укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Серпень » 27 » «Крилаті криловські слова», Іван Крилов. Вовк і Ягня
11:54
«Крилаті криловські слова», Іван Крилов. Вовк і Ягня

«Крилаті криловські слова», Іван Крилов. Вовк і Ягня

• Поясніть зміст рядків давньоримського байкаря Федра.
Для гот байка коле під ребро, Щоб виправлять людські заблуди і похвалять красу й добро.
На байках видатного російського письменника Івана Андрійовича Крилова виросло не одне покоління читачів. Вислови з його творів («Лебідь, Щука і Рак», «Бабка та Муравель», «Мавпа та окуляри», «Квартет», «Слон і Моська» та багатьох інших) давно стали крилатими. «Крилаті криловські слова», як назвав їх російський поет Михайло Ісаковський, запам'ятовуються легко й назавжди. «А тільки віз і досі там»* «А Васька слухає та їсть», «Лестун завжди у серці винайде куток», «Тож ви, друзяки, як не сіли б гарно, а до музик все ж незугарні» — часто можна почути в повсякденному мовленні росіян і українців.
Іван Андрійович Крилов народився 13 лютого 1769 р. в сім'ї  армійського офіцера. Хлопчику було чотири роки, коли вибухнуло Пугачовське повстання (1773). Батько Івана служив у фортеці, розташованій на території, охопленій бунтом, і брав участь у боях із заколотниками. Пугачов погрожував розправитися з ним і його родиною. Врятуватися Криловим вдалося дивом. У великому жбані мати потайки вивезла Івана до Оренбурга.
Незабаром Крилов-старший залишив військову службу, й родина оселилася в Твері. Батько рано пішов із життя, залишивши у спадок лише стару скриню з книжками, які збирав усе життя. Однак для Івана, який понад усе любив читати, то був справжній скарб.
Здобути повноцінної освіти Крилову не вдалося. Він виявляв інтерес і хист до навчання, але родина потерпала від нестатків, тож мати не мала можливості оплачувати його навчання. Щоправда, з ласки поміщиків Львових хлопець міг відвідувати заняття разом з їхніми дітьми. Грошей за це з Івана не брали, але час від часу він мусив вдягати лакейську ліврею й подавати своїм благодійникам чай.
Цікаві подробиці
Змалечку Крилов виявляв здібності до математики, музики, французької мови, літератури. Він надзвичайно старанно учився, намагаючись якомога більше взяти від кожної науки, гож коли підлітком потрапив до Санкт-Петербурга, тамтешній родич Львових з гордістю демонстрував його поважним гостям як юний талант. А невдовзі молодий Крилов заявив про себе в столичних колах як високоосвічена людина й блискучий знавець європейської літератури.
Задля заробітку Крилов мусив тягти ярмо нудної чиновницької служби в Петербурзькій казенній палаті. Однак вільний від служби час він віддавав самоосвіті й літературній творчості.
Це кілька разів він організовував часописи, але кожний з них спіткала доля «Пошти духів». Урешті-решт Іван Андрійович виїхав з Петербурга і надовго зник з літературного небосхилу.
За дванадцять років Крилов повернувся й відразу поставив дві нові комедії — «Модна крамниця» та «Урок донькам». А ще за два роки вийшли друком двадцять його байок. Надалі ця збірка поповнювалася і в останньому перевиданні налічувала вже близько двохсот творів.
Саме завдяки байкам письменник став по-справжньому відомим. їх знали по всій країні — від селянської хатини до царського палацу, куди Крилова часто запрошували на прийоми. Однак навіть цареві Іван Андрійович наважився кинути виклик творами, що викривали недоліки влади. Його байки відтворювали широку   картину   російської   дійсності, а головне — представляли проникливий народний погляд на життя. Нерідко запозичуючи сюжети у своїх попередників (зокрема, в Езопа й Лафонтена), Крилов насичував їх самобутнім національним духом. Герої його творів утілювали найсуттєвіші риси російського характеру й увиразнювали мудрість народу.
Леревірте себе
1. Що ви знаєте про дитячі та юнацькі роки Крилова?
2. Як складалася літературна кар'єра російського байкаря?
3. Стисло схарактеризуйте байки  Крилова.   Чому саме цим  творам автор завдячує славою народного поета?
Теми проектів
ї. «Байки Езопа та Крилова».
2. «Крилаті вислови Крилова».
3. «Персонажі байок Крилова в малюнках і мультфільмах).
Вовк і ягня
У сильного безсилий винен завсігди: Цих прикладів в Історії ми досить знаєм. Та ми Історій не складаєм, А в байці можем це розповісти.
У спеку до струмка зайшло Ягня напитись;
І треба ж тут біді лучитись.
Що поблизу тих місць голодний Вовк бродив.
Ягнятко бачить він і хоче поживитись.
Та він цьому надать законних прав хотів,
І каже: «Як, нахабо, смієш ти мутити
Потік цей прохолодний мій,
Напій
Піском бруднити?
За це-бо, далебі.
Зірву я голову тобі!» —
«Якщо пресвітлий Вовк дозволить,
Насмілюсь вам сказать, що воду в ручаю
Від Світлості я нижче кроків на сто п'ю;
І гніватися він даремно зволить:
Адже мутить пиття ніяк не можу я». —
«Так це брехня моя?
Негіднику! Звідкіль таке нахабство в світі?
Пригадую, як ти в позаторішнім літі
Зі мною надто грубий був.
Цього я, друже мій, ще не забув!» —
«Та згляньсь, нема мені ще й року з роду», —
Відмовило Ягня. — «То, певно, був твій брат». —
«Не маю я братів». — «То, може, кум, чи сват.
Чи інший хтось такий із вашого ж бо роду.
Самі ви, ваші пси і ваші пастухи
Мене б хотіли збути,
І шкодите мені ви всі по змозі всюди,
Та розквитаюсь я за ваші всі гріхи!» —
«Ах, чим же винен я?» — «Мовчи, гоноровисте!
Чи час тут розбирать провини всі, щеня?
Ти винен тим уже, що хочу я, бач, їсти».
Сказав — і в темний ліс Вовк поволік Ягня.
Переклад М. Терещенка
Запитання і завдання до прогитаного твору
1. Коли відбувається дія байки? Де зустрілися персонажі твору й чому опинилися саме в цьому місці?
2. Знайдіть! Перегляньте діалог Вовка та Ягняти. Схарактеризуйте манеру розмови кожного з персонажів (особливості мови, звертання тощо). Про що свідчать відмінності в їхніх репліках?
3. Як у байці пояснено зовнішні й внутрішні причини прискіпувань хижака до жертви? Наведіть відповідні приклади.
4. Чи дослухається Вовк до відповідей Ягняти? Обгрунтуйте свою думку рядками з тексту.
5. Коли хижак втрачає терпець і зриває із себе маску? Прочитайте відповідні рядки.
6. Подискутуйте! Зазвичай у байках повчальний висновок подано наприкінці. Як ви гадаєте, чому в байці «Вовк і Ягня» автор порушив цю традицію?
З байки Бзопа «Крук і Лисиця»
Крук украв шматок м'яса і сів на якесь дерево. Побачила це Лисиця й захотіла відібрати м'ясо. Вона стояла перед Круком і почала вихваляти його велич і красу, кажучи, що йому найбільше з усіх годилося б царювати над птахами і це сталося б напевно, коли б він мав голос...1
Запитання і завдання для самостійного опрацювання твору
1. Яку сценку змальовано в байці «Крук і Лисиця»?
2. Чому і як Лисиці вдалося обдурити Крука? 
3. Що висміює байкар у своєму творі?
4. Визначте мораль прочитаної байки.
З байки І. Крилова «Квартет»
Пустотлива Макака,
Віслюк,
Цап'юк
Та клиша-Ведмедяка
Квартет зіграти мали хіть.
Запитання і завдання для самостійного опрацювання твору
1. Як горє-музики намагалися налагодити свою гру? Чому в них нічого не виходило?
2. Чим, на вашу думку, можна пояснити вибір звірів на роль героїв байки?
3. Знайдіть повчальний висновок байки. Хто й чому його виголошує?
4. Визначте основну думку прочитаного твору.
З байки І. Крил она «Бабка та Муравель»
Жвава Бабка-Стрибунець, Красне літо проспівала; Озирнулась... Ба! Навала — Від зими вже вихорець.1
Запитання і завдання для самостійного опрацювання твору
1. У чому Муравля протиставлено Бабці?
Які людські риси втілено а образах Муравля та Бабки? 8. Чи правильно вчинив Муравель, відмовивши Бабці в допомозі? Поясніть свою думку.
4. Порівняйте байку Крилова про Вабку та Муравля зі схожою байкою Езопа. Що нового додав до Езопового сюжету російський байкар? Обґрунтуйте відповідь цитатами.
Підсумкові запитання і завдання
Перший рівень
1.  Що таке байка? Назвіть відомі вам байки.
2.  Кого й чому вважають засновником жанру байки?
3.  Назвіть відомих байкарів різних епох і країн.
Другий рівень
1.  Про що йдеться в байці Езопа «Лисиця і винограде? Чого навчає ця байка?
2.  Чим закінчується байка Езопа про Вовка та Ягня?
3.  Яку мову називають езопівською (езоповою)?
Третій рівень
1.  Розкрийте алегоричне значення персонажів байки Езопа "Мурашки й Цикада".
2.  Схарактеризуйте образи Вовка та Ягняти в однойменній байці Крилова.
3.  Визначте ознаки байки па прикладі одного з вивчених творів (на вибір).
Четвертий рівень
1.  Визначте основну думку байки Крилова «Бабка та Муравель». Доберіть українське прислів'я, яке, на ваш погляд, увиразнює цю думку.
2.  Що, на вашу думку, мав на увазі давньоримський байкар Бабрій, зазначивши щодо Езопа: «Він раб. але мудріший за вільних: він негарний, але вищий за красенів»'?
3.  Поясніть, чим байка відрізняється від міфу та казки.
Клуб книголюбів
Групова робота. Завдання для першої групи. Порівняйте! Порівняйте схожі байки про Вовка та Ягня у викладі Езопа, Крилова й українського байкаря Леоніда ГлІбова. Укажіть найзиачніші відмінності в сюжетах цих творів.
Завдання для другої групи. Порівняйте! Порівняйте український переклад Гкііікм Кри.'кжіі «Бабка тії Муравельо з оригіналом і вкажім. найпомітніші розбіжності між цими текстами.
Завдання для третьої групи. Підготуйте «німі» (пантомімні) сцени за прочитаними байками й запропонуйте учасникам інших груп відгадати, які твори ви зобразили.
Завдання для четвертої групи. Пофантазуйте! Складіть дві байки з такими персонажами: 1. Лисиця та Осел; 2. Лев та Миша.
Теми творів
1.  «Мудрість Езопових байок».
2.  «Моральний зміст байки І. Крилова "Вовк і Ягня"»,
3.  «Критика людських вад у байках І. Крылова.

«В Езопа вчиться, добрі люди»