Головна » 2014 » Січень » 28 » Природознавство 5 кл. Урок 29. Людина і Всесвіт. Астрономія - наука, що вивчає Всесвіт

- навчальна: сформувати знання про науки, які вивчають космос, узагальнити знання про історію та досягнення людини у вивченні Всесвіту, про небесні тіла, які утворюють Всесвіт, значення знань про них у житті людей;
- розвивальна: розвивати уявлення про навколишній світ, формувати науковий світогляд, вміння використовувати додаткові джерела природничих знань, робити інформаційні повідомлення, аналізувати та узагальнювати інформацію, сприяти розвитку абстрактного мислення;
- виховна: виховувати повагу до розвитку людських знань, прагнення вивчати і підкорювати далекий простір, гордість, що ми живемо в космічній державі.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: атлас, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів на тему «Всесвіт та його дослідження», фотографії приладів для вивчення Всесвіту, фотографії вчених астрономів та космонавтів, презентації.
Очікувані результати: учні ознайомляться з наукою астрономією, історією астрономічних досліджень, дізнаються про методи та засоби астрономічних досліджень, удосконалять навички використовувати додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, набудуть досвід публічних виступів.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Людина і Всесвіт
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Учений і філософ Еммануїл Кант висловився досить оптимістично: «Дайте мені матерію, і я збудую світ». Усі ті знання, які ви отримали на попередніх уроках, людство накопичувало тисячоліттями. Перші аматорські пізнання поступово оформились у надсучасну науку — астрономію. її розвиток є пріоритетним завданням найрозвинутіших країн світу. Про це сьогодні ви зробите багато повідомлень, які, сподіваюсь, змусять вас дізнаватися ще більше про Всесвіт.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
* Прийом «Інтелектуальна розминка»
- Коли і як виник Всесвіт?
- Що являє собою Всесвіт?
- 3 чого складається Всесвіт?
- Як людина освоює космічний простір?
- Які небесні тіла вам вже відомі?
- Для чого людині досліджувати Всесвіт?
- Чи може людина потрапити на поверхню зорі? Чому?
- Що таке галактика?
- У якій галактиці перебуває наша планета?
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ П Моделі Всесвіту
У давнину уявлення людей не виходили за межі Землі. Були найфантастичніші припущення щодо її форми і розташування у просторі. З розвитком спостережень за зорями, які допомагали в орієнтуванні, прогнозуванні природних процесів, сформувалася наука астрономія.
У II ст. до н. є. грецький учений Птоломей створив припущення щодо системи Всесвіту. Він учив, що всі небесні тіла рухаються навколо Землі в порожньому світовому просторі. Вона отримала назву геоцентричної.
Твердження про те, що Земля обертається навколо Сонця, а не навпаки, висловив великий польський учений М. Коперник (1473-1543 pp.). Він після тривалих спостережень і завдяки складним математичним розрахункам довів, що Земля є не центром Всесвіту, а лише однією з планет, що обертаються навколо Сонця. Ця модель Всесвіту отримала назву геліоцентричної.
Мислителя переслідувала інквізиція, але його висновки розійшлися серед учених. Цю працю прочитав й італієць Д. Бруно (1548-1600 pp.), який присвятив своє життя захистові вчення Коперника, доповнюючи й поглиблюючи його. Він вважав, що Всесвіт не мае центра й меж. Вагомий внесок у розвиток учення про Всесвіт зробив Галілео Галілей передусім завдяки телескопічним спостереженням. Сучасні дослідження довели, що Сонце є лише центром Сонячної системи, і вона належить до складу більш складних систем Всесвіту.
- Випереджальне завдання учнів
Інформаційні повідомлення про видатних дослідників Всесвіту давнини й сучасності.
- Методи та засоби астрономічних спостережень
З давніх часів, спостерігаючи за небом, люди використовували різні прості вимірювальні прилади, які дозволяли визначити місце розташування і час перебування тіл на небосхилі. Найпершим і найпростішим приладом був гномон. Він складався зі стрижня, установленого на горизонтальному майданчику. Спостерігаючи за довжиною та напрямком тіні стрижня, можна було визначити висоту Сонця й інші астрономічні дані.
Пізніше були сконструйовані квадрант, за допомогою якого вимірювали кути між зорями, та астролябія — прилад, за допомогою якого визначали висоту зір над горизонтом. Перший прилад, що збільшував зображення в ЗО разів, сконструював італійський професор астрономії та математики Галілео Галілей у 1609 році. Це телескоп, назва якого означає «далеко дивлюсь». За допомогою цього приладу вчений побачив у десятки разів більше зір, ніж неозброєним оком, виявив, що Молочний (Чумацький) Шлях — це скупчення незліченної кількості зір, відкрив чотири супутники Юпітера та виявив плями на Сонці, розглянув поверхню Місяця та багато інших небесних тіл.
З тих пір головним методом астрономії залишається спостереження. Його головними супутниками є закони фізики та надсучасні математичні розрахунки.
- Випереджальне завдання учнів
Інформаційні повідомлення про сучасні телескопи, нові відкриття в космічному просторі.
- Освоєння космосу людиною
- Випереджальне завдання учнів
Інформаційні повідомлення про історію підкорення космосу, сучасні космічні програми дослідження космосу непілотованими апаратами, українські технічні розробки в цій галузі.
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Логічний ланцюжок»
Завдання. Складіть логічні ланцюжки «Сходинки людини у вивченні космосу», «Моя адреса у Всесвіті».
VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Людина і Всесвіт
* Прийом «Роблю висновок»
- Астрономія вивчає небесні тіла, які розташовані за межами Землі, їхню будову, походження та взаємодію між собою.
- Основний метод в астрономії — спостереження.
- Для дослідження небесних тіл використовують різноманітні прилади та пристрої.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 24(1); § 23,24(11), повторити § 17-24(1); § 15-24(11).