укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Лютий » 4 » Природознавство 5 кл. Урок 62. Людина - частина природи. Зв'язок людини з природою
14:06
Природознавство 5 кл. Урок 62. Людина - частина природи. Зв'язок людини з природою

Природознавство 5 кл. Урок 62. Людина - частина природи. Зв'язок людини з природою

Мета 
- навчальна: формувати знання про людину як частину природи, уявлення про взаємозв'язок людини і природи, поглибити знання учнів про взаємодію людини і довкілля; 
- розвивальна: удосконалювати навички вести дискусію, розвивати особистість у кожному, уважність до інших; 
- виховна: виховувати бережне ставлення до природи, екологічне мислення, толерантність. Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань Обладнання: атлас, підручник, таблиці, зошити, відеоматеріали з Інтернет-
ресурсів. Очікувані результати: учні дізнаються про зв'язок людини з природою, що людина, хоч і особлива істота, але є її частиною.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Людина - частина природи
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом «Проблемне питання»
- Як жили люди на початку свого існування?
Учитель. Ми прийшли на цю землю, щоб жити, працювати, розвиватися, творити. Але ніколи не забуваймо про те, що кожен із нас і всі ми разом узяті — невід'ємна частинка матінки-природи.
Без неї ми ніщо, бо обійтися ніхто з нас не може ані без води, ані без повітря, ані без Сонця, ані без її щедрих дарів, якими вона нас годує. І не можемо ми протистояти її силі, особливо коли вирують природні стихії. Та, на жаль, людська діяльність багато знищує природних ресурсів, нищить бездумно свою Землю і може настати незабаром такий час, коли природа може викинути цю ланку своїх створінь. То щоб цього не сталося, треба вже сьогодні задуматися над своєю діяльністю і навчитися жити на планеті в гармонії з природою, не тільки споглядати її красу і користуватись її благами, але й дбати про її цілісність і непорушність.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
* Прийом «Інтелектуальна розминка»
- Які оболонки Землі ви знаєте?
- Чи є людина найвищим творінням природи? Чому?
- Як ви вважаєте, яким чином людина може впливати на природу?
- На сучасному етапі розвитку людина змінює Землю чи ні?
- Чи завжди природа була такою, як зараз? Якими чинниками спричинені її зміни?
- Чому в одних місцях на Землі проживає дуже багато людей, а в інших мало або зовсім немає?
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. З наукової точки зору людина — це частина живої природи, а народна мудрість нагадує: не просто частина, а вінець природи, бо від неї залежить доля всього живого на Землі. Чи так це?
* Прийом «Мозковий штурм»
- Чому людину називають вінцем природи? І як від частини природи може залежати доля всієї природи?
- Людство на різних етапах
- Розповідь учителя з елементами бесіди
На початку свого існування людина жила як частина природи, за рахунок природи. У ті далекі часи люди повністю залежали від природних умов: погоди, кількості їжі та хижаків, що загрожували їхньому життю.
- Що ж могла протиставити людина негативному впливу середовища?
Тільки свої природні здібності — фізичну силу, спритність, спостережливість. Понад 40 тисяч років нараховує історія людства. І з самого її початку Людина живе в суспільстві, серед собі подібних. Людина — істота суспільна. Не дивно, що за часів збиральництва та полювання тривалість життя людини дорівнювала приблизно 22-28 років.
Первісні люди все робили разом: полювали, захищали себе від диких тварин, кочували в пошуках нових земель. Чоловіки ходили на полювання, жінки збирали їстівні рослини, доглядали дітей, шили одяг. У таких умовах життя було важким, багато людей гинуло в молодому і середньому віці, тому їх чисельність сильно не зростала.
Життя людини стало підкорятися не тільки законам природи, але й новим законам — законам розвитку суспільства. На цьому етапі розвитку людства його вплив на природу був незначним. Жили люди в печерах, пізніше навчилися будувати примітивні будинки. Наприклад, будували з кісток забитих тварин каркас будівлі та обтягували його шкурами.
* Прийом «Інтелектуальна розминка»
Завдання. Пригадайте «Казку про трьох поросят». З яких матеріалів вони будували собі житло і як це їм допомогло?
И Початковий етап перетворення природи
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Зрозуміло, що людина завжди прагнула зменшити залежність свого життя від природних явищ. Але найважливіший крок у цьому напрямку, як кажуть учені, людство зробило 10 тисяч років тому. Люди навчились не тільки пристосовуватися до природи, а й пристосовувати її задля себе. Люди почали використовувати свої руки для праці, виготовлення різних предметів, досліджували тіла і явища природи. Люди зрозуміли, що краще не збирати окремі рослини, а вирощувати їх біля своїх осель, і почали обробляти землю.
* Прийом «Мозковий штурм» 
- Чи всі особливості людини можна пояснити її природним походженням?
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Закони природи не пояснюють нам шляхи розвитку людської мови, здатності виготовляти знаряддя праці, створювати наукові й художні твори. Отже, людина стала майстром і дослідником.
Воістину людське в людині створюється не тільки за рахунок її пристосування до умов довкілля, а перш за все завдяки праці й розвитку мови. У знаряддях праці і мови люди навчилися відбивати свій досвід. Ніхто зараз не знає, як приручили першу тварину, хто кинув перше зерно в землю, виростив і зібрав урожай.
- Робота з ілюстраціями
Завдання. За даними Інтернет-ресурсів, карти світу про походження культурних рослин, карти світу територій, походження свійських тварин, з'ясуйте, звідки походять найпоширеніші рослини та свійські тварини.
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Таким чином, людина впевнилася, що завтра і в наступні дні у неї обов'язково буде їжа. Однак з часом люди стали помічати, що з роками родючість ґрунту знижується, тобто на одному і тому ж полі з кожним роком рослини виростають меншої висоти, на них менше зав'язі плодів.
- Що ж почали робити люди в цій ситуації?
Стали обробляти декілька полів одночасно, але вже робили чергування для відпочинку землі між оброблюваними ділянками. Якщо не вистачало площі полів, то спалювали ліс і на тому місці сіяли зерно. З часом знищення лісів було все більше і більше. Усе більше ґрунтів почали обробляти, розорювали нові ділянки.
- Людство — нова сила природи
Вплив людини на довкілля зростав із кожним відрізком часу, поки не став важливим фактором. Людина завдяки пізнанню законів природи створила багато приладів і машин, які допомагають передбачати, контролювати, боротися і навіть приборкувати природні явища.
Людина створила собі особливий світ — штучну природу. Придивіться, ми живемо у світі речей і предметів, приладів, механізмів, машин, що створені людиною. Так, людина вирощує рослини, добуває корисні копалини, робить добрива, осушує болота, будує міста, дамби на річках і ще багато чого.
* Прийом «Проблемне питання»
- Чи є ще хоч одна жива істота на планеті, окрім людини, яка так змінила довкілля? Чи дійсно людина — вінець природи? Чи дійсно від людини залежить доля всього живого на Землі?
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Ще років сто тому людям не здавалося, що їхня така бурхлива діяльність та перетворення в живій природі будуть такими суттєвими. Людина замислюється над наслідками своєї діяльності, над впливом цих наслідків і на природу, і на саму людину, на її самопочуття і здоров'я, бо вона хоче бути здоровою. Російський учений Іван Павлов наголошував, що здоров'я — це неоціненний дарунок природи, воно дається не навіки, тому його слід берегти. І, звичайно, здоровий спосіб життя сприяє розвитку всіх можливостей, що їх надає людині природа. Німецький учений Артур Шопенгауер казав: «Здоров'я так переважає над усіма благами життя, що воістину здоровий злидар щасливіший від хворого короля».
* Прийом «Власні приклади»
Завдання. Наведіть приклади суттєвих змін природи внаслідок людської діяльності.
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Мікрофон» 
- Наведіть приклади зв'язку людини з природою, 
- Від чого залежить рівновага в природі? 
- Які зміни виникли через господарську діяльність людини? 
- Назвіть види людської діяльності, 
- Як природні процеси впливають на людину? 
- Що дає природа людині?
* Прийом «Природничий ланцюжок»
Завдання. У вигляді головних тез та визначень запишіть історію взаємовідносин людини і природи.
Приклад. Первісна людина -> залежність від природи -> шукала плоди та насіння їстівних рослин, яйця птахів -> полювання, винайшла лук, спис —> знищила окремих тварин у деяких місцях їхнього мешкання —> навчилась добувати і використовувати вогонь —> спалювання лісових масивів —> розвиток скотарства —> землеробство -> випалювання лісів ->...
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
* Прийом «Роблю висновок»
- Майбутнє навколишнього середовища — це наше майбутнє.
- Людина — це особлива за своїми якостями частина природи, найдивовижніше її створіння, бо вона є найрозвиненішою у світі живою істотою.
- Унаслідок суспільної діяльності людини створено цивілізацію, завдяки здобуткам цивілізації людина посіла особливе місце в природі.
- Людина є складовою природи, пов'язана і залежить від неї.
- Щоб жити і творити, їй не досить того, що дає природа, вона змінює природу для своїх потреб.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 50(1), § 45(11).
- Випереджальне завдання: підготувати повідомлення про види діяльності людини та природні чинники, що спричиняють суттєві зміни в живій природі (на кожний вид впливу 3-5 речень).
- Підготувати інформаційне повідомлення про вчених, які цікавилися питаннями взаємовідносин людини і живої природи.