укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Січень » 15 » Природознавство 5 кл. Урок 13. Чисті речовини і суміші
16:38
Природознавство 5 кл. Урок 13. Чисті речовини і суміші

Природознавство 5 кл. Урок 13. Чисті речовини і суміші

Мета 
- навчальна: сформувати уявлення про різноманітність речовин, дати поняття «чисті речовини» та «суміші», навчити розрізняти чисту речовину і суміш, наводити їх приклади; 
- розвивальна: розвивати уявлення про різницю між речовинами, про суть явища чистих речовин і сумішей, формувати науковий світогляд, спостережливість, творчі здібності; 
- виховна: виховувати бережне ставлення до довкілля, акуратність, взаємодопомогу. Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань. Обладнання: Інтернет-презентація за темою, малюнки тіл і речовин, зошити, підручник, зразки гірських порід (граніт, базальт). Очікувані результати: учні зможуть розрізняти чисті речовини і суміші, пояснювати різницю у властивостях чистих речовин і сумішей.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Чисті речовини і суміші
I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом «Відстрочена відгадка»
Учитель. Ми багато говоримо про таку речовину, як вода. Знаємо, що це складна, неорганічна речовина. Знаємо, що речовина має певний, тільки їй характерний набір властивостей. Так, вода прозора, безбарвна, без смаку. Чому ж морська вода солона? Це інша речовина?
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
* Прийом «Творча лабораторія»
Учитель на попередньому уроці заздалегідь задає підготувати декілька аркушів паперу і кольорові олівці для ігри. Завдання. Змалюйте схематично:
1) моделі, які зображують складну речовину та просту;
2) речовини з різною густиною;
3) розташування молекул у речовині, коли вона буде в різних агрегатних станах — рідкому, газоподібному і твердому;
4) дифузію та броунівський рух молекул;
5) утворення із атомів Гідрогену, Нітрогену та Оксигену молекули води, молекули азоту і кисню.
Наприкінці виконання завдання усі обговорюють його, проводять само- або взаємоперевірку. Найкращі роботи вивішують на дошку.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
П Чисті речовини
* Розповідь учителя з елементами бесіди
Поділ речовин на прості та складні, органічні та неорганічні не єдиний. їх поділяють ще на чисті речовини та суміші. Чистою називають речовину, що не містить домішок інших речовин. Це означає, що вона складається з однакових частинок (атомів, молекул). Яким би способом не одержували чисту речовину чи де б у природі вона не перебувала, її властивості залишаються сталими та незмінними.
- Суміші
Якщо змішати дві чи більше чистих речовин, утворюється суміш речовин. Можна брати різні кількості однієї та іншої речовини, у будь-якому разі це будуть суміші. Речовини, з яких складається суміш, називають компонентами.
- Як ви думаєте, чи зберігаються властивості речовин після того, як вони потрапили у суміш?
* Прийом «Демонстрація»
1.  Учитель демонструє зразки чи малюнки сумішей та чистих речовин.
2. У кабінеті трудового навчання учитель заздалегідь бере ошурки дерев'яні та металеві. У ході бесіди з'ясовує таку властивість металу, як здатність притягуватися до магніту, на відміну від деревини. Потім змішує ошурки. За допомогою магніту знову розділяє суміш, демонструючи сталість властивостей компонентів суміші.
- Природні суміші 
* Розповідь учителя з елементами бесіди, демонстрації
Повітря, що нас оточує, — також суміш. Повітря містить різноманітні гази, домішки та пилоподібні тверді речовини. Із газоподібних речовин у складі повітря найбільша частка азоту (майже 4/5), п'ята частина припадає на кисень, повітря містить вуглекислий газ, пари води та інші речовини, їх не можна розгледіти навіть під мікроскопом. Повітря прозоре, газоподібне, не має смаку, кольору, вологе або тепле, запилене, має запах, якщо насичене парами летючих речовин (наприклад бензин, дим). Гірські породи, такі як граніт, теж природна суміш, яка іде на виготовлення оздоблення будинків, стел, пам'ятників. Придивіться до граніту уважніше. Видно неоднорідність за кольором. Він містить три різні речовини. Білі чи трохи забарвлені часточки — кварц, рожеві — польовий шпат, блискучі включення — слюда. При певних геологічних процесах з них утворилася ця суміш.
- Як ви думаєте, молоко належить до сумішей чи є чистою речовиною?
Смачний поживний продукт харчування не тільки для дітей, а і для дорослих — знайоме молоко також належить до сумішей. Але воно має настільки однорідний вигляд, що в ньому на око можна виявити лише жир, який збирається на поверхні молока після відстоювання. А ось інші компоненти можна побачити тільки у мікроскоп, та й не усі. Нафта — природна суміш, у якій понад сто речовин, її розділяють на суміші з меншим складом речовин, наприклад бензин, керосин.
- Способи розділення сумішей
Кожна речовина у складі суміші зберігає свої властивості. Ми переконалися в цьому на досліді з ошурками. Розділення суміші — це виділення з неї чистих речовин. Це дає змогу розділяти суміші на окремі речовини. Найпростішими способами розділення сумішей є відстоювання у фільтрування та випаровування. Цими методами люди навчились розділяти різні речовини дуже давно. На практичному занятті ми з вами разом проведемо розділення сумішей. Щоб розділити суміш, необхідно знати властивості речовин у її складі. Як у прикладі з ошурками.
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Синквейн»
Завдання. Складіть синквейн за темою уроку.
* Прийом «Власний досвід»
Завдання. Наведіть якомога більше прикладів сумішей, створених природою та людьми.
* Прийом «Доповни речення»
- Чиста речовина — речовина, що______________________________
(не містить) домішок_______________________ (інших) речовин.
- Суміші містять__________(кілька) чистих _________  (речовин).
- У суміші їх називають _____________________ (компонентами).
- У складі ______________________(суміші) речовини ____________
(зберігають) свої властивості.
-т Існують ___________________________________ (природні) суміші
та __________________________  (штучні), які утворила людина.
VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Чисті речовини і суміші
* Прийом «П'ять речень»
Учні самостійно формулюють висновки уроку.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 11(1), § 8(11).
- Принести на практичне заняття: чай, цукор, крейду, сіль, тирсу, дрібні скріпки, магніт, фільтрувальний папір або щільний матеріал із тканини, палички для перемішування, ножиці.
- Творче завдання: скласти синквейн, кросворд за темою уроку.
- Випереджальне завдання: підготувати повідомлення «Виготовлення крохмалю в домашніх умовах».