11:06 Читання 1 клас. Урок 8. Ознайомлення учнів зі складовою будовою слова | |
Читання 1 клас. Урок 8. Ознайомлення учнів зі складовою будовою слова.Мета: дати учням практичне уявлення про склад як вимовно-артикуляційну одиницю; ознайомити з природним поділом слів на склади; вчити визначати на слух склад, який вимовляється сильніше; ознайомити з терміном «наголос»; розвивати вміння розподіляти предмети за семантичними групами; виховувати любов до природи. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Гра «Хто виконує такі дії?» • Літає, дзижчить, кусає. (Комар) • Скаче, бігає, ірже. (Кінь) • Ходить, мукає, пасеться. (Корова) 2. Робота із сигнальними картками Учитель демонструє предметні малюнки. Учні піднімають сигнальні картки: хто? або що?. Молоток, лимон, пінгвін, літак, маляр, кактус, стілець, актор, бабуся, корабель. III. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Підготовка до ознайомлення учнів із поняттям «склад» — Уявіть себе у лісі. — З ким ви ходите до лісу? — Що слід робити у випадку, якщо ви в лісі заблукали? Учитель викликає одного з учнів до дошки і пропонує голосно погукати маму, тата, бабусю, дідуся, брата чи сестричку. Діти легко встановлюють, що, гукаючи рідних, учень вимовляє кожне слово не злито, а по частинах. — Ці частини називаються складами. У слові може бути один, два, три, чотири і навіть більше складів. 2. Первинне закріплення нового матеріалу — Послухайте і скажіть, за скільки разів я вимовляю такі слова (на скільки частин, складів їх поділено): я, ти, він, рак, жук, ліс. мак, дуб. Скільки складів у всіх цих словах? Робота в парах — Вимовте по складах один одному слова: жаба, буряк, гусак, літак, липа, верба. (Учитель ці слова не вимовляє, а тільки демонструє на предметних малюнках відповідні зображення.) Фізкультхв планка 3. Робота за Букварем {с. 74-75) 1) Ознайомлення з моделюванням складової будови слів. — Коли ми графічно записували речення, то кожне слово позначали лінією. Щоб показати, скільки у слові складів, його можна зобразити у вигляді прямокутника, поділеного на стільки частин, скільки в ньому складів. — Розгляньте малюнок на с. 14. — Хто зображений на малюнку? — Де живуть ці тварини? (Вдома) Тому й називаються вони домашні, або свійські. Назвіть кожну тварину. Визначте, скільки складів у кожному зі слів. — Складіть речення за поданими у підручнику схемами. 2) Ознайомлення учнів з поняттям «наголошений склад». — Відгадайте загадку. • Має комірчин багато. Щоб горішки в них ховати — І тому зимові дні Рудохвостій не страшні. (Білка) — Вимовте слово-відгадку. Поділіть його на склади. Скільки в ньому складів? — Послухайте, чи з однаковою силою голосу я вимовляю кожен склад? Учитель кілька разів вимовляє слово білка, виразно наголошуючи перший склад. Учні також уголос повторюють це слово. Доходять висновку, що в слові білка сильніше вимовляється перший склад. Учитель демонструє фішку двоскладового слова з наголосом на першому складі. Такі самі фішки-схеми учні знаходять у себе на парті. — Сильніше вимовлений склад називається наголошеним. Над таким складом ставиться знак наголосу. В односкладових словах наголос не ставиться. Щоб визначити наголос, треба вимовити слово злито із питальною інтонацією. (Щоб учні безпомилково навчилися визначати наголошений склад, слово треба вимовити злито, єдиним голосовим потоком. У жодному разі при цьому не можна ділити його на склади. Слово, вимовлене по складах, втрачає наголос, оскільки видихова енергія і сила голосу розподіляються більш менш рівно мірно між усіма складами. Тому операції поділу слова на склади і визначення наголошеного складу не можна поєднувати в одну.) — Ми знову помандруємо до лісу. — Розгляньте малюнок на с. 15. Розгляньте зображених тварин. Ці тварини живуть у дикій природі, тому називаються — дикі. — Назвіть кожну тварину, поділяючи слова на склади. Визначте наголошений склад. — Складіть речення за схемами, поданими у підручнику. IV. ПІДСУМОК УРОКУ — Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці? — Що вчилися робити? | |