12:15 Читання 1 клас. Урок 24. Звуки [н], [н"], позначення їх буквою Нн («єн») | |
Читання 1 клас. Урок 24. Звуки [н], [н"], позначення їх буквою Нн («єн»)Мета: ознайомити учнів з новою буквою Нн {«єн»), показати її різне звукове значення; формувати в дітей уявлення про складовий принцип українського письма — однією тією самою буквою на письмі позначаються різні звуки, твердий і м'який; розвивати зв'язне мовлення учнів, фонематичний слух; виховувати любов до рідного слова. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Підготовка до ознайомлення з новою буквою Виділення кінцевих звуків [н], [н*] зі слів-відгадок. * Пливе свинка, Вирізана спинка. Сліду не лишає. Хто його вгадає? (Човен) — Який останній звук у слові човен? Побудуйте звукову модель цього слова. — Назвіть злиття приголосного [н] з голосним у словах: нога, нутрія, небо, намет, низка. • Височенький він на зріст. Довга грива, довгий хвіст, Ноги довгі і стрункі. Відгадайте, хто такий? (Кінь) — Який останній звук у слові кінь? Побудуйте звукову модель цього слова. — Назвіть злиття приголосного [н'] з голосним у словах: ніч, нюхати, нявчить, синє. — Які приголосні звуки виділяли в словах? ([н], [н']) — Як ми вимовляємо звук [н]? (Язик притискаємо до верхніх зубів. Повітря, потрапляючи на перешкоду перед язиком і зубами, проходить через ніс, розмикає зуби і з голосом виходить із ротової порожнини.) — Вимовте звук [н']. — Де тепер розташувався в ротовій порожнині язик? (Він упирається в нижні зуби.) — Яке положення зайняли губи? (Вони розтягліїся.) — Який звук [н']? (Приголосний м'який) 2. Ознайомлення з буквою «єн» — Звуки [н], [н'] позначаються на письмі буквою Нн. Учні аналізують графічну будову букви «єн». Знаходять її місце у кишеньковій азбуці. — На що схожа буква «єн»? — Чи це буква, чи драбина? — Дивувалася дитина. — Ну, якщо один щабель. То, звичайно, буква «Н». В. Гринько 1) Гра «Впіймай слово зі звуками [н], [н']». Норці не потрібна нірка — Носить норка теплу шкірку. На снігу слідів стежинка. Норці взимку тепло в спинку. 2) Самостійне добирання учнями слів зі звуками [н], [н'}. 3) Спостереження за звуковим значенням букви Нн, за способом позначення на письмі твердості і м 'якості. Учитель набирає на дошці склади: на> но, ну, ни, пропонує учням прочитати ці склади і сказати, який перший звук вимовляється в кожному з них. (Твердий) — А якщо після букви н поставити букву і, то як треба прочитати склад? — Який звук позначає буква н у цьому складі? (М'який) Фізкультхвилинка Щось не хочеться сидіти. Трохи треба відпочити. Руки вгору, руки вниз, На сусіда подивись. Руки вгору, руки в боки І поскачем, як сороки. 3. Робота за Букварем {с. 34) 1) Читання букви Нн. 2) Звуковий аналіз слів "ножиці", "банан", "кінь" з опорою на схему, подану в підручнику. 3) Читання складів у будиночках. Учитель читає склади в будиночках. Учні хором, а потім — по черзі прочитують їх. 4) Розглядання ілюстрацій. — Що тримають у руках дівчатка? Доберіть їм імена, які починаються буквою Н. — Що дас одна з дівчаток подружці? — Прочитаємо підпис під малюнком. Який знак стоїть у кінці речення? — Хто скаче на копі? (Мушкетер) — Який у нього одяг? Що він тримає в руках? Прочитаємо підпис під малюнком. (Учні вправляються в інтонуванні речення.) — Кого бачите на наступному малюнку? — Що хотів узяти хлопчик? — Прочитаємо, що сказала йому мама? — Чому мама не дозволила синові взяти банан? — Чому перед їжею обов'язково треба мити руки? — Дівчинка Піна — справжня рукодільниця. Вона зв'язала шарф для тата, теплі шкарпетки для дідуся. Зібралася в'язати рукавички для бабусі. Залишила клубочки ниток на столі. Прийшла зі школи і побачила, що її улюблене кошенятко Пушок грається клубочками. — Прочитаємо, що сказала Ніна Пушкові. (Учні вправляються у виразному читанні окличного речення.) Читання складів, написаних на клубочках. III. ПІДСУМОК УРОКУ — Яку букву вивчали на сьогоднішньому уроці? — Які звуки позначає ця буква? — Що було цікавого на уроці? — Про що розповісте батькам удома? | |