укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Січень » 28 » Природознавство 5 кл. Урок 26. Зоряні системи - галактики
15:01
Природознавство 5 кл. Урок 26. Зоряні системи - галактики

Природознавство 5 кл. Урок 26. Зоряні системи - галактики

Мета 
- навчальна: сформувати поняття «галактика», формувати уявлення про складові галактик, значення знань про них у житті людей, ознайомити з сучасними результатами експериментальних і теоретичних досліджень ближнього і далекого Космосу; 
- розвивальна: забезпечити практичне спрямування вивчення астрономічних явищ, з якими людина стикається у повсякденному житті, формувати вміння використовувати додаткові джерела природничих знань, сприяти розвитку логічного та абстрактного мислення, розвивати уміння та навички порівнювати, аналізувати, вибирати головне, робити висновки; 
- виховна: виховувати толерантність, естетичне сприйняття світу.
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.
Обладнання: атлас, підручник, зошити, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів на тему «Типи галактик», презентація «Чумацький Шлях — галактика, у якій ми живемо» або «Наша Галактика — не єдина у Всесвіті».
Очікувані результати: учні зрозуміють, що таке галактика, зможуть наводити приклади відкритих галактик, називати складові галактик, матимуть явлення про їхні кількість, розміри.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Зоряні системи - галактики
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ І ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом «Віршовані рядки»
Над нашим світом і під нашим світом
Є ще світи великі і малі.
Туди ми долітаєм тільки світлом
І музикою темної Землі.
Туди мене хтось ненастанно кличе.
Вистелює блакитом щемну путь;
Так, ніби прагне в сяйво таємниче
Душі моєї подих обернуть.
Десь там у зорях мерехтить віола,
Льняна коса, як нива осяйна.
І кров моя бринить — палюча й гола, —
Немов небес віддалена струна.
Можливо, все, що пам'ятати треба
Моїй душі серед страждань і втіх.
Це — тільки карта зоряного неба
І поклик безміру — з очей твоїх!
Дмитро Павличко
Учитель. Але за всіх часів з'являлися люди, які не лише милувалися красою зоряного неба, а й робили спробу знайти відповіді на питання про те, що собою являють зорі і Сонце, яке місце посідає Земля серед інших космічних тіл.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
* Прийом «Деформований текст»
На дошці написані комбінації букв, які треба розшифрувати.
- САРН (Марс)                           - ЕНАВЕР (Венера)
- ЛТОНПУ (Плутон)                   - ЦОСЕНЕ (Сонце)
- УПНЕНТ (Нептун)                   - ОЯЗР (Зоря)
* Прийом «Павучок»
Завдання. Складіть схему «Зорі» та «Сонце».
* Прийом «Світлофор»
- Сонце — джерело тепла і світла на Землі.
- Сонце — це зоря, яка з усіх зір розташована до нас найближче.
- Зорі — велетенські, розпечені, самосвітні небесні тіла, у надрах яких ефективно відбуваються термоядерні реакції.
- Найяскравіша зірка нічного неба Сиріус.
- Найхолоднішими вважають червоні зірки, найгарячішими — білі та голубі.
- Наднові — зорі, які завершують свій розвиток катастрофічним вибухом.
- Планети — це кулеподібні, тверді, світні тіла.
- Супутники — небесні тіла, які обертаються навколо планет.
- Планети, які розташовані близько біля Сонця мають низькі температури.
- До малих небесних тіл належать планети.
- Планети земної групи Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун.
- Чим далі від Сонця, тим вище на планеті температура.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 
- Галактика
- Розповідь учителя з елементами бесіди
За останні роки наука сягнула нових рубежів, з'явилися нові дані про світ зір і галактик, планет і міжпланетного середовища. Сьогоднішні уявлення про Всесвіт істотно відрізняються від тих, що були на початку XX ст. До початку XIX ст. астрономи вивчали лише Сонячну систему, у XIX ст. — уже нашу Галактику, і лише в XX ст.
глибитися» знаннями у Всесвіт на відстані, звідки світлові промені йдуть до Землі мільярди років.
Коли ясної темної ночі ми вдивляємося в безкраї простори Всесвіту, нашому погляду постає широка біляста смуга, що перетинає зоряне небо. Стародавні греки, спостерігаючи небо, порівнювали цю смугу з пролитим молоком і тому назвали її «галаксіас», що означає молочний. Згодом ці назви закріпилися у знаннях про небесні простори.
З розвитком знань люди зрозуміли, що наша планета є піщинкою у величезному скупченні мільярдів зірок, інших небесних тіл, тисяч гігантських хмар газу і пилу, туманностей. Це скупчення має сферичну форму, але більшість зір розміщені у цьому просторі не рівномірно, а приблизно в одній площині. Саме це зібрання зір ми і бачимо на небі у будь-якій частині Землі у вигляді Молочного шляху.
В Україні цю добре бачену частину всієї системи називають Чумацьким Шляхом.
- Випереджальне завдання учнів
Інформаційне повідомлення про походження назви «Чумацький Шлях» та його практичне значення для орієнтування.
- Галактика як система
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Досліджуючи Галактику, учені зрозуміли, що вона має свій центр, навколо якого обертається. Не можна чітко назвати якесь небесне тіло, що є центром галактики, наприклад як Сонце для Сонячної системи. Розміри галактики настільки величезні, що будь-яка найбільша зоря в ній — це немов крапелька в морі. Галактика постійно обертається навколо центра і переміщується в просторі як єдине ціле, тобто є системою зі своїми законами.
* Прийом «Проблемне питання»
- У чому суттєва різниця між сузір'ями і галактикою? 
- Галактики — складові простору
- Розповідь учителя з елементами бесіди
У подальших дослідженнях учені відкривали нові частини простору і зрозуміли, що існують й інші галактики. Зараз їх нараховують десятки тисяч. Усі вони дуже різні за розміром і формою. У більшості галактиках спостерігається галактичне обертання навколо центральної частини (ядра) галактики. Періоди обертання зовнішніх частин галактики можуть становити десятки і сотні мільйонів років. Галактики складаються з поодиноких зір, зір, які пов'язані взаємним тяжінням і рухаються у просторі як єдине ціле (зоряні скупчення), та міжзоряного газу і пилу, які, концентруючись, утворюють різного роду туманності. Відкриваючи галактики, учені дають їм назви та присвоюють номери. Три з них видно з Землі неозброєним оком у вигляді звичайних зірок. Велику й Малу Ма-гелланові Хмари видно з Південної півкулі Землі, Туманність Ан-дромеди — з Північної.
* Прийом «Приймаю — не приймаю»
Завдання. Сформулюйте визначення галактики. У тексті підручника § 23(1), § 21(11) відшукайте слово «галактика». Чому його написано то з маленької літери, то з великої в середині речення?
* Прийом «Словникова робота»
Учитель. Оскільки розміри Галактики надзвичайно великі порівняно з земними, винайшли нову одиницю виміру відстані — світловий рік. Пригадайте, яка швидкість світла.
И Світловий рік — це шлях, який долає світло за один земний рік.
* Прийом «Синквейн»
Галактика
Величезна, загадкова Рухається, взаємодіє, змінюється Галактика є зоряною системою Частина Всесвіту
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Доповни речення»
Небесні тіла, які випромінюють світло і тепло, називаються ___________________________________________________________{зорі).
Зірки об'єднуються у____________________________(галактики),
які обертаються та рухаються в просторі.
Зірка сузір'я Малої Ведмедиці, яка ніколи не змінює свого положення на небосхилі, — це________________________(Полярна зоря).
Найближча до нас зірка —__
(Проксіма Центавра).
Наша Галактика має назву________________________(Молочний
Шлях) або українська її назва___________________________________
(Чумацький Шлях).
Червонуваті зорі мають температуру__________________________
(близько 3000°С).
Сонце — одна з мільярдів зір нашої___________________________
(Галактики).
Діаметр Сонця становить_____________________________________
(1, 392 млн км).
Порівняно із Землею маса Сонця більше у_____________________
(333 тис.) разів.
Відстань між Сонцем і Землею дорівнює_______________________
(150 млн км).
Промінь світла від Сонця досягає Землі за_____________________
(8 хвилин).
Сонце — це розпечена куля, у складі якої найбільше газоподібних простих речовин — водню і___________________________(гелію).
Ще Галілео Галілей, вивчаючи Сонце з допомогою телескопа, помітив на ньому__________________________________________(плями).
* Прийом «Світлофор» 
- На Венері існує життя, 
- Напрям на північ вказує Полярна зоря, 
- Найменша планета Марс.
- Наша Галактика рухається у Всесвіті разом з іншими галактиками, 
- Кулясті розпечені тіла, що випромінюють світло, — це планети. 
- Чумацький Шлях — це видима частина нашої Галактики. 
- Сонячна система розташована в центрі Галактики. 
- Сонце та планети народилися з газопилової хмари.
VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Зоряні системи - галактики
* Прийом «П'ять речень»
Учитель говорить перші два речення, учні колективно формулюють ще три. □ Тисячі яскравих зір, що ми бачимо неозброєним оком та в потужні телескопи об'єднуються у велетенські зоряні системи, які називають галактики. о Сукупність галактик, які можна спостерігати і досліджувати вчені називають Метагалактикою.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 23(1), § 21(11).
- Випереджальне завдання: скласти повідомлення про типи галактик, відмінності між галактиками, методи вивчення та засоби астрономічних досліджень.