укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Січень » 30 » Природознавство 5 кл. Урок 42. Кругообіг води
15:16
Природознавство 5 кл. Урок 42. Кругообіг води

Природознавство 5 кл. Урок 42. Кругообіг води

Мета 
- навчальна: сформувати в учнів знання про роль води у природі, явище кругообігу води та його значення, поглибити знання про поширення води на Землі; 
- розвивальна: розвивати вміння аналізувати природні явища, робити висновки, розвивати в учнів потяг до дослідництва, продовжити формувати науковий світогляд; 
- виховна: виховувати естетичне сприйняття природи, екологічну культуру, бережне ставлення до води як природного багатства. Тип уроку: комбінований. Обладнання: атлас, карти, схема кругообігу води, підручник, зошити,
відеоматеріали з Інтернет-ресурсів «Вода у природі». Очікувані результати: учні зрозуміють, як відбувається кругообіг води у природі та його наслідки для всієї планети.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Кругообіг води
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
* Прийом «Бліцопитування»
- До якої частини природи (живої чи неживої) належить вода? Чому?
- Де в природі є вода? Покажіть на карті півкуль водні об'єкти нашої планети.
- Які види водойм є у нашій місцевості?
- Якого кольору вода?
- Який запах має вода?
- Які водні об'єкти є на території нашої держави? Покажіть їх на фізичній карті України.
- Які властивості має вода?
- У чому міститься вода?
* Прийом «Кросворд»
Розгадування кросвордів, складених удома учнями.
* Прийом «Головні слова»
Завдання. На аркуші паперу напишіть п'ять коротеньких фраз (3-5 слів), що характеризують воду.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом «Віршовані рядки»
Послухайте уважно і скажіть, будь ласка, про що йдеться.
У морях і річках живе, Але часто по небу літає. А як набридне їй літати, На землю знову падає. Донизу летить крапельками, А догори — невидимкою. Що тече, не зупиняється? Ми кажемо: вона біжить; Ми кажемо: вона грає; Вона біжить завжди вперед. Але нікуди не тікає.
(Вода)
А Прийом «Проблемне питання» * Як властивості води впливають на її роль у природі?
Учитель. Ми багато знаємо про воду, але вона така загадкова, що всі її таємниці не розкриті досі. Продовжуємо вивчати її і, можливо, у майбутньому ви дізнаєтесь усі її таємниці. Сьогодні ми детальніше ознайомимось з явищем кругообігу води та його значенням. Кожен день величезна маса води переміщується по земній кулі, випаровується, випадає на Землю у вигляді опадів, здійснюючи кругообіг води в природі. Завдяки цьому підтримується водний та тепловий режим, існує життя на планеті.
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
* Прийом «Доповни речення»
- Якщо воду нагрівати, вона стане...___________________________
- Якщо воду заморозити, вона стане...__________________________
- Тверда вода — це...__________________________________________
- Вода в природі частіше буває в стані...________________________
- Щоб перетворити сніг у воду, потрібно...______________________
- Водяна пара переходить у рідкий стан, якщо її...______________
- Тест
1.  Вода — це:
а)  жива природа;
б) нежива природа;
в)  рукотворний світ.
2. На Землі за площею:
а)  більше води, ніж суходолу;
б) більше суходолу, ніж води;
в)  суходолу і води однаково.
3.  Вода на Землі перебуває:
а)  у двох станах;
б)  у п'яти станах;
в)  у трьох станах.
4. Нагріваючись, вода:
а)  розширюється;
б) стискається;
в)  не змінюється.
5.  Чиста прісна вода стає твердою за температури:
а)  О °С;
б) -10 °С;
в)  -2 °С.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
Учитель. Вода — найпоширеніша речовина у природі. Вона є у річках, озерах, морях, океанах, ґрунті, повітрі, організмах рослин, тварин і людини. Як вона туди потрапляє і куди дівається?
- Процес кругообігу води
- Випереджальне завдання учнів
Презентація міні-проекту «Кругообіг води».
Завдяки сонячній енергії вода випаровується з поверхні суходолу, океанів, морів, різних водойм. Повітря нижніх шарів атмосфери нагрівається і насичується водяною парою, піднімається вгору, де водяна пара конденсується, утворюються хмари. Вітер переносить хмари з одних місць до інших. Так, наприклад, вода, яка випарувалась з океану, опиняється над суходолом і випадає дощем, снігом або градом. Атмосферні опади частково випаровуються, частково утворюють тимчасові та постійні водотоки й водойми, частково просочуються в землю і утворюють підземні води. Вітер приносить вологу з океану, а річки знову повертають її до океану. У природі є всі агрегатні стани води та відбувається її перетворення з одного агрегатного стану в інший. Отже, завдяки здатності води переходити з одного агрегатного стану в інший відбувається кругообіг води в природі.
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Кругообіг води виконує чималу роботу: він перерозподіляє тепло й вологу між різними ділянками Землі, здійснює обмін мінеральних речовин, змінює рельєф земної поверхні. Це одне з природних явищ, що пов'язує природні компоненти Землі в єдине ціле. Вода на Землі перебуває в безперервному русі, бере участь у безлічі процесів, які відбуваються в неживій і живій природі.
* Прийом «Словникова робота»
- Постійний обмін вологою між гідросферою, атмосферою і земною поверхнею, що складається з процесів випаровування, перенесення водяної пари в атмосфері, її конденсації в атмосфері, випадіння опадів і стоку — кругообіг води в природі.
- Види кругообігу води
- Розповідь учителя з елементами бесіди (або прийом «Робота з ілюстраціями»)
- Великий, або світовий, кругообіг — водяна пара, що утворилася над поверхнею океанів, переноситься вітрами на материки, випадає там у вигляді атмосферних опадів і повертається в океан у вигляді стоку.
- процесі кругообігу змінюється якість води: за випаровування солона морська вода перетворюється в прісну, а забруднена — очищується.
- Малий, або океанічний, кругообіг — водяна пара, що утворилася над поверхнею океану, конденсується і випадає у вигляді опадів знову в океан.
- Внутрішньоконтинентальний кругообіг — вода, що випарувалась над поверхнею суходолу, знову випадає на суходіл у вигляді атмосферних опадів.
Унаслідок цих процесів відбувається постійне відновлення води в усіх частинах гідросфери: d у Світовому океані вода відновлюється за 2,5-3 тис. років; а у льодовиках — від кількох до сотень тисяч років; а у річках — за 12-14 діб; а в атмосфері — за 8-9 діб; d у живих організмах — за кілька годин.
VI. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
- Робота учнів за індивідуальними картками
Завдання
Середній рівень
- Завдяки якій своїй здатності відбувається кругообіг води? {Здатності переходити з одного агрегатного стану в інший)
- Які властивості води відіграють важливу роль у природі? (Текучість, пружність, зміна об'єму при зміні температури, мала теплопровідність, здатність розчиняти різні речовини)
Достатній рівень
- Як утворюються хмари? (Повітря нижніх шарів атмосфери нагрівається і насичується водяною парою, піднімається вгору, де водяна пара конденсується й утворюються хмари.)
Високий рівень
- Що відбувається в природі завдяки кругообігу води? (Кругообіг води виконує неабияку роботу: перерозподіляє тепло і вологу між різними ділянками Землі, здійснює обмін речовин, змінює характер земної поверхні.)
* Прийом «Мозаїка»
Завдання. Складіть речення, де слова з великих літер є початком нового речення, а з речень — логічний зв'язний текст, п вона, і, краплини. Там, на, перетворюється, охолоджується, води, маленькі.
- і морів, нагріває, річок, вода. Сонце, річок, випаровується океанів, поверхні.
-  вода, у, попадає, в, просочується. Дощова, ґрунт, моря, і океани, п збільшуються. Утворивши, випадають, краплинки, і, хмару,
як дощ. d вгору. Легка, високо, водяна, піднімається, пара.
(Сонце нагріває поверхні річок, морів, океанів і вода випаровується. Легка пара піднімається високо вгору. Там вона охолоджується і перетворюється на маленькі краплини води. Утворивши хмару, краплинки збільшуються і випадають, як дощ. Дощова вода просочується в грунт і попадає в моря, океани.)
* Прийом «Знаю більше»
Учні зачитують прислів'я та приказки до теми уроку, а Хмари йдуть низько — заплачуть дощем, а Вода — вічна мандрівниця.
VII. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Кругообіг води
* Прийом «Роблю висновок»
Сьогодні на уроці ми з вами з'ясували, що... п вода постійно рухається в природі, утворюючи кругообіг;
- світовий кругообіг води пов'язує між собою всі оболонки Землі та живі організми;
-  кругообіг води — природно важливе явище, оскільки він забезпечує сушу прісною водою, яка постійно поповнюється.
* Прийом «Творча лабораторія» Завдання (на вибір)
- Складіть кросворд за темою уроку.
- Зобразіть схематично кругообіг води. Підпишіть на малюнку складові кругообігу води. Розфарбуйте рисунок у відповідні кольори.
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 36 (І), § 34 (II). т Творче завдання: скласти синквейн, кросворд за темою уроку. т Підготувати цікаві факти про воду.
- Провести дослідження «Економія води» до міні-проекту «Де ми втрачаємо воду?».