укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 15 » Лабораторні дослідження. Частина 1
15:20
Лабораторні дослідження. Частина 1

Лабораторні дослідження. Частина 1

1. Вивчення зовнішньої будови та характеру рухів кільчастих червів (на прикладі дощового черв 'яка або трубочника)
Мета: ознайомитися із зовнішньою будовою кільчастих червів, поспостерігати способи їх переміщення.
Обладнання та матеріали: чашка Петрі, пінцет, луна, аркуш білого паперу, живі дощові черви або трубочник.
Помістіть тварину в чашку Петрі за допомогою пінцета. Уважно її роздивіться. Визначте головний і хвостовий відділи. Порахуйте сегменти тіла. Відмітьте наявність пояска в дощового черв'яка.
Проведіть пальцем по поверхні тварини. Якщо вивчаєте дощового черв'яка - пустіть його повзати поверхнею паперу. Чим спричинений шурхіт при ковзанні тварини? Роздивіться покриви тварини під луною. Чому вона шорстка? Замалюйте об'єкт досліджень.
Поспостерігайте за рухами тварини. Завдяки чому вона переміщується вперед? Чи може вона рухатися хвостовим відділом уперед? Спробуйте зробити схему скорочень відділів тіла при повзанні.
Зробіть висновки щодо особливостей зовнішньої будови та способів переміщення кільчастих червів.
2. Вивчення зовнішньої будови комах у зв'язку з пристосуванням до життя на суходолі
Мета: ознайомитися з основними ознаками будови комах, що дали їм змогу опанувати суходіл.
Обладнання та матеріали: чашка Петрі, препарувальна голка, пінцет, лупа, таблиці та схеми, фіксовані жуки або таргани.
Помістіть досліджувану тварину в чашку Петрі. Уважно її роздивіться. Відмітьте кількість відділів тіла комахи.
Розгляньте голову комахи під лупою. Які органи чуття є на голові? Відмітьте кількість вусиків. Чи відрізняється вона від кількості у представників інших класів членистоногих? Чим прості очі відрізняються від складних? Чи с в комах вуха? Роздивіться органи ротового апарату. Припустіть, чим харчуються ці тварини.
Переверніть комаху на спину й роздивіться черевце. Чи відрізняється кількість сегментів у ньому від інших частин тіла. Чому їх кількість набагато більша? Переверніть на черево. Відсуньте препарувальною голкою крила вбік і знайдіть темні цятки по боках кожного сегмента. Це отвори дихалець дихальної системи. Під час дихання комахи змінюють об'єм сегментів, вдихаючи та випускаючи повітря. Чи можна з такою дихальною системою жити у воді?
Зробіть висновки щодо пристосувань у зовнішній будові комах.
3. Вивчення будови мушлі молюсків
Мета: ознайомитися з основними ознаками будови мушлі черевоногих і двостулкових молюсків.
Обладнання та матеріали: колекція мушель молюсків, таблиці та схеми.
Роздивіться черепашку черевоногого молюска. Порівняйте зі схемою будови. Знайдіть устя, завитку, шов, що поєднує окремі витки завитки. Стінки внутрішньої поверхні оборотів черепашки, що зрослися, утворюють центровий стовпчик. На вершині міститься зародкова камера, з якої почала розвиватися тварина. Представники багатьох видів черевоногих мають кришечку, яка здатна прикривати устя та виконує захисну функцію. Зверніть увагу, що мушля може бути закрученою за годинниковою стрілкою та проти. Відповідно їх називають право-закрученими та лівозакрученими. Відмітьте, що черепашка може бути закручена в одній площині (рогова котушка). Замалюйте будову черепашки черевоногого молюска в зошиті.
Роздивіться мушлі та схеми будови двостулкових молюсків. Знайдіть стулки, їх вершину, передній край (за формою більш тупий), задній край (більш гострий), иосмугованість на зовнішній поверхні, місце приєднання м'язів-замикачів на внутрішній поверхні. Порівняйте внутрішню поверхню беззубки та перлівниці. В останньої помітні зубці. Замалюйте схему будови стулки двостулкового молюска в зошиті.
Роздивіться схему шарів, з яких побудована мушля. Зауважте, що до її складу входять як неорганічні речовини, так і органічні.
Зробіть висновок щодо відмінностей у будові мушель черевоногих і двостулкових. 
4. Вивчення будови яйця птахів
Мета: ознайомитися з будоіюю яйця птахів.
Обладнання та матеріали: скляна ємність, чашка Петрі, препарувальна голка, пінцет, лупа, таблиці та схеми, сире й варене яйця, оцет.
Роздивіться яйце. Чим воно вкрите? Порівняйте шкаралупу вареного й сирого яєць. Чи однакова їх поверхня? Шкаралупа яйця зверху вкрита кутикулою, що легко змивається теплою водою. її функція - полегшити газообмін через шкаралупу зародка, що розвивається в яйці. Для газообміну в шкаралупі є мікроскопічні пори.
Помістіть шкаралупу вареного яйця в чашку Петрі й залийте оцтом. Згодом на його поверхні почнуть утворюватися бульбашки вуглекислого газу. Це свідчить про те, що оцет розкладає карбонат кальцію (крейду), який с основною складовою шкаралупи.
Роздивіться варене яйце. На його поверхні ви побачите тонку плівочку, що часто щільно прилягає до шкаралупи. Це одна із зародкових оболонок. Зверніть увагу на форму яйця. З тупого кінця воно не повністю прилягає до шкаралупи. Тут знаходилася повітряна камера. Розріжте варене яйце навпіл. Відмітьте розташування білка та жовтка.
Розбийте сире яйце в скляну ємність. Під лупою роздивіться поверхню жовтка сирого яйця. У яєць, що деякий час пролежали в теплому місці, можна побачити зародок. Придивіться до білка. Порівняйте те, що бачите в склянці, із схемою будови яйця. Спробуйте знайти канатики. Вони повертають жовток так, аби зародок завжди знаходився зверху. Навіщо це потрібно?
Зробіть висновки щодо пристосувань у будові яйця наземних тварин до розвитку зародка на суходолі незалежно від наявності води.
5. Вивчення будови зубів ссавців
Мета: ознайомитися з основними ознаками будови та функцій зубів ссавців; навчитися записувати зубну формулу ссавців.
Обладнання та матеріали: пінцет, лупа, таблиці та схеми, макети черепів ссавців, макет будови зуба ссавців.
Роздивіться схему або макет будови зуба ссавців. Як зуб розміщується на щелепі? Назвіть основні шари зуба. Чому зовнішній шар - емаль - побудований із найміцнішої речовини в тілі тварини? Навіщо в зуб заходять кровоносні судини та нервові закінчення?
Роздивіться макет черепа ссавця та надані зображення. Чи однакової вони форми та розмірів? У ссавців виокремлюють чотири типи зубій - різці (позначаються літерами від відповідних латинських назв, І), ікла (С), малі кутні (Р) та великі кутні (М). Поясніть, чим зумовлена різна форма й розмір зубів різних типів.
Кількість зубів різних типів специфічна для кожного виду. Тому, описуючи вид ссавців, записують і характерну для нього зубну формулу. Для людини вона мас такий вигляд (запис ведуть за половиною верхньої та нижньої щелепи): 12/2 С 1/1 Р 2/2 М З/З = 32.
При записі кількість зубів певного типу верхньої щелепи записується в чисельнику, а нижньої - у знаменнику. Запишіть зубну формулу тварини, макет черепа якої вам наданий.
Зробіть висновки щодо значення різноманітності будови різних типів зубів ссавців.

ГДЗ решебник 7 клас з  алгебри, української мови
Нові підручники 2015 року 7 клас з іноземної мови, світової літератури