укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 15 » § 59. Середовище та його чинники
14:59
§ 59. Середовище та його чинники

§ 59. Середовище та його чинники

1. Навколишнє середовище
Яка властивість навколишнього середовища має значення для особини: оточувати або впливати? Звісно, впливати.
Середовище - це сукупність усього, що впливає (або може впливати) на досліджувану особину.
Вивчаючи середовище, його умовно поділяють на окремі чинники. Одна з найважливіших класифікацій чинників - їх поділ на ресурси та умови. Основна відмінність між ними полягає у вичерпуваності. Ресурси - це чинники, які організмами споживаються, унаслідок чого вони можуть скінчитися, стати недоступними для інших організмів. Прикладами ресурсів є їжа для тварин, придатні для гніздування птахів-дупло-гніздників дупла, світло для рослин тощо.
Умови - це чинники, що впливають на організми, але не вичерпуються. Прикладами умов є температура середовища для всіх організмів, світло для тварин тощо.
Кожний вид тварин потребує певного набору ресурсів і може існувати тільки там, де всі ці ресурси наявні. Крім того, кожен вид може існувати лише в певних межах важливих для нього умов.
Так, європейський харіус (дуже красива риба, що зустрічається в Західній Украї"ні) живе тільки в холодній воді, багатій на кисень (мал. 388). Якщо температура води піднімається вище 20 °С, це становить загрозу життю харіуса, а за температури 25 °С иін швидко гине. Прикладом риби, яка пристосована до високих температур, є дискуси - риби з Амазонки, яких часто утримують у акваріумах. Температура 25 °С для дискусій є занадто низькою. їх утримують за температури 28-30 °С, і вони витримують навіть її підвищення до 35 °С.
2. Пристосування до несприятливих умов
Використовують три головні напрями пристосування організмів до несприятливих умов.
Терпеливість. Якщо умови стають несприятливими, можна пристосуватись якимось чином їх пережити. Наприклад, бабак (представник ряду Гризуни, поширений у степовій зоні) не чинить опору зимовим холодам (мал. 389). Він впадає в зимову сплячку у своїй норі. Якщо у звичайному стані температура його тіла - майже 36 °С, під час сплячки вона знижується до 3-5 °С, а пульс - до 3 ударів за хвилину. У такому стані бабак може провести 5-6 місяців, лише декілька разів прокидаючись за цей час! Та з настанням весни бабак прокинеться й почне накопичувати жир на наступну сплячку.
Рекордсменами терпеливості є тихоходи - невеликі, близько споріднені з членистоногими, тварини (мал. 390). Вони живуть у краплях води на мохах і лишайниках. Зазвичай їх довжина не перевищує 1 мм. У несприятливих умовах тихоходи просто висихають, переходячи па стадію барильця, У такому стані вони витримують перебування у відкритому космосі, високі й наднизькі температури, величезні дози радіації, дію отрут тощо. Коли барильце потрапляє в краплю води, тварина поступово повертається до життя.
Відхід. Із настанням тяжких часів можна переміститися туди, де умови кращі. Згадайте полярного крячка (див. мал. 358). Коли в Арктиці стає занадто холодно, він перелітає в Антарктику, де саме настає полярне літо! Щоб відійти від несприятливих чинників, зовсім не обов'язково вирушати в мандри.
Чому дощові черв'яки з'являються па поверхні під час дощу? А тому, що вода заливає їхні нірки. У ґрунті багато органічної речовини, що розкладається, і черв'яки опиняються в безкисневому середовищі. Єдине, що вони можуть зробити, - вийти на поверхню, де є кисень.
Подолання. Є тварини, які не перетерплюють несприятливі умови, а долають їх! Відмінність полягає в тому, що в разі подолання тварини ведуть активне життя, ніби вони перебувають у нормальних для них умовах. Кашалот, який полює на кальмарів на неймовірній глибині (див. мал. 98)> і білий ведмідь, який живе в зледенілій Арктиці (мал. 193,391), - приклади подолання.
3. Єдність особини та середовища
Вивчаючи вплив середовища па організм, їх зазвичай умовно розділяють. Це велике спрощення. Розглянемо простий приклад. На водній рослинності сидить зелена жаба (мол, 392). Вона безперервно обмінюється зі своїм середовищем речовиною, енергією та інформацією.
Чи можемо ми розглядати жабу окремо? Лише умовно. Без обміну речовиною, енергією та інформацією із середовищем вона швидко загине. Але навіть якщо перемістити жабу в якісь інші умови, вона все одно збереже зв'язок із тим середовищем, до якого пристосована. Усі її особливості відповідають способу життя берегової тварини, яка в разі небезпеки стрибає у воду. На її будові позначалися властивості берега і води. Поза цим середовищем вона виглядатиме безглуздо та виявиться непристосованою.
А середовище можна розглядати незалежно від жаби? Лише частково. Річ у тому, що для різних організмів у одному й тому самому місці середовище є різним. Поруч із жабою є ряска (мал. 392). Жаба і ряска знаходяться в одному місці, але в різних середовищах. Сонячне світло для жаби - освітлення та джерело тепла, а для ряски - джерело енергії. Вода для жаби - опора, із якою вона обмінюється теплом, а для ряски - ще й джерело мінерального живлення. Одна і та ж комаха для ряски - хижак, що поїдає її тканини, а для жаби - потенційна їжа.
Якщо б уявні розумні інопланетяни отримали одну-однісіньку зелену жабу, вони б мали змоіу дізнатися про Землю дуже багато цікавого. У кожному з нас, земних мешканців, як у дзеркалі, відображається чи не все земне життя...
Середовище особини - це все, що на неї впливає. Середовище умовно поділяють на окремі чинники. Ресурси - це чинники, які організми споживають. Умови впливають на організми, але не споживаються ними. Головні напрями пристосування до несприятливих умов - терпеливість, відхід і подолання. Кожна істота є єдиним цілим зі своїм середовищем, до якого вона пристосована.
Середовище; чинники; ресурси; умови; терпеливість, відхід і подолання.
1. Чим відрізняються умови та ресурси? Поясніть це на прикладах.
2. Назвіть умови та ресурси, що є важливими для певного обраного вами виду тварин.
3. Про що могли б здогадатися умовні інопланетяни, досліджуючи жабу? 4*. Опишіть середовище, у якому ви зараз перебуваєте. Які його чинники
найбільше впливають на вашу поведінку?
«Багатошаровість» середовища
Умовно середовище існування кожної особини можна поділити на декілька «шарів». Перший - неживе середовище, місцеперебування. Приклади пристосувань до несприятливих умов, що наведені в параграфі, стосуються саме цього «шару». Другий - це інші види в угрупованні. Пристосування до взаємодії з ними мають зовсім інший характер, який ми розглянемо в § 60. Третій «шар» - внутрішньопо-пуляційне середовище. Воно потребує ще одного, окремого набору пристосувань. Ми частково розглядали його в § 53.
Особини більшості видів існують саме в цих трьох «шарах» середовища. У людей до них додається ще три. Соціальний «шар» пов'язаний із соціальними ролями людей у суспільстві. Наприклад, з іншими людьми можна взаємодіяти як із чоловіками, жінками та дітьми, а можна - як із керівниками, підлеглими та колегами. Це різні способи взаємодії. Четвертий «шар» починає виникати і в деяких інших тварин, крім людини. В інших видів можна знайти і певні зачатки п'ятого «шару» - культурного середовища. Утім, його розвиток у людини є незрівнянним. До речі, працюючи з підручником, ви перебуваєте саме в ньому. Шостий «шар» - технічне середовище. Його певною мірою можна порівняти з мурашниками мурах та греблями бобрів. Однак не треба забувати, що людські знаряддя праці теж використовують енергію та потребують ресурсів.

ГДЗ решебник 7 клас з  алгебри, української мови
Нові підручники 2015 року 7 клас з іноземної мови, світової літератури