15:22 Природознавство 5 кл. Урок 43. Вода - розчинник. Розчинені і нерозчинені речовини. Розчини у природі | |
Природознавство 5 кл. Урок 43. Вода - розчинник. Розчинені і нерозчинені речовини. Розчини у природіМета - навчальна: сформувати поняття про воду як речовину, розчинник, дати поняття розчину, розчинника та розчиненої речовини, показати значення води в природі як розчинника; - розвивальна: розвивати спостережливість та пізнавальний інтерес, дослідницький підхід до вивчення природних явищ, формувати вміння готувати та розрізняти розчини, користуватися розчинами у природі та побуті, продовжувати формувати вміння працювати в групі, виділяти основну думку та висловлювати думку групи; - виховна: сприяти формуванню бережного ставлення до води, екологічної культури, прагнення берегти природні багатства. Тип уроку: комбінований. Обладнання: атлас, карти, підручник, зошити, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів «Розчини у природі», презентація до уроку, чотири склянки, склянка з водою, пісок, крейда, питна сода, цукор-рафінад, олія, роз-датковий матеріал. Очікувані результати: учні зрозуміють і зможуть пояснити, як відбувається розчинення у воді речовин, як утворюються природні розчини, та знатимуть заходи, спрямовані на збереження природи від руйнівної сили води. Хід уроку Природознавство 5 кл. Вода - розчинник I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ * Прийом «Мікрофон» - Якщо кожній живій істоті потрібно багато води, як сталося, що всі ресурси води не виснажились? - Куди зникає вода, яка випадає на земну поверхню? - Чому озера та океани не висихають, як калюжі? - Звідки з'являється дощ? - Як називається водна оболонка землі? III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Учитель. Чи є здатність розчиняти речовини однією з властивостей води? Де ми спостерігаємо цю властивість у побуті, в природі? Де люди застосовують знання про властивості води в цілому та її здатність розчиняти в собі інші речовини? Зміст сьогоднішнього уроку допоможе вам отримати відповіді на ці та інші запитання і збагатити свої знання про властивості води. * Прийом «Дивуй» - Вода вкриває до 3/4 всієї земної поверхні. - У морях та океанах зберігається 98% загальної кількості води. Ця вода містить багато солей та непридатна для зрошення, пиття та багатьох інших цілей. - Запаси прісної води, необхідної для пиття, технічних потреб, становлять лише 2 % загальної кількості води. - На випаровування води витрачається до 20 % сонячної енергії, яку отримує Земля. - Вода має велику теплоємкість. Отримане тепло вода віддає в навколишнє середовище, що сильно впливає на клімат. - Воду широко використовують у техніці як розчинник та реагент у різних хімічних процесах, для охолодження та з іншою метою. IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ А Прийом «Мікрофон» - Які властивості води ви знаєте? - Чим відрізняється чиста речовина від суміші? - Чим відрізняється природна суміш від штучної? - Чи всі речовини розчиняються у воді? * Прийом «Знаю більше» - Ні рук, ні ніг, а гору руйнує. (Крапля) - Я добродушна, м'яка і слухняна, але коли я схочу, навіть камінь сточу. (Вода) - Не виливай каламутну воду, доки чисту не знайдеш. - Він, як вода, скрізь просочиться. - Вода крапля по краплі і камінь довбає. - Не тим крапля камінець довбає, що сильна, а тим, що часто падає. V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ П Вода — розчинник - Розповідь учителя з елементами бесіди Вода морів та океанів є природним розчином, який має солоно-гіркий смак. У середньому в 1 кг морської води міститься 35 г розчинених речовин. Учені довели, що морська вода містить понад сто речовин, утворених з майже всіх відомих у природі хімічних елементів. Крім цього, в природі є мінеральні джерела, багато з них мають лікувальні властивості, тому використовувані в медицині. У нашій країні розвідано багато родовищ мінеральних вод. Коли вода тече по поверхні Землі або просочується у ґрунт і гірські породи, вона частково вимиває з них окремі речовини. Саме від твердих речовин та газів, які в ній розчиняються, залежить смак води. Ось чому вода в кожній криниці має свій смак. Крім води, існують і інші розчинники — медичний спирт, бензин. Медичний спирт розчиняє корисні для здоров'я людини речовини, що містяться у лікарських рослинах. Так готують настоянки і мікстури. Бензин розчиняє жири, і ним користуються для видалення масляних плям з одягу. Та все ж здатність води розчиняти інші речовини має вирішальне значення для унікальності Землі. - Розчинні і нерозчинні речовини Здатність речовин розчинятися у воді має важливе значення для життя рослин, тварин і людини. Розчини можна приготувати з води та твердої речовини, з води та рідкої речовини, води та газоподібної речовини. Причому, якщо тверді речовини краще розчиняються в гарячій воді, то газоподібні речовини краще розчиняються в холодній воді. Усі речовини залежно від їхньої здатності розчинятися у воді поділяються на три групи: розчинні; малорозчинні та нерозчинні. Наприклад, добрива. У ґрунт не вносять корисні копалини, багаті на поживні для рослин мінерали, а переробляють їх на добрива. На відміну від корисної копалини добриво дуже добре розчиняється водою, оскільки рослини споживають усі необхідні їм компоненти у вигляді розчинів. Рослини кожного дня отримують удобреного з ґрунту розчин води із мінеральними солями, які вкрай необхідні для їхнього існування. У ґрунті вони добре розчиняються за допомогою дощів або води, що надходить унаслідок зрошення полів. Це сприяє підвищенню врожайності рослин. * Прийом «Інтелектуальна розминка» Завдання. Кожен учень називає будь-яку відому йому речовину і розподіляє її до певної групи в таблицю. * Прийом «Словникова робота» - Під час утворення розчину воду називають розчинником, речовину, яка розчиняється у воді, — розчинною речовиною. * Прийом «Практична теоріям Щоб приготувати розчин необхідно визначити масу розчинної речовини і об'єм розчинника. Масу розчину обчислюємо за формулою: маса розчину = маса розчинника + маса розчинної речовини. Учитель проводить дослід розчинення соди у воді. * Прийом «Дивуй» * Як ви думаєте, чому воду відмірюють мірним циліндром, а не зважують? Воду не зважують, бо її маса дорівнює об'єму, на відміну від інших речовин на Землі. Запам'ятай: числові значення маси та об'єму води однакові. Це означає, що 100 мл води мають масу 100 г, 1 л води — 1 кг. Воду не зважують, її легше виміряти мірним посудом. - Види розчинів - Розповідь учителя з елементами бесіди Так, дійсно, для утворення розчину необхідна певна кількість розчиненої речовини. Залежно від цього розчини бувають концентровані й розбавлені. Якщо в певному об'ємі розчину міститься мало розчиненої речовини, то це розбавлений розчин. Наприклад, вода у колодязях, річках, озерах є розбавленим розчином. її називають прісною водою. А от вода у морях містить багато різних солей, тому вона гірко-солона на смак. її називають концентрованим розчином. Розчини бувають насичені та ненасичені. Якщо розчинена речовина у воді вже не розчиняється, то розчин насичений. До тих пір поки речовина буде розчинятися у воді, розчин буде ненасиченим. - Скільки чайних ложок цукру ви кладете в чай? - А якщо чайні ложки замінити на столові? - Чим відрізняється напій від сиропу? * Прийом «Практична теорія» 1) У дві колби налити по 100 мл води однакової температури. Додати в кожну з них по 10 г солі. т Що спостерігаєте? Що утворилося? Висновок: унаслідок розчинення солі у воді утворилася однорідна суміш, що називається розчином. Вода в ній — розчинник, сіль — розчинна речовина. 2) В одну з колб додавати сіль, поки вона не перестане розчинятися. Висновок: розчин став насиченим. 3) Колбу з насиченим розчином підігріти. - Що відбувається? Висновок: розчинність речовини залежно від температури розчинника змінюється. VI. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ - Індивідуальна робота учнів з картками * Прийом «Світлофор» - Усі речовини добре розчиняються у воді. - За збільшення температури розчинність речовин збільшується, - Вода, цукор, пісок — добре розчиняються у воді, - Крейда, пісок у воді не розчиняються, - Щоб швидше розчинити сіль, її треба подрібнити. - Щоб швидше розчинити цукор, воду треба нагріти. - Природна питна вода блакитного кольору, кисла на смак. - Вода дуже добре стискується. - Та речовина, яка розчиняється у воді, називається розчинником. - Газоподібні речовини у воді не розчиняються. * Прийом «Доповни речення» - Речовини, які розчиняються у воді, називають________________ (розчинними). - Речовини, які не розчиняються у воді,________________________ (нерозчинні). » Вода у розчині називається___________________________________ (розчинником). т Речовина у розчині називається______________________________ (розчиненою речовиною). т Компоненти суміші у розчині не видно, тому розчин є сумішшю ________________________________________________(однорідною). - Якщо кількість речовини у розчині мало, то розчин називають _______________________________________________(розбавленим). - Якщо речовина у воді вже не розчиняється, то розчин називають _________________________________________________(насиченим). - Воду можна відміряти за допомогою__________________________ (мірного посуду). - Природним концентрованим розчином є______________________ (морська вода). т Суміші води з твердими, рідкими і газоподібними речовинами називають______________________________________(розчинами). - Речовина, яка розчиняється у воді,___________________________ (розчинена речовина). - Температура на розчинність речовин________________(впливає). - Більшість твердих речовин краще розчиняється не у холодній, а у____________________________________________(теплій) воді. - Газоподібні речовини краще розчиняються у__________________ (холодній) воді, ніж у___________________________(гарячій) воді. * Прийом «Мікрофон» т Чи готуєте ви розчини у житті? » Які вам відомі розчини? - Що треба знати, щоб розрахувати масу розчину? » Які за розчинністю речовини вам відомі? т Від чого залежить розчинність речовин? - Чому вода в морях солона? - Як називають речовини, які добре розчиняються у воді? - Як називають речовини, які не розчиняються у воді? т Як змінюється розчинність речовин у воді за збільшення температури? т Як змінюється розчинність речовин у воді за перемішування? ? Чому за збільшення температури розчинність у воді збільшується? т Чи впливає на розчинення подрібнення речовин? Як саме? ? Що таке розчин? - Розчин — це однорідна суміш чи неоднорідна? т Чи можна вважати розчином суміш піску з водою? т Чому природна вода має смак? * Прийом «Природничий практикум» Самостійна робота учнів по приготуванню розчинів. Кожній групі видають інструктивну картку для приготування розчинів. * Прийом «Дерево рішень» Завдання. Згадайте усі відомі вам приклади використання розчинів: ■ у побуті; ■ техніці; ■ природі. VII. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Вода - розчинник * Прийом «П'ять речень» - Вода — найпоширеніший розчинник на Землі. - Розчини складаються з розчинника та розчиненої речовини. - Вода — найкращий розчинник. Вона здатна розчиняти багато твердих, рідких, газоподібних речовин. - Підвищення температури поліпшує розчинення у воді більшості твердих речовин, але погіршує розчинення газів. - Залежно від кількості розчинника і речовини можна створити різні види розчину. VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ - Опрацювати параграфи підручника: § 37 (І), § 32 (II). - Навести приклади розчинів, якими ви користуєтеся у побуті. - Провести дослідження розчинності: ■ глини; ■ олії; ■ лимонної кислоти. | |