укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Січень » 30 » Природознавство 5 кл. Урок 43. Вода - розчинник. Розчинені і нерозчинені речовини. Розчини у природі
15:22
Природознавство 5 кл. Урок 43. Вода - розчинник. Розчинені і нерозчинені речовини. Розчини у природі

Природознавство 5 кл. Урок 43. Вода - розчинник. Розчинені і нерозчинені речовини. Розчини у природі

Мета 
- навчальна: сформувати поняття про воду як речовину, розчинник, дати поняття розчину, розчинника та розчиненої речовини, показати значення води в природі як розчинника; 
- розвивальна: розвивати спостережливість та пізнавальний інтерес, дослідницький підхід до вивчення природних явищ, формувати вміння готувати та розрізняти розчини, користуватися розчинами у природі та побуті, продовжувати формувати вміння працювати в групі, виділяти основну думку та висловлювати думку групи; 
- виховна: сприяти формуванню бережного ставлення до води, екологічної культури, прагнення берегти природні багатства.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: атлас, карти, підручник, зошити, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів «Розчини у природі», презентація до уроку, чотири склянки, склянка з водою, пісок, крейда, питна сода, цукор-рафінад, олія, роз-датковий матеріал.
Очікувані результати: учні зрозуміють і зможуть пояснити, як відбувається розчинення у воді речовин, як утворюються природні розчини, та знатимуть заходи, спрямовані на збереження природи від руйнівної сили води.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Вода - розчинник
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
* Прийом «Мікрофон»
- Якщо кожній живій істоті потрібно багато води, як сталося, що
всі ресурси води не виснажились? 
- Куди зникає вода, яка випадає на земну поверхню?
- Чому озера та океани не висихають, як калюжі?
- Звідки з'являється дощ?
- Як називається водна оболонка землі?
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Чи є здатність розчиняти речовини однією з властивостей води? Де ми спостерігаємо цю властивість у побуті, в природі? Де люди застосовують знання про властивості води в цілому та її здатність розчиняти в собі інші речовини? Зміст сьогоднішнього уроку допоможе вам отримати відповіді на ці та інші запитання і збагатити свої знання про властивості води.
* Прийом «Дивуй»
- Вода вкриває до 3/4 всієї земної поверхні.
-  У морях та океанах зберігається 98% загальної кількості води. Ця вода містить багато солей та непридатна для зрошення, пиття та багатьох інших цілей.
- Запаси прісної води, необхідної для пиття, технічних потреб, становлять лише 2 % загальної кількості води.
- На випаровування води витрачається до 20 % сонячної енергії, яку отримує Земля.
- Вода має велику теплоємкість. Отримане тепло вода віддає в навколишнє середовище, що сильно впливає на клімат.
- Воду широко використовують у техніці як розчинник та реагент у різних хімічних процесах, для охолодження та з іншою метою.
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ А Прийом «Мікрофон»
- Які властивості води ви знаєте?
- Чим відрізняється чиста речовина від суміші?
- Чим відрізняється природна суміш від штучної?
- Чи всі речовини розчиняються у воді?
* Прийом «Знаю більше»
-  Ні рук, ні ніг, а гору руйнує. (Крапля)
- Я добродушна, м'яка і слухняна, але коли я схочу, навіть камінь сточу. (Вода)
- Не виливай каламутну воду, доки чисту не знайдеш.
- Він, як вода, скрізь просочиться.
- Вода крапля по краплі і камінь довбає.
- Не тим крапля камінець довбає, що сильна, а тим, що часто падає.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ П Вода — розчинник
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Вода морів та океанів є природним розчином, який має солоно-гіркий смак. У середньому в 1 кг морської води міститься 35 г розчинених речовин. Учені довели, що морська вода містить понад сто речовин, утворених з майже всіх відомих у природі хімічних елементів.
Крім цього, в природі є мінеральні джерела, багато з них мають лікувальні властивості, тому використовувані в медицині. У нашій країні розвідано багато родовищ мінеральних вод. Коли вода тече по поверхні Землі або просочується у ґрунт і гірські породи, вона частково вимиває з них окремі речовини. Саме від твердих речовин та газів, які в ній розчиняються, залежить смак води. Ось чому вода в кожній криниці має свій смак.
Крім води, існують і інші розчинники — медичний спирт, бензин. Медичний спирт розчиняє корисні для здоров'я людини речовини, що містяться у лікарських рослинах. Так готують настоянки і мікстури.
Бензин розчиняє жири, і ним користуються для видалення масляних плям з одягу. Та все ж здатність води розчиняти інші речовини має вирішальне значення для унікальності Землі.
- Розчинні і нерозчинні речовини
Здатність речовин розчинятися у воді має важливе значення для життя рослин, тварин і людини. Розчини можна приготувати з води та твердої речовини, з води та рідкої речовини, води та газоподібної речовини. Причому, якщо тверді речовини краще розчиняються в гарячій воді, то газоподібні речовини краще розчиняються в холодній воді.
Усі речовини залежно від їхньої здатності розчинятися у воді поділяються на три групи: розчинні; малорозчинні та нерозчинні. Наприклад, добрива. У ґрунт не вносять корисні копалини, багаті на поживні для рослин мінерали, а переробляють їх на добрива. На відміну від корисної копалини добриво дуже добре розчиняється водою, оскільки рослини споживають усі необхідні їм компоненти у вигляді розчинів. Рослини кожного дня отримують удобреного з ґрунту розчин води із мінеральними солями, які вкрай необхідні для їхнього існування. У ґрунті вони добре розчиняються за допомогою дощів або води, що надходить унаслідок зрошення полів. Це сприяє підвищенню врожайності рослин.
* Прийом «Інтелектуальна розминка»
Завдання. Кожен учень називає будь-яку відому йому речовину і розподіляє її до певної групи в таблицю.
* Прийом «Словникова робота»
- Під час утворення розчину воду називають розчинником, речовину, яка розчиняється у воді, — розчинною речовиною.
* Прийом «Практична теоріям
Щоб приготувати розчин необхідно визначити масу розчинної речовини і об'єм розчинника. Масу розчину обчислюємо за формулою: маса розчину = маса розчинника + маса розчинної речовини.
Учитель проводить дослід розчинення соди у воді.
* Прийом «Дивуй» * Як ви думаєте, чому воду відмірюють мірним циліндром, а не зважують?
Воду не зважують, бо її маса дорівнює об'єму, на відміну від інших речовин на Землі.
Запам'ятай: числові значення маси та об'єму води однакові. Це означає, що 100 мл води мають масу 100 г, 1 л води — 1 кг. Воду не зважують, її легше виміряти мірним посудом.
- Види розчинів
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Так, дійсно, для утворення розчину необхідна певна кількість розчиненої речовини. Залежно від цього розчини бувають концентровані й розбавлені. Якщо в певному об'ємі розчину міститься мало розчиненої речовини, то це розбавлений розчин. Наприклад, вода у колодязях, річках, озерах є розбавленим розчином. її називають прісною водою. А от вода у морях містить багато різних солей, тому вона гірко-солона на смак. її називають концентрованим розчином.
Розчини бувають насичені та ненасичені. Якщо розчинена речовина у воді вже не розчиняється, то розчин насичений. До тих пір поки речовина буде розчинятися у воді, розчин буде ненасиченим.
- Скільки чайних ложок цукру ви кладете в чай?
- А якщо чайні ложки замінити на столові?
- Чим відрізняється напій від сиропу?
* Прийом «Практична теорія»
1)  У дві колби налити по 100 мл води однакової температури. Додати в кожну з них по 10 г солі.
т Що спостерігаєте? Що утворилося?
Висновок: унаслідок розчинення солі у воді утворилася однорідна суміш, що називається розчином. Вода в ній — розчинник, сіль — розчинна речовина.
2) В одну з колб додавати сіль, поки вона не перестане розчинятися.
Висновок: розчин став насиченим.
3) Колбу з насиченим розчином підігріти.
- Що відбувається?
Висновок: розчинність речовини залежно від температури розчинника змінюється.
VI. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ 
- Індивідуальна робота учнів з картками
* Прийом «Світлофор» 
- Усі речовини добре розчиняються у воді.
- За збільшення температури розчинність речовин збільшується, 
- Вода, цукор, пісок — добре розчиняються у воді, 
- Крейда, пісок у воді не розчиняються, 
- Щоб швидше розчинити сіль, її треба подрібнити.
- Щоб швидше розчинити цукор, воду треба нагріти.
- Природна питна вода блакитного кольору, кисла на смак.
- Вода дуже добре стискується.
- Та речовина, яка розчиняється у воді, називається розчинником.
- Газоподібні речовини у воді не розчиняються.
* Прийом «Доповни речення»
- Речовини, які розчиняються у воді, називають________________
(розчинними).
- Речовини, які не розчиняються у воді,________________________
(нерозчинні). » Вода у розчині називається___________________________________
(розчинником). т Речовина у розчині називається______________________________
(розчиненою речовиною). т Компоненти суміші у розчині не видно, тому розчин є сумішшю
________________________________________________(однорідною).
- Якщо кількість речовини у розчині мало, то розчин називають
_______________________________________________(розбавленим).
- Якщо речовина у воді вже не розчиняється, то розчин називають
_________________________________________________(насиченим).
- Воду можна відміряти за допомогою__________________________
(мірного посуду).
- Природним концентрованим розчином є______________________
(морська вода). т Суміші води з твердими, рідкими і газоподібними речовинами
називають______________________________________(розчинами).
- Речовина, яка розчиняється у воді,___________________________
(розчинена речовина).
- Температура на розчинність речовин________________(впливає).
- Більшість твердих речовин краще розчиняється не у холодній,
а у____________________________________________(теплій) воді.
- Газоподібні речовини краще розчиняються у__________________
(холодній) воді, ніж у___________________________(гарячій) воді.
* Прийом «Мікрофон» т Чи готуєте ви розчини у житті? » Які вам відомі розчини?
- Що треба знати, щоб розрахувати масу розчину? » Які за розчинністю речовини вам відомі? т Від чого залежить розчинність речовин?
-  Чому вода в морях солона?
-  Як називають речовини, які добре розчиняються у воді?
- Як називають речовини, які не розчиняються у воді? т Як змінюється розчинність речовин у воді за збільшення температури? т Як змінюється розчинність речовин у воді за перемішування? ? Чому за збільшення температури розчинність у воді збільшується? т Чи впливає на розчинення подрібнення речовин? Як саме? ? Що таке розчин?
- Розчин — це однорідна суміш чи неоднорідна? т Чи можна вважати розчином суміш піску з водою? т Чому природна вода має смак?
* Прийом «Природничий практикум»
Самостійна робота учнів по приготуванню розчинів. Кожній групі видають інструктивну картку для приготування розчинів.
* Прийом «Дерево рішень»
Завдання. Згадайте усі відомі вам приклади використання розчинів:
■  у побуті;
■  техніці;
■  природі.
VII. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Вода - розчинник
* Прийом «П'ять речень»
- Вода — найпоширеніший розчинник на Землі.
- Розчини складаються з розчинника та розчиненої речовини.
- Вода — найкращий розчинник. Вона здатна розчиняти багато твердих, рідких, газоподібних речовин.
- Підвищення температури поліпшує розчинення у воді більшості твердих речовин, але погіршує розчинення газів.
- Залежно від кількості розчинника і речовини можна створити різні види розчину.
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 37 (І), § 32 (II).
- Навести приклади розчинів, якими ви користуєтеся у побуті.
- Провести дослідження розчинності:
■  глини;
■  олії;
■  лимонної кислоти.