укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Січень » 15 » Природознавство 5 кл. Урок 15. Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність
16:49
Природознавство 5 кл. Урок 15. Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність

Природознавство 5 кл. Урок 15. Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність

Мета 
- навчальна: сформувати в учнів знання про явища природи, систематизувати всі явища та навести приклади, навчити класифікувати природні явища, детальніше ознайомити з групами фізичних явищ, сформулювати висновок про значення фізичних явищ у житті людини; 
- розвивальна: розвивати аналітичні здібності, вміння використовувати наукові та народні знання, прикмети про фізичні явища природи в повсякденному житті; 
- виховна: виховувати повагу до спостережливості українського народу і розповсюдження знань через народну творчість.
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.
Обладнання: Інтернет-презентація за темою, малюнки явищ, зошити, підручник.
Очікувані результати: учні ознайомляться з різноманітними явищами, навчаться розрізняти фізичні явища природи.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Явища природи
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом «Віршовані рядки»
Розпочинає вчитель, учні продовжують: «Народна мудрість говорить...»
Тане сніжок, зеленіє лужок. 
День прибуває — коли це буває? (Весною)
Сонечко пече, липа цвіте. 
Жито доспіває — коли це буває? (Улітку)
Голі поля, мокне земля.
Дощ поливає — коли це буває? (Восени)
Лід на річках, сніг на полях. 
Віхола гуляє — коли це буває? (Узимку) 
Природа на узліссі Фарби розбавляла. 
Пензликом легенько Листя фарбувала.
Хтось могутній, невідомий. 
На річку печать поклав, 
Без сокири і без лома, 
А ніхто ще не зламав!
Учитель. Ми дізналися про тіла, які оточують нас у довкіллі. Знаємо тепер, що вони складаються з речовин. Речовини мають складну внутрішню будову і складаються з молекул. Молекула — найменша частинка речовини, яка зберігає її властивості. Молекули утворені атомами. Атоми — найдрібніші частинки. їх ми називаємо елементами.
Ми приступаємо до вивчення явищ, що спостерігаємо в повсякденному житті. Навколо нас відбувається багато цікавого і водночас дивовижного та таємничого. Щоб зрозуміти, чому саме відбуваються в довкіллі певні зміни, необхідно мати певні знання, які допоможуть вам орієнтуватися у дивовижному світі явищ природи.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
* Прийом «Інтелектуальна розминка»
Завдання. Пригадайте основне, що ми вивчали з теми «Тіла, речовини та явища навколо нас».
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
* Розповідь учителя з елементами бесіди
У навколишньому середовищі постійно відбуваються зміни, деякі з них ми вже згадали у загадках і віршах. Ці зміни в природі називають явищами. Явища відбуваються як в живій, так і неживій природі. Вони можуть відбуватися під дією вітру, сонячного світла і тепла, води, діяльності людини, та і ці причини теж є явищами. Вони бувають різними залежно від причин, законів, яким вони підпорядковуються. Явищ існує багато, і вони найрізноманітніші.
- Які зміни в природі ви спостерігаєте протягом року?
Одні явища відбуваються за участі людини, інші мають виключно природне походження.
* Прийом «Словникова робота»
И Зміни, що відбуваються з тілами, називають явищами. Розрізняють біологічні, фізичні, хімічні та інші явища.
* Прийом «Ти — мені, я — тобі»
Завдання. Один учень за допомогою підручника з'ясовує, що таке біологічні явища, інший — хімічні. Потім розповідають матеріал одне одному.
* Розповідь учителя з елементами бесіди
Фізичні явища характеризуються зміною форми тіл, їхнього положення, агрегатного стану, але без зміни речовинного складу.
- Механічні явища
Пов'язані з рухом тіл на поверхні, тобто зміною положення відносно інших тіл. Характеристиками механічного руху є шлях, час та швидкість. Якщо уважно придивитися, то можна побачити слід від лиж на снігу, чорну смугу від коліс на дорозі і таке інше. Такі лінії називають траєкторіями руху тіл. Шлях — це відстань, яку долає тіло під час механічного руху. Людина, машина, велосипед долають однакову відстань, але за різний час. Вони рухаються з різними швидкостями.
* Теплові явища
Поняття «тепло і світло» або «тепло і холодно» ми неодмінно пов'язуємо із Сонцем. Сонце найбільше джерело тепла і світла для всього живого на Землі.
Наше тіло — живий прилад, який реагує і дає нам змогу спостерігати теплові явища, робити з цих спостережень певні висновки.
Явища пов'язані з нагріванням і охолодженням тіл, називають тепловими явищами. Дощ, сніг, іній, роса, туман, град — перехід речовини води з одного агрегатного стану в інший — це приклад теплових природних явищ.
Різні джерела тепла здатні по-різному нагрівати тіла. Міру на-грітості тіл учені назвали температурою. Ще в 1742 р. швецький учений А. Цельсій запропонував шкалу для термометра, яку ми застосовуємо дотепер. Термометри — прилади для вимірювання температури. Ними вимірюють температуру повітря, води, тіла людини. Користуватися ними людина почала відносно недавно. Теплові явища пов'язані зі зміною швидкості руху найдрібніших частинок речовини — молекул та атомів. Чим швидше вони рухаються, тим вища температура тіла і навпаки. Плавлення речовин, їхнє розширення при нагріванні та звуження при охолодженні, кипіння, охолодження при випаровуванні — це приклади теплових явищ.
* Прийом «Проблемне питання»
- Що відбувається з рухом молекул двох тіл, якщо вони стикаються одне з одним? При цьому одне тіло гаряче, інше — холодне.
- Як використовуємо це у побуті?
- Чи правильно казати, що одяг нас зігріває в холоди? Адже його температура у шафі нижча за температуру нашого тіла.
И Електричні явища
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Щодня ми користуємося найрізноманітнішими електричними приладами і так звикли до їхніх послуг, що вкрай рідко цікавимося: а як же працюють ці розумні прилади? Ми навіть не замислюємося над тим, яких дивовижних явищ природи воно стосується.
У 1897 році відомий англійський фізик Джозеф Джон Том-сон установив наявність в атомах крихітних частинок, які згодом отримали назву — електронів. Ці дуже легкі частинки є в будь-яких речовинах. За певних обставин електрони здатні залишати свої атоми чи, навпаки, «приєднуватися» до інших. У цих випадках кажуть, що атоми перетворюються на іони. Атоми, яким не вистачає електронів, називають позитивними іонами, а ті, що «захопили» зайві, — негативними. Для розуміння природи електричних явищ передусім звернемо увагу на такі важливі властивості іонів та електронів:
-  позитивні іони притягують до себе електрони;
- негативні іони відштовхують електрони, що до них наближаються.
- Явища, пов'язані з електризацією тіл, мають назву електричних явищ.
Пригадайте, коли ви розчісуєтеся пластмасовим гребінцем. Ваше волосся наелектризувалося. Серед речовин є такі, у яких електрони переміщуються дуже легко. Ці речовини називають провідниками. Найвідоміші з провідників — метали (мідь, алюміній), з них виготовляють електричні дроти. Рух електронів у провіднику в одному напрямку називають електричним струмом. Люди навчилися використовувати електричні явища. Ще один приклад електричного явища — блискавка. Під час грози в хмарах накопичується значна кількість електронів, а на поверхні землі — позитивні іони. їх притягування призводить до того, що електрони шугають зверху на поверхню землі. У повітрі виникає потужний електричний струм, який ми спостерігаємо у вигляді блискавки.
* Звукові явища
Шум автомобіля, шелест листя, пташиний спів, звук від свердла, дзвоник у школі. Усі ці явища теж пов'язані з рухом тіл. Рухаючись, тіло коливається і передає ці коливання.
- Явище розповсюдження коливань у повітрі, воді, металах, які сприймає наше вухо називають звуковими явищами.
- Тіло, що своїм коливанням створює звук, є джерелом звуку.
- Поширення звукових коливань називається звуковою хвилею.
Від джерела звуку вона рівномірно поширюється в усі боки, як від камінця, кинутого у воду, йде хвиля на водній поверхні. Звукова хвиля може огинати невеликі перешкоди. У рідко посадженому лісі звук поширюється добре, проте гірше, ніж на відкритій місцевості. Якщо перешкоди значні — стіни, скелі, паркан, звукова хвиля відбивається від них — так виникає луна. Ми сприймаємо звукові хвилі за допомогою вух — своєрідних хвилевловлювальних апаратів. Слух людини — не найкращий серед представників живої природи.
* Світлові явища
День і ніч, світло і темрява — звичайні для нас явища. У природі існують тіла, що водночас з теплом випромінюють і світло. А якщо спитати — що таке світло? Світло — це один із видів випромінювання.
- Звідки береться світло?
Джерела світла — це сильно нагріті тіла: Сонце, свічка, зорі, багаття, електрична лампочка. їх називають гарячими джерелами світла. Є також холодні джерела світла, наприклад деякі медузи, риби, бактерії, полярне сяйво. Світло — це також хвиля, яка поширюється тільки у прозорих середовищах. Світло поширюється від джерела прямолінійно у всі боки, отже, світлові промені — це лінії, уздовж яких поширюється світло. Воно не може проникати через непрозорі предмети, доказом цього є утворення тіні.
У 1667 році англійський учений Ісаак Ньютон здійснив ряд дослідів, які дозволили визначити склад сонячного світла.
* Магнітні явища
Нещодавно ми розділяли суміш ошурок за допомогою магніту.
Магніти притягуються різнойменними полюсами і відштовхуються однойменними. Притягання тіл до магніту дістало назву магнітних явищ.
Більш детально про всі фізичні явища ви дізнаєтесь з дуже цікавого шкільного курсу фізики.
* Прийом «Синквейн»
Природні явища
Постійні, періодичні
Виникають, перетворюються, зникають
Зміни, що відбуваються з тілами
Сукупність процесів перетворення природи
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
- Прийом «Павучок»
Завдання 1. Доповніть схему «Явища природи».
2. Наведіть приклади з кожної групи фізичних явищ.
Приклад:
* Прийом «третій зайвий»
Завдання. Оберіть зайве явище, 
- Вітер — їде автомобіль — іржавіє цвях, 
- Гріється чайник — мерехтить лампочка — світиться медуза.
VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Явища природи
- Механічний рух — це зміна положення будь-якого тіла відносно інших тіл із плином часу.
- Явища, пов'язані з нагріванням і охолодженням тіл, називають тепловими. Різні тіла і речовини по-різному проводять тепло.
- Електричні явища — це взаємодія наелектризованих тіл. Однойменно заряджені тіла й частинки відштовхуються, різнойменно заряджені — притягуються.
- Явища, що пов'язані з поширенням коливань у повітрі, воді й супроводжені виникненням звуку, називають звуковими. У безповітряному просторі звук не поширюється.
- Завдяки здатності променів відбиватися, розсіюватися, заломлюватися і поглинатися ми бачимо навколишній світ.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 13-14(1), § 10-13(11).
- Творче завдання: скласти синквейн, кросворд за темою уроку.
- Підготувати інформаційне повідомлення про цікаві фізичні явища.
- Випереджальне завдання: підготувати аргументи, що доводили б необхідність вивчати хімічні явища, відрізняти їх від фізичних.