укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Січень » 31 » Природознавство 5 кл. Урок 45. Підсумковий урок «Земля як планета»
15:01
Природознавство 5 кл. Урок 45. Підсумковий урок «Земля як планета»

Природознавство 5 кл. Урок 45. Підсумковий урок «Земля як планета»

Мета 
- навчальна: підвищити якість знань учнів з теми, визначити рівень опанування знань, скорегувати знання, уміння, навички; 
- розвивальна: розвивати вміння висувати проблему, шукати шляхи її розв'язання; формувати розуміння необхідності проводити досліди, спостереження та обробляти отримані результати; вчити дітей працювати самостійно, в групах, використовувати вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях; вчити бачити зміни в природі та вміти їх пояснювати; розвивати усне та писемне зв'язне мовлення; 
- виховна: виховувати прагнення берегти природу, естетичне сприймання природи, екологічні почуття.
Обладнання: зошити, атлас, карта зоряного неба, схеми, малюнки, підручник.
Тип уроку: повторення, контролю й корекції знань, умінь, навичок.
Очікувані результати: учні продемонструють свідоме засвоєння навчального матеріалу, досвід творчості, вміння користуватися довідковими виданнями, Інтернет-ресурсами та іншими джерелами інформації для виконання навчального завдання.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Підсумковий урок «Земля як планета»
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Сьогодні на уроці ми проведемо різноманітну навчальну роботу, яка допоможе вам закріпити та систематизувати отримані знання з даного розділу, виявити можливі проблеми у засвоєнні нових знань.
III. УЗАГАЛЬНЕННЯ ОКРЕМИХ ФАКТІВ, ПОНЯТЬ 
- Тест
IV. ПОВТОРЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ И СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ А Прийом «Словникова робота»
Завдання. Дайте визначення понять:
- екватор___________________________________________________
- вісь_______________________________________________________
- полюси_____________________________________________________,
- масштаб____________________________________________________,
- глобус______________________________________________________,
- супутник___________________________________________________,
- ґрунт_______________________________________________________.
* Прийом «Бліцопитування» 
- Яка причина зміни дня і ночі? 
- Які види обертання здійснює Земля? 
- Якого кольору Земля із космосу? 
- Яка Земля за рахунком від Сонця? 
- Скільки материків має Земля? 
- Який океан на Землі найбільший? 
- На якому материку розташовується Україна? 
- Яка тривалість земного року? 
- Чому дорівнює земна доба? 
- Що таке високосний рік?
* Прийом «Синквейн»
Земля.
Третя, жива
Утворилася, еволюціонувала, змінюється
Обертається навколо Сонця
Унікальна.
* Прийом «Творча лабораторія»
Завдання. Створіть «рекламу» про планету (за власним вибором), на яку відправляються космотуристи — характер поверхні, температура, час обертання.
Приклад
КОСМІЧНІ ТУРИ НА МІСЯЦЬ. ПОРАДИ ТИМ, ХТО ВИРУШАЄ НА МІСЯЦЬ
- Якщо ви зібралися прогулятися по поверхні Місяця, подивитися тутешні краєвиди та зібрати колекцію гірських порід, не забувайте — дивіться під ноги. Уся поверхня засипана каменями, які падають із космосу.
- Не сильно стрибайте від радості, коли побачите місячні моря, кратери — зважайте на те, що ви підстрибнете у шість разів вище, ніж на Землі. Але падати будете повільно.
- Безхмарно, без дощів, без туманів із води, але трапляються кам'яні та метеоритні опади.
- Якщо ви любите ділитися враженням від побаченого, пам'ятайте — вас ніхто не почує, якщо не матимете при собі радіопередавача. Там навіть шуму від падіння метеориту не почуєте.
- Якщо вас чекають на Землі на певні свята, не забудьте взяти годинника та календар, щоб не заплутатися в днях. Тривалість дня дорівнює двом земним тижням.
- Будь ласка, будьте в скафандрі, бо там немає повітря.
* Прийом «Віршовані рядки»
Завдання. Послухайте вірш і дайте відповідь на запитання. Коли (упродовж доби) сонячна тінь найменша? Про що це свідчить?
Сонячний годинник...
Він не зупиняється,
А його пружина ніколи не ламається.
Бо її заводить сонячне проміння.
Стрілка циферблата бігає за тінню.
(О. Коваль)
- Бесіда
- Який період обертання Землі?
- Скільки природних супутників у Землі?
- У чому полягають подібність і відмінність Землі від інших планет?
- У яку пору року полуденне Сонце перебуває високо над лінією горизонту, а в яку пору воно нижче?
- Чому висота полуденного Сонця над лінією горизонту змінюється протягом року?
- Яка тривалість календарного року на Землі?
- Чи відрізняється тривалість земної і місячної доби?
- Чому існує високосний рік?
- Як зі спостережень зоряного неба доводять, що Земля обертається навколо власної осі і обертання можливе із заходу на схід?
- Змінюється кількість води на планеті чи ні?
- Яка тривалість дня і ночі на полюсах Землі? Чим це можна пояснити?
* Прийом «Доповни речення»
Земля — одна з відомих досі________________________(планет),
на якій__________________(існує) життя. Серед________________(8)
планет Сонячної системи за віддаленістю від Сонця Земля посідає _____________________________________(3) місце. Вік Землі близько ________________________________________________(4,6 млрд) років.
Наша планета рухається навколо_________________________(Сонця)
по своїй________________________________________________(орбіті).
Природним супутником Землі є________________________(Місяць).
* Прийом «Приймаю — не приймаю»
Завдання. Підкресліть правильні твердження, 
- Земля — планета Сонячної системи, 
- Місяць — єдиний природний супутник Землі, 
- Земля обертається навколо своєї осі зі сходу на захід, 
- Сонце — найближча до Землі зірка, 
- Сонячні промені нагрівають земну поверхню однаково на усіх її ділянках, 
- Земля обертається навколо своєї осі із заходу на схід, 
- Сонячні промені нагрівають земну поверхню неоднаково. 
- Пори року змінюються тому, що вісь Землі має нахил, 
- Пори року змінюються тому, що Земля обертається навколо
Сонця.
V. ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ У ЗМІНЕНИХ УМОВАХ
* Прийом «Фантастичне припущення»
Завдання. Запропонуйте відповіді на запитання. Аргументуйте свою відповідь. 
- Чи міг би рік на Землі продовжуватися не 365 днів, а вдвічі
довше? ? З чим пов'язано нерівномірне нагрівання поверхні Землі? 
т Чи змінився б вигляд планети, якщо вона була б у кілька разів
більшою чи меншою за теперішню? ? Що буде, якщо нахил осі планети зміниться? ? Що буде, якщо планета не буде обертатися навколо своєї осі? ? Що буде, якщо Земля не обертатиметься навколо Сонця?
VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Підсумковий урок «Земля як планета»
Учитель підсумовує рівень знань, умінь та навичок учнів у ході вивчення теми «Земля як планета».
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Повторити параграфи розділу: § 25-37(1), § 25-34(11).