укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Січень » 28 » Природознавство 5 кл. Урок 35. Способи зображення Землі. Масштаб
15:59
Природознавство 5 кл. Урок 35. Способи зображення Землі. Масштаб

Природознавство 5 кл. Урок 35. Способи зображення Землі. Масштаб

Мета 
- навчальна: ознайомити учнів із зображеннями Землі, материків та частин світу, пояснити процес створення карт, дати поняття про масштаб; 
- розвивальна: формувати вміння користуватися географічними картами та іншими картографічними джерелами інформації, розвивати просторові уявлення, допитливість; 
- виховна: виховувати акуратність у роботі з картографічними джерелами знань, почуття поваги до товаришів, їхньої думки.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: атлас, карти, контурні карти, підручник, зображення ділянок Землі, зошити, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів.
Очікувані результати: учні ознайомляться із зображеннями Землі на площині, навчаться розрізняти найбільші географічні об'єкти на карті, визначати відстані, користуючись масштабом.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Способи зображення Землі
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
* Прийом «Знаю більше»
Учні у бліцрежимі повідомляють про припливи і відпливи на Землі, місцях їхнього найбільшого прояву, використання людиною енергії цього явища, про дати та місця спостереження на Землі останніх та наступних місячних та сонячних затемнень.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом «Дивуй»
Кругла куля, непроста. Голуба, велика; Без будинків там міста. Без води там ріки; Без людей — міста, Є шляхи, і гори, І моря, і взагалі Всі земні простори.
(Глобус)
Учитель. Є такий вислів: «Карта — це книга, читати її можуть тільки ті, хто вивчив азбуку цієї книги». Азбука карти дуже складна, тому ми будемо вчити її не один рік. Тож продовжімо.
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
* Прийом «Мікрофон»
-  Як можна зобразити Землю?
-  Що таке глобус?
-  Якої форми Земля?
-  Які є сторони горизонту?
Учитель. Пригадаймо, які вже вам відомі назви зображень поверхні на площині, умовні знаки, якими позначають об'єкти та назви умовних точок та ліній на глобусі.
* Прийом «Віршовані рядки»
Добрий день, усіх вітаю. Щоб не вчитись навмання. До роботи закликаю, Почнемо з повторення.
Повторити тему варто Ту, що зветься «План і карта». Ми не згаємо й хвилинки. Розпочнемо із розминки.
Нашою мовою означає: Той, що навпіл розділяє. (Екватор)
Хоч Земля і обертається. Вони на місці залишаються. На глобусі ти знайдеш завжди Північний та Південний... (полюси).
На розлогах океанів Ледь повзуть титани. Кажуть учені, що колись З одного шматка взялись. Ми їх топчемо ногами і звемо... (материками).
Це зображення умовне, А на ньому знаків повно. Невелика то ділянка. Видно, горбик там чи ямка. Чи ставок, що вже заріс, Все зображено в масштабі. (План)
Щоб на плані все вмістити. Треба відстань скоротити. Скаже він, у скільки раз Відстань зменшена у нас. Термін цей — умовна міра.
А назве це слово________
(учитель називає прізвище учня, який відповість).
(Масштаб)
* Прийом «Скарбничка»
Учні слухають віршований текст. їм необхідно згадати умовні знаки, якими позначають названі об'єкти, та замалювати їх собі в робочий зошит (або ж обрати необхідні з поданих учителем).
Учитель
Той, хто добре знає знаки, заслуговує подяки, У журналі неодмінно Ставлю я йому «відмінно».
На лугу за хутором Витікає джерело І на сонечку сміється. Через річку йде місток, Розпустивши шати кіс. Там росте сосновий ліс. Через луки йде дорога, Мимо саду до порога. Там будинок лісника.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Земля на площині
* Прийом «Дерево рішень»
Завдання. Уявіть таку ситуацію: ви десь відпочивали в неймовірно красивих куточках землі і хотіли показати своїм друзям чудові краєвиди цієї місцевості, надати їм якомога більше інформації про місцевість. При цьому можна використовувати лише зображення місцевості на папері.
- Яким чином і що допоможе вам це зробити?
Учні формують відповіді, що відобразити окремі ділянки на площині можна кількома способами, а саме за допомогою:
■  фотознімка;
■  аерофотознімка;
■  плану місцевості;
■  рисунка;
■  карти.
Після цього необхідно поділити завдання по групах. Кожна формує свою ділянку «Дерева рішень». На ній потрібно відобразити переваги й недоліки даного виду зображення місцевості, сформувати його визначення. Під час роботи учні можуть користуватися підручником (§ 31 (І), § 26 (II)), атласом.
Кожна група по закінченню роботи презентує свою ділянку «Дерева рішень».
Учитель формує висновок.
- фотознімок, аерофотознімок, план місцевості є зменшеними зображеннями невеликих ділянок земної поверхні на площині;
- карта та глобус зображають усю поверхню Землі.
- Що можна побачити на карті та глобусі
- Розповідь учителя з елементами бесіди
На карті показують у зменшеному вигляді всю поверхню Землі або окремі її частини. Глобус — це модель Землі, що передає кулясту форму планети. На ньому видно полюси Землі, екватор — уявну лінію, яка ділить Землю на дві півкулі Північну і Південну. На карті та глобусі видно частини суходолу — материки або континенти, які омиваються з усіх боків океанами.
* Прийом «Бліцопитування» 
- Які ви знаєте материки? 
- Скільки материків виділяють на Землі? 
- Який найбільший материк? 
- А які ви знаєте частини світу? 
- Які є океани на Землі? 
- Скільки є частин світу?
- Оформлення таблиці у процесі відповідей учнів на питання
* Прийом «Словникова робота»
- Географічна карта — це зменшене й узагальнене зображення земної поверхні на площині, складене за допомогою умовних знаків.
- Як читати карту
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Уся інформація на картах записана мовою різних зображень, символів та позначена кольором. їх називають умовними знаками карти. За їхньою допомогою нанесено різні географічні об'єкти. Знайти всі позначки тієї чи іншої карти можна у так званій легенді карти, яка знаходиться поруч з картою, тобто на полях, там же розташовують шкалу глибин і висот.
Карти бувають дуже різноманітні: туристичні, карти півкуль, карти материків, міст, заповідників, морів, областей, автомобільних шляхів. Усі карти, які мають спільне призначення, наприклад навчальні, збирають в атлас. Є атлас доріг України. Читати карту має навчитися кожна освічена людина, щоб уміти користуватися для своїх потреб.
* Прийом «Практична теоріям
Завдання. З'ясуйте по карті, що таке шкала глибин і висот.
- Масштаб карти та його позначення
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Щоб зобразити місцевість на папері, треба її зменшити. На планах і картах відстані дано у зменшеному вигляді — у сантиметрах і міліметрах. На карті масштаб записують у вигляді дробу. Обидві цифри подано в сантиметрах. Поряд із числовим записом пишуть словесне пояснення, наприклад у 1 см 1 км. Чим дрібніший масштаб, тим більше зменшення на карті. Чим більше зменшення, тим більшу за площею територію можна зобразити, але об'єкти стають менш виразними.
* Прийом «Словникова робота»
- Масштаб — це міра зменшення відстаней місцевості під час зображення їх на глобусі, карті або плані.
* Прийом «Практична теорія»
Завдання. За картою України визначте відстань між своїм обласним центром та столицею України.
VI. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Мікрофон»
- Як зображують на площині ділянки Землі?
- Скільки екваторів можна провести на глобусі?
- За яким принципом влаштована шкала глибин і висот?
- Чи є умовним знаком кольори на карті?
- Що потрібно знати, щоб уміти читати карту?
* Прийом «Синквейн»
Масштаб
Числовий, графічний, іменований
Відношення довжин ліній на карті та на місцевості
Більше масштаб — менше знаменник
Число
Глобус
Круглий, рухомий, нахилений Показує загальний вигляд Землі Має дрібний масштаб
Модель
VII. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Способи зображення Землі
* Прийом «Роблю висновок»
- Поверхню Землі загалом можна зобразити на глобусі та карті, а окремі її ділянки — на плані, фотознімку, аерофотознімку.
- Усі географічні об'єкти на картах, планах та глобусі показані у масштабі.
- Карт багато, їх об'єднують у атласи.
- Об'єкти земної поверхні показують на картах за допомогою умовних знаків.
- За допомогою масштабу можна визначати відстані між об'єктами на земній поверхні.
- За допомогою шкали глибин і висот можна визначити океанічні глибини та висоти суходолу.
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 31-32 (І), § 26 (II).
- Випереджальне завдання: підготувати повідомлення: «Властивості ґрунту», «Догляд за ґрунтом», нізмів», «Чистота повітря та здоров'я людини».
- Творче завдання: підібрати приказки, прислів'я, загадки та вірші про ґрунт.