укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Січень » 26 » Природознавство 5 кл. Урок 17. Повторюваність явищ. Взаємозв'язок явищ у природі
16:39
Природознавство 5 кл. Урок 17. Повторюваність явищ. Взаємозв'язок явищ у природі

Природознавство 5 кл. Урок 17. Повторюваність явищ. Взаємозв'язок явищ у природі

Мета 
- навчальна: сформувати уявлення про повторюваність явищ природи, про їхній взаємозв'язок і взаємообумовленість, навчити бачити багатоукладність природного середовища, ознайомити з ознаками пристосування тварин та рослин до зміни явищ у неживій природі; 
- розвивальна: формувати пізнавальний інтерес до навколишнього світу, уміння робити висновки, працювати з додатковими джерелами знань, формулювати пізнавальні запитання, розвивати спостережливість та світогляд дітей, екологічне мислення; 
- виховна: виховувати здатність співпереживати, позитивне сприйняття живих об'єктів природи, впевненість у своїх навчальних діях, почуття колективізму.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: медіа-презентація за темою, малюнки, зошити, підручник, схеми «Ритми у природі».
Очікувані результати: учні зрозуміють значення і залежність від повторюваності явищ у середовищі життя для усього живого, усвідомлять взаємозв'язок усіх явищ у природі, навчаться розрізняти ознаки пристосування живих організмів до зміни явищ у природі.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Повторюваність явищ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
* Прийом «Асоціації»
Завдання. Запишіть асоціації, які виникають до понять «горіння», «гниття».
* Прийом «Знаю більше»
Завдання. Наведіть приклади:
- перша група — позитивної ролі процесу горіння та негативної ролі процесу гниття;
- друга група — позитивної ролі процесу гниття та негативної ролі процесу горіння для людини.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом «Віршовані рядки»
Завдання. Послухайте вірш і скажіть, про які явища природи йдеться? Чи пов'язані вони?
«Все навколо живе в русі» — Шепотів метелик мусі. Он де в'ється мошкара. Жук натикнувсь на ліхтаря. Відштовхніть всі охи, ахи, Гляньте: бігають мурахи. Черв'ячок повзе повільно Всі у русі — вільні-вільні.
* Прийом «Загадка»
Узимку — білий, А влітку — сірий. (Заєць)
У небі ластівка летить,
З вітром листя шелестить.
Воду п'є лелека.
Сонце палить.
Спека.
Дозріває жито.
Яка пора?...!
(Літо)
У ч и т є л ь. У ІV ст. до н. є. геніальний мислитель давнини Аристотель писав: «Тривалість усіх явищ, і вагітності, і розвитку, і життя цілком природно вимірювати періодами. Я називаю періодами день і ніч, місяць, рік і часи, вимірювані ними, а крім того, місячні періоди... Подібно до того, як море і всякого роду води стоять нерухомо або хвилюються відповідно руху або спокою вітрів, а вітри — відповідно періодам Сонця і Місяця, а також і те, що виникає з них або в них. Необхідно дотримуватися цих періодів, бо в порядку речей, щоб періоди менш важливі слідували за більш важливими».
- Поміркуйте, про що сьогодні йтиметься на уроці?
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
* Прийом «Фантастичне припущення»
Завдання. Уявіть, якою би була поверхня нашої Землі, якби не відбувався процес гниття.
* Прийом «Інтелектуальна розминка»
- Які наслідки має обертання Землі навколо своєї осі? Навколо Сонця? 
- Назвіть відомі вам явища природи. 
- Чим вони відрізняються між собою?
- Які природні явища відбуваються під час зварювання металів? Вибуху петарди? 
- Наведіть приклади явищ природи, пов'язаних зі зміною пори року
- 3 чим пов'язані теплові явища?
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
* Прийом «Проблемне питання» т Чому немає відповіді на філософське питання «Що спочатку — куриця чи яйце?»?
- Переплетіння явищ у природі
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Подивись навкруги. Який світ дивовижний. Цей навколишній світ Не такий вже й простий.
Як у живій, так і в неживій природі постійно відбуваються зміни. Кипіння, випаровування і замерзання води, дощ, сніг, рух Сонця, зміна дня і ночі, листопад — все це явища природи. В основі функціонування живої природи лежать явища, які так само властиві неживій природі: механічні, теплові, електричні явища, звук і світло. З ними ви вже познайомилися. Отже, поділ природи на живу і неживу досить умовний. Більш того, все, що створила людина не належить до природи, але подібне до природи. Людина імітує багато чого з природних процесів. У старших класах ви часто будете вивчати той самий матеріал і в курсі фізики, і хімії, і біології, і географії. Наприклад, звичний вам з побуту розчин води із сіллю. Про що це говорить?
* Прийом «Мозковий штурм»
Завдання. Назвіть процеси живої та неживої природи, у яких фізичні, хімічні та біологічні явища спричиняють одне одного. Зробіть висновок.
- Ритмічність і циклічність у природі
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Усі відомі процеси в природі тривають певний час і мають певну повторюваність. Наприклад, обертання Землі навколо Сонця призводить на Землі до зміни пір року і це буде повторюватися, доки обертання буде відбуватися за тих самих умов, що і зараз.
Узимку у нас буде випадати сніг, а восени опаде листя й т. ін. Тобто є певний ритм, і ці явища будуть повторюватися кожного року, тобто є циклічність.
У перекладі з грецької слово «ритм», «ритмос» означає домірність, стрункість. Ритмічними називаються такі явища природи, які періодично повторюються. Це рух небесних тіл, зміна пір року, дня і ночі, періодичність припливів і відпливів. Відповідно до частини доби чи пори року в довкіллі змінюється освітленість, температура, вологість повітря.
Різні фізичні явища відрізняються періодичним, хвилеподібним характером. До них можна причислити електромагнітні хвилі, звук і т. ін. Усе живе на Землі відчуває ритмічну зміну дня і ночі, ритми живлення, дихання і багато іншого. Живі організми пристосовуються до ритмів у природі — добових та річних. Завдяки цьому вони здатні передбачати або передчувати зміну умов у довкіллі. Періодичні явища в живій природі називають біоритмами. Наприклад, повертання до Сонця своїх голівок багатьох рослин.
* Прийом «Власний досвід»
Завдання. Наведіть приклади ритмів живої природи.
* Випереджальне завдання учнів
Інформаційне повідомлення про сонячний годинник шведського ботаніка Карла Ліннея.
* Розповідь учителя з елементами бесіди
Кожна квітка у такому годиннику буде відкриватися і закриватися не безкінечно. Як у всього на Землі, у неї свій цикл. Вона згодом умирає, але до того сформує насіння, з якого утвориться така сама квітка, і так по колу. Такі зміни відбуваються і в неживій природі, але вони можуть тривати мільйони років, тому менш помітні для людини.
* Прийом «Власний досвід»
Завдання. Наведіть приклади явищ, що ритмічно повторюються в часі. Якщо можете, поясніть, чим обумовлена ця повторюваність.
- Температурні зміни
- Розповідь учителя з елементами бесіди
- Чи можете назвати якийсь процес чи явище, що обумовлюють
більшість процесів на Землі? 
- Що є головним джерелом тепла на Землі?
Так, Сонце розтоплює навесні сніг, випаровує калюжі. З ним пов'язана зміна пір року. Від нього залежить, холодним чи теплим буде день.
Більшість інших джерел тепла так чи інакше пов'язані із Сонцем. Тобто певні теплові явища викликають і суттєво впливають на перебіг інших явищ.
Наприклад, із зниженням температури тварини можуть мігрувати в теплі краї, активізувати хімічні процеси вироблення жиру у своєму організмі, вода може замерзнути тощо.
* Прийом «Синквейн»
Насіння — квітка
Ритмічна, гармонійна, прогнозована Коливання, чергування, циклічність Універсальне пристосування до змін
Ритм
VI. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Показуха»
Завдання. Покажіть якийсь процес, у якому можна побачити прояв фізичних і хімічних явищ, хімічних і біологічних, повторюваність явищ.
VII. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Повторюваність явищ
* Прийом «Роблю висновок»
-  В основі функціонування природи Землі лежать фізичні, хімічні та біологічні явища у своїй взаємодії.
-  Ритмічним коливанням підпорядковане все у просторі, на Землі і в організмі людини.
- 3 усіх ритмічних впливів, що надходять на Землю з Космосу, найбільш сильним є вплив випромінювання Сонця.
- Усі явища за однакових умов повторюються.
- Зміни в тривалості дня, температурі повітря дають сигнал живим організмам про зміни в природі, це спонукає їх готуватися до повторюваності явищ у неживій природі. Завдяки цим явищам рослини і тварини не зникають з планети.
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 16(1), § 10(11).
- Творче завдання: скласти синквейн за темою уроку.