укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Січень » 26 » Природознавство 5 кл. Урок 22. Практичне заняття № 5
17:41
Природознавство 5 кл. Урок 22. Практичне заняття № 5

Природознавство 5 кл. Урок 22. Практичне заняття № 5

Мета 
- навчальна: формувати практичні вміння учнів орієнтуватися на місцевості за допомогою зірок нічного неба, використовувати наукові знання на практиці, ознайомити учнів з найвідомішими зорями, сузір'ями, навчити знаходити їх на карті зоряного неба; 
- розвивальна: розвивати вміння використовувати додаткові джерела природничо-наукових знань, практичність, організованість, цілеспрямованість; 
- виховна: виховувати прагнення досліджувати навколишній світ, потребу в пізнанні нового, повагу і гордість до надбань людства в розвитку астрономічних досліджень.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: карта зоряного неба, зошити, підручник, атлас.
Очікувані результати: учні навчаться застосовувати нові знання на практиці, орієнтуватися по карті зоряного неба, вільно знаходити на нічному небі ківш Малої та Великої Ведмедиці, Полярну зорю, визначати сторони горизонту за допомогою Полярної зорі.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Практичне заняття № 5
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом «Приваблива мета»
Навряд чи можна назвати географом людину, яка не знає географічну карту. Аналогічно неможливо вважати ту людину астрономом, яка не знайома із сузір'ями та головними зірками. Знання зоряного неба, вміння користуватися зоряною картою — це перший та необхідний крок на шляху пізнання далеких зоряних світів.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
____________________Альтернативні варіанти
* Прийом «Інтелектуальна розминка»
- Які відмінності між зорями вам відомі? «Чомучка»
- Що ви знаєте про сузір'я? Учні послідовно
- Назвіть зодіакальні сузір'я.ставлять питання за
- Що таке зоря? темами:
- Чим відрізняється зоря від інших небесних тіл?
1) небесна сфера;
2) зорі;
3) сузір'я;
4) інші небесні тіла.
- Які вам відомі малі небесні тіла?
- На скільки сузір'їв розділено зоряне небо?
- Яким чином у давнину зоряне небо до- Потім — запи-
помагало людям проводити відлік часу? тання, що об'єдну-
- Завдяки яким знанням були закладені ють у собі кілька
основи календаря? названих тем.
- Що таке екліптика?
- Як зорі допомагають людям?
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, ЗАСВОЄННЯ ЗРАЗКА КОМПЛЕКСНОГО ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ
Протягом усіх видів діяльності етапу учні знаходять названі зорі та сузір'я на картах зоряного неба.
- Випереджальне завдання учнів
Учні розповідають легенди про міфічних героїв, на честь яких названі сузір'я.
1. Назви сузір'їв Великої і Малої Ведмедиць теж пов'язані із легендами і міфами. Так, наприклад, у давніх греків існувала легенда, що всемогутній бог Зевс вирішив взяти собі за дружину прекрасну німфу Каллісто, одну із служниць богині Афродіти, всупереч бажанню богині. Щоб захистити Каллісто від переслідувань богині, Зевс перетворив німфу на ведмедицю і переніс на небо. Малу Ведмедицю давні греки вважали улюбленим собакою Каллісто, перетвореним на ведмедицю разом з господинею.
2. Сузір'я Кассіопеї, Цефея, Андромеди, Пегаса і Персея названі на честь героїв іншого міфу. Колись, у незапам'ятні часи, в ефіопського царя Цефея була красуня-дружина — Кассіопея. Одного разу цариця необережно похвалилася своєю красою в присутності нереїд — морських богинь. Нереїди поскаржилися богу моря Посейдону, який наслав на береги Ефіопії страшне чудовисько.
Щоб чудовисько не спустошило всієї країни, Цефей, за порадою Оракула, вимушений був віддати чудовиську улюблену доньку Андромеду. її прикували до прибережної скелі, де нещасна дівчина чекала на страшну смерть у пащі морської потвори. У цей час герой Персей повертався після перемоги над Медузою Горгоною — жінкою, на голові якої замість волосся росли змії. Погляд Горгони перетворював на каміння усе живе. Але Персею вдалося відсікти їй голову, після чого з шиї медузи вилетів крилатий кінь Пегас. Пролітаючи на Пегасі над Ефіопією, Персей помітив прикуту до скелі Андромеду, до якої наближалось чудовисько. Персей вийняв із сідельної сумки голову мертвої Медузи, і чудовисько закам'яніло, перетворившись на невеликий острів. Герой одружився на врятованій дівчині.
* Прийом «Практична теорія»
Учитель. Найвідомішими сузір'ями є Велика і Мала Ведмедиця (наші пращури називали їх Великий і Малий Віз). Найвідоміші вони тому, що у складі Малої Ведмедиці є Полярна зоря, яка завжди розташована на півночі. А сузір'я Великої Ведмедиці досить легко знайти на небі. Його центральна частина має форму ковша і складається з семи яскравих зір (рис. у підручнику § 18(1); § 16(H)). Для того щоб знайти на небі Полярну зорю, треба через дві зорі ковша Великої Ведмедиці (найдальші від ручки) провести уявну лінію та відрахувати п'ять таких відстаней, як між зорями — наприкінці буде зоря. Ця і є Полярна зоря. Вона є останньою зіркою в ручці ковша Малої Ведмедиці.
Полярна зоря розташована на напрямку північного полюса небесної сфери, тобто над географічним Північним полюсом. Тому для спостерігача на Землі (у Північній півкулі) визначення напрямку на Полярну зорю буде означати визначення напрямку на Північний полюс Землі. Чим ближче до нього перебуває спостерігач, тим вище над головою він побачить Полярну зорю. Отже, якщо стати до неї обличчям, то попереду буде північ, позаду — південь, ліворуч — захід, а праворуч — схід. Так можна зорієнтуватися в нічний час у просторі, не маючи компасу.
- Розповідь учителя з елементами бесіди
- тепер звернемось до найпомітніших та найцікавіших об'єктів зоряного неба.
Сузір'я Оріона можна спостерігати в обох півкулях неба. У лівому кутку сузір'я розташована зірка Бетельгейзе, що за розмірами в 600 разів перевищує Сонце. У цьому ж сузір'ї розташовується одна з найяскравіших зірок — Рігель.
Найяскравішою зіркою південного нічного неба є Сиріус, що належить до сузір'я Великого Пса. Наша найближча «сусідка» — зірка Проксіма Центавра — лежить у сузір'ї Центавра. Орієнтуватися у Південній півкулі Землі допомагає сузір'я — Південний Хрест. Найяскравіші його зорі утворюють ніби хрест. Його довша «поперечка» майже точно вказує напрямок північ-південь.
V. КОНТРОЛЬ І САМОКОНТРОЛЬ ЗНАНЬ
Альтернативні варіанти
* Прийом «Мікрофон»
А Робота з картою
- Яка «основна» зоря в Північній півкулі?   Учні одне одному
- Як її визначити на небесній сфері?             дають завдання від-
- Що таке сузір'я?                                     шукати на карті зо-
- Які сузір'я вам відомі?                             ряного неба певні зорі
- Яке ваше зодіакальне сузір'я?             та сузір'я.
* Прийом «Природничий практикум»
- Уявіть, що ви мандрівник і подорожуєте вночі по Південній півкулі, яким чином ви можете дізнатися про сторони горизонту, якщо подивитесь на зоряне небо?
- А якщо ви мандрівник у Північній півкулі, що допоможе вам по нічному небу знайти правильний напрямок?
- Визначте, які сузір'я намальовані:
VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Практичне заняття № 5
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 18(1), § 17(11).
- Підготувати повідомлення: «Моє зодіакальне сузір'я», «Знаки
зодіаку в моїй родині», «Визначення часу за положенням сузір'я
Великої і Малої Ведмедиць». * Творче завдання: зробити зодіакальний портрет своєї родини.
- Практичне завдання: разом з батьками або друзями в ясну погоду ввечері вийти на вулицю та спробувати відшукати сузір'я Великої та Малої Ведмедиць та Полярну зорю на зоряному небі.
- Питання для допитливих:
-  знайти 12 знаків зодіаку на карті зоряного неба. Який період календаря припадає на кожний знак відносно Землі? Зробити запис у зошит;
-  які зіркові календарі існували в різних народів світу? Для чого їх створювали?