15:41 Читання 1 клас. Урок 30. Звуки [с], [с'], позначення їх буквою Сс(«ес») | |
Читання 1 клас. Урок 30. Звуки [с], [с'], позначення їх буквою Сс(«ес»)Мета: ознайомити учнів з буквою Сс («ес»), її звуковим значенням; формувати вміння виконувати аналітико-синтетичні вправи, вчити читати склади, слова з новою буквою, вдосконалювати навички звукового аналізу слів; вчити працювати над анаграмами; розвивати зв'язне мовлення, фонематичний слух; виховувати бережливе ставлення до природи. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. ПЕРЕВІРКА УСВІДОМЛЕНОСТІ ЧИТАННЯ Учням пропонують спочатку самостійно, а потім уголос прочитати тексти, подані на дошці, що є різновидами текстів Букваря. III. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА Робота над чистомовкою Ла-ла-ла — молоко пила. Ло-ло-ло — ідемо в село. Лу-лу-лу — ідемо по селу. Ли-ли-ли — липку полили. Лі-лі-лі — рученьки малі. IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Розучування скоромовки Синиці сіно сушили. Сороки солому носили. — Який звук часто повторюється в словах скоромовки? (Звук [с]) — Вимовимо звук [с] і спробуємо розповісти, як він утворюється. {Кінчик язика впирається в нижні зуби, які створюють перешкоду на шляху струменя повітря. Це твердий приголосний звук.) — Який перший звук у слові сіно? (Звук [с']) Чим відрізняється вимова звука [с] від [с*]? (Зуби і язик залишаються в тому самому положенні, але губи розтягуються. [С] — приголосний м'який.) 2. Упізнавання звуків [с], [с'1 у словах Сир, коса, сіль, роса, сосна, колосок, сіно, сім, осінь. (Учень називає звук, який він чує в слові, [с] або [с'], вказує, де він чується.) 3. Звуковий аналіз слів лис, лось за предметними малюнками 4. Ознайомлення з буквою Сс — В українській мові звуки [с], [с*] позначаються буквою «ес». (Учитель показує велику і малу букви Сс. Учні порівнюють їх: за будовою вони однакові, відрізняються лише розміром.) — На що схожа буква Сс? 5. Заучування вірша Сіра гуско, не сварись! Ось ця буква С, дивись: Як пиріг — маківничок, наче місяця ріжок. В. Гринько Фізкультхв и линка 6. Робота за Букварем [с. 44-45) 1) Звуковий аналіз слів "намисто", "сім", "сир" з опорою на схеми, подані в підручнику. 2) Читання складів, поданих в аналітико-синтетичній формі. — Які слова можна утворити з цих складів? 3) Читання прямих і обернених складів у будиночках. Учні читають склади в лівому будиночку» називаючи перший звук у кожному мовленому складі. 4) Бесіда за сюжетним малюнком. — Відгадайте загадки. • Червона спинка. Чорні краплинки. {Сонечко-комаха) * Що у світі найсвітліше, наймиліше, найтепліше? В небі вдень воно гуляє, ніч приходить — спать лягає. (Сонечко) — Про яке сонечко йдеться у першій загадці, а про яке — в другій? — Розгляньте малюнок. Яким зобразив художник комаху-соисчко і сонечко, що світить у небі? — Прочитайте слово, написане під малюнком. Яких букв у ньому бракує? Читання слів синичка і суничка. — Якими звуками розрізняються ці слова? 5) Аналітико-синтетичні вправи. Утворення і читання слів за таблицею (сам, сум, сім, сом). 6) Читання слів у стовпчиках. — Чим відрізняються слова оса — оси, сова — сови? 7) Утворення слів зі складів. Нові, носили, налили, сині. 8) Читання слів у стовпчиках. Утворення слів за зразком «один — багато». 9) Читання слів, які відрізняються однією буквою. 10) Гра «Додаємо букву — утворюємо нове слово». Сон — слон. Яку букву додали? і т. ін. 11) Прочитайте, що у сома, а що — у Соні? 12) Робота над анаграмою «сосна — насос». Спочатку учні викладають на набірному полотні слово сосна, а потім поряд із ним або під ним за вказаною цифрами послідовністю викладають інше слово — насос. З'ясовують, що обидва слова складаються з тих самих букв, але розміщених по-різному. Аналіз анаграми смола — масло (аналогічно). 13) Складання і заучування скоромовки. Сому сумно самому. V. ПІДСУМОК УРОКУ — Яку букву сьогодні вивчили? Які звуки вона позначає на письмі? — Що найбільше запам'яталося з сьогоднішнього уроку? | |