укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Січень » 28 » Природознавство 5 кл. Урок 28. Всесвіт та його складові
15:12
Природознавство 5 кл. Урок 28. Всесвіт та його складові

Природознавство 5 кл. Урок 28. Всесвіт та його складові 

Мета 
- навчальна: сформувати увлення про Всесвіт, його складові, значення
знань про них у житті людей; 
- розвивальна: розвивати в учнів уміння порівнювати та створювати просторові уявлення про Всесвіт, використовувати додаткові джерела природничих знань, допитливість, цікавість до сучасних результатів досліджень Всесвіту, сприяти формуванню логічного й абстрактного мислення; 
- виховна: виховувати гордість за наукові надбання людства, за освоєння космічного простору.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: атлас, підручник, зошити, відеоматеріали з інтернет-ресурсів на тему «Всесвіт та його складові», фотографії небесних тіл та систем.
Очікувані результати: учні намагатимуться оцінювати розміри Всесвіту, наводити приклади його складових, пояснювати, що таке Всесвіт, значення Всесвіту для людини.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Всесвіт та його складові 
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. У вивченні нами космічних просторів ми дійшли до галактик. Це настільки величезні системи, що нам навіть важко уявити це. А що утворюють вони?
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
* Прийом «Світлофор» » Небо поділено на 88 сузір'їв, 
- Сузір'я — це те саме, що галактики.
- До малих небесних тіл належать комети, супутники, астероїди, боліди, метеори.
- За температурою поверхні зорі поділяють на червоні, сині, оранжеві, 
- Зорі — небесні тіла, які не випромінюють світло. 
- Сонце і небесні тіла, що обертаються навколо нього, утворюють
Сонячну систему, 
- Земля перебуває у Туманності Андромеди. 
- Галактики — це інші планетні системи. 
- Усі космічні тіла, крім Сонячної системи, не рухаються.
* Прийом «Естафета»
-  Як називають системи зірок?
-  Які небесні тіла називають планетами?
-  Що таке зоря?
-  Від чого залежить колір зорі?
-  Чим заповнений міжзоряний простір?
-  Як називається наша Галактика?
-  До якого типу належить наша Галактика?
-  У яких одиницях вимірюють відстані у космічному просторі?
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 
- Складові Всесвіту
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Галактики утворюють більш складні системи — системи галактик, які рухаються по своїх законах. Відповісти на питання, чи є галактичні системи частинкою якихось більш складних систем і скільки їх, людство поки не може. Але більшість учених впевнені v безмежності простору. Його назвали Всесвітом. Це не хаос.
а сукупність усіх небесних тіл, що ми вивчали і навіть більше, які так само, як і всі тіла природи, виникають, розвиваються, зникають. Процес цей, напевно, безкінечний. Усі складові Всесвіту рухаються і розвиваються за певними законами. Складові Всесвіту розташовані вкрай нерівномірно, значна їх частина зосереджена в окремих космічних сукупностях, а саме в туманностях і галактиках. У досяжній для спостереження за допомогою сучасних приладів частині Всесвіту понад ЗО тис. галактик, які відділені одна від одної беззоряним простором. А скільки їх насправді? Можливо, вам доведеться відповідати на це питання.
* Прийом «Словникова робота»
- Всесвіт — це весь світ, різноманітний за формами, включаючи всі галактики, зорі, планети та інші небесні тіла, що рухаються і розвиваються за законами їхнього руху і розвитку.
- Гіпотеза виникнення Всесвіту
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Учені висувають різні теорії виникнення Всесвіту. Основною гіпотезою є теорія про Великий вибух, який відбувся 13-15 мільярдів років тому, з подальшим розширенням Всесвіту. До моменту вибуху весь Всесвіт був спресований в одну неймовірно густу розплавлену масу. Зрозуміти першопричину утворення Всесвіту дуже складно. Ймовірно, для цього нам знадобиться змінити наше просторове мислення, уявлення.
- Проблема людини і Всесвіту
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Всесвіт різноманітний і цікавий, з незмірною кількістю невідомого та загадкового. Унікальність людини в тому, що вона з найдавніших часів проявляла цікавість та робила прилади, які допомагали вести спостереження за небесними тілами, висувала припущення, гіпотези. Розуміння майбутнього людини і Всесвіту є складним завданням сучасної науки. Зараз складно однозначно визначити чітку мету дослідження Всесвіту. Навряд чи Галілео Галілей, дивлячись у телескоп, міг відповісти на питання: «Для чого?» А зараз ми не уявляємо своє життя без інформаційних технологій, які забезпечують нам супутники на орбіті Землі.
V. ПОВТОРЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
- Випереджальне завдання учнів
Захист міні-проектів «Космос далекий та близький», «Світ галактик».
VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Всесвіт та його складові
* Прийом «Роблю висновок»
□  Всесвіт — навколишній світ нескінченний у часі і просторі.
□  Всесвіт включає всі галактики, зорі, планети та інші космічні тіла.
□ Складові Всесвіту перебувають у безперервному русі і весь час змінюються.
□ За гіпотезою, виникнення Всесвіту відбулось унаслідок Великого вибуху.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 23(1); § 22(11). 
- Підготуватися до виступів з інформаційними повідомленнями. 
- Творче завдання: за допомогою прийому «Павучок» скласти схему «Я знаю про Всесвіт» або «Всесвіт треба вивчати, щоб...»