укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2015 » Квітень » 11 » Новаторство, що стало класикою
14:41
Новаторство, що стало класикою

Новаторство, що стало класикою

Сергій Прокоф'єв - один із видатних композиторів-но-ваторів XX століття. Його творчість вражає жанровим розмаїттям і багатством утілених образів. Опери і балети, симфонії та концерти, кантати й ораторії, сонати і сюїти, пісні та музика для театру і кіно - усі ці твори є зразками унікального й неповторного творчого стилю видатного майстра.
Пригадайте і розкажіть про твори композитора, відомі вам із попередніх кпасів. Чим вони вам запам'яталися?
Народився майбутній композитор в Україні. У дитинстві Сергій пробував писати опери і серйозно займався композицією. Згодом, коли юнак став студентом Петербурзької консерваторії, його педагогами були відомі композитори М. Римський-Корса-ков та А. Лядов.
Ранні твори композитора вражали яскравістю образів і виражальних засобів, незвичністю нової музики. Деякий час він гастролював країнами світу, виступав у СІЛА, Японії, Франції, де здобув визнання як композитор і видатний піаніст. Але йому вкрай не вистачало життєдайної сили рідної землі. Тому 1933 року Прокофьев остаточно повернувся на Батьківщину. Із того часу розпочався новий яскравий етап його творчості.
Найвідоміші балети С. Прокоф'єва - «Попелюшка», «Кам'яна квітка» та «Ромео і Джульетта» - справжні шедеври. У кожному з них композитор переосмислив сюжети відомих літературних творів, утіливши власну ідею про красу людських почуттів і чеснот, що протистоять злу.
Музика до балету «Ромео і Джульетта» визнана геніальним творінням композитора. Однак справжнє визнання вона здобула не одразу. Спочатку музика здавалася занадто складною і непридатною для хореографії, але з часом її неприйняття перетворилося на справжній тріумф.
Балет складається з 52 окремих номерів, які передають загальну сюжетну лінію трагедії англійського драматурга В. Шекспіра - історію про кохання юнака та дівчини, що належали до ворогуючих родин. Через неприйняття родинами їхніх почуттів закохані вдаються до самогубства.
Музика «Танцю лицарів» («Монтеккі й Капулетті») наче уособлює люту ненависть сімей одна до одної, що передано в дисонуючих акордах і грізному звучанні. Середній розділ - витончений танок Джульєтти і Паріса - це одна з найщем-кіших сторінок балету. Такий різкий контраст ще яскравіше відтіняє трагізм і страшну руйнівну силу середньовічних забобонів.
Однією з неперевершених виконавиць ролі Джульєтти в балеті С. Прокофьева була видатна балерина Галина Уланова. Якщо спочатку вона не розуміла, «як можна танцювати під таку музику», згодом цей балет, ця музика і ця роль стали для великої балерини улюбленими. «Музика Прокоф'єва зливалася з Шекспіром. За всієї новизни й сучасності звучання дивовижна відповідність балету Прокоф'єва трагедії Шекспіра - ось у чому причина успіху цієї вистави»,- писала вона.
П'єса Шекспіра про нещасних закоханих надихала багатьох композиторів. Але жоден із них не перевершив блискучої музики С. Прокоф'єва, яка перетворила п'єсу на дивовижно яскравий драматичний балет.
Запитання та завдання
* Чим вам подобається балетний жанр?
* У чому, на вашу думку, полягає новаторство музики С. Прокоф'єва?
* Які події сучасності ви озвучили б музикою «Танцю лицарів»?
століття подарувало світу чимало музичних геніїв. Творчості Дмитра Шостаковича належить одна з найбільш правдивих і вражаючих сторінок у музичному літописі нашої епохи. Його мистецтво належить до явищ вищого рівня, воно приголомшує слухачів, розповідаючи про насущні проблеми людства. Невипадково для вираження своїх ідей композитор найчастіше звертався до симфонії - найбільш філософського жанру музики.
Головним змістом Сьомої симфонії Шостаковича є протиставлення двох протилежних образів - добра і зла. У І частині твору втілений конкретний програмний задум: вона «...розповідає про те, як у наше прекрасне мирне життя увірвалася страхітлива грізна сила - війна... Експозиція І частини розповідає про щасливе життя людей, упевнених у собі й у своєму майбутньому*,- писав митець.
Дві теми мирного життя доповнюють одна одну, створюючи єдиний образ: у першій - розмашистій і сильній, підкреслене вольове начало, а у другій - м'яка наспівність, що уособлює образи рідної природи. Раптом у цю «музику тиші» прокрадається ледь чутний, але чіткий барабанний дріб, а на його тлі - простенька, ніби іграшкова мелодія. Але поступово вона розростається до гігантських розмірів, одинадцять варіацій теми нашестя виявляють його жахливу сутність. Здається, ніщо не може зупинити цю залізну лавину. Але шлях їй заступає тема опору (видозмінена перша тема мирного життя), яка звучить наче вигук, сповнений гніву й мужності. Друга тема мирного життя перетворюється на тужливий реквієм за загиблими.
Дмитро Шостакович. Сьома симфонія. І частина
Якими музичними засобами у симфонії показано образ во рожого нашестя? Прослідкуйте за розвитком теми нашестя.
Що в ній запишається незмінним, а що змінюється?
Жахливі події та наслідки Другої світової війни відтворені майже всіма видами мистецтва. Так, художник Б. Пророков створив серію картин під назвою «Це не повинно повторитися», у якій висвітлив тему війни, атомного бомбардування японських міст Хіросіми і Нагасакі та закликав до збереження миру на землі.
За мотивами цих картин український композитор Леонід Грабовський створив у 1961 році монументальний твір «Симфонічні фрески». За формою цей твір є сюїтою, що складається із семи невеликих частин. Кожна (крім першої) має програмну назву, пов'язану з певним малюнком художника: «Авторська передмова», «Тривога», «Наліт», «У руїнах», «Мати», «Хіросіма» та «Прокльон катам». Образ кожної «фрески» розкривається оригінальними музичними засобами, притаманними типу мислення композитора-авангардиста. Своїм твором митець закликає: «Ні війні! Це не повинно повторитися!»
Воєнна тематика поширена й у творчості українських композиторів-піснярів. Незгасний біль матерів, діти яких не повернулися з війни, виражений у трагічній «Баладі про мальви» Володимира Івасюка.
Запитання та завдання
* Чим схожі творчість Д. Шостаковича і Л. Грабовського?
* До чого закликають нас митці?
* Чому, на вашу думку, обидва твори можна назвати «симфонічними фресками»?

ГДЗ 7 клас з математики, біології, історії України
Підручники 7 клас українська мова, література, геометрія