Головна » 2014 » Січень » 28 » Природознавство 5 кл. Урок 25. Сонячна система
Природознавство 5 кл. Урок 25. Сонячна система

- навчальна: закріпити отримані знання про планети та сформувати систему знань про Сонячну систему, про природу обертання планет, про способи дослідження Сонячної системи;
- розвивальна: розвивати в учнів уміння порівнювати та створювати просторові уявлення про розміри небесних тіл, відстані між ними, взаємне розміщення, розвивати спостережливість, допитливість, науковий світогляд, вміння використовувати додаткові джерела природничих знань, популяризувати астрономічні знання;
- виховна: виховувати позитивне сприйняття навколишнього світу.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: таблиця «Будова Сонячної системи», підручник, зошити, відеоматеріали за темою, презентація «Сонячна система».
Очікувані результати: учні матимуть чітке уявлення, що Сонце є центром Сонячної системи, зрозуміють різницю в тривалості року на різних планетах, збільшать свої знання про склад та будову Сонячної системи.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Сонячна система
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
* Прийом «Роблю висновок»
Завдання. Доповніть порівняльну таблицю, щоб побачити: чим відрізняється зоря від планети.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом «Проблемне питання»
- Що спільного у планет між собою? Вони ж такі різні.
* Прийом «Дивуй»
Донедавна до 2006 року в Сонячній системі налічували дев'ять планет. Якщо ви подивитесь старі моделі сонячної системи, то знайдете там планету Плутон, яку було відкрито у 1930 p., завдяки математичним розрахункам. Але з плином часу та розвитком технічних можливостей з'ясувалося, що на одній орбіті з планетою рухається ще багато малих небесних тіл, які називаються астероїдами.
Таким чином, зробили висновок, що існує ще один астероїд-ний пояс, який отримав назву пояс Койпера, і Плутон теж належить до нього, а отже, і сам є астероїдом. Але наразі немає жодної думки серед учених щодо Плутона — це мала планета чи, може, астероїд.
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
* Прийом «Інтелектуальна розминка»
- До яких небесних тіл належить Сонце?
- Чому на Сонці така висока температура?
- Чи на всіх зорях високі температури?
- Чому були поділені планети на дві групи?
- Чим відрізняється супутник від планети?
- Завдяки чому відбувається виділення світла і тепла?
- Які речовини належать до складу Сонця?
- Від чого залежить температура на планеті?
- Що таке астероїди?
- Які ви знаєте планети-гіганти?
- Що спільного у планет земної групи?
- Чи впливає відстань від Сонця на температуру поверхні на планеті?
- Які види рухів притаманні планетам?
- Які вам відомі малі небесні тіла?
- Чим відрізняються метеори від метеоритів?
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ П Сонце — центр системи планет
Центральне тіло нашої планетної системи — Сонце. У надрах Сонця при температурі в десятки мільйонів градусів Цельсія та при величезному тиску відбуваються так звані термоядерні реакції. Вони супроводжуються виділенням значної кількості енергії. Щосекунди Сонце випромінює таку кількість тепла, якого б вистачило, щоб розтопити шар льоду завтовшки в тисячу кілометрів.
Термоядерні реакції відбуватимуться, поки в ядрі Сонця не вичерпаються запаси водню. Нині вони становлять майже 60 % маси Сонця. Такої кількості вистачить щонайменше на кілька десятків мільярдів років.
Учені помітили, що в діяльності Сонця відбуваються своєрідні цикли, протягом яких сонячна активність досягає максимального значення, а потім знову спадає. Це відбувається приблизно кожні 11 років. У такі роки збільшується кількість плям і спалахів на поверхні нашого світила, невидимі випромінювання досягають найбільшої інтенсивності. У цей час на Землі виникають магнітні бурі, відбуваються порушення радіозв'язку.
- Планети — частини системи
Тисячі років люди вдивлялися в нічне небо. Вони помічали, як яскраві вогники рухаються по небу, і мріяли хоч щось дізнатися про них. Вивчення планет почалося давно, коли перші астрономи помітили, що 5 зір (планети, які можна бачити без телескопа) яскравіші за інші. Стародавні греки саме ці зорі назвали планетами, що означає «мандрувати».
* Прийом «Логічний ланцюжок»
Завдання 1. Розмістіть планети у порядку їхньої віддаленості від Сонця.
Земля, Меркурій, Уран, Сатурн, Венера, Марс, Юпітер, Нептун.
Завдання 2. За наведеними даними розташуйте планети Сонячної системи за масою (у порядку її збільшення).
* Прийом «Відстрочена відгадка»
Завдання. Подивіться на дані про відстані планет від Сонця (§ 22 (І), таблиця «відстані від Сонця до планет», § 19 (II), рис. «Розміри планет Сонячної системи і їхні відстані від Сонця».)
- Який можна зробити висновок про розташування планет відносно Сонця?
- Яка простежується закономірність у відстані між планетами? Які сумніви виникають щодо ділянки між Марсом і Юпітером?
- Інші складові системи
* Прийом «Проблемне питання»
- В чому суть порівняння Сонця і магніту?
- Які ще небесні тіла є в Сонячній системі, як частині космосу?
(Є супутники, астероїди, метеороїди, гази, пил. Є астероїдний
пояс між планетами Марсом і Юпітером)
- Рухи в системі
Закони руху планет навколо Сонця відкрив німецький учений Йоган Кеплер, а пояснив цей рух Ісак Ньютон. Саме завдяки дії на планети сил всесвітнього тяжіння вони не можуть полетіти в космічний простір, а рухаються навколо Сонця по еліптичних орбітах. Планети, що обертаються навколо Сонця, саме Сонце і безліч інших тіл утворюють Сонячну систему.
VI. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Мікрофон»
- Як рухаються планети в Сонячній системі?
- Від чого залежить тривалість року на планетах?
- Як рухаються природні супутники планет?
- Яка причина зміни дня і ночі?
- Які види обертання здійснюють планети?
- Яка тривалість земного року?
- Чому дорівнює земна доба?
- Як визначити високосний рік?
* Прийом «Логічний ланцюжок»
Завдання. З наведеного переліку небесних тіл утворіть схематичну модель Сонячної системи.
Перелік: пояс Койпера, пояс астероїдів, Марс, Земля, Плутон, Венера, Меркурій, Нептун, Сатурн, Уран, Юпітер.
Відповідь: Меркурій, Венера, Земля, Марс, пояс астероїдів, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун, астероїдний пояс Койпера та Плутон.
* Прийом «Творча лабораторія»
Завдання. Складіть перелік рекордсменів Сонячної системи: найбільша доба на планеті, найвіддаленіша і т. п.
VII. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Сонячна система
* Прийом «Роблю висновок»
- Сонце — центр Сонячної системи, - У Сонячній системі зараз нараховують 8 планет, - Навколо Сонця обертаються планети і малі небесні тіла, - Комети рухаються навколо Сонця по дуже витягнутих орбітах. - На всі планети впливає притягання Сонця. - Ньютон у 1666 р. відкрив закон всесвітнього тяжіння, - Рік — це час, протягом якого планета здійснює повний оберт навколо Сонця.
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 22 (І), § 19 (II).
- Випереджальне завдання: підготувати повідомлення «Наука астрономія. Що вона вивчає», «Досягнення людини у вивченні космосу», «Методи та засоби астрономічних досліджень», «Зоряне небо впродовж календарного року — що цікавого можна побачити», «Чумацький шлях — походження назви».