укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2013 » Жовтень » 30 » Літературне читання 2 клас. Урок 15
21:54
Літературне читання 2 клас. Урок 15

Літературне читання 2 клас. Урок 15

Урок 15. ЦІКАВІ СЛОВА. АЛЛА КОВАЛЬ. СЛОВА РОЗПОВІДАЮТЬ. НАДІЯ КИР'ЯН. СЛОВЕНЯТКО
Мета: продовжувати роботу над удосконаленням читацьких навичок учнів; навчати аналізувати художній твір; розвивати в учнів прагнення вивчати рідну мову, дізнаватися більше про походження слів, що є в українській мові; виховувати наполегливість.

Хід уроку
I.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.     МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА 1.     Читайте чітко, весело!
ОДУД
— Дуду- ду,                         — Ду-ду-ду, Чі-чі-чі...                             
Чі-чі-чі...
Де ночуєш ти вночі?            Од садка віддай ключі.
— Чі-чі-чі,                           — Чі-чі-чі, Ду-ду-ду...                                 
Ду-ду-ду...
Я ночую у саду.                   Загубив і не знайду.
А. М' ястківський
2.    Гра зі звуками
Із задертими носами                                      А як зміниш А на И,
По снігу помчали                                           По снігу помчать
САНИ.                                                           СИНИ.
3.   Упізнай і швидко відповідай
Літній, сонячний, теплий — (що?)... день. Жовті, червоні, осінні — {що?)... дерева, кущі. Чорна, дощова, велика — (що?)... хмара.
III.   ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Розповіді учнів про осіннє небо.
IV.    ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Щодня ми промовляємо безліч добре знайомих слів. І ніколи не замислюємося, звідки походить це слово, як воно виникло. Сьогодні ми поринемо в історію. Допоможе нам у цьому письменниця Алла Коваль.
V.     СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.    Робота над змістом оповідання Алли Коваль «Слова розповідають» (є. 24) 1)    Робота над загадкою.
•   Букви всі — від А до Я, — Як одна міцна сім'я. Варто всіх у цій родині Знати грамотній дитині. (Абетка, азбука, алфавіт)
—  Ви назвали різні слова-відгадки. Чому так, дізнаємося з оповідання Алли Коваль «Слова розповідають».
2)    Самостійне читання оповідання учнями мовчки
— Що нового дізналися з оповідання?
3)     Читання тексту учнями «ланцюжком».
— Що означають слова абетка, азбука, алфавіт?
— Звідки прийшло до нас слово алфавіт?
— Як називалися дві перші літери у слов'ян?
— Чому кажуть, що навчання починають «з азів»?
Фізкультхвилинка
4)     Робота в парах.
—  Розкажіть одне одному, чим схожі й різняться поняття абетка, алфавіт, азбука.
5)     Робота за ілюстрацією (с. 24).
— Розгляньте сторінку з азбуки Георгія Нарбута.
— Що на ній зображено?
Цікаво знати!
Георгій (Юрій) Іванович Нарбут — український художник-графік. ілюстратор, автор перших українських державних знаків (банкнот і поштових марок). Один із засновників і ректор Української Академії Мистецтв.
Визначним досягненням Нарбута І всієї української графіки є його «Українська абетка» (1917)* у якій художник досяг граничної простоти й водночас вишуканості композиції, малюнка й кольору. У літерах абетки Нарбут об'єднав досягнення як української рукописної та друкованої книги, так і досягнення західноєвропейських майстрів шрифту. Нарбутівська «Українська абетка» й донині є неперевершеною завдяки високій майстерності художника й глибокому розумінню ним шрифтового мистецтва.
6)     Гра «Хвости».
Учитель читає початок речення, учні знаходять і зачитують все речення.
7)     Гра «Читає Незнайко».
Учитель читає абзац тексту, замінюючи деякі слова. Учні мають помітити помилку і виправити її.
2.    Опрацювання вірша Надії Кир'ян «Словенятко»
1)     Читання вірша учнями мовчки.
— Чи зрозуміли ви, від якого кореня розростаються слова?
— Що означає слово словенятко?
2)     Робота в парах.
— Доповніть рядки нових слів. Хто утворить найдовші ланцюжки до слів? 
1-ша група                            2-га група                      3-тя група
осінь                                      сонце                              вітер
VI.   ПІДСУМОК УРОКУ
— Що вразило на уроці?
— Чи сподобалося вам дізнаватися, як слова можуть розповідати?
—  Кожне слово української мови — це своєрідна перлинка, загадка. Відгадати ці загадки, розповісти про походження слів, про те, звідкіля до нашої мови прийшли слова, чому вони так називаються, допоможе ця книга. Назву її написано на дошці — це етимологічний словник.
Робота з 2-3 статтями «Етимологічного словника»
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати вірші. Відповідати на запитання підручника.