11:08 Читання 1 клас. Урок 9. Практичне уявлення про немовні звуки та звуки мовлення | |
Читання 1 клас. Урок 9. Практичне уявлення про немовні звуки та звуки мовленняМета: дати учням практичне уявлення про звуки як фізичні явища та про звуки людського мовлення; закріплювати вміння ділити слова на склади, визначати в них наголос, графічно позначати речення; розвивати мовно-рухові відчуття; виховувати працелюбність. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Робота над загадками • Рогата, хвостата. Гуляє біля хати, «Ме-ме-ме» співає. Весело стрибає. (Коза) • «Як ти звешся?» — я спитав. Нідповів мені: «Гав-гав». (Собака) • Всіх запитує: «Му-му, Дати молочка кому?» (Корова) • Сірі і біленькі Всі такі гарненькі, «Гур-гур-гур» вуркочуть, Мабуть, хлібця хочуть. (Голуби) Слова-відгадки учні поділяють на склади, визначають наголошений склад. III. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Формування уявлення про немовні звуки — Що допомогло вам відгадати загадки? (Звуки, характерні для кожної тварини.) Прослуховування аудіозапису «Голоси птахів». — Голоси яких птахів ви почули? Як ви розрізнили птахів? (За звуком.) — Заплющте очі і відгадайте звуки на слух: плескання у долоні, шурхіт паперу, дзеленчання ложечки у склянці тощо. — Усе це — звуки природи. Вони звучать по-різному, але їх можна розрізнити на слух. Фізкультхв и ланка Гра «Потягни канат» Стати прямо, підняти руки вгору, вдихнувши повітря. Виконувати такі рухи, ніби тримаєшся за канат і тягнеш його вниз, трохи згинаючи коліна І видихаючи повітря, до рахунку «вісім». (Виконувати тричі.) Гра «Хто що промовляє?» Учитель починає, а діти продовжують. Учитель Учні Зозуля кує: «Ку-ку, ку-ку, ку-ку! Голуб воркує: «Гу-гу, гу-гу, гу-гу!» Півень кукурікає: «Ку-ку-рі-ку! Ку-ку-рі-ку!» Сова кричить: «Угу-угу, угу-угу, угу-угу!» Риба: мовчить, ні пари з вуст. Після виконання цієї вправи-гри учні займають свої місця за партами. 2. Формування уявлення про звуки людського мовлення — Усе, що ми тільки-но чули — звуки. Вони звучать по-різному, але ми їх упізнаємо на слух. Зараз я говорю, і ви також чуєте звуки. Це звуки людського мовлення. їх ми вимовляємо за допомогою органів мовлення: губ, язика, зубів, твердого піднебіння. Зараз ми вимовимо декілька звуків. Спостерігайте у дзеркальце, які органи мовлення працюють, коли ці звуки творяться. Учні вслід за вчителем вимовляють звуки: [б], [о], [а], [р], [т]. — Які органи мовлення працювали, коли ви вимовляли ці звуки? (Учні називають губи, язик, зуби.) 3. Артикуляційно-слухові вправи — Назвіть звуки, які ми вимовляємо, міцно стиснувши губи, а потім розриваючи цю перешкоду: [б], [п], [м]. — Які звуки вимовляємо, притискуючи кінчик язика до верхніх зубів? <М.[т],М> — Під час вимовляння якого звука язик дрижить? ([р]) — Послухайте скоромовку. Які звуки найчастіше в ній зустрічаються? Миші милом миску мили, Миші мило загубили. Може, мило в річку впало? Може, мило жаба вкрала? І маленьких жабенят Милить милом аж до п'ят? 4. Робота за Букварем (с. 76) — Назвіть предмети, зображені на малюнках, поділіть слова на склади, визначте наголошений склад. — Складіть речення за поданими в підручнику схемами. / варіант. Дівчина з козаком співають. 77 варіант. Хлопчик розмовляє з дівчинкою. IV. ПІДСУМОК УРОКУ. — Про які звуки дізналися на уроці? — Наведіть приклади немовних звуків; мовних звуків. — Назвіть органи мовлення. | |