укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 7 » § 7. Вікові особливості розвитку підлітків
15:10
§ 7. Вікові особливості розвитку підлітків

§ 7. Вікові особливості розвитку підлітків

У цьому параграфі ви:
• особливості індивідуального розвитку підлітків;
• ознаки біологічного, психічного, соціального, духовного дозрівання
Підліток — це ще не доросла людина, але вже й не безпорадна дитина. У цьому віці ви вже здатні чинити дорослі вчинки, високоморальні та вольові, можете відстоювати свої права.
Що означає поняття «тінейджер»? Якому віковому періоду відповідає?
Особливості індивідуального розвитку підлітків
У різні періоди всі системи організму людини розвиваються нерівномірно: якась система розвивається швидше, як, наприклад, фізичний розвиток у немовляти, або інтелектуальний розвиток дитини від 3 до (і років. І саме в підлітковому віці активно відбуваються зміни, що приводять до біологічного, психічного, соціального та духовного дозрівання.
У підлітковому віці внутрішні органи та системи організму остаточно формуються, відбувається статеве дозрівання, поєднане з прискореним ростом і фізичним розвитком. У кожного організму є свої індивідуальні ритми й особливості, які виявляються по-різному. Так, зміни в органах дихання та серцево-судинної системі можуть призвести до втоми, в'ялості, головокружіння, запаморочення. Зміни в нервовій системі — до підвищеної збудливості, роздратованості або загальмованості. У цей час організм підлітка починає активно рости, збільшується м'язова маса, м'язи стають сильнішими та витривалішими до фізичних навантажень. Усі фізіологічні зміни відбуваються через вплив цілої низки гормонів, певний набір яких від народження має людина, але деякі з них найінтенсивніше виробляються в підлітковому віці й відмінні для дівчат і хлопців. Саме вони визначають розвиток організму майбутнього чоловіка чи майбутньої жінки.
Гормон (від грвц. «збуджую») — біологічно активна речовина, що виробляється залозами в організмі кожної людини; вона є важливою для функціонування та розвитку організму.
Науковці налічують понад 100 різних гормонів у людському організмі, проте далеко не всі вони достатньо досліджені. Потрібна кількість гормонів має вироблятись організмом природним шляхом.
Прочитайте замітку з газети. Пригадайте інші істори про відомих людей, які намагались обдурити природу і скерувати розвиток свого організму неприроднім шляхом. Обговоріть ці історн. Чи можна неконтрольовано вживати препарати, що містять гормони?
Дівчинка мріяла стати моделлю. В агентстві їй сказали, що вона підходить, але має недостатній зріст. Одразу ж з'явився доброзичливець і запропонував таблетки, що допоможуть їй вирости. Дівчина купила таблетки й таємно від батьків почала приймати їх. Зріст дійсно збільшився, але інші частини тіла виросли теж і стали непропорційні: великі ступні, щелепи, губи й ніс. Батьки зрозуміли, що сталось щось страшне, і віддали таблетки на експертизу. Це був лікарський препарат, що призначався за суворими медичними показниками людям з відчутним відставанням у рості. Таблетки були дуже дорогі, але дівчинка заплатила значно більше. їй довелося розпрощатися зі своєю мрією. Навіть фотографії в неї є тепер тільки до фатальної зустрічі в модельному агентстві.
Уживання препаратів, що містять гормони, можливе лише в разі серйозних порушень в організмі за призначенням і під контролем лікаря.
Як ви розумієте поняття «гормональна буря»? Чи безпечне це явище для підлітка? Чому?
Як уникнути негативних наслідків гормональної бурі?
Фізичні відмінності між чоловічою та жіночою статтю починають виявлятися в підлітковому віці яскравіше. І дівчат, і хлопців хвилюють стрімкі зміни в їхній статурі. Ці зміни пов'язані з різким збільшенням кількості статевих гормонів у крові: у хлопців це тестостерон, у дівчат — прогестерон.
Стать чоловіка та жінки визначається біологічними й психосоціа-льними ознаками. Статеве дозрівання людини випереджає повне дозрівання організму. У дівчаток під дією жіночих гормонів {естроген, прогестерон тощо) триває розвиток молочних залоз, оволосіння за жіночим типом, з'являється менструація. Це означає, що організм дівчинки змінився і готується до вагітності й материнства.
Тіло дівчини ще росте і потребує поживних речовин насамперед для свого розвитку, том)' організм дівчини-підлітка ще не готовий до материнства. Вагітність передбачає витрату поживних речовин для нормального розвитку плоду. А в результаті обидва організми можуть постраждати й стати неповноцінними. Дівчина-підліток психічно не готова нести відповідальність та самовіддано турбуватись про дитину. Не може вона також і фінансово самостійно забезпечити дитин)' всім необхідним: їжею, одягом, медикаментами, створити належні побутові умови тощо.
У хлопців підліткового віку під дією чоловічого гормону тестостерону починається статеве дозрівання, яке триватиме приблизно до 20 років. Під дією чоловічих статевих гормонів хлопець швидше росте, завдяки збільшенню м'язів збільшується його фізична сила. Грудна клітка стає рельєфною, формується справжня чоловіча статура. У більшості хлопців підліткового вік)' дивно змінюється голос. Але слід пам'ятати, що згодом збільшиться розмір надгортанника, і голос стане грубішим, набуде приємного тембру. Відтак і обличчя набуде вольових чоловічих рис. Самооцінка власної зовнішності підлітків у порівнянні себе з «еталонами» краси, мужності чи жіночності є дуже важливою і гострою.
Назвіть види спорту, які розвивають і зміцнюють м'язи, формують фігуру.
Чи сприяють, на вашу думку, заняття з аеробіки, шейпінгу, фітнесу покращенню фізичного здоров'я? Чому?
Щоб стати дорослим чоловіком або жінкою, необхідно, крім фізичного, досягнути соціального, психологічного та духовного дозрівання на основі життєвих цінностей, відповідного стилю поведінки.
Проаналізуйте схему. Назвіть чинники впливу на розвиток підлітків, що сприяють здоров'ю.
Чинники впливу на розвиток підлітка
Важливою умовою нормального психічного та соціального дозрівання, розвитку й формування особистості юнаків і дівчат є оточення друзів, з якими вони постійно спілкуються, проводять свій вільний час, уміння встановлювати й підтримувати дружні стосунки.
Тимчасова розбалансованість швидкості соціального, фізичного та психічного дозрівання може спричинити виникнення проблем емоційного характеру. Надалі, коли досягається соціальна зрілість, стан здоров'я підлітка нормалізується.
Ознаки біологічного, психічного, соціального, духовного дозрівання
Проаналізуйте схему «Ознаки біологічного, психічного, соціального, духовного дозрівання» та визначте шляхи соціального (І група), психічного (II група) та духовного (III група) дозрівання. Презентуйте результати роботи групи в класі.
Від того як проходить біологічне, психічне, соціальне, духовне дозрівання, залежить успішність людини, бо саме в цей період визначається зріст і фігура, м'язова сила і краса обличчя, формуються риси характеру та ставлення до осіб протилежної статі. Дівчата і хлопці мають розвиватись духовно, раціонально харчуватись, регулярно проходити обстеження в лікарів, виконувати гігієнічні процедури, стежити за масою тіла, займатись фізичними вправами чи спортом. І тоді вони стають фізично розвиненими, підвищується опірність вашого організму шкідливому впливу зовнішнього середовища, поліпшується успішність навчання в школі.
Підлітковий вік — це пора біологічного, психічного, соціального та духовного дозрівання.
Особливості підліткового віку зумовлені зміною гормонального тла.
Не слід вживати препарати, що містять гормони без рекомендації лікарів.
Запитання і завдання
1. Перелічіть ознаки підліткового віку.
2. Виберіть те, що допоможе подолати проблеми підліткового віку.
Прогулянки на природі; куріння; вживання стимулюючих напоїв; активний відпочинок; заняття спортом; хобі; здорова їжа без надміру солодощів, жирів; уникнення шкідливих звичок; переїдання.
3. Наведіть приклади, коли чинники впливу на розвиток підлітка можуть призвести до негативних змін. Як цього уникнути?
4. Чому найголовнішими цінностями є не зовнішня краса, а внутрішня привабливість людини, її багатий внутрішній світ, гідність, доброта, чесність, духовність? Якщо ви не погоджуєтеся із цим твердженням, обґрунтовано доведіть свою думку.
5. Чи можна вважати, що низька самооцінка зовнішності впливає на формування низької самооцінки інших особи с-тісних якостей, які негативно діють на психічне здоров'я? Чому?