укр мова 10 клас авраменко математика 10 клас бевз 2018
Головна » 2014 » Січень » 13 » Природознавство 5 кл. Урок 7. Практичне заняття № 3
16:41
Природознавство 5 кл. Урок 7. Практичне заняття № 3

Природознавство 5 кл. Урок 7. Практичне заняття № 3

Мета 
- навчальна: навчити користуватися приладами для вимірювання маси і розмірів тіла, закріпити знання про характеристики тіл, їхнє значення в житті людини, удосконалити знання правил безпеки під час виконання практичної роботи; 
- розвивальна: формувати вміння та навички безпечного користування вимірювальними приладами, проводити досліди, організовувати свою роботу, створювати алгоритм послідовності дій, розвивати допитливість, спостережливість, увагу, вміння працювати у групах; 
- виховна: виховувати взаємодопомогу, акуратність, відповідальність.
Обладнання: підручник, зошити, лінійка, терези, мірний циліндр, пластилін, дерев'яні бруски, сірникові коробки, склянка з водою, інші прилади та інструменти для вимірювання розмірів та маси тіл.
Очікувані результати: учні навчаться визначати масу, об'єм та лінійні розміри тіл.
Тип уроку: комплексного застосування знань, умінь, навичок.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Практичне заняття № 3
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Правила техніки безпеки під час виконання практичної роботи.
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Учитель. Характеризуючи якісь тіла, ми часто даємо їм
якусь відносну оцінку. Наприклад, важке чи легке, маленьке чи велике. Але здебільшого цього недостатньо. Якщо мама попросить вас купити небагато картоплі, ви купите, певно, не більше 1-2 кг. Якщо з цим проханням вона звернеться до тата — це може бути і 5 кг. А скільки ж насправді мамі потрібно картоплі? Щоб не було плутанини, мама скаже точне значення. У житті нам часто доводиться давати точні характеристики. Тож треба вміти добре їх визначати.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
* Бесіда 
- Назвіть найпростіші вимірювальні прилади, 
- Для чого потрібні вимірювальні прилади?
- Що треба знати та вміти для того, щоб виміряти масу і розміри тіла прямокутної форми?
* Індивідуальна робота з картками
Завдання 1. Знайдіть відповідність між характеристиками та одиницями вимірювання.
1.  Об'єм                                          А. см, км, м, дм, мм.
2.  Маса                                           Б. т, кг, г.
3.  Довжина                                     В. м3, л, мл.
III. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ І СПОСОБІВ ДІЯЛЬНОСТІ
* Розповідь учителя з елементами бесіди
Виміряти фізичну величину означає визначити, у скільки разів вона більша (менша) від фіксованого значення цієї величини. Фіксоване значення фізичної величини називають одиницею цієї величини.
На попередньому занятті ми вже пригадували і робили запис про одиниці вимірювання. Основними характеристиками тіл є розміри, об'єм, маса.
* Прийом «Практична теорія»
Завдання. Для успішного виконання практичної роботи опрацюйте наведений нижче текст та виконайте завдання в зошиті.
ЯК ПРОВОДЯТЬ ВИМІРЮВАННЯ У більшості вимірювальних приладів є шкала. Шкала приладу — це поділки, які утворюють нанесені на прилад риски. Такі поділки відповідають певним одиницям вимірювання. Відстань між рисками, біля яких проставлено цифри, поділяється на маленькі поділки, не позначені цифрами. Ця відстань називається ціною поділки.
Перед тим як розпочати вимірювання, необхідно визначити ціну поділки. Роблять це так: вибирають на шкалі дві розташовані поряд поділки, які позначено цифрами, потім від більшого значення віднімають менше і ділять на кількість рисок між ними.
- Замалюйте в зошиті схему одиниці довжини на прикладі навчальної лінійки, де позначте ділення в 1 мм, 1 см, 1 дм.
IV. ЗАСВОЄННЯ ЗРАЗКА ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ,
УМІНЬ, НАВИЧОК
Задача 1. Виміряйте довжину коробочки з-під сірників (дерев'яного бруска) за допомогою вимірювальних приладів. У яких одиницях вимірюють довжину коробочки? Чому дорівнює ціна поділки лінійки? Якої довжини коробочка?
Розв'язання
а)  визначаємо ціну поділки: (4 см - 3 см) / 10 = 0,1 см
б) прикладаємо лінійку до коробочки так, щоб перша поділка лінійки, позначена цифрою, збігалася з краєм коробочки. Визначаємо, з якою поділкою збігається кінець коробочки.
Відповідь: см, 0,1 см, довжина коробочки сірників дорівнює _________см.
Задача 2. Поміряйте свою кулькову ручку та олівець, дані запишіть у зошит.
III. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ І СПОСОБІВ ДІЯЛЬНОСТІ
* Розповідь учителя з елементами бесіди
Кожне тіло має об'єм, вимірюють його в метрах кубічних або літрах чи мілілітрах. Об'єм тіла правильної форми можна визначити, перемноживши дані про його висоту, ширину і довжину. Об'єм тіла
неправильної форми можна визначити, зануривши його у воду. Він дорівнюватиме об'єму витісненої тілом води. Так можна виміряти, наприклад, картоплину або грушу чи морквину.
IV. ЗАСВОЄННЯ ЗРАЗКА ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ НАВИЧОК
Задача 3. Виміряйте об'єм овочу (або пластилінової заготовки).
Розв'язання
У мірний стакан необхідно налити 500 мл води. Обережно покладемо в нього наш овоч середніх розмірів. І бачимо, що вода в стакані піднялась і досягла поділки 720 мл. Обрахуємо об'єм витісненої овочем води: 720 мл — 500 мл = 220 мл. Знайдена різниця і є об'ємом нашого овочу. Оскільки 1 мл дорівнює 1 см3, то об'єм нашого овочу становить 220 см3.
V. ЗАСТОСУВАННЯ УЗАГАЛЬНЕНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ НАВИЧОК
Задача 4
- Вимірювання 1. За допомогою лінійки виміряйте довжину, ширину та висоту гумки. Визначте об'єм гумки.
- Вимірювання 2. Використовуючи терези і важки, виміряйте масу гумки, тобто зважте її.
- Вимірювання 3. Зануривши гумку в мірний стакан з водою (хімічний стакан, мензурку), визначте її об'єм. Переконайтеся, що об'єми, отримані в результаті вимірювань 1 і 3, однакові. Висновки запишіть у зошит.
Задача 5
Поділіться на групи за вибором улюбленого шкільного предмета. Виміряйте підручник з цього предмета. Дані занесіть до таблиці.
VI. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Мозаїка»
1.  Учитель роздає групам однакові комплекти з малюнками тіл. їх потрібно розподілити на групи:
□ 1 група — тіла живої природи і тіла неживої природи;
□ 2 групо — за формою (правильна, неправильна);
□ 3 група — за розмірами (критерії обрати самостійно);
□ 4 група — за масою (критерії обрати самостійно).
2.  Учитель показує учням малюнки з обладнанням для природничо-наукових спостережень та дослідів. Потрібно їх розділити за характеристикою, яку вони вимірюють.
VII. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Практичне заняття № 3
* Прийом «Роблю висновок»
Таким чином, яким би тіло не було — великим чи малим, важким чи легким, його можна виміряти і порівняти з іншими тілами за розміром, масою, об'ємом.
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 6(1), § 4(11).
- Підготувати запитання, які б починалися зі слова «чому».
- Виміряти та порівняти зріст членів своєї родини. Дані записати в зошит.
- Творче завдання: поцікавтеся у батьків, якими були ваш зріст та маса тіла при народженні та в різні роки. Зробіть висновки, які саме зміни відбулися. Результати запишіть у таблицю.