Головна » 2015 » Квітень » 19 » § 4. Походження материків та океанів
§ 4. Походження материків та океанів

Які ділянки земної поверхні можна назвати материком?
З яких шарів складається материкова та океанічна земна кора?
Яку будову має літосфера?
Чи завжди материки і океани мали сучасні обриси?
Загальні уявлення про поверхню Землі.
Переважна частина поверхні нашої планети - це води Світового океану (361 млн км2), що становить 71 %, і лише 29 % припадає на суходіл - материки (мал. 7) та острови.
Визначіть у скільки разів площа Світового океану перевищує площу суходолу.
Материки та частини світу. Земля має шість материків, це: Африка, Австралія, Антарктида, Євразія, Південна Америка, Північна Америка. Євразія - найбільший з них, а Австралія - найменший.
На мал. 8 визначіть, яка загальна площа материків припадає на Північну півкулю Землі (материки Євразія та Північна Америка), а яка на Південну півкулю (Південна Америка, Африка, Австралія та Антарктида). Порівняйте співвідношення площі материків і океанів у Північній та Південній півкулях.
Крім поділу на материки, суходіл поділяють ще на частини світу (мал. 8). Такий поділ ґрунтувався не на фізико-географічній, а на історичній основі. Дві частини світу - Європа та Азія - лежать у межах Євразії. Третя частина світу - Африка. Вона з'явилася на географічних картах після завойовницьких походів римлян, які захопили практично всі території, дотичні до Середземного моря.
Четверта частина світу - Америка. Вона включає в себе два материки: Північну та Південну Америки. Ця частина світу з'явилася на картах у період Великих географічних відкриттів, а названа вона на честь одного з її дослідників - Амсріґо Всспуччі. Якщо Європу, Азію та Африку називають Старим Світом, то Америку - Новим Світом.
Найменші за площею частини світу були відкриті найпізніше: Австралія у XVII ст., а Антарктида - на початку XIX ст.
До частин світу належать також прилеглі до них острови (мал. 9). Найбільшим з островів є Ґренландія, що належить до Америки.
Світовий океан. Світовий океан - це безперервний водний простір планети, води якого мають середню солоність близько 35 %о. Він займає значно більшу площу, ніж материки. Українська географічна наука поділяє його на чотири океани: Тихий, Атлантичний, Індійський та Північний Льодовитий (мал. 10). Останнім часом вчені дискутують щодо виділення у приантарктичних широтах ще одного - Південного океану, адже і температура там інша, ніж у водах прилеглих океанів, і флора та фауна значно відрізняються, та й рух води інший, оскільки саме тут несе свої води найбільша течія планети - течія Західних вітрів.
Походження материків та океанічних западин. Нині важко з'ясувати, що було на нашій планеті 50 чи 100 млн років тому. Вчені, опрацьовуючи багато інформації, формулюють науково обгрунтовані припущення - гіпотези.
Згідно з гіпотезою німецького геофізика А. Всґснсра (1912 p.), який звернув увагу на подібність обрисів південних материків, понад 300 млн років том}' вони були об'єднані в одну континентальну брилу - Пангсю (від давньогрецьких слів «вся» і «Земля»). Пізніше почався розкол Пангеї, океан Тетіс розділив Пангею на два материки - Лавра-зію (на півночі) та Гондвану (на півдні).
Близько 200 млн років тому, внаслідок розходження літосферних плит, відбулося розділення Гондвани та Лавразії на окремі материки. У той же час утворилися Індійський та Атлантичний океани. Земна кора в районі Тихого океану, який існував з найдавніших часів, пройшла процес «омолодження» внаслідок розходження та занурення літосферних плит (мал. 11). *Р Визначіть, як змінювалися контури материків за останні 200 млн років.
Приблизно 65 млн років тому обриси материків та океанів починають набувати сучасного вигляду (мал. 11).
Теорія тектоніки літосферних плит. У 60-ті роки XX ст. після відкриття загальнопланстарної системи ссрсдинно-оксанічних хребтів з'явилась ціла низка нових гіпотез, об'єднаних пізніше у теорію глобальної будови земної кори, або тектоніки літосферних плит. Згідно з цією теорією вся літосфера розбита глибинними розломами на літосферні плити, які жорсткими великими блоками переміщуються поверхнею астеносфери із середньою швидкістю 5-10 см на рік (мал. 12).
Астеносфера - цє нссуцільний в'язкий шар у верхній частині мантії на глибині 150-200 км. Саме цей шар є основним джерелом магми, у ньому містяться вогнища живлення вулканів.
Межі літосферних плит визначаються не межами материків та океанів, а поясами сейсмічності - зонами доволі частих землетрусів та вивержень вулканів, які відбуваються на суходолі та дні океану. Плити включають в себе земну кору як материкового, так і океанічного типів.
На межі зіткнення, розходження чи занурення однієї літосферної плити під іншу відбуваються процеси горотворення. Океанічна земна кора складається переважно з базальту і має більшу щільність, тому океанічна літосферна плита важча і занурюється під материкову в астеносферу. У свою чергу край материкової літосферної плити зминається у складки, утворюючи гори. Зокрема, в результаті таких зіткнень плит виникли гори на західних окраїнах Північної та Південної Америки - Кордильєри та Анди. У місцях розходження літосферних плит мантійна речовина виходить на поверхню і, накопичуючись, утворює гори на дні океану - так відбувається оновлення земної кори, утворення ссрсдинно-оксанічних хребтів. Якщо зіштовхуються дві материкові літосферні плити, то краї обох плит зминаються у складки, тобто утворюються гори.
Знайдіть на «Тектонічній карті світу» межі літосферних плит. При розходженні яких літосферних плит утворилися серединно-океанічні хребти?
Висновки
71 % поверхні нашої планети вкрито водами Світового океану, 29 % - суходіл.
Європу, Азію та Африку називають Старим Світом, а Америку - Новим Світом. Частинами світу також є Антарктида й Австралія.
У Північній півкулі Землі площа материків більша, а у Південній - менша.
Запитання і завдання
1. Яке співвідношення суходолу та океанів на Землі?
2. У чому полягає відмінність між материками та частинами світу?
3. Що таке гіпотеза? Які Ви знаєте гіпотези щодо розвитку земної кори?
4. Коли, за даними вчених, материки й океани почали набувати сучасної конфігурації?
5. Які процеси відбуваються на межі літосферних плит?
Гіпотеза зміщення полюсів. Іншою спробою пояснити формування сучасних материків та океанів є гіпотеза зміщення полюсів. У її основі лежать процеси переміщення Землі відносно осі обертання. Припускається, що близько 2600 млн років тому на Північному полюсі розташовувалась центральна частина Північної Америки, 570 млн років тому - середина Тихого океану, потім полюс мандрував через Гаванські острови і Східну Азію, поки не досяг - 250 млн років тому - Охотського моря. 65 лон років тому полюс був на Чукотському півострові, а пізніше вже зайняв сучасне положення.
До яких наслідків призводить неоднакове співвідношення суходолу і океану в Північній і Південній півкулях Землі?
Сучасні материки й океани - наслідок розходження літосферних плит
Завдання. Хочете уявити, який вигляд мала наша планета наприкінці палеозойської ери - 250 млн років тому? Накладіть аркуш прозорого паперу (кальки, целофану) на фізичну карту світу чи глобус, обведіть та виріжте контури материків і найбільших островів материкового походження. Спробуйте з'єднати контури сусідніх материків в суцільний масив суходолу - суперконтинент Пангею. З якими материками це вдалося? Який материк для цього довелось «розрізати»? Якого океану тоді не було?
Хочете дізнатись, якою буде наша планета Земля в далекому геологічному майбутньому - через сотні мільйонів років? На сайті http://www.scotese.com/earth.htm Ви зможете подорожувати в часі і побачити розташування материків через 50, 100 і навіть 250 млн років (за припущенням вчених). Визначіть, що станеться із Середземним морем? Як змінюватиметься площа Атлантичного океану? Як зміниться положення Африки та Європи відносно екватора?
• Об'єктом вивчення географії материків і океанів є природа та екологічні проблеми материків і океанів, населення й держави материків Землі.
• За просторовим охопленням території карти поділяють на карти світу та півкуль, карти материків і океанів, карти країн та їх частин. За змістом карти поділяють на загальногсографічні та тематичні. За призначенням є карти навчальні, демонстраційні та довідкові.
• Наслідками кулястої форми Землі є зменшення кількості сонячного тепла і світла, що надходить на поверхню Землі від екватора до полюсів, виникнення широтної зональності в географічній оболонці Землі та наявність шарів (ядро, мантія, земна кора) у внутрішній будові нашої планети.
• Земля одночасно рухається навколо своєї осі та навколо Сонця.
• Вісь обертання Землі нахилена до площини її орбіти під кутом 66° 33'.
• Обертання Землі навколо своєї осі та навколо Сонця спричиняють географічні наслідки:
1) зміна пір року;
2) зміна висоти Сонця протягом року;
3) зміни тривалості дня і ночі;
4) наявність поясів освітлення (жаркий, що розташований між північним і південним тропіками; два помірні, що розташовані між тропіками і полярними колами; два холодних - між полярними колами і полюсами).
• Задля зручності визначення поясного часу поверхня планети умовно поділена на 24 часові пояси від нульового по 23-й.
• На межі 12-го та 13-го часових поясів (меридіан 180°) міститься лінія зміни дат.
• Суходіл Землі поділяється на шість материків: Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Антарктида, Австралія. Світовий океан включає в себе чотири океани: Тихий, Атлантичний, Індійський та Північний Льодовитий.
1. Схарактеризуйте об'єкт вивчення географії материків і океанів.
2. Яка площа Світового океану? Суходолу? Скільки відсотків усієї поверхні планети становить кожна з них?
3. На які види поділяють географічні карти за просторовим охопленням території, за змістом та за призначенням?
4. Яку форму та розміри має наша планета?
5. Назвіть наслідки обертання Землі навколо своєї осі.
6. Поясніть, чому на Землі відбувається зміна пір року та тривалості дня і ночі?
7. З якою метою поверхня планети умовно поділена на 24 часові пояси?
8. Чим саме відрізняються поняття «місцевий час» та «поясний час»?
9. Поясніть відмінності між материками та частинами світу.
10. Використовуючи карту часових поясів, визначіть, котра година в Києві, якщо:
а) у Лондоні (Велика Британія) 18:00;
б) у Москві (Росія) 17:00;
в) у Нью-Йорку (США) 13:00;
г) у Львові (Україна) 12:00.
11. Порівняйте карти атласу за охопленням території, за змістом та за призначенням. Результати порівняння покажіть у формі таблиці.
12. Намалюйте модель географічної оболонки Землі. Змоделюйте зв'язки між її природними компонентами.
13. Вважається, що спочатку на Землі утворилася давня кора океанічного типу. Пізніше почала формуватися континентальна кора. Чому ж тоді на материках знаходять гірські породи віком 4 млрд років, а в жодному із сучасних океанів вчені не знайшли земної кори, древнішої ніж кора віком 180 млн років?
Астеносфера - нссуцільний в'язкий шар у верхній частині мантії на глибині 150-200 км.
Географічна компетентність - набуті у навчанні географічні знання та вміння, досвід пошуку та застосування географічної інформації, науковий підхід до розуміння довкілля та дбайливе ставлення до нього.
Географічна оболонка - найбільший природний комплекс планети, що охоплює всю поверхню Землі, у якому взаємодіють нижня частина атмосфери, верхня частина літосфери, гідросфера, біосфера та антропосфера.
Геоїд - це фігура Землі, яка повторює вільну, незбуджену поверхню
води в Світовому океані. Прямовисна лінія у будь-якій точці цієї фігури перпендикулярна відносно її поверхні.
Гіпотеза - це науково обґрунтоване припущення.
Метод - це спосіб пізнання, дослідження будь-якого об'єкта чи явища.
Місцевий час - це час на певному меридіані в даний момент.
Об'єкт вивчення географії материків і океанів - це природа та екологічні
проблеми материків і океанів, населення й держави материків Землі.
Поясний час - це час у межах часового поясу, що визначається за
місцевим часом серединного меридіана.
Природний процес закономірна послідовна зміна чого-небудь у
довкіллі, перебіг явищ (утворення опадів, руйнування гірських порід, перенесення часточок гірських порід водами річки тощо). Теорія - це система знань про існуючі природні закономірності у і взаємозв'язках між природою і суспільством.

Підручники 7 клас за новою програмою з географіі, трудового навчання, музичного мистецтва, інформатики