укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Січень » 13 » Природознавство 5 кл. Урок 10. Рух молекул. Дифузія
16:56
Природознавство 5 кл. Урок 10. Рух молекул. Дифузія

Природознавство 5 кл. Урок 10. Рух молекул. Дифузія

Мета 
- навчальна: ознайомити учнів з поняттям «дифузія», пояснити рух молекул та явища дифузії, їхнє значення в природі та житті людини; 
- розвивальна: розвивати спостережливість, творчість, бажання досліджувати, формувати наукову картину світу, навички проводити досліди; 
- виховна: виховувати почуття відповідальності за колективну справу, товариськість, толерантність.
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.
Обладнання: Інтернет-презентація за темою, зразки речовин (цукор, вугілля, вода, кам'яна сіль, фарба для малювання) моделі атомів та молекул, рисунки, зошити, підручник.
Очікувані результати: учні зрозуміють сутність і на власні очі побачать процес дифузії, особливості дифузії в газах та рідинах, зможуть пояснити причину цього процесу та його значення.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Рух молекул
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом «Відстрочена відгадка»
Учитель. Коли в школі лунає дзвоник на перерву, учні «висипають» з класів і починають переміщатися по школі. Говорячи про цей хаос, учителі іноді використовують у переносному смислі такий вислів: «О, почався броунівський рух». Коли ви малюєте, ви миєте пензлик у воді, яка поступово зафарбовується. До цього процесу можна застосувати такий самий вислів. Чому? Про це і трохи більше — на сьогоднішньому уроці.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
* Прийом «Віршовані рядки»
Є у світі тіл багато 
І на вулиці, і в хаті.
Всім відомо, що вони 
Складаються з ... (речовини).
Усі молекули непосидючі.
Як на перерві в школі учні.
Стрибають вони і літають
Та у своєму складі... (атом) мають.
Речовини ми вивчаємо. 
Зараз стани їх пригадаємо, 
У науці всі вони 
Мають назву... (агрегатні).
На кінець скажіть нам, дітки. 
Що це за речовина. 
Яка може у природі 
Перебувати у трьох станах, 
Назва їй... (вода).
* Прийом «Ігротека»
Об'єднати клас у дві команди.
1. Конкурс «Хімічна азбука»
Завдання на перевірку знань про елементи та хімічні символи. Спочатку одна команда ставить питання, а інша відповідає, потім міняються ролями.
2.   Конкурс-гра «Цеглинка — атом»
Учні в командах об'єднуються у групи по три-п'ять осіб. їм пропонують скласти за поданими схемами молекули речовин. Для цього видають лист з правилами, у якому написані кольори атомів того чи іншого елемента.
3. Конкурс «Інтелектуальна розминка»
Команди-суперники обмінюються між собою домашніми заготовками кросвордів із назвами хімічних елементів, іменами учених, дослідників.
4. Конкурс «Білі плями»
Кожному учню потрібно доповнити схему «Властивості речовин» і якомога швидше здати капітану. Оцінюють швидкість і правильність виконання завдання.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
* Прийом «Дивуй»
Учитель. Наукове вивчення будови речовини почалося з одного випадкового відкриття, яке згодом назвали на честь дослідника. Англійський учений — ботанік Роберт Броун у 1827 р. спостерігав з допомогою мікроскопа спори рослин, розмішаних у краплині води. Частинки рухались у воді в хаотичному порядку. Довгі спостереження і дослідження переконали вченого, що причиною цього руху є рух молекул — дуже малих частинок, з яких складається вода і взагалі всі речовини.
Молекули перебувають у постійному безладному русі. Броун також установив, що при підвищенні температури рідини частинки починають рухатися значно швидше, тобто швидкість руху молекул зростає, і їхні удари на інші частинки стають частішими й сильнішими. Таке відкриття отримало назву «броунівського руху». Воно мало дуже важливе значення для вивчення будови речовини, бо показало, що тіла дійсно складаються з окремих часток — молекул і що молекули перебувають у безперервному та хаотичному русі.
* Прийом «Словникова робота»
- Хаотично рухаючись, молекули однієї речовини заповнюють проміжки між найменшими складовими частинками іншої речовини. Це явище називається — дифузія.
* Прийом «Практична теорія»
Учитель. Якщо ми зараз капнемо краплину пахучої речовини в куточок кімнати, то через деякий час цей запах розповсюдиться на все приміщення.
Візьмемо дві склянки води. В одну, наберемо гарячу воду, а в іншу холодну. Добавимо в обидві реагент (чорнила, фарби, марганцівка) і простежимо, як буде мінятися забарвлення води.
* Розповідь учителя з елементами бесіди
Тепла вода забарвлюється швидше, отже нагрівання прискорило процес проникнення молекул однієї речовини між молекулами іншої.
Дифузія при більш високих температурах відбувається швидше. Це означає, що швидкість руху молекул і температура тіла зв'язані між собою.
Чим швидше рухаються молекули тіла, тим вища його температура. Явище дифузії відбувається і в твердих тілах, але дуже повільно. Це пов'язано з тим, що у твердих речовинах молекули розташовані ближче одна до одної, ніж у рідких, а тим більше у газоподібних. Чим ближче молекула одна до одної, тим більше вони взаємно притягаються.
Дифузія має важливе значення в житті людини та тварин. Наприклад, кисень з повітря завдяки дифузії проникає в організм через шкіру, поживні речовини із кишківника поступають у кров тварин.
* Прийом «Синквейн»
Дифузія
Молекулярна, випадкова
Взаємодіє, розповсюджується, змішується
Хаотичний, постійний рух молекул
Процес
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Віршовані рядки»
Якщо молекули в речовині Розташовані близенько. То цей стан речовини Називають усі тверденьким.
Інший стан речовини
Має відстані побільше,
І молекули у них
Проникають у проміжки швидше.
Що за стан речовини такий?
Правильно, дітки, —рідкий.
Останній стан взагалі вільний, 
Бо проміжки має такі, 
Що молекули у ньому 
Всі летючі та швидкі.
Здогадались, любі дітки, Що за стан речовини такий? Правильно, його назва... (газоподібний).
* Прийом «Доповни речення»
* (Хаотичний)_________________рух молекул, за якого молекули
однієї речовини заповнюють проміжки між __________________
(молекулами) іншої речовини, називають ____________________
(дифузією).
- Швидкість___________________________________(руху) молекул
__________________________________(залежить) від температури
речовини.
- Відкриття___________________(броунівського) руху підтвердило
припущення про те, що всі речовини складаються з __________
(молекул), які перебувають у ________________________________
(безперервному) русі.
* Прийом «Логічний ланцюжок»
Завдання. Допишіть логічний ланцюжок.
Молекули далеко одна від одної —> притягання їх дуже слабке —> ...
(переміщуються на значні відстані -» заповнюють простір -> —> не зберігають форму, об'єм —> газоподібний агрегатний стан).
VI.  Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Рух молекул
* Прийом «П'ять речень»
Завдання. За допомогою п'яти речень сформулюйте висновки уроку.
* Прийом «Показуха»
Завдання. Покажіть агрегатні стани води, дифузію, рух молекул при збільшенні температури тощо.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
* Опрацювати параграфи підручника: § 8-9(1), § 6(11).
* Творче завдання: скласти синквейн за темою уроку.
* Підготувати коротке інформаційне повідомлення або презентацію про цікаві явища, пов'язані з дифузією.