укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Січень » 26 » Природознавство 5 кл. Урок 21. Небесні тіла. Зоря - самосвітне небесне тіло
17:35
Природознавство 5 кл. Урок 21. Небесні тіла. Зоря - самосвітне небесне тіло

Природознавство 5 кл. Урок 21. Небесні тіла. Зоря - самосвітне небесне тіло

Мета 
- навчальна: сформувати поняття «небесне тіло», «зоря», формувати знання про особливості зірок (форму, величину, їхню віддаленість від Землі, стан, температуру), кількість зірок, про інші види тіл космічного простору; 
- розвивальна: формувати наукову лексику, забезпечити практичне спрямування вивчення астрономічних явищ, з якими людина зустрічається у повсякденному житті, розвивати вміння використовувати додаткові джерела природничих знань, самостійно і творчо працювати зі спеціалізованою літературою, сприяти розвитку спостережливості; 
- виховна: виховувати естетичне сприйняття зоряного неба, повагу до розвитку наукових знань.
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.
Обладнання: атлас, карта зоряного неба, підручник, зошити, відеоматері-али з інтернет-ресурсів.
Очікувані результати: учні засвоять для себе нові поняття, збагатять свою природничо-наукову лексику, зрозуміють принципові відмінності між небесними тілами.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Небесні тіла
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. На попередніх уроках ми з вами говорили проте, що все, що оточує нас, — тіла природи. Ви вже знаєте про особливості їхнього існування, особливості будови, властивості тощо. Вони нас оточують, ми ними користуємося. Але у природі існують ще небесні тіла. їх кілька типів.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
* Прийом «Інтелектуальна розминка»
- На які дві групи поділяться тіла природи?
- Чим відрізняються тіла живої природи від тіл неживої природи?
- Назвіть кілька тіл неживої природи.
- Чи є тілами природи Сонце, Земля, Місяць, зорі?
- До якої частини природи вони належать? Чому?
- Як називають зміни, які відбуваються в навколишньому середовищі?
* Прийом «Асоціації»
Завдання. Назвіть усе, із чим у вас асоціюється поняття «зоря».
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ П Зорі. Сонце
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Пізно ввечері чи вночі на безхмарному небі ми бачимо їх яскравими цятками. Неозброєним оком на зоряному небі можна нарахувати близько 3 тис. зір, за допомогою підзорної труби — у десятки разів більше.
Спеціальні прилади — телескопи — виявляють їх кілька мільярдів. Зорі нам нагадують маленькі ліхтарики, які мерехтять у нічному небі. Насправді ж це великі вогняні кулі, що утворені з розжареного газу. Вони мають дуже високу температуру і постійно випромінюють світло та тепло. А малими зорі здаються нам тому, що перебувають на дуже значній відстані від Землі. Світло від них, рухаючись зі швидкістю 300 тис. км/с, прямує до Землі сотні років. А буває й так, що зірка вже згасла, а світло її до нас ще йде. Ось який безмежний космічний простір!
Сонце — це теж зоря, яка з усіх зір розташована до нас найближче. Тому ми сприймаємо Сонце більшим за інші зорі, і його тепло доходить до Землі. Сонце — одна із зір, середня за своїми розмірами та світністю. Хімічний елемент Гелій дістав свою назву від слова «геліос», що в перекладі з грецької означає «сонячний». Він єдиний з хімічних елементів, який було відкрито спочатку на Сонці, а потім на Землі. Разом з воднем — це основні речовини у складі Сонця, і саме хімічні реакції, що відбуваються з ними, супроводжені величезним викидом тепла і світла.
* Прийом «Словникова робота»
Учні самостійно формують поняття «зоря». Висувають різні думки, зауваження. Використовуючи прийом «Приймаю — не приймаю» учні разом з учителем формують зрозуміле для всіх визначення.
- Зорі— велетенські, розпечені, самосвітні (випромінюють світло) небесні тіла кулеподібної форми.
- Особливості зір
- Розповідь учителя з елементами бесіди
За величиною зорі дуже різноманітні. Серед них є такі небесні тіла, які масою та об'ємом у сотні й тисячі разів більші або менші за Сонце (Сонце має діаметр 1,4 млн км, маса у 330 разів більша за масу Землі). Різноманітні зорі і за віддаленістю від Землі. Астрономи античності поділяли їх за яскравістю на шість зоряних величин. Найяскравіші зірки належали до першої величини, найтьмя-ніші — до шостої. У результаті спостережень за допомогою великих телескопів доведено кулястість форми зір. Пізніше, із розвитком техніки спостережень, постала потреба визначати зоряні величини точніше та розширити діапазон зоряних величин. Формально було визначено, що зоря першої величини рівно у сто раз яскравіша за зорю шостої. За такого визначення деякі яскраві зорі мають нульову і навіть від'ємну зоряну величину. Наприклад, найяскравіша зірка нашого нічного неба Сиріус має зоряну величину -1,47т. Сучасна шкала дозволяє також одержати значення і для Сонця -26,8 т. Позначка т означає, що це величина не абсолютна, а для спостерігача на Землі. У той же час орбітальний телескоп «Хаббл» може спостерігати тьмяні зорі до 31,5т у видимому світлі. Усі видимі з Землі зорі (навіть ті, що доступні для спостереження за допомогою найпотужніших телескопів) розташовані недалеко (за космічними мірками) — у місцевій групі галактик. На наступних уроках ми з'ясуємо, що таке галактика.
* Прийом «Практична теорія» » Чому ж зорі можна побачити тільки увечері та вночі?
Учитель. Для відповіді на це запитання проведіть вдома простий дослід. Візьміть коробочку, зробіть у ній кілька невеликих отворів, покладіть усередину увімкнений ліхтарик. У темній кімнаті ви побачите щось схоже на ділянку зоряного неба. Коли ж у кімнаті увімкнути світло, променів від ліхтарика, що в коробці, не видно. Ось так і зорі — вони нікуди не зникають удень, але через яскраве світло найближчої до нас зорі — Сонця — їх просто не видно.
- Планети
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Ви знаєте, що наша Земля — це планета. Чим же вона суттєво відрізняється від зорі, наприклад від Сонця? Які ви знаєте планети?
* Прийом «Словникова робота»
Й Планети — це кулеподібні тверді тіла великих розмірів, що обертаються навколо зорі власними траєкторіями, які називають орбітою. На відміну від зір, не випромінюють світло і тепло.
- Супутники
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Супутники — небесні тіла, які обертаються навколо планет. У деяких планет виявлено супутники. Деякі з них за своїми розмірами дорівнюють розмірам Землі. Наприклад, навколо Марса обертаються два супутники, навколо Землі один — Місяць. Люди навчилися запускати штучні супутники — спеціальні пристрої, що рухаються навколо планет.
И Малі небесні тіла
До малих небесних тіл належать астероїди, комети, метеорої-ди. їхні розміри можуть бути у кілька тисяч разів менші за розміри планет чи супутників. Кількість малих небесних тіл у Сонячній системі сягає десятків тисяч. Вони рухаються навколо Сонця своїми орбітами.
И Комети — небесні тіла, що складаються з твердого ядра, заморожених газів із твердим пилом.
Вони із часом можуть змінювати своє положення на небі й напрям руху. Розміри комет невеликі — від одного до десяти кілометрів. За наближення до Сонця деякі речовини комети починають випаровуватися. Вони тягнуться за кометою довгим світним газовим хвостом. Найвідомішою є комета Галлея (її відкрив у XVII ст. англійський астроном Галлей), що з'являється біля Землі із приблизним інтервалом у 76 років. Востаннє вона наблизилася до Землі в 1986 р.
- Астероїди — це планети-«крихітки». їх нараховують багато, тому тільки окремі мають назви чи номери.
- Метеороїди — ще менші за розміром небесні тіла, ніж астероїди та комети.
їх дуже багато і завбільшки вони не більше 1 км. Потрапляючи близько до планет, вони затягуються силою тяжіння планет і падають на неї. Багато метеороїдів затягує і Земля. При цьому вони проходять крізь нашу атмосферу. Від того, як проходить цей політ, їх поділяють на: а метеори — повністю згоряють від тертя об атмосферу, залишаючи яскраве світло; а боліди — яскраві гігантські метеори. їхній швидкий політ супроводжений гучним шумом, розсипанням іскор, запахом гару; а метеорити — обгорілі кам'яні або залізні рештки метеороїдів, що досягають поверхні Землі, не зруйнувавшись в атмосфері.
* Прийом «Синквейн»
Зорі
Велетенські, розжарені, газоподібні
Світяться, рухаються, змінюються
Яскраві небесні тіла
Сонце — це зірка
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Мікрофон» 
- Чому зорі світяться? 
- Чому зорі світяться неоднаково? 
- Яка температура на зорях? 
- Чому зорі не падають? 
- Що тримає їх на небі? 
- Що таке небо?
- Що називають планетою, чим вона відрізняється від зірки?
- Що таке сузір'я? 
- Яку зірку називають Полярною? Чому?
- Поясніть помилку у вислові «Зірки падають». 
- Чому метеорити так цікавлять учених?
VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Небесні тіла
* Прийом «П'ять речень»
Учитель починає підсумкове речення, а учні його продовжують, формуючи таким чином головну інформацію уроку, - Усі об'єкти, що є в небесному просторі називають...____________
- Зорі — найбільші з цих об'єктів. Головна їхня особливість..._____
- Сонце — це...________________________________________________
-  Головними особливостями планет є..._________________________
- Малі тіла поділяють на...____________________________________
* Прийом «Асоціації»
Завдання. Запишіть усе, з чим асоціюється у вас слово Сонце.
* Прийом «Мікрофон»
Завдання. Висловіть свою думку з питання: «Чи потрібні мені знання, отримані на уроці?»
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
» Опрацювати параграфи підручника: § 18-19, 21(1), § 16-18(11).
т Підібрати приказки, загадки та легенди, пов'язані з темою розділу.
т Підготувати інформаційне повідомлення про сучасні відкриття зір.
т Підготувати запитання для «Чомучки» за темою «Зорі, сузір'я, небесні тіла, небесна сфера».