укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2013 » Жовтень » 25 » Читання 1 клас. Урок 8. Ознайомлення учнів зі складовою будовою слова
11:06
Читання 1 клас. Урок 8. Ознайомлення учнів зі складовою будовою слова

Читання 1 клас. Урок 8. Ознайомлення учнів зі складовою будовою слова. 

Мета: дати учням практичне уявлення про склад як вимовно-артикуляційну одиницю; ознайомити з природним поділом слів на склади; вчити визначати на слух склад, який вимовляється сильніше; ознайомити з терміном «наголос»; розвивати вміння розподіляти предмети за семантичними групами; виховувати любов до природи.

Хід уроку
I.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.     АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.     Гра «Хто виконує такі дії?»
•   Літає, дзижчить, кусає. (Комар)
•   Скаче, бігає, ірже. (Кінь)
•   Ходить, мукає, пасеться. (Корова)
2.     Робота із сигнальними картками
Учитель демонструє предметні малюнки. Учні піднімають сигнальні картки: хто? або що?.
Молоток, лимон, пінгвін, літак, маляр, кактус, стілець, актор, бабуся, корабель.
III.   СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.     Підготовка до ознайомлення учнів із поняттям «склад»
—  Уявіть себе у лісі.
—  З ким ви ходите до лісу?
—  Що слід робити у випадку, якщо ви в лісі заблукали?
Учитель викликає одного з учнів до дошки і пропонує голосно погукати маму, тата, бабусю, дідуся, брата чи сестричку. Діти легко встановлюють, що, гукаючи рідних, учень вимовляє кожне слово не злито, а по частинах.
—  Ці частини називаються складами. У слові може бути один, два, три, чотири і навіть більше складів.
2.     Первинне закріплення нового матеріалу
—  Послухайте і скажіть, за скільки разів я вимовляю такі слова (на скільки частин, складів їх поділено): я, ти, він, рак, жук, ліс. мак, дуб. Скільки складів у всіх цих словах?
Робота в парах
—  Вимовте по складах один одному слова: жаба, буряк, гусак, літак, липа, верба. (Учитель ці слова не вимовляє, а тільки демонструє на предметних малюнках відповідні зображення.)
Фізкультхв планка
3.     Робота за Букварем {с. 74-75)
1)    Ознайомлення з моделюванням складової будови слів.
— Коли ми графічно записували речення, то кожне слово позначали лінією. Щоб показати, скільки у слові складів, його можна зобразити у вигляді прямокутника, поділеного на стільки частин, скільки в ньому складів.
—  Розгляньте малюнок на с. 14.
—  Хто зображений на малюнку?
—  Де живуть ці тварини? (Вдома) Тому й називаються вони домашні, або свійські. Назвіть кожну тварину. Визначте, скільки складів у кожному зі слів.
—  Складіть речення за поданими у підручнику схемами.
2)    Ознайомлення учнів з поняттям «наголошений склад».
—  Відгадайте загадку.
•   Має комірчин багато.
Щоб горішки в них ховати —
І тому зимові дні
Рудохвостій не страшні. (Білка)
—  Вимовте слово-відгадку. Поділіть його на склади. Скільки в ньому складів?
—  Послухайте, чи з однаковою силою голосу я вимовляю кожен склад? Учитель кілька разів вимовляє слово білка, виразно наголошуючи перший
склад. Учні також уголос повторюють це слово. Доходять висновку, що в слові білка сильніше вимовляється перший склад. Учитель демонструє фішку двоскладового слова з наголосом на першому складі. Такі самі фішки-схеми учні знаходять у себе на парті.
—  Сильніше вимовлений склад називається наголошеним. Над таким складом ставиться знак наголосу. В односкладових словах наголос не ставиться. Щоб визначити наголос, треба вимовити слово злито із питальною інтонацією.
(Щоб учні безпомилково навчилися визначати наголошений склад, слово треба вимовити злито, єдиним голосовим потоком. У жодному разі при цьому не можна ділити його на склади. Слово, вимовлене по складах, втрачає наголос, оскільки видихова енергія і сила голосу розподіляються більш менш рівно мірно між усіма складами. Тому операції поділу слова на склади і визначення наголошеного складу не можна поєднувати в одну.)
—  Ми знову помандруємо до лісу.
—  Розгляньте малюнок на с. 15. Розгляньте зображених тварин. Ці тварини живуть у дикій природі, тому називаються — дикі.
—  Назвіть кожну тварину, поділяючи слова на склади. Визначте наголошений склад.
—  Складіть речення за схемами, поданими у підручнику.
IV.   ПІДСУМОК УРОКУ
—  Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
—  Що вчилися робити?