Головна » 2014 » Січень » 26 » Природознавство 5 кл. Урок 20. Небо і небесна сфера
Природознавство 5 кл. Урок 20. Небо і небесна сфера

- навчальна: сформувати поняття «точки і лінії небесної сфери», «небесні світила», «сузір'я», пояснити причини видимих рухів небесних тіл та зміну вигляду зоряного неба, навчити розрізняти небесні тіла;
- розвивальна. формувати практичні навички і вміння спостерігати за зоряним небом, забезпечити практичне спрямування вивчення астрономічних явищ, з якими людина зустрічається у повсякденному житті, удосконалювати вміння використовувати додаткові джерела природничих знань, розвивати спостережливість, допитливість;
- виховна: виховувати естетичне сприйняття неба.
Тип уроку; вивчення й первинного закріплення нових знань.
Обладнання: атлас зоряного неба, підручник, таблиці, зошити, відеомате-ріали з Інтернет-ресурсів.
Очікувані результати: учні відкриють для себе нові поняття, удосконалять свою природничо-наукову лексику, навчаться застосовувати нові знання на практиці.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Небо і небесна сфера
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Зоряне небо! Напевне, немає людини, яку б не вражала його витончена довершеність, його незбагненна краса і таємничість. Недаремно давні греки дали всьому зоряному Всесвіту назву космос, що означає — оздоба, прикраса. А в ньому стільки дивного! Вивчення нового розділу, що має назву «Всесвіт» допоможе нам пояснити деякі з наявних див.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
* Прийом «Інтелектуальна розминка»
- Які ви знаєте приказки, прислів'я або загадки чи легенди про сузір'я?
- Навіщо людям знання про зорі?
- Як можна визначити сторони горизонту за допомогою зір?
* Прийом «Асоціації»
Завдання. Напишіть усі поняття, з чим асоціюється у вас слово «зоря».
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ П Видимі рухи світил
* Розповідь учителя з елементами бесіди
Свого часу М. Коперник висловився з захопленням: «...що може бути чарівнішим від небосхилу, який вміщує у собі все прекрасне?» Розмірковуючи над будовою зоряного Всесвіту, філософ Аристотель (384-322 pp. до н. є.) стверджував: «Всесвіт — досконалий, а тому сферичний, бо сфера — єдина досконала фігура». Згідно з його розрахунками, радіус Всесвіту, тобто відстань до сфери зір, має бути у дев'ять разів більшою, ніж відстань від Землі до Сонця, а Земля, за його уявленнями, займає центральне положення у Всесвіті, адже «усі важкі тіла прямують до центра Землі, а оскільки будь-яке тіло прямує до центра Всесвіту, то Земля мусить перебувати нерухомо в цьому центрі». Щоправда, інший відомий грецький філософ Демокрит (460-370 pp. до н. е.), а ближче до наших часів Г. Галілей доводили протилежне: Всесвіт — безмежний, зорі перебувають на різних відстанях від Землі, але ця різниця у відстанях на око не сприймається, тому і здається, що зорі розташовуються на внутрішній поверхні деякої сфери. Це, виявилось, і справді так! Сьогодні ми знаємо, що немає сфери над нашими головами, знаємо, що зорі дуже далекі від нас, та поняття небесної сфери залишилось, бо виявилося дуже зручним при вивченні видимих рухів світил та визначенні їхніх взаємних розташувань на небі.
Q Небесна сфера
Для вивчення зоряного неба і зручності орієнтування люди створили небесну сферу — модель зоряного неба. її можна уявити у вигляді велетенського глобуса (довільного радіуса), схожого на глобус Землі, але розглядається він зсередини. Центр небесної сфери збігається з оком кожного окремого спостерігача.
* Прийом «Словникова робота»
- Небесна сфера — уявна сфера довільного радіуса, у центрі якої перебуває спостерігач і на яку спроектовано всі світила так, як він бачить їх у певний момент часу з певної точки простору.
* Прийом «Демонстрація»
Учитель демонструє небесну сферу або плакати з її зображенням.
Як і на земному глобусі, на небесній сфері можна намалювати уявні лінії і певні точки, що дає змогу ввести систему небесних координат. Перш за все на небесній сфері виділяють полюси світу та небесний екватор. На відміну від географічних полюсів, що реально існують, небесні полюси — це не точки. Всесвіт безмежний, тому небесний полюс — це напрямок. До цього напрямку можна прив'язати якісь тіла на небі. Наприклад, Полярна зоря розташована у напрямку північного небесного полюса.
Окрім видимого добового руху внаслідок обертання Землі навколо осі, в якому беруть участь всі світила, існує власне переміщення по небесній сфері об'єктів Сонячної системи (Сонця, планет. Місяця) з різними періодами. У результаті цього переміщення їх по-різному видно на небозводі в різні календарні дати і вони періодично з'являються в різних ділянках зоряного піднебіння. За рік Земля здійснює один оберт по орбіті довкола Сонця, тому для спостерігача Сонце має власний річний рух на тлі сузір'їв.
* Робота з джерелами знань
Перегляд фото- чи відеоматеріалів про видимий рух різних небесних світил.
- Сузір'я
Ви, напевно, дивились на хмари на небі і бачили в них якісь предмети, фігури тварин. Так давні астрономи з багатою уявою сполучали зорі лініями й одержували певні фігури. Рисунки сузір'їв, перенесені на папір, є першими зоряними картами. Найдавнішою вважають карту з 800 зірок, складену китайським ученим Ши Ше-ном у IV ст. до н. є.
* Прийом «Словникова робота»
- Сузір'я — ділянка зоряного неба з певним розміщенням на ній яскравих зір, виділена для зручності орієнтування на небесній сфері і визначення зірок.
-І Дорога Сонця серед зірок, показана пунктиром на карті зоряного піднебіння, називається екліптикою. Швидкість цього переміщення становить десь 1° за добу або 30° за місяць.
- Робота з підручником
Перегляд рисунків сузір'їв § 18, § 17(11).
- Зорі у міфології
Поява мореплавства та рільництва призвела до обожнювання зірок. У давнину люди об'єднували групи зірок у сузір'я і давали їм назви людей, тварин, рослин і речей. Чимало назв сузір'їв та зірок пов'язано з грецькою міфологією. Александрійські вчені у III ст. до н. є. звели в певну систему уявлення античності про сузір'я, дали їм назви, які збереглися досі. Велика Ведмедиця пов'язана з міфом про Каллісто; Візничий — кучер Еномая Міртіл; Волопас — Тріптолем, узятий на небо. Сузір'я Деви пов'язане з міфом про нещастя дочки Ікарія або з міфом про Астрею, що залишила землю. Сузір'я Геркулеса, Гіад, Дельфіна мають відношення до міфа про Аріона або Діоніса й тірренських розбійників, відомі сузір'я Дракона — до Ладона, який стеріг сад Гесперид, Змієносця — до Асклепія. Кассіопея, Цефей, Персей, Андромеда — група сузір'їв, пов'язаних з міфом про Персея та Андромеду, корабель Арго — з міфом про аргонавтів. Молочний шлях пов'язували з міфами про дорогу з Олімпу на землю або з розлитим молоком Гери; Оріон — мисливець, якого вбила Артеміда; Пегас — крилатий кінь Беллерофонта; Плеяди — дочки Атланта. Таких міфів багато. На практичне заняття, що буде через урок, ви підготуєте інформаційне повідомлення про міфічних героїв, на честь яких названі сузір'я.
- Значення зоряного неба в історії людства
Зорі та сузір'я допомагають орієнтуватися на місцевості, в морі та океані, тому здавна мали важливе значення для мореплавців, мандрівників, купців. їхні схематичні зображення на папері утворювали зоряні карти. Сучасний розподіл Північного неба базується на сузір'ях, які визначив грецький астроном Клавдій Птолемей, що мешкав у єгипетській Александра. У II ст. до н. є. він визначив 48 сузір'їв, які були йому відомі. За пізніших часів Птолемеїв список доповнювали з метою заповнити проміжки між його сузір'ями. Зірки, що утворюють сузір'я Південного неба, неможливо побачити в Греції. Ці зірки стали відомі європейцям у середньовіччі під час розвитку мореплавства, а сузір'я були окреслені лише у XV ст. З часом почалася плутанина. Тому в 1922 р. зібралися астрономи всього світу і для зручності орієнтування на небосхилі «поділили» небо на 88 сузір'їв та провели між ними межі. Межі були проведені Еже-ном Дельпортом 1930 р. Особливе місце серед цих сузір'їв посідають 12 зодіакальних. Слово «зодіак» у перекладі з грецької мови означає «пояс звірів». Саме ці сузір'я перетинає екліптика. Це сузір'я Риб, Овен, Телець, Близнюки, Рак, Лев, Діва, Терези, Скорпіон, Стрілець, Козеріг, Водолій.
- Робота з джерелами знань
Перегляд фото- чи відеоматеріалів про зодіакальні сузір'я.
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Мікрофон»
- Назвіть точки і лінії небесної сфери. Навіщо їх виділили?
- Чому продовжує своє існування поняття «небесна сфера»? Адже відомо, що її не існує.
- Чому зорі рухаються по небу?
т Чи зв'язані у просторі зорі одного сузір'я?
» Чи однакова картина зоряного неба для мешканця України і Австралії?
А Прийом «Віршовані рядки»
Звідкіля у нас на небі Риби, близнюки, ведмеді? Лебідь розправляє пір'я.
Це все зоряні___________.
(Сузір'я)
VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Небо і небесна сфера
А Прийом «Роблю висновок»
о Небесна сфера відображає наше бачення зоряного неба. Створена для його вивчення.
а Унаслідок руху Землі та інших небесних світил картина зоряного неба періодично змінюється.
п Щоб легше орієнтуватися по небу, люди об'єднали зорі у сузір'я.
□ Зорі допомагають людині орієнтуватися, слідкувати за настанням періодичних природних процесів.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
т Опрацювати параграфи підручника: § 17-18 (І), § 17 (II).
т Випереджальне завдання: скласти повідомлення про міфічних героїв, на честь яких названі сузір'я.
? Підібрати приказки та загадки, пов'язані з темою розділу.
т Підготувати інформаційне повідомлення про вчених, що вивчали зоряне небо, про орбітальний телескоп «Хаббл».
т Розпочати спостереження за зоряним небом. Для цього скористатися завданням наприкінці параграфу підручника § 22 (І), § 20 (II).