укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Вересень » 19 » Емма Андієвська
11:30
Емма Андієвська

Емма Андієвська

Особливе місце серел сучасних українських авторів посідає незвичайна письменниця н художниця Емма Іванівна Андіевська. Чому незвичайна? Мабуть, ви вже звернули увагу на репродукції її картин, вони й справді не такі, які ви звикли бачити. Істот з великими очима художниця називає комахами-бегемотами. Зверніть увагу, в одній істоті — малюсінька комаха Й величезний бегемот! Правда, незвичне поєднання? А хто сказав, шо казка має бути звігчайною? Незмінні герої картин Е. Андієвської (ко махи-бегемоти) живуть у своєму казковому світі, мабуть, у космосі, а може, у вигаданій художницею країні. Так само незвичайні її казки, з якими ви ознайомитеся.
Незвичайним є й життя письменниці. Раннє дитинство Емми пов'язане з м. Донецьком. Потім родина переїхала до Вншгорода. шо під Києвом. Тут. як згадує письменниця, вона «вперше побачила жінок у білих вишиваних сорочках, які ступали босоніж почорній весняній запашній ріллі, а якою колоритною, багатою мовою вони спілкувалися... Мене зшлечку готували на росіянку. До шести років я взагалі не володіла українською мовою, для мене навіть добирали няньок із справжнім російським акцентом, аби виховати панську дитину. Не виховали. Чому? Дуже просто. Кожна нормальна дитина гостро реагує на не-справехтивість...»
З 1943 р. мешкає в Західній Європі. Емма Андієвська закінчила в Німеччині університет, згодом переселилася до Парижа, а потім — до США. Наприкінці 60-х років XX ст. повертається до Німеччини, де мешкає й нині.
Письменниця працює в різких літературних жанрах: пише великі прозові твори, вірші, а останнім часом і казки, перекладає твори античної літератури.
Пропонуємо вам прочитати незвичайну казку з незвичайною назвою незвичайної письменниці.
Притча
Читаючи -Казку про яян» Е. Андієвської. ви. мабуть, помітили, шо вона незвичайна. У ігій казці є яскраво виражена мораль, повчання, саме ця ознака наближає її ло притчі — літературного жанру, з яким ви вже ознайомлюватися в початкових класах.
Притча — ие повчальне алегоричне оповідання з чітко висловленою мораллю. Чимало притч можна знайти в Біблії та в давньоруських збірниках. Пізніше їх використовували у своїй творчості письменники і художники. За змістом, як ви вже переконалися, притча близька до байки, а іноді й до казки, але. на відміну від байки, у притчі немає алегоричних персонажів із рослинного й тваринного світу. Різниця ж між притчею та казкою полягає в тому, що в притчі яскраво виражена мораль, що. до речі, властиво н байці. Притча переважно повідомляє про подію, з якої читач робить повчальний висновок.
Притча —один з улюблених жанрів І. Франка (-Притча про радість і смуток*. -Притча про вдячність* таін.).
У назві історії про яян Е. Андієвська визначає жанр твору — казка (-Казка про яян»). Однак у ній яскраво виражені ознаки не лише казки, а й притчі, тому її жанр можна визначити як казка-притча.
1.  Повчальне алегоричне оповідання з чітко висловленою мораллю називають
А    казкою
Б    легендою
В    переказом
Г    притчею
2.   Сутність яян найточніше можна означити словом
А    сміливість
Б    хитрість
В    егоїзм
Г    злість
3.   Кволий дідусь, до того як опинився в місті яян. виконував обов'язки
А    будівельника
Б    пастушка
В    козопаса
Г    юнги
4.   Що стало поштовхом для Е. Андіевської полюбити українську мову й культуру в дитинстві?
5.   Що незвичайного ви помітили в "Казці про яян-?
6.   Чому пастушок не захотів стати яянином?
7.   Охарактеризуйте риси вдачі пастушка. Як би ви вчинили на його місці?
8.   Якби ви були на місці пастушка, то що б зробили із самоцвітами?
9.   Чому, навашудумку.письменницяперетворилаквологодідусясаме на самоцвіти?
10.  Який повчальний висновок ви зробили, прочитавши -Казку про яян-*?
11.  Прочитавши статтю про Е. Андіевську й розглянувши П малярську роботу "Південь, 2000 рік», розкажіть, як ви її зрозуміли {образи, настрій, кольори, символи, назва картини, загальне враження).
12. Поділіть «Казку про яян» на частини, доберіть до кожної з них заголовок і запишітьу робочий зошит.
1.  Прочитати «Казку про говорющу рибу- Е. Андієвської. Виписати в робочий зошит незрозумілі слова.
2.  Проілюструвати один з епізодів «Казки про говорющу рибу- (за бажанням).

Оксана Іваненко