укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Вересень » 22 » Науковий метод у біології
11:33
Науковий метод у біології

Науковий метод у біології

Вивчення організмів завжди починається зі спостереження. Якщо дослідник стикається а незрозумілими чи невідомими властивостями організму, він ретельно їх описує й намагається знайти подібні вже відомі властивості в інших організмів. Піл час такого пошуку дослідник порівнює власні дані в уже відомими і формулює в ході порівняння можливі припущення щодо сутності виявлених ним нових властивостей.
Будь-яке наукове припущення потребує перевірки. Для цього на основі припущення створюється прогноз, який має бути перевірений експериментом або багаторазовими новими спостереженнями. Якщо в ході перевірки прогноз справджується, припущення вважається доведеним і науково обґрунтованим. Якщо ні, припущення визнається хибним.
Такий метод дослідження називається науковим. А знання, отримані на його основі, вважаються науковими.
Припущення, в яких прогнози підтверджуються багаторазовнми новими спостереженнями, але не пройшли перевірки експериментом, називають науковими, гіпотезами. Гіпотези, що підтверджені численними експериментами, стають теоріями.
Застосування наукового методу вченими-соціологами можна пояснити на прикладі досліджень дерев, які скидають або не скидають листя взимку.
Нас з вами оточують різноманітні рослини. У деяких з них (наприклад, у берези) за несприятливих для росту умов (зменшення світлового дня та температури взимку) відбувається відмирання та опадання всіх листків. Такі рослини називають листопадними.
Існують також і вічнозелені рослини. їхні листочки (голки) дамішоніться поступово, але всі повністю не опадають протягом усього періоду життя (наприклад, сосна).
Пертим етапом наукового дослідження процесів опадання листків у дерев були тривалі спостереження аа березами та соснами у наших кліматичних умовах.
Спостерігаючи за березою і сосною, учені також вивчали пД властивості в Інших рослин нашого краю і ретельно описували per зультати своїх спостережень.
Потім учені вивчали це явище у рослин різних географічних широт та визначали риси подібності й відмінності з результатами, які були отримані раніше для рослин нашого регіону. Порівняння результатів спостережень — це наступний етап наукового дослідження.
На основі своїх спостережень, їх опису та порівняння, учені висунули припущення про можливі причини цих явищ у листопадних і вічнозелених рослин.
На основі припущень були створені прогнози результатів нових досліджень.
Ці прогнози перевірились спочатку багаторазовими новими спостереженнями, що привело до виникнення гіпотези про причини існування листопадних і вічнозелених рослин.
Пізніше прогнози підтвердилися багаторазовими експериментами, у ході яких учені виявили, чому і під дією яких чинників природи відбуваються явища опадання листків, і висунута ними раніше гіпотеза стала науковою теорією.
1. Біологія спирається на науковий метод.
Науковий метод, гіпотеза, теорія.
1. Виконання яких-кроків-потребує науковий метод?
2. Чим гіпотеза відрізняється від теорії?

Основні розділи біології