрібно ставити перед собою таку мету, досягнення якої можливе. Неможливо досягти мети, якщо не докласти до цього зусиль. Якщо на шляху досягнення мети зустрічаються труднощі або невдачі, це не повинно ставати причиною для відмови від неї.
Поміркуй, яка мета твого життя, що тобі потрібно, щоб її досягти.
Попрацюємо разом
Закінчіть речення, назвіть якості, які подобаються вам у самих собі. Потім прочитайте вголос. Запитайте в однокласників, чи правильна ваша думка?
«Я можу... ».
«Я пишаюся... ».
«Найкраще в мене виходить... ».
«Мене часто хвалять за... ».
Запитання та завдання для самоконтролю й самоперевірки
1. Поясни, що таке повага й самоповага.
2. Чи вважаєш ти себе хорошою людиною, яку можна поважати й до думки якої треба дослухатися?
3. Продовж речення: «Для досягнення будь-якої мети потрібно...».
Запитай у батьків, яка в них була мета в житті. - Чи досягли вони своєї мети? Що їм допомогло або зашкодило при досягненні своєї мети.
Практична робота
Попрацюємо разом
Проект «Мета мого життя»
Учитель прохає дітей перелічити різні цілі в житті людини. Наприклад, стати відомим, мати цікаву професію, мати вірного друга, щасливу сім'ю, знати багато мов, мати умілі руки, ніколи не хворіти тощо.
Всі цілі записуються на дошці під номерами. На підлозі крейдою викреслюється коло діаметром від одного до двох метрів. Коло ділиться на сектори за кількістю цілей, записаних на дошці. На кожному секторі пишеться номер.
Діти по черзі з заплющеними очима кидають м'яч у коло. М'яч потрапляє в сектор під тим або іншим номером. Дитина читає на дошці мету життя під цим номером і розповідає, що можна зробити вже сьогодні, щоб швидше досягти цієї мети в майбутньому. Наприклад.
1. Як ви вважаєте, чи потрібно мати мету в своєму житті? Чи є мета життя у вас?
2. Якщо в людини є мета, їй важче чи легше живеться?
З. Що значить висока мета?
4. Чи є серед ваших друзів люди, які знають мету свого життя і прагнуть її досягти?
5. Як ви вважаєте, в якому віці людина повинна замислюватися про мету в житті?
6. Які книги, фільми або події допомогли вам замислитися про свою життєву мету?
7. Чи може людина мати багато цілей у житті?