16:39 Природознавство 5 кл. Урок 17. Повторюваність явищ. Взаємозв'язок явищ у природі | |
Природознавство 5 кл. Урок 17. Повторюваність явищ. Взаємозв'язок явищ у природіМета - навчальна: сформувати уявлення про повторюваність явищ природи, про їхній взаємозв'язок і взаємообумовленість, навчити бачити багатоукладність природного середовища, ознайомити з ознаками пристосування тварин та рослин до зміни явищ у неживій природі; - розвивальна: формувати пізнавальний інтерес до навколишнього світу, уміння робити висновки, працювати з додатковими джерелами знань, формулювати пізнавальні запитання, розвивати спостережливість та світогляд дітей, екологічне мислення; - виховна: виховувати здатність співпереживати, позитивне сприйняття живих об'єктів природи, впевненість у своїх навчальних діях, почуття колективізму. Тип уроку: комбінований. Обладнання: медіа-презентація за темою, малюнки, зошити, підручник, схеми «Ритми у природі». Очікувані результати: учні зрозуміють значення і залежність від повторюваності явищ у середовищі життя для усього живого, усвідомлять взаємозв'язок усіх явищ у природі, навчаться розрізняти ознаки пристосування живих організмів до зміни явищ у природі. Хід уроку Природознавство 5 кл. Повторюваність явищ I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ * Прийом «Асоціації» Завдання. Запишіть асоціації, які виникають до понять «горіння», «гниття». * Прийом «Знаю більше» Завдання. Наведіть приклади: - перша група — позитивної ролі процесу горіння та негативної ролі процесу гниття; - друга група — позитивної ролі процесу гниття та негативної ролі процесу горіння для людини. III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ * Прийом «Віршовані рядки» Завдання. Послухайте вірш і скажіть, про які явища природи йдеться? Чи пов'язані вони? «Все навколо живе в русі» — Шепотів метелик мусі. Он де в'ється мошкара. Жук натикнувсь на ліхтаря. Відштовхніть всі охи, ахи, Гляньте: бігають мурахи. Черв'ячок повзе повільно Всі у русі — вільні-вільні. * Прийом «Загадка» Узимку — білий, А влітку — сірий. (Заєць) У небі ластівка летить, З вітром листя шелестить. Воду п'є лелека. Сонце палить. Спека. Дозріває жито. Яка пора?...! (Літо) У ч и т є л ь. У ІV ст. до н. є. геніальний мислитель давнини Аристотель писав: «Тривалість усіх явищ, і вагітності, і розвитку, і життя цілком природно вимірювати періодами. Я називаю періодами день і ніч, місяць, рік і часи, вимірювані ними, а крім того, місячні періоди... Подібно до того, як море і всякого роду води стоять нерухомо або хвилюються відповідно руху або спокою вітрів, а вітри — відповідно періодам Сонця і Місяця, а також і те, що виникає з них або в них. Необхідно дотримуватися цих періодів, бо в порядку речей, щоб періоди менш важливі слідували за більш важливими». - Поміркуйте, про що сьогодні йтиметься на уроці? IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ * Прийом «Фантастичне припущення» Завдання. Уявіть, якою би була поверхня нашої Землі, якби не відбувався процес гниття. * Прийом «Інтелектуальна розминка» - Які наслідки має обертання Землі навколо своєї осі? Навколо Сонця? - Назвіть відомі вам явища природи. - Чим вони відрізняються між собою? - Які природні явища відбуваються під час зварювання металів? Вибуху петарди? - Наведіть приклади явищ природи, пов'язаних зі зміною пори року - 3 чим пов'язані теплові явища? V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ * Прийом «Проблемне питання» т Чому немає відповіді на філософське питання «Що спочатку — куриця чи яйце?»? - Переплетіння явищ у природі - Розповідь учителя з елементами бесіди Подивись навкруги. Який світ дивовижний. Цей навколишній світ Не такий вже й простий. Як у живій, так і в неживій природі постійно відбуваються зміни. Кипіння, випаровування і замерзання води, дощ, сніг, рух Сонця, зміна дня і ночі, листопад — все це явища природи. В основі функціонування живої природи лежать явища, які так само властиві неживій природі: механічні, теплові, електричні явища, звук і світло. З ними ви вже познайомилися. Отже, поділ природи на живу і неживу досить умовний. Більш того, все, що створила людина не належить до природи, але подібне до природи. Людина імітує багато чого з природних процесів. У старших класах ви часто будете вивчати той самий матеріал і в курсі фізики, і хімії, і біології, і географії. Наприклад, звичний вам з побуту розчин води із сіллю. Про що це говорить? * Прийом «Мозковий штурм» Завдання. Назвіть процеси живої та неживої природи, у яких фізичні, хімічні та біологічні явища спричиняють одне одного. Зробіть висновок. - Ритмічність і циклічність у природі - Розповідь учителя з елементами бесіди Усі відомі процеси в природі тривають певний час і мають певну повторюваність. Наприклад, обертання Землі навколо Сонця призводить на Землі до зміни пір року і це буде повторюватися, доки обертання буде відбуватися за тих самих умов, що і зараз. Узимку у нас буде випадати сніг, а восени опаде листя й т. ін. Тобто є певний ритм, і ці явища будуть повторюватися кожного року, тобто є циклічність. У перекладі з грецької слово «ритм», «ритмос» означає домірність, стрункість. Ритмічними називаються такі явища природи, які періодично повторюються. Це рух небесних тіл, зміна пір року, дня і ночі, періодичність припливів і відпливів. Відповідно до частини доби чи пори року в довкіллі змінюється освітленість, температура, вологість повітря. Різні фізичні явища відрізняються періодичним, хвилеподібним характером. До них можна причислити електромагнітні хвилі, звук і т. ін. Усе живе на Землі відчуває ритмічну зміну дня і ночі, ритми живлення, дихання і багато іншого. Живі організми пристосовуються до ритмів у природі — добових та річних. Завдяки цьому вони здатні передбачати або передчувати зміну умов у довкіллі. Періодичні явища в живій природі називають біоритмами. Наприклад, повертання до Сонця своїх голівок багатьох рослин. * Прийом «Власний досвід» Завдання. Наведіть приклади ритмів живої природи. * Випереджальне завдання учнів Інформаційне повідомлення про сонячний годинник шведського ботаніка Карла Ліннея. * Розповідь учителя з елементами бесіди Кожна квітка у такому годиннику буде відкриватися і закриватися не безкінечно. Як у всього на Землі, у неї свій цикл. Вона згодом умирає, але до того сформує насіння, з якого утвориться така сама квітка, і так по колу. Такі зміни відбуваються і в неживій природі, але вони можуть тривати мільйони років, тому менш помітні для людини. * Прийом «Власний досвід» Завдання. Наведіть приклади явищ, що ритмічно повторюються в часі. Якщо можете, поясніть, чим обумовлена ця повторюваність. - Температурні зміни - Розповідь учителя з елементами бесіди - Чи можете назвати якийсь процес чи явище, що обумовлюють більшість процесів на Землі? - Що є головним джерелом тепла на Землі? Так, Сонце розтоплює навесні сніг, випаровує калюжі. З ним пов'язана зміна пір року. Від нього залежить, холодним чи теплим буде день. Більшість інших джерел тепла так чи інакше пов'язані із Сонцем. Тобто певні теплові явища викликають і суттєво впливають на перебіг інших явищ. Наприклад, із зниженням температури тварини можуть мігрувати в теплі краї, активізувати хімічні процеси вироблення жиру у своєму організмі, вода може замерзнути тощо. * Прийом «Синквейн» Насіння — квітка Ритмічна, гармонійна, прогнозована Коливання, чергування, циклічність Універсальне пристосування до змін Ритм VI. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ * Прийом «Показуха» Завдання. Покажіть якийсь процес, у якому можна побачити прояв фізичних і хімічних явищ, хімічних і біологічних, повторюваність явищ. VII. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Повторюваність явищ * Прийом «Роблю висновок» - В основі функціонування природи Землі лежать фізичні, хімічні та біологічні явища у своїй взаємодії. - Ритмічним коливанням підпорядковане все у просторі, на Землі і в організмі людини. - 3 усіх ритмічних впливів, що надходять на Землю з Космосу, найбільш сильним є вплив випромінювання Сонця. - Усі явища за однакових умов повторюються. - Зміни в тривалості дня, температурі повітря дають сигнал живим організмам про зміни в природі, це спонукає їх готуватися до повторюваності явищ у неживій природі. Завдяки цим явищам рослини і тварини не зникають з планети. VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ - Опрацювати параграфи підручника: § 16(1), § 10(11). - Творче завдання: скласти синквейн за темою уроку. | |