Головна » 2014 » Січень » 31 » Природознавство 5 кл. Урок 48. Клітинна будова організмів
Природознавство 5 кл. Урок 48. Клітинна будова організмів

- навчальна: сформувати поняття «клітина», знання про основні частини, з яких складається клітина, їхні властивості, органи та тканини;
- розвивальна: розвивати вміння та навички спостерігати за об'єктами природи, порівнювати їх, прагнення досліджувати навколишній світ;
- виховна: виховувати естетичне сприймання рослин, моральну відповідальність за збереження рослинного світу. Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань. Обладнання: підручник, таблиці, фото клітини, зошити, відеоматеріали
з Інтернет-ресурсів. Очікувані результати: учні дізнаються про будову клітини, про тканини, органи та вчених — дослідників живої природи.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Клітинна будова організмів
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом «Віршовані рядки»
Ми чуємо часто: «Клітина жива!»
А як же вона промовляє слова?
Як ходить в крамниці, в кіно, в магазин?
Чому для клітини шкідливий бензин?
Тепер я вже знаю: рослина — це дім.
Де мешкає разом багато клітин.
І кожна клітина в рослині жива,
І в кожній клітині ядро — голова.
Не треба клітинам ходить в магазин
їх функція — створювати їжу самим.
І зайві розмови — усі ці слова.
Як є всі умови — клітина жива!
* Прийом «Приваблива мета»
Учитель. Світ, у якому ми живемо, цікавий і різноманітний. Довколишній світ широкий і розмаїтий. Наш клас перетворюється на дослідницьку лабораторію, віртуальну майстерню, а ми з вами в юних учених, мандрівників-дослідників природи та усього, що нас оточує.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
* Прийом «Бліцопитування»
- На які дві групи поділяють природу?
- До якої природи належать рослини і тварини?
- Які ще живі організми нас оточують?
- Чи треба живитися рослинам і де вони беруть собі необхідне для життя і розвитку?
- Чим відрізняються рослини від тварин?
- За якими ознаками людина розрізняє тіла живої і неживої природи?
- До якої групи явищ належить явище, за якого змінюється колір речовин?
- До якої групи явищ належать явища, за яких відбувається перетворення речовин?
* Прийом «Світлофор»
Учні ставлять питання, заздалегідь підготовлені вдома, про властивості живих організмів.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Розповідь учителя (із заповненням таблиці)
Протягом багатьох століть учені намагалися з'ясувати, з чого складаються людина, тварини, рослини. У чому суть тієї загадкової матерії, яка живе?
- Історія вивчення клітини
Світ клітин невидимий неозброєним оком. Він залишався повністю невідомим до середини XVII ст., поки люди не навчилися шліфувати лінзи і використовувати їх для розширення можливостей зору.
Одним із перших творців мікроскопа був англієць Роберт Гук — фізик, метеоролог, біолог, інженер, архітектор, один із найвизначніших представників свого часу. У 1665 р. він опублікував чудовий альбом малюнків під назвою «Мікрографія», що зображують його спостереження під мікроскопом. Отак і буде надалі. Мікроскоп даватиме людині можливість зазирнути у святая святих життя, його ж вабливі таємниці спонукатимуть вдосконалювати мікроскоп. На тих, хто вибрав у науці шлях винахідників мікроскопа, чекали несподіванки і відкриття.
Першою людиною, яка побачила клітини, був саме Роберт Гук. Його першим примітивним мікроскопом була трубка з лінзами.
- Мікроскоп — «мікрос» малий, «скопео* розглядаю.
1665 року, намагаючись зрозуміти, чому коркове дерево так добре плаває, він почав розглядати тонкі зрізи корки за допомогою свого пристрою. Гук виявив, корка розділена на безліч крихітних комірок, які нагадали йому монастирські келії. Він назвав ці комірки клітинами (англ. Cell — келія, комірка, клітина). 1674 року голландський майстер Антоній ван Левенгук за допомогою мікроскопу вперше побачив у краплині води «тваринок» — живі організми, що рухались (амеби, бактерії). 1675 року італійський лікар Марчелло Мальпіґі, а у 1682 році — англійський ботанік Неємія Грю підтвердили клітинну будову рослин. Антоні ван Левенгук 1683 р. удосконалив мікроскоп: той мав кілька лінз одна над одною і збільшував у 270 разів. У 1802-1808 pp. французький учений Шарль Франсуа Мірбель встановив, що всі рослини складаються з тканин, утворених клітинами.
У середині XIX ст. клітинна теорія стала загальновизнаною і послужила основою для науки про клітину — цитологи. До кінця XIX ст. було відкрито багато компонентів клітини. їх описали і дали їм назви. Прогрес у цитології був неможливий до появи нових технічних засобів, наприклад, електронного мікроскопа. І такий мікроскоп був сконструйований у середині 1930-х років, після чого цитологи вперше заглянули в клітину за його допомогою і побачили багато невідомих раніше структур, які потребували детального вивчення.
* Прийом «Словникова робота»
Завдання. З підручника § 39 (І),§ 36 (II) та інших джерел знань випишіть у зошит визначення клітини.
- Клітини — найменші частинки живих організмів, з яких побудовані їхні тіла.
- Клітина — елементарна жива система, основа будови, життєдіяльності, розмноження та індивідуального розвитку організму.
- Клітина — основна одиниця будови і функцій живої природи.
- Будова клітини
* Прийом «Робота з підручником»
Учні самостійно ознайомлюються з основними частинами клітини. Замальовують її будову у зошит.
- Кількість клітин в організмі
Деякі організми, наприклад бактерії або амеби, побудовані всього тільки з однієї клітини, інші — із мільярдів клітин. Однак, хоч різні організми дуже сильно відрізняються один від одного і за розмірами, і за способом життя, між їхніми клітинами багато спільного: усі клітини складаються з хімічних речовин одного і того ж типу і ці речовини у клітинах однаково перетворюються. У багатоклітинних організмів клітини відрізняються за особливостями будови та виконуваними функціями. Однотипні утворюють тканини, органи та їхні системи. Отже, багатоклітинний організм функціонує як цілісна система, а клітини є його елементарними структурними складовими.
Клітина виконує всі функції, притаманні організму: обмін речовин, подразливість, рух, розвиток, утворення нових клітин.
* Прийом «Словникова робота»
- Орган — це частина організму, яка має певну будову і призначення.
- Цитологія — наука про клітину
- Цитологія (від грец. цито — клітина) — наука про клітину. Сучасна цитологія вивчає будову клітин, досліджує функції окремих клітинних компонентів, процеси відтворення клітин, пристосування до умов середовища та інші процеси. Цитологія тісно пов'язана з науковими досягненнями сучасних наук:
біохімії, біофізики, молекулярної біології і генетики. Електронний мікроскоп здатний збільшувати зображення об'єктів дослідження до мільйона разів. Завдяки йому були відкриті ті структури клітини, розміри яких неможливо навіть уявити.
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Ти — мені, я — тобі»
Учні в парах малюють будову клітини. Один учень малює один елемент і підписує його, потім інший учень — інший.
* Прийом «Мікрофон»
- Яка наука вивчає будову та процеси життєдіяльності клітин?
- Хто і коли вперше запропонував поняття «клітина»?
- Чому клітину вважають елементарною структурно-функціональною одиницею всіх організмів?
- Який внесок у вивчення клітини зробив А. ван Левенгук?
- За допомогою яких методів вивчають клітини?
- Як називається наука, що вивчає клітину.
* Прийом «Доповни речення»
Тіло одноклітинного організму утворено______________________
(однією клітиною).
Існують організми, тіло яких утворене лише з однієї клітини, тому їх ще називають________________________(мікроорганізмами).
З тканин формуються________________________________(органи).
Живі істоти складаються зі значної кількості_________________
(клітин).
Пізнання клітинної будови організмів відбулося завдяки створенню______________________________________________(мікроскопа).
* Прийом «Синквейн»
Завдання. Складіть синквейн за темою уроку.
VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Клітинна будова організмів
* Прийом «Роблю висновок»
Учні формують висновки. Потім учитель доповнює їх.
- Ми дізналися, що існує декілька рівнів організації живої матерії і основою основ їх усіх (за винятком вірусів) є клітина — як одиниця живого, найменша структура, що виконує функції, котрі й визначають стан, який має назву — життя.
- Усі організми складаються з клітин; клітини утворюються і ростуть за однаковими законами.
- Нові клітини утворюються тільки шляхом поділу інших клітин. d Кожна клітина в певних межах є індивід, самостійне ціле.
- Усі тканини складаються з клітин.
- Клітини можуть бути самостійними організмами.
- Ріст і розвиток багатоклітинного організму — наслідок росту і розмноження однієї або декількох клітин.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 39 (І), § 36 (II).
- Творче завдання: скласти кросворд за темою уроку.