укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2013 » Жовтень » 25 » Читання 1 клас. Урок 9. Практичне уявлення про немовні звуки та звуки мовлення
11:08
Читання 1 клас. Урок 9. Практичне уявлення про немовні звуки та звуки мовлення

Читання 1 клас. Урок 9. Практичне уявлення про немовні звуки та звуки мовлення

Мета: дати учням практичне уявлення про звуки як фізичні явища та про звуки людського мовлення; закріплювати вміння ділити слова на склади, визначати в них наголос, графічно позначати речення; розвивати мовно-рухові відчуття; виховувати працелюбність.

Хід уроку
I.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.     АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Робота над загадками
•   Рогата, хвостата. Гуляє біля хати, «Ме-ме-ме» співає. Весело стрибає. (Коза)
•    «Як ти звешся?» — я спитав. Нідповів мені: «Гав-гав». (Собака)
•   Всіх запитує: «Му-му,
Дати молочка кому?» (Корова)
•   Сірі і біленькі
Всі такі гарненькі, «Гур-гур-гур» вуркочуть, Мабуть, хлібця хочуть. (Голуби)
Слова-відгадки учні поділяють на склади, визначають наголошений склад.
III.   СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.    Формування уявлення про немовні звуки
—  Що допомогло вам відгадати загадки? (Звуки, характерні для кожної тварини.)
Прослуховування аудіозапису «Голоси птахів».
—  Голоси яких птахів ви почули? Як ви розрізнили птахів? (За звуком.)
—  Заплющте очі і відгадайте звуки на слух: плескання у долоні, шурхіт паперу, дзеленчання ложечки у склянці тощо.
—  Усе це — звуки природи. Вони звучать по-різному, але їх можна розрізнити на слух.
Фізкультхв и ланка
Гра «Потягни канат»
Стати прямо, підняти руки вгору, вдихнувши повітря. Виконувати такі рухи, ніби тримаєшся за канат і тягнеш його вниз, трохи згинаючи коліна І видихаючи повітря, до рахунку «вісім». (Виконувати тричі.)
Гра «Хто що промовляє?»
Учитель починає, а діти продовжують. 
Учитель                               Учні
Зозуля кує:                            «Ку-ку, ку-ку, ку-ку!
Голуб воркує:                        «Гу-гу, гу-гу, гу-гу!»
Півень кукурікає:                   «Ку-ку-рі-ку! Ку-ку-рі-ку!»
Сова кричить:                        «Угу-угу, угу-угу, угу-угу!»
Риба:                                      мовчить, ні пари з вуст.
Після виконання цієї вправи-гри учні займають свої місця за партами.
2.     Формування уявлення про звуки людського мовлення
—  Усе, що ми тільки-но чули — звуки. Вони звучать по-різному, але ми їх упізнаємо на слух. Зараз я говорю, і ви також чуєте звуки. Це звуки людського мовлення. їх ми вимовляємо за допомогою органів мовлення: губ, язика, зубів, твердого піднебіння. Зараз ми вимовимо декілька звуків. Спостерігайте у дзеркальце, які органи мовлення працюють, коли ці звуки творяться.
Учні вслід за вчителем вимовляють звуки: [б], [о], [а], [р], [т].
—  Які органи мовлення працювали, коли ви вимовляли ці звуки? (Учні називають губи, язик, зуби.)
3.     Артикуляційно-слухові вправи
—  Назвіть звуки, які ми вимовляємо, міцно стиснувши губи, а потім розриваючи цю перешкоду: [б], [п], [м].
—  Які звуки вимовляємо, притискуючи кінчик язика до верхніх зубів?
<М.[т],М>
—  Під час вимовляння якого звука язик дрижить? ([р])
—  Послухайте скоромовку. Які звуки найчастіше в ній зустрічаються?
Миші милом миску мили, Миші мило загубили. Може, мило в річку впало? Може, мило жаба вкрала? І маленьких жабенят Милить милом аж до п'ят?
4.     Робота за Букварем (с. 76)
—  Назвіть предмети, зображені на малюнках, поділіть слова на склади, визначте наголошений склад.
—  Складіть речення за поданими в підручнику схемами. / варіант. Дівчина з козаком співають.
77 варіант. Хлопчик розмовляє з дівчинкою.
IV.   ПІДСУМОК УРОКУ.
—  Про які звуки дізналися на уроці?
—  Наведіть приклади немовних звуків; мовних звуків.
—  Назвіть органи мовлення.