Загрузка...
          укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2013 » Жовтень » 29 » Читання 1 клас. Урок 46. Буква ь («знак м'якшення»), позначення нею на письмі м'якості приголосних
15:27
Читання 1 клас. Урок 46. Буква ь («знак м'якшення»), позначення нею на письмі м'якості приголосних

Читання 1 клас. Урок 46. Буква ь («знак м'якшення»), позначення нею на письмі м'якості приголосних

Мета: ознайомити учнів з буквою ь {«знак м'якшення»); закріпити розуміння дітьми відмінності між звуком І буквою, пояснити, що буква ь ніякого окремого звука не позначає, а вказує на м'якість приголосного; розвивати зв'язне мовлення учнів; збагачувати словниковий запас; виховувати працелюбність.

Хід уроку
I.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.     АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.     Гра «Спіймай звук»
Зозуля кувала — діточок збирала. 
Зозулені черевички в полі відшукала. 
Дітям дати мала. Довго так кувала — 
Рахувала нам роки. Діток не зібрала.
Г. Король
—  Зозулені черевички — багаторічна трав'яниста рослина. Квітка оригінальної форми, нагадує старовинний черевичок. (Учитель демонструє росли ну на картинці або на екрані.)
2.     Гра «Утворіть нові слова»
Робото в групах
—  Хто утворить більше слів із букв слова ромашка? (Мак, каша, мошка, комар...)
III.   СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.     Робота над загадкою
•   І великі, і красиві.
Як біжать — то в'ється грива.
Копитами туп-туп-туп,
По камінню — цок-цок-цок.
Хвости у всіх довгі-довгі.
Хвіст і грива — мов шовкові. (Коні)
—  Виконайте звуко-буквений аналіз слова коні. Назвіть склади, звуки в кожному складі, позначаючи їх у звуковій моделі. Запишіть слово коні, назвіть м'який приголосний звук. Якою буквою позначається м'якість цього приголосного звука?
—  Коли ми говоримо слово коні? (Коли тварин багато.)
—  Як сказати, коли тварина одна? (Кінь)
—  Скільки складів у цьому слові? Назвіть звуки в слові і запишіть його звукову модель.
—  А тепер спробуємо записати слово кінь за допомогою розрізної азбуки. Учитель викликає до дошки учня, який ще не вміє читати слова з буквою ь.
Учень складає з розрізної азбуки слово. Дійшовши до слова кін, він зупиняється.
—  Прочитайте, яке слово вийшло? (Учні читають слово «кін».)
—  А тепер спробуємо записати слово кінь за допомогою розрізної азбуки. Учитель викликає до дошки учня, який ще не вміє читати слова з буквою ь.
—  Так, вийшло «кін», у кінці звучить твердий звук [н], а треба, щоб у кінці був звук [н'], м'який. Для цього в нашій азбуці є така буква, яка сама по собі ніякого звука не позначає. Але якщо її поставити поряд з іншою, то разом вони позначатимуть не твердий, а м'який приголосний звук.
2.     Ознайомлення з новою буквою, аналіз графічної будови
Учитель бере з кишенькової азбуки букву ь, підставляє її до складеної учнем частини слова. Пропонує учням прочитати утворене слово.
Гра «Впіймай слово з «ь»
Знак цей дивний, безголосий, але користь він приносить. Хто сердитий і твердий, зробить добрим знак м'який. Там, де колосився лан, пронеслась красуня — лань. В тих краях, де росте рис, проживає хитра рись. Добувають в шахті сіль І везуть до міст І сіл. Букву цю не пропускай І писать не забувай. Звуковий аналіз слів: рис — рись, лан — лань.
ФІзкультхвилинка
3.     Робота за Букварем (с. 76)
1)     Звуковий аналіз слів «лялька», «льон» з опорою на схеми, подані в підручнику.
2)     Читання складів у будиночку.
Учні за допомогою вчителя роблять висновок: «Перед буквою о м'якість приголосного позначається буквою ь».
3)     Читання слів у рядках.
—  Яка спільна частина в словах першого рядка? (пень) У словах другого рядка? (день)
4)     Читання слів у стовпчиках.
—  Прочитайте слова, поясніть їх значення. (Звернути увагу на дзвінку вимову звука [з'] у словах низько, вузько, слизько.)
5)     Опрацювання тексту «Льон». а) Робота над загадкою.
•   Сіяли, топили, потім колотили.
Чесали і ткали, па стіл застеляли. (Льон)
6) Бесіда на тему « Що дає нам льон? ».
Під час бесіди вчитель демонструє різні зразки лляної тканини, предметів, виготовлених із льону. Демонструє рослину в стадії цвітіння та зрілості (малюнок або гербарій), за можливості — лляне волокно, нитки.
—  Розкажіть, який шлях проходить льон від поля до нас. в) Читання тексту вчителем.
—  Як ви розумієте речення: «Льон — польова рослина»?
—  Які ще польові рослини ви знаєте?
г) Читання тексту «ланцюжком».
—  Які квіти у льону?
—  Що виготовляють з цієї рослини?
—  Які речі, крім скатертини, нам приносить льон?
—  Відшукайте в тексті і прочитайте слова з буквою ь.
IV.   ПІДСУМОК УРОКУ
—  Яку нову букву вивчили на сьогоднішньому уроці?
—  Чим цікава ця буква?