11:02 Образ. мистецтво 5 кл Урок 32. Петриківський розпис | |
Образ. мистецтво 5 кл Урок 32. Петриківський розписМета: • навчальна: ознайомити учнів з петриківським розписом, історією його виникнення, майстрами цього розпису; навчити основних мазків та елементів петриківсько-го розпису; • розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися спогляданням творів петриків-ського розпису, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак, творчі здібності, зацікавленість мистецтвом, спостережливість, інтерес до культурної спадщини країни; • виховна: виховувати зацікавленість творами декоративно-прикладного (декоративно-ужиткового) мистецтва, бережливе ставлення до народного мистецтва, пам'яток української культури, охайність під час роботи з фарбами. Оснащення • Матеріали та інструменти: прості олівці, гуашеві або акварельні фарби, пензлі, гумки, аркуші паперу (альбоми). • Зоровий ряд: репродукції петриківського розпису (роботи Ф. Панка, В. Соколенка, І. Завгороднього, Я. Клюпи, М. Шимацької, Н. Шулик). Тип уроку: комбінований урок. Хід уроку Образ. мистецтво 5 кл Петриківський розпис 1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку 2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ • Що таке розпис? До якого виду мистецтва він належить? • Які центри розпису в Україні вам відомі? • Чи доводилось вам бачити розписи, створені вправними руками майстрів селища Петриківка Дніпропетровської області? 3. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ Учитель. Сьогодні ми познайомимося з петриківським розписом, історією його виникнення, майстрами цього розпису, а також навчимося виконувати основні мазки та елементи цього розпису. 4. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ Учитель. Петриківський розпис — унікальний вид розпису на деревині чи папері, походить із козацького села Петриківка (Дніпропетровська обл.). (Запис до словничків.) Для настінного малювання у Петриківці до кінця XIX століття використовували крейду, сажу, кольорові глини, саморобні рослинні фарби, хоч уже з'явились у вжитку дешеві анілінові барвники. Фарби розводили яєчним жовтком, молоком, природним вишневим клеєм. Малюнок наносили за допомогою пензлика з болотного оситняга, а деякі деталі, дрібні елементи композиції вимальовували саморобними тоненькими пензликами з котячої шерсті, а грона калини — кінчиком пальця. Характерним для творчості петриківських народних митців було використання у декоративному оздобленні рослинно-квіткового орнаменту, що відзначався легкістю та виразністю. На початку XIX століття на основі настінного розпису виник декоративний розпис, який виконували на посуді: вазах, тарілках, глечиках. З початку XX століття Петриківка стала центром виготовлення «мальо-вок» — малюнків на тонкому папері дешевими аніліновими фарбами — «ма-нійками». «Мальовки» користувалися попитом і швидко поширилися далеко за межі села. Декоративний розпис народних майстрів здобув загальну назву «петриківського» (від назви села). Зберігаючи традиційні мотиви настінних розписів, петриківський розпис досі вирізняється багатим діапазоном зображень садових (жоржини, айстри, тюльпани, троянди) та польових (ромашки, волошки) квітів, залученням до візерунків мотиву ягід (калини, полуниці, винограду) та листя (папороті), а також бутонів. Крім того, для петриківських орнаментів і розписів характерні риси натуралізму. Починаючи з 1950-х років у Петриківці відбулися певні зміни в настінних розписах: інтер'єри почали прикрашати довгими орнаментованими паперовими стрічками, мальованими петриківськими майстринями. Ці орнаменти складаються з паперових рослинних мотивів, що повторюються у ритмічному чергуванні. Розписуючи той чи інший, навіть значний за розмірами, громадський інтер'єр, петриківські майстри переносили, по суті, свій хатній зразок у нові для них приміщення, змінюючи лише масштаби відповідно до розмірів. Ось і ви сьогодні перетворитеся на майстрів петриківського розпису. Спочатку опануйте декілька основних мазків, із яких складається зображення. Фізкультхвилинка 5. ІНСТРУКТАЖ Учитель. Щоби створити візерунок у техніці петриківського розпису, необхідно опанувати чотири типи мазків, традиційно названих «гребінець», «зернятко», «горішок», «перехідний мазок». «Гребінець» — мазок, який починається з потовщення, зробленого натисканням пензля, та завершується тонким вусиком, що виконують дотиком кінчика пензля. Прокладені разом, декілька таких мазків нагадують гребінець. «Зернятко» — мазок, який наносять починаючи з легкого дотику до сильного натискання пензлем. Коли мазки «зернятко» покладені по обидва боки стебла, кінчиком назовні, зображення нагадує колосся — звідси й назва. «Горішок» — складається з двох гребінцевих мазків, зігнутих півмісяцями та поставлених один навпроти одного, нагадують форму підкови. Заповнивши вільне місце між півмісяцями мазками «зернятко», отримаємо форму, схожу на лісовий горіх. «Перехідний мазок» — накладається одним пензлем, але двома фарбами. Сухий пензель занурюють в одну фарбу (наприклад, зелену), а потім — в іншу (наприклад, жовту). На папері залишається слід від жовтої фарби, яка плавно переходить у зелений колір. 6. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ Створення зображення декоративної квітки (кетяга калини) 7. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ ♦ Де виник петриківський розпис? ♦ Які матеріали та інструменти використовували майстри петриківського розпису? ♦ Які мазки необхідно опанувати, щоби мати можливість створювати роботи у стилі петриківського розпису? 8. Підбиття уроку. Образ. мистецтво 5 кл Петриківський розпис 1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку). 2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: принести солоне тісто, пензлі, ніж, кольорові нитки, клей, гуашеві фарби, пензлі для клею. 3. Проголошення уроку завершеним. | |