13:04 7-8. Архітектурна композиція | |
7-8. Архітектурна композиціяЖивописці і графіки виконують свої шедеври на площині аркуша або полотна, скульптори створюють об'ємну скульптуру. А із чим доводиться працювати архітекторові? З площиною, об'ємом і простором.І тепер, і в минулі часи людство, розміщуючи будівельні споруди, поступово виробляло принципи архітектурної композиції, за якою будівлі мали б привабливий вигляд і були зручно розташовані. Архітектурна композиція складається з об'ємних форм і площин, об'єднаних задумом архітектора в єдине ціле. Вона враховує призначення споруд чи інших архітектурних форм і матеріал, з якого вони виконані. Розрізняють три види архітектурної композиції: фронтальну (площинну), об'ємну та глибинно-просторову. Фронтальна (площинна) композиція поширюється у двох напрямках - у висоту і в ширину. Прикладом такої композиції може бути фасад будинку, який ми можемо бачити лише з одного боку вулиці, затисненим з обох боків іншими будинками, або ж вхід до будинку. Якщо на площину подивитися згори, то в плані це буде просто лінія. Об'ємна композиція являє собою форму, яка складається з кількох площин, розвивається у трьох вимірах: у висоту, в ширину і вглиб. Така композиція сприймається з усіх боків. Прикладом такої композиції можуть бути майже всі будівлі, які можна обійти навколо. На те, як людина сприйматиме такий об'єм, впливають різні чинники. По-перше, важливе положення і ракурс будівлі відносно глядача. Ну яке враження у вас залишиться від пам'ятки архітектури, якщо вам доведеться розглядати її ззаду, з тильного боку? По-друге, висота горизонту. Одна й та сама будівля справляє різне враження, залежно від того, як дивитися на неї - згори чи знизу. По-третє, важливою є зручна для огляду відстань. Зрозуміло, що, підійшовши впритул до будинку, ніякого враження про нього не складеш. Завдання ж архітектора - розмістити композиційний центр споруди так, щоб вона сприймалася з головних точок огляду. Глибинно-просторова композиція будується на розвитку архітектурного простору вглиб. На ділянці простору тут компонуються і взаємно узгоджуються між собою кілька об'ємів (будинки, магазини, фонтани, скульптури). Відчуття глибинності посилюється, коли композицію поділяють на кілька послідовних планів (перший, другий, третій...). Так будують майдани, парки, тераси. Прикладом такої композиції може бути композиція Українського дому в Києві. Майже кожна споруда має не лише зовнішній об'єм, а й внутрішній - інтер'єр. Існують різні типи композиції інтер'єрів: коридорна - приміщення розміщені з одного або двох боків коридора (школи, лікарні), центрична - менші приміщення оточують головне (виставкові зали, цирк, театр), анфіладна - приміщення розміщені одне за одним (музеї, універмаги), загальна - допоміжні приміщення не відокремлені від головного (наприклад, критий ринок) і змішана - має ознаки кількох попередніх типів композицій інтер'єрів. Розглянемо види архітектурних композицій на прикладах архітектури неоліту і Стародавнього Єгипту. Найдавніші споруди, створені людством, демонструють, що будівничі блискуче володіли принципами архітектурної композиції. Це бачимо в пам'ятках, вік яких сягає близько 6 тисяч років. Щоправда, деякі з них важко назвати архітектурними спорудами. Це просто величезні кам'яні брили, поставлені вертикально, так звані менгіри, які іноді утворюють цілі «алеї* завдовжки кілька кілометрів, досить загадкові за своїм призначенням. Інший різновид - дольмен - складена з кількох величезних брил «коробка» з трьома або чотирма стінами й «дахом». Деякі вчені вважають, що дольмени ставили над похованнями видатних вождів. Ще один різновид стародавньої архітектури - кромлех - кам'яні брили, виставлені у велике коло і з'єднані зверху кам'яними «перекладинами». Менгіри, дольмени і кромлехи мають загальну назву - мегаліти (у перекладі це слово означає «величезні камені»). Стоунхендж у Великій Британії є кромлехом. Його величезні розміри справляють неповторне враження навіть на сучасних людей. Але не менш виразним є сам образ, створений, між іншим, надзвичайно простими засобами. План мегалітичної споруди підпорядкований чіткому ритму, так само як і розміри брил, що утворюють кожне з кіл Стоунхенджу. Це блискучий приклад об'ємно-просторової композиції. При цьому Стоунхендж - споруда, частини якої мають лише зовнішній об'єм і позбавлені внутрішнього простору (інтер'єру). Так само майже позбавлений внутрішнього простору і ще один архітектурний ансамбль минулого - давньоєгипетські піраміди в Гізі. Виразність ансамблю в Гізі зумовлена не лише розмірами споруд, а й майстерністю загальної композиції, яка об'єднує дві найбільші піраміди, третю - меншу і ще кілька - зовсім невеликих (звичайно, у порівнянні з її «сусідками»). На наведеному плані видно, що розміщення пірамід дуже добре продумане. Довершені пропорції пірамід також підсилюють монументальність архітектурного образу. Якщо піраміди можна вважати * спорудою без внутрішнього об'єму», то інша давньоєгипетська споруда - храм фараона Рамсеса II в Абу-Сімбелі - має лише грандіозний фасад (його оформлюють чотири статуї фараона, кожна заввишки 20 м) і внутрішній об'єм - чотири зали, прикрашені рельєфами та статуями. Абу-Сімбельський храм цілком вирубано в скелі, зовнішнього об'єму він не має. Таким чином у цій споруді поєднано композиційні принципи будови фронтального екстер'єру і анфіладного інтер'єру. Так само спроектовано менший за розмірами храм дружини Рамсеса II - Нефертарі, який розміщено поряд. У 1960 р., у зв'язку зі створенням водосховища в Абу-Сімбелі, величезні споруди розрізали на частини і перенесли в інше місце. Проте в давньоєгипетській архітектурі є чимало прикладів і глибинно-просторових композицій. Це грандіозні храмові ансамблі, побудовані фараоном Рамсесом II у Карнаці та Луксорі. Давньоєгипетські храми згори в плані мали вигляд прямокутника. Міцні стіни оточували кілька залів, розміщених один за одним. Останню, найважливішу, залу-святилище прикрашав цілий ліс колон, що мали вигляд жмутків лотосів або папірусу. Величезні за розміром, вони підсилювали загальне враження надлюдської урочистості. Колони і стіни храмів прикрашав пишний декор. Отже, принципи архітектурної композиції людство використовувало із часів неоліту, прикладом цього може бути Стоунхендж. 1. Що таке архітектурна композиція? Які види архітектурної композиції ви знаєте? 2. Який тип композиції Інтер'єру у вашій шкопі? Знайдіть відповідну схему типу композиції в підручнику. 1. З найпростіших геометричних форм створіть об'ємну композицію. Продумайте, що буде композиційним центром. Форми можна зробити з паперових розгорток або розрізати І переклеїти невеликі картонні коробочки (наприклад, сірникові, для соків тощо). Об'ємна композиція повинна мати виразний вигляд з усіх боків. Зверніть увагу на те, щоб вона не була перевантажена зайвими деталями. Якщо ж із якогось боку вона пласка, одноманітна, - це теж недолік. 2. Нарисуйте план своєї школи, виділивши на ньому головні блоки приміщень: навчальні класи, актову та спортивну зали, їдальню і т. ін. Потім пригадайте І відтворіть навколишню територію: газони, тротуари, проїзди, спортивні майданчики, побутові приміщення, дерева, кущі... Отриманий план можна розфарбувати - газони зелені, доріжки сірі, будівлі вохристі і т. ін. 3. За отриманим планом створіть макет шкільної території. Для цього стіни будинків можна зімітувати наклеєними чотирикутничками зі смужок паперу або картону, дерева зробити Із засушеного рослинного матеріалу, газони, стадіон - із зеленого оксамитового паперу, огорожі - з наклеєних на ребро сірників. У створенні макета можна користуватися й іншими матеріалами: пінопластом, нитками, ватою, крупами тощо (як підкаже ваша фантазія). Що ви хотіли б поліпшити навколо школи? Спробуйте відтворити це у своєму макеті. Піраміли будували лише в період Давнього иарства. Першою будівлею такого типу була усипальниця фараона Джосера (III тис. до н. е.). Три піраміди, які було оголошено першим дивом світу, розмішені в Гізі. Найве-личніша з них - піраміда фараона Ху-фу, або Хеопса (III тис. до н. е.). Розміри її колосальні. її будували впродовж 20 років. Дві інші піраміди належать фараонам Хефрену та Мікеріну. Однією з найвідоміших пам'яток у Пзі є також сфінкс - кам'яна фігура лежачого лева з головою людини, шо уособлювала владу фараона. Обличчя сфінкса є, можливо, портретом фараона Хефрена. Стоунхенлж - загадкова мегалітична споруда, кромлех у Великій Британії, неподалік від м. Солсбері. Назва «Стоунхендж» означає «камені, шо висять у повітрі». Дослідження свідчать, шо Стоунхендж почали будувати понад 5000 років тому й упродовж наступних 1500 років кілька разів перебудовували. Тепер Стоунхендж - це коло, утворене величезними кам'яними брилами, усередині якого розмішена підковоподібна конструкція із брил ше більшого розміру (заввишки до 7 м). Для створення частини з них використовувався зелено-блакитний камінь долерит, який видобувають в іншому кінці Англії (більше ніж за 200 км). Будівельники Стоунхенджу повинні були мати неабиякі знання з математики і техніки. V Середні віки створення Стоунхенджу приписували чаклуну Мерліну, сучасникові легендарного короля Артура. Призначення цього мегаліту залишається незрозумілим. Найчастіше його вважають стародавньою обсерваторією. Існують три види архітектури. Перший вид - архітектура споруд. Вона охоплює житлові, культові, громадські та промислові споруди. Житлові споруди - це ті, у яких ми мешкаємо. До них належать багатоквартирні будинки, сільські хати, гуртожитки, котеджі. Культові споруди - це церкви і собори, а також аналогічні будівлі представників інших релігій (мечеті, синагоги, кенаси тощо). Громадськими називають споруди для суспільного використання - театри, стадіони, магазини, школи, лікарні тощо. Промислові споруди - це заводи, фабрики, електростанції. Ще в Давньому Римі знали закон, за яким потрібно створювати кожну архітектурну споруду, - «користь, міцність, краса». Звичайно, цей закон залишається актуальним і в наш час. Отже, по-перше, будівля має бути корисною, тобто зручною в застосуванні. Уявіть, наприклад, квартиру, у яку світло потрапляє лише через вузькі щілини, або кінозал з великими вікнами. Жити в такій квартирі було б дуже неприємно, а дивитися фільм у такому кінозалі взагалі неможливо. По-друге, споруда має надійно слугувати людині довгі роки. І по-третє, будівля має бути красивою - приємною для очей і такою, що гармонійно вписується у простір - вулицю чи площу. Другий вид архітектури - ландшафтна архітектура, або садово-паркове мистецтво. Це парки, сквери, бульвари, які є окрасою міста й одночасно - необхідною умовою його існування. Мабуть, вам доводилося бачити райони, зовсім позбавлені зелених насаджень. Пригадайте, якими сірими й незатишними вони були! І щоб оживити їх, було б досить маленького скверу! Іноді парки прикрашають творами «малої архітектури» - альтанками, фонтанами, сходами, містками. Зазвичай їх розміщують так, щоб з них відкривався дивовижний краєвид на парк: вони нібито зазначають, де саме треба зупинитися під час прогулянки, щоб помилуватися красою природи. Водночас самі твори «малої архітектури» прикрашають і оживляють галявини і гаї. Славетні українські парки «Софіївка» (м. Умань), «Олександрія» (м. Біла Церква), парк Воронцовського палацу в м. Алупка є шедеврами с адово-паркового мистецтва. Третій вид архітектури - містобудування. Це планування нових районів у містах і селах або цілих сіл і міст. Крім того, містобудування охоплює реконструкцію старих міських районів. Нові міста виникають і в наш час. І тоді архітектор має спланувати абсолютно все із самого початку. Але найчастіше планується лише окремий новий район великого міста або забудова якоїсь частини старого центру. Це завдання особливо складне і відповідальне, адже в центрі міста зазвичай розміщені видатні історичні пам'ятки, які обов'язково потрібно не лише зберегти, а й не позбавити архітектурного оточення. Уявіть, наприклад, невелику чудову церкву серед старовинних маленьких будинків і серед сучасних хмарочосів! У першому випадку вона буде сприйматися величною, а в другому - просто загубиться і ніби зникне. Усе це архітектор повинен враховувати під час своєї роботи. Отже, розрізняють три різновиди архітектури: архітектуру споруд (житлові, культові, громадські та промислові споруди), ландшафтну архітектуру, або садово-паркове мистецтво, і містобудування. 1. Поміркуйте разом: яка архітектурна споруда є символом вашого міста, села? 2. Наведіть приклади різних видів архітектури у своєму місті. Намалюйте куточок вашого міста (села), у якому поряд є різні види архітектури (наприклад, сад біля будинку, театр і сквер). Без яких споруд ваш мікрорайон не зміг би існувати? Які установи, організації тощо потрібні для нормальної, комфортної життєдіяльності? До якого виду архітектури належать ці об'єкти? Олеський театр опери та балету належить до найкрасивіших театрів світу. Перший Одеський театр було збудовано в 1809 p. Саме його згадує О. С. Пушкін у своєму романі у віршах «Євгеній Онєгін». Будівля театру повністю згоріла в 1873 р. Проект будівництва нового театру обирали з 43 запропонованих варіантів. Переможцями стали віденські архітектори Ф. Фельнер і Г. Гельмер. Будівництво велося під керівництвом головного архітектора Одеси А. Бернардацці, а також архітекторів Ю. Дмитренка і Ф. Гонсіоровського впродовж 1884-1887 pp. Спочатку театр призначався не лише для музичних, а й для драматичних вистав. Саме тому його портал - парадний вхід- прикрашають скульптурні алегорії трагедії і комедії, а плафон гля-дацького залу розписаний сценами з п'єс Шекспіра. З 1926 р. має назву Одеський державний академічний театр опери та балету. З серпня 2007 р. йому надано статус «національний». ГДЗ відповіді 7 клас з предметів школьної програми Нові підручники 7 клас 2015 | |