укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Лютий » 4 » Природознавство 5 кл. Урок 63. Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини
14:14
Природознавство 5 кл. Урок 63. Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини

Природознавство 5 кл. Урок 63. Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини

Мета 
- навчальна: формувати знання про види господарської діяльності людини та їхній вплив на довкілля, поглибити знання учнів про об'єкти і явища природи, взаємодію людини і довкілля;
- розвивальна: формувати вміння помічати різні прояви антропогенного впливу на навколишнє середовище, оцінювати його наслідки; 
- виховна: виховувати бережне, господарське ставлення до рідної природи, екологічне мислення. Тип уроку: комбінований. Обладнання: атлас, підручник, таблиці, зошити, відеоматеріали з Інтернет-
ресурсів, графіки, фотографії. Очікувані результати: учні дізнаються про природні чинники та їхній вплив на природу, про вплив людини на оболонки Землі, спричинені зміни в довкіллі.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Зміни в природі
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
- Бесіда
У сучасних умовах людина є найголовнішим перетворювачем природи, вона впливає на все живе. Та, на жаль, не завжди на користь. Щоб зробити цей вплив не таким катастрофічним, треба розуміти особливості людської діяльності в довкіллі.
* Прийом «Мікрофон» 
- Що спричиняє суттєві зміни довкілля?
Учні, відповідаючи на запитання, самостійно формують позитивну мотивацію для вивчення теми.
Висловлювання учнів учитель систематизує та узагальнює, записує на дошці.
I. Зміни, що виникають унаслідок природних чинників. а Діяльність живих організмів.
- Дія вітру, ураганів, смерчів, пилові бурі.
- Дія води — зливові дощі, повені, цунамі.
- Вулкани — виверження, викидання попелу і диму. 
- Землетруси, зсуви верхнього шару ґрунтів.
- Дія Сонця та космічних сил.
II. Зміни середовища під впливом людей 
- Забруднення літосфери — звалища, смітники, терикони. 
- Утворення кислотних дощів. 
- Парниковий ефект. 
- Забруднення річок, океанів та морів. 
- Знищення лісів — унаслідок пожежі, вирубки. 
- Утворення токсичних туманів — смогів.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
* Прийом «Павучок»
Завдання. Складіть схему «Людина — частина живої природи».
* Прийом «Мікрофон» 
- Назвіть умови, необхідні для життя на Землі.
-  Що таке людина?
-  Що таке цивілізація?
- Які зміни протягом існування людства відбулися з людьми?
- Які зміни протягом існування людства відбулися з природою? 
- Що дозволяє дитині набути суто людських здібностей?
* Прийом «Асоціації»
Завдання. Записати асоціації до понять: 
- перша група — негативний вплив людини на природу; 
- друга група — позитивний вплив людини на природу.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ П Зміни, що виникають унаслідок природних чинників
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Природа — це справжній дивосвіт, який є суровим противником, що безжально впливає на все живе, через стихійні процеси та явища природи, які виникають у різних куточках нашої планети: суховії, тріскучі морози, цунамі, землетруси, вулканічна діяльність. Але явища природи мають короткочасний вплив, впливають локально, не забруднюють шкідливими речовинами довкілля, всі природні явища утворюють рівновагу між живою та неживою природою.
- Випереджальне завдання учнів
Учні роблять короткі повідомлення 3-5 речень про вплив різних чинників на зміни в довкіллі.
- Зміни, що виникають унаслідок діяльності людини
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Людину не можливо відокремити від природи і природу від людини, вони тісно пов'язані між собою. Для кожної людини і людства загалом природа є середовищем проживання, існування та джерелом усього необхідного для життя. Природа постачає харчі, різноманітну сировину та енергію. Заради покращення свого існування, люди постійно впливають на середовище й змінюють його. Первісна людина за способом життя та харчування майже не відрізнялась від тварин. її вплив на довкілля був незначним. Сучасна людина використовує природні багатства, не беручи до уваги питання рівноваги в середовищі. Природа — єдина система, де все пов'язано з усім. Зміна одного фактора спричиняє зміни усіх інших. Цей ланцюжок настільки довгий, що важко передбачити усі наслідки. Учені занепокоєні, що шкода, якої завдає людство довкіллю, може виявитися необоротною. В. І. Вернадський порівняв діяльність людства з потужною геологічною силою, що перевищує дію всіх зовнішніх сил природи.
* Прийом «Словникова робота»
- Вплив людини на довкілля називають антропогенним (від грецьк. антропос — людина).
- Зміни в атмосфері
- Випереджальне завдання учнів
Забруднення атмосфери має природне та антропогенне походження. До природних забруднювачів атмосфери належать космічний пил, пісок пустель, попіл і гази з діючих вулканів, попіл від лісових і степових пожеж, дрібні часточки при вивітрюванні ґрунту і гірських порід, пил морського походження, рослинний пилок, мікроорганізми. Завдяки періодичності дії вони не завдають значної шкоди життю на планеті. До штучних джерел забруднення належать промислові, транспортні та побутові.
Викиди промислових підприємств, автомобільні вихлопні гази забруднюють повітря шкідливими речовинами, наприклад свинцем. Більшість із 200 складових викидів автотранспорту отруйні як для людини, так і для організмів біосфери. У промислових районах за добу випадає понад 1 т пилу на 1 км2 територій, а в дуже забруднених районах на 1 м2 — до 1 кг пилу та сажі. Згорання палива, збільшує кількість вуглекислого газу, який потрапляє в атмосферу, змінюючи склад повітря. Руйнується озоновий шар. Хімічні речовини, потрапляючи в повітря, можуть взаємодіяти між собою, утворюючи нові високотоксичні сполучення. Скорочення площі лісів і фітопланктону Світового океану негативно позначаються на якості атмосферного повітря.
- Утворення кислотних дощів
Кислотні дощі — це наслідок забруднення атмосфери. Джерелами більшості газів, що утворюють кислотні дощі, зазвичай є теплові електростанції та заводи, а також автомобільні вихлопи. Коли ці гази потрапляють в атмосферу, вони розчиняються в крапельках води, утворюючи слабкі розчини кислот, що потім випадають на землю з дощем, завдаючи значної шкоди. Закислюють водойми й ґрунт, «спалюючи» рослини, пришвидшуючи руйнування споруд. Кислотність вологи, що міститься в повітрі, може підвищитись у тисячу разів порівняно з нормою.
- Парниковий ефект
Основна частина парникових газів утворюється природним способом. Однак останнім часом цих газів у атмосфері стало набагато більше, оскільки під час промислового виробництва люди спалюють значну кількість мінерального палива. Через це, на думку вчених.
може статися глобальне потепління, бо Земля перегріється через надлишок тепла, яке парникові гази утримують в атмосфері. Це може призвести до загибелі багатьох організмів біосфери. Призведе до танення морської полярної криги і навіть материкових льодовиків. Наслідком цього може стати те, що більшість території Землі перетвориться на пустелі та інші малопридатні для мешкання людей землі.
- Вплив діяльності людини на гідросферу
Нині споживання прісної води річок наблизилося до критично можливого. Чимало її витрачають на зрошення, поповнення водосховищ, використання в комунальному господарстві, промисловості. Надходження річкової води до морів зменшується, це призводить до міління та збільшення кількості солі в морях. У річки та море скидають неочищені стічні води, часто туди ж спускають і отруйні промислові відходи.
Забруднюють воду також мінеральні добрива, ядохімікати, що вимиваються з полів під час дощів. Унаслідок цього гине риба та інші водні мешканці. У 50% річок та струмків незабаром зникне життя. Неочищені стічні води є причиною захворювання тварин та людей. Нафтові забруднення води знищують життя на великих ділянках.
- Зміни в літосфері під впливом діяльності людини
З літосфери ми добуваємо корисні копалини, залишаючи грандіозні кар'єри та насипи. Людина змінює земну поверхню значно більше, ніж сили природи — вітер, вода, діяльність живих організмів, вулкани, землетруси, разом узяті. Це негативно впливає на ґрунт і його мешканців, позначається на інших складових навколишнього середовища. Утворюються порожнини, провали, просідання ґрунту. Відходи горної породи утворюють терикони, які малопридатні для мешкання рослин і тварин. Полігони сміття та звалищ різного походження виростають біля міст та селищ.
- Вплив діяльності людини на мешканців біосфери
Людина свідомо впливає на живу природу, створюючи для своїх потреб нові кращі сорти рослин і породи тварин, розселяє їх на значні території. Забезпечуючи сприятливі умови для існування одних живих організмів, може, знищувати інші. Негативний вплив людини на живу природу посилився. Зникають види рослин і тварин, деякі перебувають на межі зникнення.
* Прийом «Мозковий штурм»
- Чи може людина змінювати природу на краще?
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Асоціації»
Завдання. Поверніться до асоціацій, створюваних групами на початку занять. Чи бажаєте ви щось змінити, доповнити?
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ 
Завдання. Заповніть таблиці.
VII. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Зміни в природі
* Прийом «П'ять речень»
Завдання. Сформулюйте висновки уроку п'ятьма реченнями, що складаються не більше, ніж з 7 слів (сполучники і прийменники не рахувати).
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 51(1), § 45(11).
- Випереджальне завдання: підготувати повідомлення про екологічні проблеми людства.
- Підготувати міні-проект за темою «Чи не перетвориться Земля на пустелю?» або «Будь природі другом!»