укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 14 » § 3-4. Органи та системи органів тварин
11:00
§ 3-4. Органи та системи органів тварин

§ 3. Органи та системи органів тварин

Орган - це частина тваринного організму, яка виконує одну або кілька функцій. Органами у тварин є мозок, серце, шлунок, нирка та інші.
Органи, які виконують подібні функції, утворюють систему органів.
Переміщення тіла, опір і захист організму забезпечує опорно-рухова система; сприймання і відповіді на подразнення, координацію всіх функцій організму - нервова система; забезпечення організму поживними речовинами - травна система; перенесення поживних речовин і газів - кровоносна система; газообмін - дихальна система; відтворення собі подібних або розмноження - статева система.
Опорно-рухова система. Тварини мають здатність до руху. Рух тварин забезпечується опорно-руховою системою, яка складається з кісток і м'язів. Кістки утворюють скелет - пасивну частину опорно-рухової системи, м'язи - його активну частину.
У тварин розрізняють такі основні типи скелетів: гідравлічний і жорсткий.
Найпримітивнішим є гідравлічний скелет. Його мають восьминіг, дощовий черв'як, морська зірка (мал. 10,1). Рідина, що знаходиться в обмеженому просторі тіла, оточеному м'язами, перебуває під певним тиском. Разом із щільним покривом рідина, що знаходиться під певним тиском, утворює гідроскелет.
Жорсткий скелет у тварин буває зовнішнім і внутрішнім. Зовнішній скелет мають рак, краб, молюски (мал. 10, 2 а). Внутрішній скелет характерний для риб, жаб, птахів, ссавців (мал. 10, 2 б). У ході історичного розвитку м'який внутрішній скелет тварин - хорда змінюється на хрящовий скелет, а хрящовий - на кістковий.
Нервова система. Всіма процесами життєдіяльності тваринного організму керує нервова система. Вона забезпечує зв'язок організму з зовнішнім середовищем, узгоджує і регулює діяльність всіх органів і систем.
У тварин розрізняють такі типи нервової системи: сітчасту, узлову та трубчасту (мал. 11). Вперше нервова система виникає у кишковопорожнинних тварин. Це сітчаста (дифузна) нервова система, яка являє собою сітчасте сполучення нервових клітин, рівномірно розкиданих по тілу. Вона відносно повільно проводить подразнення.
Вузлова (або гангліозна) нервова система характерна для червів, комах, павуків, молюсків та ін. Вона характеризується диференціацією нервових клітин та їх скупченням у вузли - ганглії, що виконують функцію примітивного мозку. Від нервових вузлів відходять нервові стовбури, а від них - нерви.
Риби, птахи та ссавці мають трубчасту нервову систему. Вона забезпечує найбільшу точність і швидкість реакції у відповідь на подразнення. Трубчаста нервова система має таку будову.
Травна система. Травлення - це процес переробки їжі до речовин, що легко засвоюються організмом. Живлення - це процес надходження в організм поживних речовин, необхідних для життєдіяльності.
Для підтримання життєдіяльності тваринам необхідні поживні речовини. Вони не здатні самостійно їх утворювати. Тварини споживають готові органічні речовини (поїдаючи рослин або інших тварин), перетворюючи на ті сполуки, які організм здатний засвоювати і використовувати у якості джерела енергії та будівельного матеріалу.
За типом живлення більшість тварин є гетеротрофаяіи. Як ви знаєте, рослини за типом живлення належать до автотрофів, тобто живих організмів, що здатні утворювати поживні речовини в процесі фотосинтезу.
Незважаючи на велику різноманітність тварин у будові й процесах життєдіяльності, у їх системах травлення можна виділити спільні органи. Більшість тварин мають рот, глотку, стравохід, шлунок і кишечник, який закінчується анальним отвором (мал. 12). У ротовій порожнині їжа подрібнюється та змочується слиною. У такому вигляді вона краще перетравлюється. Після цього їжа проходить через стравохід, шлунок і кишечник. Там вона піддається дії травних соків і розщеплюється на частинки.
Поживні речовини, які організм отримав під час харчування, розносяться кров'ю до всіх клітин організму і використовуються ним в процесі життєдіяльності.
Дихальна система. Енергія, необхідна для життєдіяльності тварин, виділяється при окисненні органічних речовин. Щоб вивільнити з поживних речовин енергію, потрібен кисень. Кисень надходить в організм через дихальну систему. Органи дихання у тварин різноманітні.
Риби, раки, деякі молюски дихають зябрами; комахи - за допомогою трахей та дихалець - дихальних трубочок; птахи і ссавці за допомогою легень. Деякі тварини дихають усією поверхнею тіла (дощовий черв'як).
Більшість тварин, які живуть у воді, дихають розчиненим у ній киснем. З води завдяки дифузії кисень проникає в кровоносні судини через тонкі стінки зябер, а кров розносить його по всьому тілу. Проте, такі тварини як кит, жаба, крокодил, жук плавунець, павук сріблянка, хоч і живуть у водному середовищі, дихають атмосферним киснем.
Видільна система. Однією із основних ознак живих організмів є підтримання сталого хімічного складу внутрішнього середовища. Цей процес дуже легко здійснювався б тоді, коли б організм був замкненою системою, незалежним від довкілля. Але організм тварини - відкрита система, яка постійно обмінюється речовиною і енергією з навколишнім сере дови щем.
У процесі обміну речовин у тваринному організмі утворюються непотрібні або шкідливі продукти життєдіяльності. Вони проникають у кров, яка переносить їх до органів, що здатні виводити ці продукти з організму. Це органи виділення.
У одноклітинних організмів функцію органів виділення відіграють скоротливі вакуолі, через які видаляється надлишок води і кінцеві продукти життєдіяльності.
Органи виділення у тварин різноманітні за будовою і розташуванням у тілі. До них належать: нефридії у безхребетних тварин (червів, молюсків); мальпігієві судини комах; нирки у хребетних тварин (риб, жаб, птахів, ссавців).
Кровоносна система. Транспортування речовин по організму у деяких тварин забезпечує кровоносна система.
Кровоносна система складається з серця та кровоносних судин, основними з яких є вени та артерії. Серце, подібно до насосу, розганяє кров по кровоносних судинах. По артеріях кров тече від серця до органів, по венах - від органів до серця. Артерії і вени розгалужуються на велику кількість дрібних, а потім ще дрібніших судин - капілярів.
У різних тварин системи кровообігу різні. Наприклад, у комах та раків вона незамкнена, і кров вільно розтікається між тканинами, а у риб та інших вищих тварин (земноводних, плазунів, птахів, ссавців) - замкнена, і кров рухається лише по судинах.
Органи чуттів. Отримання інформації з навколишнього
середовища у багатьох тварин відбувається завдяки спеціальним органам (очам, вухам, язику та ін.). Ці органи називають органами чуттів. У них знаходяться нервові закінчення, що сприймають певні подразнення (світло, звук, смак, дотик). Деякі тварини можуть сприймати електричні і магнітні подразнення.
Особливістю будови багатоклітинних тварин є наявність систем органів: травної, кровоносної, видільної, дихальної та нервової, які забезпечують процеси життєдіяльності. Тварини здатні рухатися, за допомогою опорно-рухової системи.
1. Що таке орган? 2. Назвіть органи та системи органів у тварин. З.Яку загальну будову має травна система? 4. Який процес називають травленням, а який живленням? 5. Які функції виконує нервова система? 6. Які типи скелетів зустрічаються у тварин? 7. Яке значення в організмі тварин виконує кровоносна система?
1. Яке фізичне явище лежить в основі процесу всмоктування та виділення речовин? 2. Які є типи нервової системи у тварин? 3. Спробуйте пояснити взаємозв'язок між системами органів у тварин.
Мета: ознайомитися із системами живої природи рідного краю, станом тварин у довкіллі, спостерігати за пристосуванням тварин до сезонних змін у довкіллі.
Прилади і матеріали: лупа, термометр, довідник тварин, фотоапарат (якщо можливо), бінокль, лопатка.
Хід уроку
1. Охарактеризуйте стан довкілля, у якому ви перебуваєте. Яких тварин ви спостерігаєте? Спробуйте назвати відомих вам тварин згідно з бінарною номенклатурою.
2. Яких комах ви знайшли у довкіллі? Який спосіб життя вони ведуть восени? Якщо є можливість, проведіть спостереження за мурашником.
3. Якщо ви поблизу водойми, спостерігайте за тваринами довкола (рибами, птахами, комахами).
4. Спостерігайте за птахами. Як поводять себе зимуючі в Україні птахи? А як - птахи, що відлітають восени в теплі краї? Назвіть цих птахів.
5. За народним прогностиком складіть прогноз погоди на зиму.
6. Погляньте навкруги. Які взаємозв'язки між системами живої природи спостерігаєте?
7. Сфотографуйте тварин у природі (якщо можливо).

Відповіді ГДЗ 7 клас з хімії, біології, алгебри
Нові підручники 7 клас за новою програмою 2015 року зі світової літератури, інформатики