укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Вересень » 23 » Багатоклітинні водорості: ульва, хара
12:43
Багатоклітинні водорості: ульва, хара

Багатоклітинні водорості: ульва, хара

У водоростей перехід від одноклітинної до багатоклітинної будови майже завжди супроводжувався втратою здатності до активного руху, внаслідок чого пд організми переходили до осілого, суто рослинного способу існування — це морська зелена водорість, тіло якої утворене двома шарами схожих за будовою та функціями клітин (мол. 54). Спочатку тіло ульви прикріплене до два кількома короткими нитками. Згодом воно відривається від ґрунту і далі може вільно плавати у товщі води.
Ульва зростає у морях помірного поясу, зокрема, в Чорному та Азовському» і досягає розмірів до 50 см завдовжки. Вона є їстівною і містить багато поживних та біологічно активних речовин. У деяких країнах ульву як харчову водорість штучно вирощують на спеціальних морських фермах.
Хіра. На дні озер та приморських лиманів, де зупиняються напрольоті качки, майже завжди можна знайти щільні зарості багатокдітвнної зеленої водорості хари, яка виглядає як невеличка «справжня» рослина. її тіло складається з довгого ниткоподібного «стебельця», від якого на певній відстані один від одного кільцями відходять промені голкоподібних «листків» {мал. 55).
Дослідження будови клітин цієї водорості під електронним мікроскопом та аналіз її ДНК показали, що хара мала спільного пращура з тими організмами, які ми звикли називати вже не водоростями, а рослинами»
1. Багатоклітинні водорості походять від одноклітинні
2. Проміжною ланкою між одноклітинними водоростями та «справжніми» багатоклітинними рослинами є водорості багатоклітинні,
1. Чому ульва за будовою тіла вважаеться простішою від хари?
2. Чим хара нагадує справжні наземні рослини?
Заповніть таблицю в зошиті, поставивши проти вказаної ознаки «так» або «ні» у стовпчиках, що стосуються відповідних організмів.
Підсумки
1. Ми усвідомили, що окрім рослин, тварин та грибів, нас оточують ще два світи живих організмів: світ прокаріот (бактерій та ціанопрокаріот) та світ одноклітинних еукаріот (у першу чергу, одноклітинних твариноподібних організмів та водоростей). Вони зазвичай не помітні без збільшувальних приладів, але є майже скрізь.
2. Ми з'ясували, що клітина живих організмів за будовою поділяють на іфокаріотичні та еукаріотичні.
3. На прикладі бактерій» одноклітинних твариноподібних організмів та водоростей ми переконалися» що всім живим організмам для росту необхідно отримувати із зовнішнього сєрєдовитца р^чтуними — Живитися та використовувати енергію. Ми поглибили уявлення про способи живлення та джерела отримання енергії і запам'ятали, що:
— жилленнл буває автотрофним та гетеротрофним. Автотрофи (ціанопрокаріоти та водорості) та гетеротрофи (більшість бактерій та одноклітинних твариноподібних організмів) відомі як серед прокаріот, так і серед одноклітинних еукаріот;
— гетеротрофне жшишянлшжш здійснюватися шляхом всмоктування розчинених простих органічних речовин або шляхом захоплення твердих часток їжі — фаготрофно;
— енергію живі організми можуть отримувати:
а) безпосередньо від світла;
б) від багатих на енергію неорганічних сполук;
в) розкладаючи багаті на енергію органічні сполуки,
— отримання енергії завдяки розкладанню органічних сполук може здійснюватись як за участю кисню (дихання), так і без його участі (бродіння).
4.  Ми ознайомились в двона способами розмноження одноклітинних організмів: нестатевим розмноженням (поділ клітини навпіл* розмноження за допомогою спор) та статевим розмноженням.
5.  Ми зрозуміли, що при статевому розмноженні внаслідок статевого процесу між батьківськими клітинами відбувається обмін спадковою інформацією. При нестатевому розмноженні такого обміну немає, оскільки воно відбувається бев статевого процесу.
в. Ми отримали уявлення про різноманітність прокаріот та одноклітинних еукаріот і можемо навести приклади одноклітинних автотрофних та гетеротрофних» корисних та шкідливих організмів, а також охарактеризувати їх значення в природа та житті людини.
7. Ми дізналися, що більшість бактерій та одноклітинних еукаріот є організмами корисними; проте відносно невелика» але небезпечна група хвороботворних бактерій та одноклітинних твариноподібних організмів може становити загрозу для здоров'я та життя людини*
Знаю-вмію
* Я знаю, чим відрізняються два основних типи клітин живих організмів — прокаріотичний та еукаріоінчний, І вмію ці типи розрізняти за зображеннями або мікрофотографіями.
* Я знаю, звідки на планеті з'явився кисень, хто очищає планету від залишків померлих організмів, і вмію пояснити, чому та яким чином це відбувається.
* Я знаю, які бактерії захищають мій організм, і за їх допомогою вмію захищати своє здоров'я.
* Я знаю, чому умовно-небезпечні бактерії та дизентерійна амеба викликають хвороби, і вмію допомагати своєму організму тримати Гх під контролем.
* Я знаю, навіщо треба дотримуватися правил гігієни та здорового способу життя, І вмію це робити.
* Я знаю джерела та переносників особливо небезпечних бактеріальних захворювань і вмію уникати загрози таких інфекцій.

Губка - багатоклітинний організм, що походить від одноклітинних твариноподібних організмів